Άποψη

Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Εσείς θυμάστε ποια ταινία κέρδισε το Οσκαρ;

of 10

Το Flix διαλέγει τις 22 στιγμές που δεν θα ξεχάσουμε, για καλό ή για κακό, από το 2022. Σήμερα, αναρωτιόμαστε πώς τα κατάφερε μια ταινία, που δεν θυμάται κανείς, να κερδίσει την μεγαλύτερη διάκριση της χρονιάς.

Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Εσείς θυμάστε ποια ταινία κέρδισε το Οσκαρ;

Από μια χρονιά που προσπάθησε ν' αποβάλλει από πάνω της την πανδημία κι όπου το σινεμά αναζήτησε τη νέα του θέση και ταυτότητα, το Flix επιλέγει 22 πρόσωπα, πράγματα, ιδέες και στιγμές που θα μας φτάσουν ως το 2023.

Λίστες, καλύτερα, χειρότερα, βραβεία και ανασκόπηση της χρονιάς, στην ειδική ενότητα FLIXMAS 2022 που ανανεώνεται καθημερινά


Η ψηφοφορία των αναγνωστών: Εσύ ψήφισες για την καλύτερη ταινία του 2022;


Coda 1

Μην το googlάρετε. Να παίξουμε τίμια: θυμάστε ποια παραγωγή κέρδισε το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας 2022;

Να ήταν το «Πίτσα Γλυκόριζα» του Πολ Τόμας Αντερσον, ο οποίος αναμφισβήτητα αποτελεί έναν από τους αυθεντικούς σύγχρονους auteurs; Οχι. Να ήταν το «Dune», το πολυαναμενόμενο sci-fi έπος του Ντενί Βιλνέβ; Οχι. Μήπως ήταν η συγκλονιστική διασκευή του «West Side Story» με την υπογραφή ενός από τους μεγαλύτερους εν ζωή Aμερικανούς σκηνοθέτες; Οχι. Τότε μήπως πήγε στη γυναίκα σκηνοθέτη που κέρδισε (επάξια) και το Οσκαρ Σκηνοθεσίας; Οχι. Ούτε η «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον δεν έφυγε με το χρυσό.

Coda

To Oσκαρ Καλύτερης Ταινίας 2022 πήγε στο «Coda» της Σίαν Χέντερ, την (πολύ σωστά προσαρμοσμένη στην αμερικανική κοινωνία) διασκευή της «Οικογένειας Μελιέ» του Ερίκ Λαρτιγκό . Ενα συγκινητικό, τρυφερό crowd pleaser και μέχρι εκεί. Μπροστά στα μεγαθήρια του ανταγωνισμού, ένα outsider.

Πάνω από όλα όμως: μία ταινία που κυκλοφόρησε αποκλειστικά στo Apple TV+, με αποτέλεσμα να τη δουν μόνο οι συνδρομητές της πλατφόρμας. Να έχει ελάχιστες κριτικές, να μην υπάρχουν συνεντεύξεις, να μην διαφημιστεί όπως μία ταινία με κανονική διανομή.

Μήπως και για αυτό... την ξεχάσαμε;

CODA

Βέβαια, η νίκη του «Coda» ήταν ιστορική - για πολλούς λόγους.

Πρώτον, ακριβώς για αυτό που είπαμε πριν: η πρώτη ταινία πλατφόρμας (streaming service) που κερδίζει Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας στην Ιστορία της Ακαδημίας (και κάπως θέτει και το «δεδικασμένο» για να ακολουθήσουν κι άλλες - κάτι που το Netflix με τα αντίστοιχα «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν και «Μank» του Ντέιβιντ Φίντσερ δεν είχε καταφέρει).

Επειτα, σημείωσε την τρίτη μόλις ταινία, σκηνοθετημένη από γυναίκα, που κερδίζει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας (μετα τα «The Hurt Locker» της Κάθριν Μπίγκελοου και «Nomadland» της Kλόι Ζάο).

Η πρώτη Καλύτερη Ταινία της Ιστορίας των Οσκαρ που έκανε πρεμιέρα στο Sundance (κι όχι στα φεστιβάλ Καννών, Βενετίας ή Τορόντο από όπου προέρχονται συνήθως τα γκανιάν).

