Μπορεί το Φεστιβάλ Βενετίας να βρίσκεται ακόμα στις αρχές του, όμως το πρώτο φαβορί για τον φετινό Χρυσό Λέοντα έκανε ήδη την εμφάνισή του, αν κρίνουμε τουλάχιστον από την εξαιρετικά ενθουσιώδη υποδοχή που επιφύλαξαν σχεδόν σύσσωμοι οι κριτικοί στο «The Shape of Water», τη νέα ταινία του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, που έκανε σήμερα την πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό τμήμα.
Μια ακαταμάχητη ερωτική ιστορία ανάμεσα σε μια μουγκή καθαρίστρια και ένα αλλόκοτο υδρόβιο πλάσμα που βρίσκεται αιχμάλωτο στο μυστικό κυβερνητικό εργαστήριο όπου εκείνη εργάζεται, με φόντο το ψυχροπολεμικό κλίμα της δεκαετίας του ’60, το φιλμ αποτελεί άξιο διάδοχο της «Ραχοκοκαλιάς του Διαβόλου» και του «Λαβύρινθου του Πάνα», στον τρόπο που συνδυάζει το δράμα εποχής με την πολιτική και το σινεμά του φανταστικού, με μια ισχυρή δόση από τα κλασικά αμερικανικά b-movies (με πιο σαφή αναφορά το «Creature from the Black Lagoon» του 1954).
Διαβάστε εδώ την κριτική του «Flix» για το «The Shape of Water»
Ακόμα πιο σαφής, όμως, είναι η νέα ανάγνωση που προσφέρει με την ταινία του ο Ντελ Τόρο πάνω στο παραμύθι της Πεντάμορφης και του Τέρατος. Ο σκηνοθέτης μίλησε για τη δική του εκδοχή πάνω στο γνωστό μύθο, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της ταινίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Βενετία, όπου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στο σεξ μεταξύ… διαφορετικών ειδών. «Υπάρχουν δύο εκδοχές της “Πεντάμορφης και του Τέρατος” κανονικά. Η μία είναι η πουριτανική, όπου αγαπούν ο ένας τον άλλο με πλατωνικό τρόπο αλλά δεν κάνουν ποτέ σεξ. Και η άλλη είναι ακριβώς η αντίθετη… και αυτό είναι κάπως ανατριχιαστικό για μένα. Εγώ δεν ενδιαφέρομαι για καμία από αυτές».
«Ηθελα να κάνω ξεκάθαρο ότι ο χαρακτήρας της Ελίζα είναι μια πραγματική γυναίκα – και μια ολοκληρωμένη γυναίκα: αυνανίζεται και φτιάχνει το πρωινό της με την ίδια άνεση, αλλά επίσης σε σχέση με το σεξ στην ταινία. Το ήθελα να υπάρχει με έναν φυσικό, όμορφο, απόλυτα οργανικό τρόπο, όχι ως αντικείμενο εκμετάλλευσης. Αλλά όντως γαμιούνται!
Ομως παράλληλα με το ιδιόμορφο αυτό «διαφυλετικό» love story, ο Μεξικανός σκηνοθέτης δεν αρνήθηκε τις πολιτικές προεκτάσεις της ταινίας του: «Το φανταστικό είναι ένα εξαιρετικά πολιτικό είδος. Αλλά η πρώτη πολιτική πράξη που πρέπει να κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι να επιλέξουμε την αγάπη απέναντι στο φόβο, γιατί ζούμε σε εποχές που ο φόβος και ο κυνισμός χρησιμοποιούνται με έναν τρόπο που είναι διάχυτος και πειστικός, και το πρώτο μας καθήκον με το που ξυπνάμε το πρωί είναι να πιστέψουμε στην αγάπη».
Ταυτόχρονα, φρόντισε να υπογραμμίσει τους παραλληλισμούς ανάμεσα στο ιστορικό πλαίσιο όπου εκτυλίσσεται το «The Shape of Water» και τη σύγχρονη πραγματικότητα: «Οταν οι Αμερικανοί μιλούν για το να κάνουν την Αμερική σπουδαία ξανά, νομίζω ότι ονειρεύονται αυτό που βρισκόταν στα σπάργανα το 1962: μια Αμερική που ήταν φουτουριστική, γεμάτη υποσχέσεις. Αλλά την ίδια στιγμή υπήρχε ρατσισμός, σεξισμός, ταξικός διαχωρισμός. Υπήρχαν πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα».
Είναι παραπάνω από εμφανές ότι ο υπέροχα φαντασιόπληκτος σκηνοθέτης πιστεύει ακράδαντα ότι χρειαζόμαστε παραμύθια ακόμα και σήμερα – ίσως περισσότερο από ποτέ: «Η ταινία είναι ένα αντίδοτο στο τώρα. Είναι τόσο δύσκολο να μιλάς για την αγάπη και να μην ακούγεσαι ανόητος, αλλά πιστεύω όντως ότι το αντίδοτο σε αυτό που ζούμε, που είναι μια εποχή γεμάτη μίσος και διχασμό, είναι αυτή η ουμανιστική πιθανότητα».
Δείτε παρακάτω (ξανά!) το τρέιλερ της ταινίας.
Περισσότερο Φεστιβάλ Βενετίας:
- Sala Web 2017: Δείτε επιλεγμένες ταινίες από το Φεστιβάλ Βενετίας στο σπίτι σας!
- Βενετία 2017: Το «First Reformed» του Πολ Σρέιντερ αγαπά και το pulp και το grindhouse και το σινεμά του Μπρεσόν
- Βενετία 2017: Αποκρυπτογραφώντας το αινιγματικό σύμπαν του «Zama» της Λουκρέσια Μαρτέλ
- Βενετία 2017: Η Ανέτ Μπένινγκ έχει να πει κάτι για την απουσία γυναικών δημιουργών από τη Μόστρα
- Βενετία 2017: «Ελπιδοφόρο μήνυμα σ' ένα διχασμένο κόσμο». Αλεξάντερ Πέιν, Ματ Ντέιμον στη συνέντευξη Τύπου του «Downsizing»
- Βενετία 2017: Το «Downsizing» του Αλεξάντερ Πέιν πιστεύει στον άνθρωπο μέχρι το τέλος του κόσμου
- Βενετία 2017: «Δεν φταίμε εμείς!» - Ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα σχολιάζει τη γυναικεία απουσία από το Διαγωνιστικό Τμήμα
- Βενετία 2017: Αυτές είναι οι 20 ταινίες που περιμένουμε σαν τρελοί!
- Venice Sala Web 2017: To Φεστιβάλ Βενετίας στον υπολογιστή σου!
- Αυτές είναι οι 21 ταινίες που διεκδικούν (με αξιώσεις) τον φετινό Χρυσό Λέοντα
- To «Αρια» της Μυρσίνης Αριστείδου κάνει πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αποκαλύπτει το πρόγραμμά του
- Το «Astrometal» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη στο διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους της Βενετίας
- «8η Ηπειρος»: Πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Ζώη στους Ορίζοντες της Βενετίας
- Η ελληνική συμπαραγωγή «The Gulf», στην Εβδομάδα Κριτικής του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας 2017
- Αυτή είναι η κριτική επιτροπή του 74ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Ο Γιώργος Ζώης στην κριτική επιτροπή «Lion of The Future» του 74ου Διεθνούς Φεστιβάλ Βενετίας
- Τιμητικός Χρυσός Λέοντας για τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και την Τζέιν Φόντα
- Το «Downsizing» του Αλεξάντερ Πέιν θα ανοίξει το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Η «Καταπληκτική Γυναίκα» Ανέτ Μπένινγκ πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής