Άποψη

To streaming, η πειρατεία και το δωρεάν περιεχόμενο είναι οι πραγματικά μεγάλοι κερδισμένοι του Covid-19

of 10

Μένουμε σπίτι και καταναλώνουμε εικόνες σαν να μην υπάρχει αύριο. Επειδή όμως θα υπάρξει, ας κρατήσουμε και κάτι καλό απ' όλο αυτό.

To streaming, η πειρατεία και το δωρεάν περιεχόμενο είναι οι πραγματικά μεγάλοι κερδισμένοι του Covid-19

Ο αναγκαστικός εγκλεισμός ως το μόνο προληπτικό μέτρο για τη μη εξάπλωση του Covid-19 έφερε μαζί του και νέες συνήθειες στην εργασία, την οικογενειακή ζωή, τη συντροφικότητα, την επικοινωνία, την υγεία. Εφερε και έναν ολόκληρο κόσμο από θέαμα που σαν έτοιμος από καιρό μοιάζει να επιτίθεται από παντού με υπερπροσφορά ψηφιακού περιεχομένου και διαδικτυακής διασκέδασης που θέτει νέους όρους στην έννοια (home) entertainment.

Διαβάστε ακόμη: Ξέρουμε τι είδατε το Σαββατοκύριακο. Στο σπίτι!

Οι διαπιστώσεις είναι προφανείς. Τρεις είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι του «μένουμε σπίτι». Και από τους τρεις μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για ένα καλύτερο μέλλον στον τρόπο που καταναλώνουμε εικόνες, όταν με το καλό η πανδημία περάσει.

Streaming

O θρίαμβος του streaming τις μέρες του εγκλεισμού λόγω της πανδημίας έρχεται να συναντήσει μια τεράστια συζήτηση που έχει ανοίξει εδώ και καιρό γύρω από τις νέες συνήθειες του να βλέπει κανείς σινεμά. Με αύξηση που υπολογίζεται γύρω στο 20%, όλες οι πλατφόρμες στο εξωτερικό μετρούν αύξηση στους συνδρομητές τους αυτήν την περίοδο, ενώ στατιστικά όλοι και περισσότεροι άνθρωποι παρακολουθούν σειρές και ταινίες στην πλατφόρμα της επιλογής τους. Στην Ελλάδα οι επιλογές είναι περιορισμένες σε σχέση με το εξωτερικό (και με προϋπόθεση τους ελληνικούς υπότιτλους), με το Netflix να κερδίζει συνεχώς έδαφος (και τον ιδιοκτήτη του, Τεντ Σαράντο, να δηλώνει ότι όπως συνηθίζει η πλατφόρμα δεν θα ανακοινώσει ακριβή νούμερα της αύξησης της δυναμής του) και να ακολουθούν οι on demand πλατφόρμες των Cosmote TV, Nova, Vodafone TV, Wind Vision. Στο παιχνίδι μπαίνει δυναμικά και το Cinobo που ξεκίνησε τη λειτουργία του σχεδόν ταυτόχρονα με το κλείσιμο των κινηματογραφικών αιθουσών, αλλά και μεμονωμένες απόπειρες on demand περιεχομένου ταινιών στο Vimeo ή αλλού.

Η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά των υπόλοιπων χωρών σε εγχώρια πρακτική διανομής ταινιών on demand, κάτι που θα βοηθούσε πολύ τώρα αν είχε δοκιμαστεί στο παρελθόν και υπήρχε ήδη κοινό εξοικειωμένο με τη λογική του νόμιμου streaming νέων ταινιών σχεδόν ταυτόχρονα με την κυκλοφορία τους στις αίθουσες, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Αυτή τη στιγμή σε όλον τον πλανήτη, εταιρίες διανομής επιλέγουν από τους καταλόγους των ταινιών που θα έβγαιναν κανονικά στις αίθουσες κάποιες για να κυκλοφορήσουν κατευθείαν on demand. Ταυτόχρονα, ταινίες που βρέθηκαν στις αίθουσες όταν χτύπησε η πανδημία φτάνουν νωρίτερα στις πλατφόρμες streaming - ακόμη και στην πιο αυστηρή στο θέμα απόστασης κινηματογραφικής προβολής και VOD κυκλοφορίας Γαλλία, το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου ορίζει νέο «παράθυρο» ώστε να μειωθεί ο χρόνος από την αίθουσα στο VOD.

