Στις 6 Μαρτίου, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, προβάλλεται η ταινία που καθιέρωσε τον Πέδρο Αλμοδόβαρ και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ένας εξωφρενικός και, συγχρόνως, τρυφερός φόρος τιμής στη γυναικεία ψυχολογία. Ενα κλασικό φιλμ για όλα όσα μπορούν να συμβούν όταν όλα γύρω σου αρχίζουν να καταρρέουν και, μαζί, ένας ξεκαρδιστικός, τραγικός, πολύχρωμος, απίστευτος κι όμως αληθινός οδηγός επιβίωσης για κάθε εποχή.
Καθόλου τυχαία, θελήσαμε να συνδυάσουμε την προβολή με ένα δικό μας φόρο τιμής στις γυναίκες του ελληνικού σινεμά, τις γενιές των υπέροχων γυναικών που έβαλαν τη δική τους σφραγίδα στον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να βλέπουμε τις γυναίκες στο σινεμά. Σε μια επιλογή που δεν θα μπορούσε φυσικά να είναι εξαντλητική, 40 γυναίκες από διαφορετικούς τομείς της δημιουργίας μιας ταινίας μιλούν στην κάμερα του Flix.gr για το τι σημαίνει να είσαι γυναίκα στο ελληνικό σινεμά, για τις μορφές με τις οποίες εμφανίζεται ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον, για το δικό τους τρόπο να επιβιώνουν κάνοντας το σινεμά που αγαπούν.
Πριν από την προβολή της ταινίας του Πέδρο Αλμοδόβαρ, θα δούμε μαζί τους ένα βίντεο με όλα όσα μας δήλωσαν, αλλά και θα τις χειροκροτήσουμε όλοι μαζί και θα μιλήσουμε μαζί τους στο πάρτι που θα ακολουθήσει με δυνατή μουσική και ακόμη πιο δυνατά γκασπάτσο.
O Πέδρο Αλμοδόβαρ για τις... «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης»
«Οπως τραγουδάει ο ο διάσημος Ισπανός Ραφαέλ σε ένα από τα τραγούδια του “και οι άντρες κλαίνε...”. Αλλά νομίζω ότι οι γυναίκες κλαίνε καλύτερα. Γι’ αυτό και είναι Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης και όχι “Άντρες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης”.
Αν και δεν είναι αυτοβιογραφικές, οι ταινίες μου αντανακλούν όσα μου συμβαίνουν τη δεδομένη στιγμή. Εκείνη την εποχή, αν έμπαινα στο σπίτι και το φωτάκι από τον τηλεφωνητή αναβόσβηνε, ήμουν ευτυχισμένος. Αν όχι, ένιωθα μια τρομερή ανασφάλεια.
Με αυτή την ταινία προσπάθησα να μιλήσω για την εγκατάλειψη, την έλλειψη κατανόησης ανάμεσα στις γυναίκες και τους άντρες. Η ιδέα γεννήθηκε από την Ανθρώπινη φωνή, το θεατρικό έργο του Ζαν Κοκτό του 1930. Συχνά ξεκινάω από μια ιδέα, δική μου ή κάποιου άλλου, και στη συνέχεια ανακαλύπτω πως είναι κάτι άλλο αυτό που θέλω να γράψω. Η αρχική ιδέα εξαφανίζεται, αλλά παίζει πάντα σημαντικό ρόλο, γιατί είναι αυτή που σε ώθησε να ξεκινήσεις.
Οταν χωρίζεις με κάποιον, είσαι στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, είσαι επιρρεπής στο να χάσεις τον έλεγχο. Η Πέπα θα βγει έξω να αναζητήσει τον εραστή της και τότε το διαμέρισμά της θα γεμίσει με ανθρώπους που ο καθένας τους έχει από ένα διαφορετικό πρόβλημα. Στην αρχή, η Πέπα απωθεί όλους αυτούς τους ανθρώπους, αλλά καθώς αρχίζει να τους βοηθάει, ανακαλύπτει πως έχει ξεπεράσει το δικό της πρόβλημα.
