Συνέντευξη

Η Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέ ενδιαφέρεται για την πολυπλοκότητα της ζωής κι όχι για τα κινηματογραφικά είδη

of 10

Η αυτοδιδακτη σκηνοθέτης της ταινίας «Οι Ερωτες της Αναΐς» που βγαίνει στις αίθουσες στις 18 Αυγούστου, μιλάει στο Flix για μη στερεοτυπικές κομεντί και άλλα... αισθήματα.

Η Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέ ενδιαφέρεται για την πολυπλοκότητα της ζωής κι όχι για τα κινηματογραφικά είδη

Ηθοποιός και αυτοδίδακτη σκηνοθέτης, η Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέ υπογράφει με τους «Ερωτες της Αναΐς» την εκδοχή του γαλλικού σινεμά που ξέρουμε και αγαπάμε - με την τρέλα και την απενοχοποιημένη άνεση ενός νέου nouvelle vague που αγνοεί τους κανόνες. Ακριβώς όπως το κάνει και η Αναΐς που ενηλικιώνεται μέσα από διαφορετικούς ερωτικούς συντρόφους μέχρι να ανακαλύψει τον εαυτό της.

Στο Flix, η νεαρή σκηνοθέτης μιλάει για τις ηρωίδες της, τις υπέροχες πρωταγωνίστριές της - Αναΐς Ντεμουστιέ και Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι - το γυναικείο σινεμά και τη Τζίνα Ρόουλαντς.

Η ταινία «Οι Ερωτες της Αναΐς» της Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέτ θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από την Πέμπτη 18 Αυγούστου

αναισ

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν λίγο πριν τον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας το 2020 και κράτησαν περισσότερο απ’ όσο περιμέναμε. Το αρχικό πλάνο των τριών μηνών φαινόταν στην αρχή ότι θα αναβληθεί επ’ αόριστον και κάποια στιγμή υπήρχε η σκέψη να εγκαταλείψουμε το project. Υπήρξε και όλη αυτή η «σωματικότητα» των γυρισμάτων, η παρουσία πολλών ανθρώπων σε ένα μέρος κατά τη διάρκεια μιας περιόδου όπου όλοι έπρεπε να είμαστε απομονωμένοι. Ηταν απαιτητικά τα γυρίσματα, με τρόπους που αποκαλύφθηκαν και δεν ήξερα εκ των προτέρων. Αλλά το παρήγορο είναι ότι ακολουθεί το post production, μια διαδικασία εσωτερίκευσης και αναστοχασμού, ιδιαίτερα στο μοντάζ, γιατί είναι πιο συντροφική και κυρίως γιατί σου δίνει χρόνο να σκέφτεσαι.

Δεν έχω σπουδάσει κινηματογράφο σε κάποια σχολή Aντιθέτως η σχέση μου με το σινεμά ξεκίνησε εμπειρικά, μέσα από την αγάπη μου για την υποκριτική και για τη λογοτεχνία και κάθε μορφή λόγου. Το παιχνίδι και η γλώσσα ήταν αυτά που με οδήγησαν στη σκηνοθεσία. Τα σενάρια μου είναι ρευστά, παίζω όλους τους ρόλους πριν ξεκινήσει η παραγωγή και η επιλογή των ηθοποιών, θέλω να υπάρχει μια διαλογική ροή που να παραπέμπει στην πραγματική ζωή και με τον οπερατέρ ψάχνω την παραμικρή λεπτομέρεια, την ακριβή τοποθέτηση των σωμάτων τη στιγμή που εκφέρουν τα λόγια του σεναρίου.

Δεν έχω πολιτικά στρατευμένη θέση για τη γυναικεία ματιά στον κινηματογράφο. Eίναι άλλωστε κάτι που ανακαλύπτω σταδιακά, αλλά μπορώ να μιλήσω μόνο προσωπικά και να πω ότι με ενδιαφέρει να δημιουργώ ολοκληρωμένα πορτρέτα γυναικείων χαρακτήρων στην οθόνη, όπως η Αναίς που μπορεί να γίνει ανυπόφορη και ακαταμάχητη την ίδια στιγμή.»

