Η Αγορά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επέστρεψε φέτος στην ιστορική Αποθήκη Γ΄, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά από διάλειμμα ενός έτους όπου οργανώθηκε διαδικτυακά, ανοίγοντας τις πόρτες της σε διαπιστευμένους καλεσμένους για συναντήσεις και δραστηριότητες της βιομηχανίας: προγραμματίστηκαν 325 δια ζώσης συναντήσεις που αφορούσαν τα πρότζεκτ που είχαν επιλεγεί, ενώ οι συναντήσεις θα συνεχιστούν και διαδικτυακά, από τις 10 έως τις 12 Νοεμβρίου.
Το Flix βρίσκεται στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να παρακολουθήσει ταινίες, να γράψει γι' αυτές και να καταγράψει την αίσθηση της «επιστροφής στο σπίτι». Μείνετε συντονισμένοι εδώ.
Η Ελίζ Ζαλαντό, Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, προλόγισε την απονομή των βραβείων της Αγοράς με μια σύντομη δήλωση, καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους: «Καλώς ήρθατε στα βραβεία της Αγοράς, είναι άλλωστε η πρώτη βράβευση έπειτα από τέσσερις συνεχόμενες που έγιναν διαδικτυακά και είμαστε πολύ χαρούμενοι που σας υποδεχόμαστε, όχι μόνο γιατί έχουμε την ευκαιρία να σας γνωρίσουμε όλους από κοντά, αλλά γιατί και οι νικητές των βραβείων θα είναι εδώ μαζί μας. Ευχαριστούμε που είστε εδώ μαζί μας σήμερα».
Τον λόγο αμέσως μετά πήρε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος ξεκίνησε την απονομή των βραβείων με το νεοσυσταθέν Onassis Cinema Award. «Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που είμαστε μαζί ξανά. Το πρώτο βραβείο είναι από το Ίδρυμα Ωνάση. Το ίδρυμα Ωνάση αγαπάει και στηρίζει το ελληνικό σινεμά και τους καλλιτέχνες, απελευθερώνοντας τις δυνατότητες και το ταλέντο καταξιωμένων και ανερχόμενων παραγωγών ταινιών, και αγκαλιάζει τις δημιουργικές διαδικασίες, τις ερευνητικές προσεγγίσεις και την καλλιτεχνική τους εξέλιξη. Ως μέρος της μακροχρόνιας και διαρκούς συνεργασίας με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Onassis Culture παρουσιάζει ένα νέο βραβείο φέτος, το Onassis Cinema Award, το οποίο θα δοθεί σε ελληνικό πρότζεκτ που συμμετείχε στο φετινό Agora Film Market. Το βραβείο του 2021 πηγαίνει στην ταινία «Bastards» του Νίκου Πάστρα, που συμμετείχε στο τμήμα Agora Works in Progress. Όπως δήλωσε το Ίδρυμα Ωνάση, η ταινία αυτή επιλέχθηκε γιατί μοιάζει πολιτική, χωρίς να κάνει καμία αναφορά στην πολιτική. Μιλάει για τις αλήθειας μιας νέας γενιάς που ζει χωρίς δίχτυ ασφαλείας και το κάνει με τον δυναμισμό μιας φρέσκιας κινηματογραφικής γλώσσας. Επίσης, συμβαδίζει με μια σταθερή και διαχρονική αξία του Ιδρύματος Ωνάση: το αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα στην ελευθερία. Είναι μια ταινία που θέλουμε σύντομα να δούμε στα σινεμά», κατέληξε σχετικά.
Ο Νίκος Πάστρας, σκηνοθέτης του Bastards, και ο παραγωγός Νικόλας Αλαβάνος ανέβηκαν για να παραλάβουν το βραβείο τους, ευχαριστώντας το Φεστιβάλ, την Agora και το Ίδρυμα Ωνάση για τη βράβευσή τους.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκαν τα βραβεία του Crossroads Co-Production Forum. Η κριτική επιτροπή του 17ου Crossroads Co-production Forum απαρτίστηκε από τους Virginie Devesa, CEO της Sales & Acquisitions, Alpha Violet (Γαλλία), Alessandro Gropplero, επικεφαλής When East Meets West Co-production Forum, Trieste FF (Ιταλία) και Κωνσταντίνο Βασίλαρο, παραγωγό StudioBauhaus (Ελλάδα).
Το πρώτο βραβείο, Finos Film Award, «για τη φιλόδοξη, γεμάτη πολιτική ιστορία και οπτική που μας πηγαίνει στο παρελθόν, για να καταλάβουμε το παρόν και ίσως μας οδηγήσει σε ένα καλύτερο μέλλον» απονεμήθηκε από την Finos Film για να στηρίξει την τοπική βιομηχανία με 3.000 ευρώ στο Prometheus, σε σκηνοθεσία Γιώργου Φουρτούνη και παραγωγή Ελένης Κοσσυφίδου, Blackbird Productions, Ελλάδα, οι οποίοι ευχαρίστησαν θερμά την επιτροπή για τη βράβευσή τους.
Το βραβείο Thessaloniki EAVE Marketing Workshop Scholarship δόθηκε στην Kamila Dohnalova – Last Films (Τσεχία) από το πρότζεκτ HEAD NURSE για να συμμετάσχει στο εργαστήριο του 2022.
Το επόμενο βραβείο παρουσιάστηκε από την Initiative Film και αφορά 6 μήνες συμβουλευτικών υπηρεσιών για την στρατηγική εξέλιξης στο πρότζεκτ «Baby», σε σκηνοθεσία Νίκου Κυρίτση και παραγωγή Μαρίας Δρανδάκη (Ελλάδα), οι οποίοι ευχαρίστησαν θερμά για το βραβείο.
