Η ταινία
Η Αλεξ αντιμετωπίζει μια διπλή απώλεια - τον θάνατο του πατέρα της και την επικείμενη πώληση του σπιτιού τους, που έχτισε ως αρχιτέκτονας. Το τελευταίο καλοκαίρι της εκεί, αναπτύσσει μια ιδιόμορφη σχέση με το ίδιο το σπίτι και ερωτεύεται ένα κορίτσι. Την ιστορία αφηγούνται παράλληλα τα αληθινά πρόσωπα που έχουν ζήσει στο σπίτι.
Η σκηνοθέτης
Η Σοφία Σφυρή γεννήθηκε στην Αθήνα το 1990. Σπούδασε Κινηματογράφο και Performance στο Λονδίνο. Τα τελευταία 7 χρόνια εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη, σκηνοθέτις και μοντέζ. Το πρώτο της μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Ζαμπέτα (2021, συνσκηνοθεσία: Ελισάβετ Σφυρή) απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και ήταν υποψήφιο για βραβείο Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Πέντε ερωτήσεις για το «Σπίτι»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Κάποια στιγμή στο πρώτο lockdown και ενώ μόλις είχα χάσει αιφνίδια τον μπαμπά μου,ξεκίνησα να γράφω φαινομενικά άσχετα μεταξύ τους κείμενα χωρίς κανένα σκοπό.Αυτά τα κείμενα τελικά αποτέλεσαν τη βάση για το σενάριο της ταινίας. Ήθελα ναμιλήσω για πολλά πράγματα ταυτόχρονα, αλλά δεν έβρισκα ούτε τον σωστό τρόπο,ούτε την φόρμα. Έτσι, διά της ατόπου απαγωγής, κατέληξα στο να κάνω έναντοκιμαντέρ μυθοπλασίας. Γενικώς, οι περισσότερες αποφάσεις πάρθηκαν, γιατίέμοιαζαν να είναι η μόνη λογική επιλογή.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδασήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερεμεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Οι περισσότεροι σκηνοθέτες στην Ελλάδα σήμερα έχουν τουλάχιστον μία δεύτερη ιδιότητα. Αν παραβλέψουμε τις γνωστές πρακτικές δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλες/οι/α, αυτό που θεωρώ ως τη μεγαλύτερη πρόκληση, είναι η συνεχής προσπάθεια να δημιουργώ χρόνο και κυρίως χώρο στο μυαλό μου να δουλέψω πάνω στα δικά μου projects. Αυτό που με εξέπληξε πολύ θετικά και για το οποίο είμαι τρομερά ευγνώμων είναι τα άτομα με τα οποία έκανα αυτήν την ταινία και το πόσο «δικιά» τους την έκαναν.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τηδιανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Πού στέκεστε στο δίλημμααίθουσες ή πλατφόρμες;
Σίγουρα και χαίρομαι πάρα πολύ για αυτό. Δεν υπάρχει όμως κάποιο δίλημμα - καιαίθουσες και πλατφόρμες. Η αίθουσα δεν αντικαθίσταται με τίποτα και δημιουργεί μίαπροσωπική ανάμνηση σε σχέση με κάθε ταινία. Όταν βλέπεις μια ταινία που σε σημαδεύει,πάντα θυμάσαι πού την είδες, τι έπινες, με ποιον πήγες κλπ.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικόκινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίαςμικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Από όταν άρχισε να προβάλλεται online παρακολουθώ πάντα το Φεστιβάλ, αλλά φέτοςείναι πρώτη φορά που θα δω τις ταινίες στην Δράμα. Το Φεστιβάλ είναι ένας απολύτωςαπαραίτητος θεσμός και για αυτό είναι τεράστια η σημασία του.Όσον αφορά τις διεθνείς επιτυχίες των ταινιών μικρού μήκους, θεωρώ ότι οιπροσωπικές προσπάθειες πολλών δικαιώνονται, παρά τις αμέτρητες δυσκολίες.Μακάρι αυτό να έχει αντίκτυπο στο πώς θα γίνονται οι ταινίες από εδώ και πέρα, αλλάκαι στο πώς σκεφτόμαστε τα πράγματα από όποια θέση και αν βρισκόμαστε. Είναι λίγοπασέ να λέμε ότι “σινεμά κάνουν οι παρέες”. Ευτυχώς είναι σίγουρο ότι θα συνεχίσουννα το κάνουν, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι η μοναδική τους επιλογή.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...
… δε θα σταματήσουμε ποτέ να θέλουμε να βλέπουμε ιστορίες που κάνουν τις ζωές μας να μοιάζουν πιο όμορφες, πιο άσχημες, ή πιο υποφερτές. Ό,τι προτιμά ο καθένας.
Δείτε εδώ το τρέιλερ για το «Σπίτι»:
Δείτε εδώ την ταινία «Ζαμπέτα» του 2021 σε συνσκηνοθεσία της Ελισάβετ Σφυρή:
Σπίτι | Ηθοποιοί: Αγγέλικα Σταυροπούλου, Μαρία Φιλίνη, Μαριαλένα Ηλία, Ζωή Σιγαλού, Σπύρος Μπόσγας, Βιβή Φωτοπούλου, Γιάννης Σέρρης, Αλέξης Μανωλίδης | Σενάριο, Σκηνοθεσία: Σοφία Σφυρή | Παραγωγός: Νικόλ Αλεξανδροπούλου | Συμπαραγωγοί: Στέλιος Καμίτσης, Σοφία Σφυρή, Φωτεινή Οικονομόπουλου | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θωμάς Τσιφτελής | Μοντάζ: Άλκι Παπασταθόπουλος | Ηχοληψία & Mίξη Ήχου: Φίλιππος Μάνεσης | Sound Design: Δάφνη Φαραζή | Σκηνογραφία: Άρτεμις Φλέσσα | Κοστούμια: Σάντρα Σωτηρίου | Casting: Άκης Γουρζουλίδης, Σωτηρία Μαρίνη | Hair & Make-up : Βασιλική Κίττα | Α΄Βοηθός Σκηνοθέτη: Σαντέ Αγίλαρα | Script: Δάφνη Ψαρρού | Διεύθυνση Παραγωγής: Χριστίνα Λεκκάκη | Line Producer: Χρήστος Καραλιάς | Associate Producer: Βάσω Πατρούμπα | Παραγωγή: Libellula Productions | Συμπαραγωγή: Felony Film Productions, Oh My Dog Productions | Με την υποστήριξη: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ
Φεστιβάλ Δράμας 2024 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