Αν και μέσα σε μια τελείως ρευστή και γεμάτη αβεβαιότητα περίοδο για οποιαδήποτε επιχειρηματικότητα, θα είχε πραγματικό νόημα οι ελληνικές εταιρίες διανομής να σκεφτούν σοβαρά νέους τρόπους διανομής (που θα μπορούσαν να παραμείνουν και μετά το τέλος της πανδημίας, ως εναλλακτικοί τρόποι εξόδου καλλιτεχνικών, παιδικών και γενικότερα ειδικού κοινού ταινιών, πάντοτε ενισχυτικά σε σχέση με την αίθουσα η οποία θα μπορέσει να παραμείνει κραταιά με πραγματικά εκλεκτικές κυκλοφορίες), να δημιουργηθούν πλατφόρμες στις οποίες θα μπορεί κανείς να έχει επιλογές και καλό περιεχόμενο, αλλά και να δοθεί κρατική ενίσχυση για πλατφόρμες που θα προβάλουν αποκλειστικά ελληνικό σινεμά.

Πειρατεία

Αλλος κερδισμένος της πανδημίας είναι η πειρατεία. Ειδικά στις χώρες που το νομικό πλαίσιο είναι ακόμη χαλαρό (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία μερικά από τα παραδείγματα μεγάλων χωρών), η πειρατεία κερδίζει έδαφος σε κάθε αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι. Το περιεχόμενο που μπορείς πλέον να «κατεβάσεις» παράνομα μπορεί να μην είναι τόσο πλούσιο όσο στο παρελθόν στον τομέα του σινεμά, αυτή όμως που κερδίζει και στην πειρατεία είναι η τηλεόραση με τις σειρές να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή προτίμησης.

Εδώ θα ήταν χρήσιμη - και εντός των ελληνικών συνόρων - η επιλογή σε πλατφόρμες με πλούσιο υλικό που θα έβγαζαν τον υποψήφιο θεατή από τη λογική του παράνομου κατεβάσματος και θα του έδειχναν με φτηνό αλλά πλούσιο σε περιεχόμενο τρόπο τη νόμιμη οδό για να έχει στα χέρια του όλες τις επιλογές του κόσμου. Πειρατεία παρατηρείται (πρακτική που υπήρχε και πριν την πανδημία) και στην κοινή παράνομη χρήση λογαριασμών συνδρομητικών καναλιών - σε ιδιαίτερη αύξηση αυτόν τον καιρό, όπως είναι φυσικό.

Δωρεάν περιεχόμενο

Το δωρεάν περιεχόμενο από τους ίδιους τους δημιουργούς είναι η πιο πρόσφατη (αγαπημένη) συνήθεια που έφερε μαζί του σχεδόν αυτόματα το «μένουμε σπίτι» του Covid-190. Ειδικά σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που οι διαθέσιμες πλατφόρμες μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, νέοι αλλά και καταξιωμένοι δημιουργοί ελευθέρωσαν τις ταινίες τους (μικρού μήκους, μεγάλου μήκους, μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ) ή εμπιστεύτηκαν συγκεκριμένα δίκτυα για την προβολή τους, σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί επιτέλους και μια ευθεία γέφυρα με τους θεατές. Τα social media γέμισαν με ταινίες, επιλογές και ονόματα που μέχρι πρότινος ήταν γνωστά μόνο στην κινηματογραφική κοινότητα.

Μια ωραία πρακτική που θα έπρεπε να εκμεταλλευτούν εκτός από τους δημιουργούς για την προώθηση των έργων τους και οι ιθύνοντες που είναι υπεύθυνοι για το ελληνικό σινεμά (ΕΚΚ, Υπουργείο Πολιτισμού, ΕΚΟΜΕ και άλλοι) προκειμένου να ενισχύσουν το αυξημένο αυτή τη στιγμή ενδιαφέρον για την εγχώρια παραγωγή που δεν χρειάζεται να χαθεί όταν περάσει με το καλό η πανδημία.


#menoumespiti | Εδώ όλες οι προτάσεις του Flix για τις μέρες της καραντίνας