taquet

Με την Αναϊς Ντεμουστιέ είχα συνεργαστεί στην προηγούμενη μικρού μήκους ταινία μου, το «Pauline Enslaved», και από τότε έγινε το alter ago μου. Διαθέτει μια απίστευτη ενέργεια και την εκπληκτική τεχνική ικανότητα να εκφέρει τα λόγια μου με το ρυθμό που θέλω ακριβώς. Κι εκείνη μου είπε ότι αισθάνεται πολύ κοντά στις ηρωίδες που γράφω για εκείνη, οπότε ήταν σίγουρο ότι θα επαναληφθεί η συνεργασία μας. Για το ρόλο της Εμιλί ήθελα μια γυναίκα που να μπορεί να είναι αισθησιακή στα πενήντα της, αλλά και διανοούμενη ταυτόχρονα, επομένως η Βαλέρια Μπρουνι Τεντέσκι ήταν μέσα στις πρώτες μου επιλογές. Ευτυχώς δέχτηκε αμέσως μετά την πρώτη μας συνάντηση. Το ενδιαφέρον της συνεργασίας μας ήταν ότι έδωσε έναν περισσότερο κωμικό χαρακτήρα στην ηρωίδα από αυτό που είχα φανταστεί, κάτι που με παραξένεψε στην αρχή, αλλά τελικά έκανε την ηρωίδα πιο ανθρώπινη.

Η ταινία δεν είναι μια στερεοτυπική κομεντί. Με ενδιαφέρει η πολυπλοκότητα της ζωής και όχι τα κινηματογραφικά είδη. Η ηρωίδα ερωτεύεται στην αρχή έναν παντρεμένο άντρα και μετά τη σύζυγό του, έχει έναν πλούσιο, αντιφατικό και συναρπαστικό εσωτερικό κόσμο που ήθελα να τον εξερευνήσω. Υπάρχουν και σκοτεινά σημεία στην ιστορία, η αρρώστια της μητέρας της Αναΐς, η άμβλωση, όλα όμως συμβαίνουν όσο η ηρωίδα είναι σε διαρκή κίνηση, μια επιλογή υπαρξιακή για να μην καταρρεύσει κάτω από το βάρος όλων όσα της συμβαίνουν.

αναισ

Η κάμερα ακολουθεί συνειδητά την ηρωίδα μου σε έναν συναισθηματικό ανεμοστρόβιλο. Γι’ αυτό και το πρώτο μέρος ήταν πολύ απαιτητικό, όλα έπρεπε να κινούνται σε διαρκή κίνηση, και ο στόχος ήταν η απόλυτη χορογραφία των κινήσεων και των διαλόγων. Σταδιακά όμως όλα γίνονται πιο γλυκά, ακόμα κι όταν η ηρωίδα παραμένει ένας τυφώνας συναισθημάτων. Αυτή η επιβράδυνση, όσο όλα εξακολουθούν να κινούνται γρήγορα, ήταν μια πραγματική πρόκληση.

Επέλεξα τη σκηνή από τη «Νύχτα Πρεμιέρας» στην ταινία για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος φυσικά ήταν επειδή αγαπώ τον Τζόν Κασσαβέτης και τον θεωρώ μία από τις βασικές επιρροές μου. Αλλά ήθελα ταυτόχρονα να αναδείξω το πρόβλημα της ηλικίας και της αποδοχής των επιθυμιών μιας γυναίκας που μεγαλώνει, όπως η Εμιλί στην ταινία. Θεωρώ ότι η Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι είναι φτιαγμένη από το ίδιο ερμηνευτικό υλικό με την Τζίνα Ροούλαντς και ήθελα να τις δω μαζί στην ταινία μου.

Δεν έχω πολιτικά στρατευμένη θέση για τη γυναικεία ματιά στον κινηματογράφο. Eίναι άλλωστε κάτι που ανακαλύπτω σταδιακά, αλλά μπορώ να μιλήσω μόνο προσωπικά και να πω ότι με ενδιαφέρει να δημιουργώ ολοκληρωμένα πορτρέτα γυναικείων χαρακτήρων στην οθόνη, όπως η Αναίς που μπορεί να γίνει ανυπόφορη και ακαταμάχητη την ίδια στιγμή. Θα με ενδιέφερε βέβαια κάποια στιγμή να έχω έναν άντρα πρωταγωνιστή ως κεντρικό ήρωα για να ανακαλύψω την απόσταση που υπάρχει ανάμεσα στα δύο φύλα, αλλά και πάλι αυτό θα ήταν κυρίως μια αντίστροφη προσέγγιση της γυναικείας ψυχοσύνθεσης και των αντιφάσεων της.

Η ταινία «Οι Ερωτες της Αναΐς» της Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέτ θα προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από την Πέμπτη 18 Αυγούστου