Αμέσως μετά, κλήθηκε να δώσει το βραβείο CNC Award ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα Nicolas Eybalin. «Για αυτή τη γενναιόδωρη και ανοιχτόκαρδη ιστορία σε μια μεταβατική περίοδο για τον κόσμο και τη χώρα των κινηματογραφιστών, αλλά και για το πώς μπορούμε να συλλάβουμε την ομορφιά και το γέλιο στην πιο άσχημη περίσταση που ένα παιδί θα μπορούσε να αντιμετωπίσει, η επιτροπή έδωσε το γαλλικό CNC (CENTRE NATIONAL DU CINEMA ET DE L’ IMAGE ANIMEE) Development Award αξίας 8.000 ευρώ στο 2000: A Post – War Odyssey, σε σκηνοθεσία Zgjim Teziqi και παραγωγή Valmira Hysemi, Plan Bee Films (Κόσοβο).* Εμφανώς συγκινημένοι, οι συντελεστές της ταινίας παρέλαβαν το βραβείο τους και ευχαρίστησαν την επιτροπή.
*Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν θίγει τις θέσεις ως προς το καθεστώς, είναι δε σύμφωνος με την UNSCR 1244/1999 και τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου.
Το κυρίως βραβείο 2|35 post-production award απονεμήθηκε στο Shibboleth της σκηνοθέτιδας Αλεξάνδρας Ματθαίου και της παραγωγού Τώνιας Μισιαλή, «Bark like a Cat Films» (Κύπρος).
Το σκεπτικό της επιτροπής: «Παρότι δεν μπορούμε να απαντήσουμε στο δίλημμα της σκηνοθέτιδας αν το να μένει κανείς ζωντανός μέχρι το τέλος του χρόνου είναι ευλογία ή κατάρα, θέλουμε να ζήσουμε για πάντα μέσα στο μαγικό κινηματογραφικό κόσμο που η σκηνοθέτις θέλει να δημιουργήσει με το Shibboleth».
Μάλιστα, ανακοινώθηκε περαιτέρω ενίσχυση για τη σκηνοθέτιδα για να καταφέρει να μεταφέρει το ντεμπούτο της στη μεγάλη οθόνη, με την απονομή της διαπίστευσης PRODUCERS NETWORK για το Φεστιβάλ των Καννών του 2022 στην παραγωγό Τώνια Μισιαλή.
Σειρά είχαν τα βραβεία Agora Works In Progress, με την κριτική επιτροπή που απαρτίστηκε από την Dorota Lech, Lead Programmer, Discover Section, Toronto IFF (Καναδάς), τον Νίκο Σμπιλίρη, παραγωγό, Boo Productions (Ελλάδα) και τη Simon Gabrielle, Acquisitions & Sales, Indie Sales (Γαλλία).
Η κριτική επιτροπή δήλωσε εντυπωσιασμένη από την ποιότητα και την ποικιλομορφία των οκτώ πρότζεκτ που συμμετείχαν, διευκρινίζοντας πως η τελική ετυμηγορία ήταν πολύ δύσκολη.
To Asterisk* Marketing Award κατέληξε στην Rusudan Perveli για το πρωτότυπο πρότζεκτ THREE JUMPS ONE, σκηνοθεσίας και παραγωγής Rusudan Perveli, Caucasian FILMPDROP, συμπαραγωγής Ranko Pauković – Editson (Γεωργία, Ολλανδία).
Σκεπτικό: «Με την πρόθεση να υποστηρίξουμε τις γυναίκες σκηνοθέτιδες που αρθρώνουν στεντόρεια φωνή, το βραβείο πηγαίνει στη Rusudan και το πρότζεκτ THREE JUMPS, ONE. Πιστεύουμε πως πρόκειται για μια συναρπαστική σκηνοθετική φωνή από τη Γεωργία, μια χώρα με πολλές ενδιαφέρουσες ιστορίες, και θέλουμε να την υποστηρίξουμε σε αυτή την κρίσιμη φάση της καριέρας της».
Το ERT Agora Works in Progress Award αξίας 2.000 ευρώ και του Musou AWARD που προσφέρει σύνθεση και παραγωγή για ένα αυθεντικό σάουντρακ, μουσική επίβλεψη και βοήθεια στην εξασφάλιση μουσικής για τη χρήση της ταινίας αλλά και υπηρεσίες ηχητικής παραγωγής δόθηκε στο SILENCE 6-9, σε σκηνοθεσία Χρήσου Πασσαλή και παραγωγή Μαρίας Δρανδάκη, Homemade Films (Ελλάδα) γιατί «γοητευτήκαμε από αυτή την μοναδική και γενναία οπτική στη μοντέρνα αγάπη και περιμένουμε το ντεμπούτο αυτής της πολλά υποσχόμενης ομάδας».
Το 119 Marvila Studios Image post-production services award «επειδή ενθουσιαστήκαμε όλοι μας με την ποιητική, χιουμοριστική και άνετη προσέγγιση σε σύγχρονα και παγκόσμια θέματα» απονεμήθηκε στην ταινία PELICAN, σκηνοθεσίας Filip Heraković και παραγωγής Tamata Babun, Matija Drnikovic Wolfgang&Dolly LLC (Κροατία).
Το Flix βρίσκεται στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για να παρακολουθήσει ταινίες, να γράψει γι' αυτές και να καταγράψει την αίσθηση της «επιστροφής στο σπίτι». Μείνετε συντονισμένοι εδώ.