Hθελα να βρω έναν τρόπο να αστειευτώ με τα δικά μου προβλήματα. Το νόημα ήταν να πάρω μια επώδυνη κατάσταση και να την μετατρέψω σε κάτι κωμικό και αστείο.
Hθελα ένα ποπ-αρτ σκηνικό, με παστέλ χρώματα. Αν είχα τα χρήματα και τις επαφές, θα ζητούσα να το σχεδιάσει ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ. Οι κότες που είχε η Πέπα στην ταράτσα κυκλοφορούσαν ελεύθερες στο σετ. Όταν ήμουν παιδί, περιτριγυριζόμουν από ζώα. Μου άρεσε αυτή η νοσταλγική διάθεση – τοποθετημένη όμως πια σε ένα διαμέρισμα στη Μαδρίτη.
Οι Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης είναι ένα κομβικό φιλμ για τη ζωή μου. Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και μου άνοιξε πόρτες. Έχουν ήδη γίνει δύο διασκευές σε μιούζικαλ και ένα θεατρικό έργο στην Ιταλία. Είναι μια ταινία που παραμένει ζωντανή.»
Πέδρο Αλμοδόβαρ, 2016
Ο Ιβάν, μετά από πολλά χρόνια σχέσης με τη σύντροφό του και συνάδελφό του στις μεταγλωττίσεις ταινιών, Πέπα, την χωρίζει, αφήνοντάς της ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή. Η Πέπα ψάχνει απεγνωσμένα να τον βρει και να του ζητήσει εξηγήσεις, αλλά δεν τον βρίσκει πουθενά. Στη διαδρομή θα συναντήσει τη γυναίκα του, που έχει βγει πρόσφατα από το ψυχιατρείο, ενώ την ίδια στιγμή η φίλη της Πέπα, Καντέλα, έρχεται να μείνει στο σπίτι της, γιατί φοβάται τον τρομοκράτη εραστή της. Μέσα σε όλα αυτά, έρχεται στο σπίτι και ο Κάρλος, ο γιος του Ιβάν με την αρραβωνιαστικιά του! Καθώς η ώρα περνάει, όλοι ανακαλύπτουν πως συνδέονται με τρόπους που δεν είχαν ποτέ φανταστεί...
Οι Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης χάρισαν το Βραβείο Σεναρίου στον Πέδρο Αλμοδόβαρ και το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην Κάρμεν Μάουρα, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ ανάμεσα σε πολλές άλλες διακρίσεις η ταινία ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Στην ταινία, εκτός από τη μούσα του Πέδρο Αλμοδόβαρ, Κάρμεν Μάουρα, πρωταγωνιστούν πολλοί από τους αγαπημένους του ηθοποιούς, με τους οποίους ξανασυνεργάστηκε στο μέλλον: η Ρόσι ντε Πάλμα, ο Αντόνιο Μπαντέρας, η Τσους Λαμπρεάβε και άλλοι. Η ταινία κυκλοφόρησε στις αίθουσες της Ισπανίας, τον Μάρτιο του 1988.
Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης του Πέδρο Αλμοδόβαρ | Σκηνοθεσία & Σενάριο: Πέδρο Αλμοδόβαρ | Πρωταγωνιστούν: Κάρμεν Μάουρα, Αντόνιο Μπαντέρας, Τζουλιέτα Σεράνο, Μαριά Μπαράνκο, Ρόσι ντε Πάλμα, Κίτι Μανβέρ, Τσους Λαμπρεάβε | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Χοσέ Λουίς Αλκέιν | Μουσική: Μπερνάρντο Μπονέτσι | Μοντάζ: Χοσέ Σαλκέδο | Εισιτήρια: Κανονικό 7 €, Μειωμένο Φίλος, ΑμεΑ, Συνοδός, Κάτοικος Γειτονιάς, Παρέα 5-9 άτομα: 5 €, Ανεργίας, Παρέα 10+ άτομα: 4 €, Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr | Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους και με ελληνικούς υπότιτλους για κωφούς. | Διάρκεια: 88 λεπτά |