Και σίγουρα το πρώτο Best Picture που, μέσα στην αίθουσα, χαιρετίστηκε με "silent" standing ovation (με το χειροκρότημα των κωφών). Γιατί το γεγονός ότι τα μέλη της Ακαδημίας με την ψήφο τους έδιναν φωνή σε μία κοινότητα που δεν παρουσιάζεται συχνά στην μεγάλη οθόνη, με μεγάλο μέρος των πρωταγωνιστών να είναι όντως κωφοί, είχε ένα ειδικό βάρος στην τελική απόφαση.

Coda

Coda

H καλοσύνη, η τρυφερότητα, η γλυκύτητα του μηνύματος του «Coda» ήταν αυτή που άνοιξε διάπλατα το δρόμο προς το Οσκαρ. Βγαίναμε από έναν εφιάλτη δύο χρόνων. Πάνω από την ανθρωπότητα υπήρχε ένα σύννεφο αρρώστιας, θανάτου, τρόμου. Η μαυρίλα είχε μουλιάσει και τις ψυχές μας. Μια feelgood ταινία όπλισε το χέρι των ψηφοφόρων. Πολλά μέλη της Ακαδημίας (σύμφωνα με έρευνα του Variety), ομολόγησαν μετά ότι «ναι, δεν ψηφίσαμε την καλύτερη, ψηφίσαμε την αγαπημένη».

Ψήφισαν την ωμή γοητεία του Τρόι Κότσερ: ενός υπέροχου ηθοποιού, που ταυτόχρονα έμοιαζε μία φρέσκια επιλογή. Μία (επιτέλους) νίκη για το διαφορετικό: 36 ολόκληρα χρόνια μετά την Μάρλι Μάτλιν, ο Κότσερ έγινε ο δεύτερος κωφός ηθοποιός και ο πρώτος κωφός άνδρας ηθοποιός που κερδίζει Οσκαρ, για το Β' Ανδρικό.

Και ψήφισαν κάτι που ανακάλυψαν την τελευταία στιγμή (κι επίσης για αυτό τους φάνηκε «φρέσκο»). Υπάρχει η θεωρία ότι η πλειοψηφία των μελών δεν το είχε δει στην πρώτη φάση ψηφοφορίας (για τις υποψηφιότητες). Στο δεύτερο γύρο όμως, το ανακάλυψαν οι περισσότεροι και (λόγω όλων των προηγούμενων επιχειρημάτων) το ψήφισαν συγκινημένοι. Ολες οι καμπάνιες των «Dune», «West Side Story», «Η Εξουσία του Σκύλου» κ.α., που, για πολλούς μήνες, τους είχαν ζαλίσει, έσβησαν. Και το outsider βγήκε μπροστά.

Coda

Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το μέλλον των βραβείων; Eλπίζουμε να επιλέγουν πολύ συχνά τη διαφορετικότητα - θεματικά, ουσιαστικά, πολιτικά.

Πέρα από αυτό όμως, σίγουρα η πόρτα έχει ανοίξει πια διάπλατα για τις πλατφόρμες. Αν φέτος έβγαιναν τα «Mank» ή «Roma», θα έπαιζαν σε διαφορετικό στίβο.

Από την άλλη, με την άρση των lockdown και την διανομή να δοκιμάζει ξανά την αίθουσα (φυσικά, τη «λαβωμένη» αίθουσα), η μεγαλύτερη ροή των υποψηφιοτήτων φέτος θα προέρχεται από ταινίες που κυκλοφόρησαν κανονικά.

Αναμένεται να δούμε αν του χρόνου τέτοια μέρα θα θυμόμαστε το Best Picture 2023. Ο,τι και να λέμε όμως, θυμόμαστε ή όχι, η επίσημη Ιστορία γράφτηκε και μία κωφή ταινία άφησε το ηχηρό της σημάδι στο πάνθεον των νικητών.



Η ανασκόπηση του 2022 από το Flix:

Οταν το σινεμά βγήκε... στο έξω διάστημα
Οταν οι γυναίκες του Ιράν εξεγέρθηκαν (για όσα το ιρανικό σινεμά έδειχνε για χρόνια)
Οι δύο ταινίες που έβαλαν φωτιά στα social media
Χαμογελάστε, είναι… φονικό!
Η ανατομία ενός χαστουκιού
Running up that Chart
H Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Οπου θυμηθήκαμε ότι το δικαίωμα στην έκτρωση δεν είναι αυτονόητο
Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Το GPS του Evia Film Project

Λίστες, καλύτερα, χειρότερα, βραβεία και ανασκόπηση της χρονιάς, στην ειδική ενότητα FLIXMAS 2022 που ανανεώνεται καθημερινά