Και λέγοντας «όλα», εννοούμε μια διάχυτη διάθεση του αμερικανικού Τύπου πως το «Τhe Master» του Πολ Τόμας Αντερσον αδικήθηκε στα βραβεία της Βενετίας, ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα είχε κερδίσει - εκτός από τα βραβεία σκηνοθεσίας και ανδρικής ερμηνείας εξ ημισείας στον Χοακίν Φίνιξ και τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν - και τον Χρυσό Λέοντα.
Το ρεπορτάζ αναφερόταν σε «πηγές» που μαρτυρούσαν πως η επιτροπή του διαγωνιστικού τμήματος, με πρόεδρο τον Μάικλ Μαν, είχε δώσει στο «Τhe Master» και το Χρυσό Λέοντα, αλλά ενημερώθηκε στη συνέχεια από τους υπεύθυνους του Φεστιβάλ πως υπάρχει ένας κανονισμός, ο οποίος απαγορεύει να δίνονται δύο μεγάλα βραβεία στην ίδια ταινία. Να σημειώσουμε εδώ πως ο ίδιος κανονισμός υπάρχει και στο Φεστιβάλ Καννών και ορίστηκε το 1991, μετά από τη διπλή βράβευση του «Βarton Fink» με το Χρυσό Φοίνικα και το Βραβείο Σκηνοθεσίας.
Ετσι η επιτροπή ξανασυνεδρίασε και μετά από μια θερμή συζήτηση, όπως αναφέρει το The Hollywood Reporter, αποφάσισε να πάρει το Χρυσό Λέοντα από το «Τhe Master» και να το δώσει στο «Pieta» του Κιμ Κι Ντουκ.
Πριν λίγες ώρες, ο Μάικλ Μαν, ξεκαθάρισε την υπόθεση, δηλώνοντας στο The Hollywood Reporter πως «Οι κανόνες είναι πολύ ξεκάθαροι. Μια ταινία μπορεί να κερδίσει μόνο ένα μεγάλο βραβείο. Με εξαίρεση τους ηθοποιούς. Μια ταινία μπορεί να κερδίσει για κάποιον ηθοποιό της και κάποιο από τα άλλα βραβεία (σ.σ. σκηνοθεσίας ή βραβείο της επιτροπής), αλλά όχι για κάποιον ηθοποιό και τον Χρυσό Λέοντα. Το "The Master" πήρε το βραβείο σκηνοθεσίας γιατί πραγματικά πιστεύαμε πως η σκηνοθεσία του Πολ Τόμας Αντερσον ήταν φανταστική. Και έτσι μας επέτρεψε να βραβεύσουμε και τους ηθοποιούς. Κανείς άλλος εκτός από αυτούς τους δύο δεν θα μπορούσαν να παίξουν αυτούς τους ρόλου. Εϊναι ένας θριάμβος των τριών.»
Ο Μάικλ Μαν, ωστόσο δεν αναφέρθηκε καθόλου στο γεγονός πως το «Τhe Master» ήταν η αρχική επιλογή για τον Χρυσό Λέοντα και πως η απόφαση ξανασυζητήθηκε, ώστε να καταλήξει στα βραβεία που τελικά δόθηκαν.
Που βρίσκεται λοιπόν η αλήθεια;
Ακόμη και ο πιο αφελής μπορεί να διακρίνει στην όλη ιστορία μια διάθεση «σκανδαλοθηρίας» εκ μέρους του αμερικανικού Τύπου (που δεν κέρδισε η Αμερική τον Λέοντα), αλλά και τα εξής αξιοπερίεργα:
Αν η επιτροπή της Βενετίας ήθελε να δώσει το Χρυσό Λέοντα στο «Τhe Master» γιατί δεν το έκανε; Η δικαιολογία πως ήθελαν να βραβεύσουν οπωσδήποτε και τους ηθοποιούς του είναι μάλλον ισχνή, αφού σε κάθε περίπτωση το μεγαλύτερο βραβείο ενός Διεθνούς Φεστιβάλ είναι καλύτερο από δύο μικρότερα βραβεία. Επίσης γιατί δεν έδωσαν στο «The Master» το Βραβείο της Επιτροπής και την ανδρική ερμηνεία, αλλά προτίμησαν αντ' αυτού το βραβείο σκηνοθεσίας; Και πως σε μια δεύτερη επιλογή, η επιτροπή αποφάσισε να «πάρει» το Χρυσό Λέοντα από το «Τhe Master» και να τον δώσει στο «Pieta» του Κιμ Κι Ντουκ, ο οποίοςμέχρι εκείνη τη στιγμή - αν ισχύουν οι φήμες - είχε κερδίσει το βραβείο σκηνοθεσίας, αντί απλά να αντικαταστήσουν το βραβείο ανδρικής ερμηνείας με κάποιον άλλο από τους Φίνιξ και Χόφμαν;
Η καλύτερη απάντηση σε όλα τα παραπάνω δόθηκε από τον ίδιο τον Πολ Τόμας Αντερσον, ο οποίος απαντώντας στα σχόλια περί «αδικίας» της ταινίας του ενώ βρίσκεται στο Φεστιβάλ του Τορόντο δήλωσε: «Ακουσα όλα όσα λέγονται, αλλά είμαι ενθουσιασμένος με τα βραβεία που πήραμε. Αυτό που συνέβη στη Βενετία είναι εκπληκτικό. Εδωσαν το βραβείο και στα δύο αγόρια, το οποίο είναι φανταστικό. ». Στο ίδιο ύφος και ο παραγωγός του, Χάρβεϊ Γουάινσταϊν δήλωσε πως: «Είναι μια χαρά. Ετσι είναι καλύτερα. Πιστεύουμε πως ο Μάικλ Μαν έκανε καλή δουλειά.», αφήνοντας μια μικρή αμφιβολία πως ίσως και οι φήμες τελικά για την αρχική απόφαση της επιτροπής να ήταν αληθινές.
Το μόνο που έχουμε να δηλώσουμε είναι πως, ευτυχώς, όλο το μικρό αυτό σκάνδαλο, αφορά τις δύο - με διαφορά - καλύτερες ταινίες του φετινού 69ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Διαφορετικά θα μιλούσαμε για αστεία πράγματα...
Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας