Το 55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τελειώνει: αύριο οι προβολές, απόψε η επίσημη τελετή λήξης και τα βραβεία. Ναι, περιμένουμε να δούμε εάν η Υφυπουργός Πολιτισμού, Αντζελα Γκερέκου, που βρίσκεται από χθες στη Θεσσαλονίκη, θα πει κάτι ουσιαστικό για τη διασπασμένη θεσμικά ελληνική κινηματογραφική κοινότητα ή αν απλώς θα κάνει μια, ομολογουμένως, όμορφη εμφάνιση και θα εισπράξει την αναμενόμενη αποδοκιμασία. Ωστόσο, σε μια διοργάνωση σαν τη φετινή, με λιγότερους επώνυμους και λαμπερούς καλεσμένους, μικρότερο προϋπολογισμό και μια σχετική κούραση στα παράλληλα προγράμματά της, εκείνο που είχε το έδαφος πραγματικά να λάμψει ήταν το πρόγραμμα. Μία προς μία οι ταινίες του Διαγωνιστικού (και όχι μόνο), ήρθαν και έμειναν, αποτυπώνοντας με δυνατό καλλιτεχνικό τρόπο την παγκόσμια κινηματογραφική επικαιρότητα που αξίζει πολλά, πιο πολλά απ' όσα απολαμβάνει.
Περιμένοντας τα αποψινά βραβεία, προβλέπουμε τα φαβορί. Δύο ήταν οι ταινίες του Διαγωνιστικού που συζητήθηκαν εμμονικά, προκάλεσαν τις εντονότερες αντιδράσεις κι εντυπώθηκαν στη μνήμη παρότι προβλήθηκαν νωρίς: το ισπανικό «Magical Girl» και το «The Tribe» από την Ουκρανία. Επειδή, ωστόσο, η πρώτη έχει ήδη τιμηθεί με το Χρυσό Κοχύλι στο Σαν Σεμπαστιάν και η δεύτερη με τρία βραβεία από την Εβδομάδα Κριτικής των Καννών, το πιθανότερο είναι ότι η επιτροπή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα θελήσει να ξεχωρίσει μια ταινία που να θεωρηθεί περισσότερο ως ανακάλυψη του εδώ φεστιβάλ. Ετσι, με τον Χρυσό Αλέξανδρο ή άλλο μεγάλο βραβείο βλέπουμε να κοιμούνται απόψε είτε οι «Πλευρικοί Ανεμοι» από την Εσθονία, είτε το «Μάθημα» από τη Βουλγαρία, που και ελληνική συμπαραγωγή. Στην ίδια λογική, το Λετονικό «Modris» κατευθύνεται προς το βραβείο ανδρικής ερμηνείας - κι αυτό μια ελληνική συμπαραγωγή, ευκαιρία παράλληλης αναγνώρισης του ελληνικού ανοίγματος προς το εξωτερικό των τελευταίων χρόνων. Ταυτόχρονα, οι δυο αυτές ταινίες, το «Μάθημα» και το «Modris», αποτελούν και τις δυο πιο ολοκληρωμένες και δυνατές «νταρντενικού» ύφους ταινίες του προγράμματος, είδος που βρίσκει μεγάλη απήχηση συνήθως στο Φεστιβάλ. Στις γυναικείες ερμηνείες ένα σίγουρο στοίχημα είναι το ισραηλινό «Δίπλα της», παρότι δεν μπορούμε ν' αποφασίσουμε για ποια από τις δυο συγκλονιστικές επιδείξης δύναμης στην υποκριτική. Εδώ οι κυρίες θα συναγωνιστούν και την πρωταγωνίστρια του «Mαθήματος» επίσης. Το «Goodnight Mommy» θα ήταν μια πιθανή έκπληξη για τα μεγάλα βραβεία, ως μια ταινία genre, απρόσμενη σ' αυτήν την κατηγορία, με το βάρος της παραγωγής του Ούλριχ Ζάιντλ. Να θυμίσουμε ότι ο Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, Γκετς Σπίλμαν, είναι Αυστριακός όπως και οι σκηνοθέτες της ταινίας, πράγμα που μπορεί να λειτουργήσει εξίσου θετικά όσο και αρνητικά. Παρόμοιου είδους έκπληξη θα ήταν και το σουηδικό «Πάρκο με τις Μύγες» που πέρασε ελαφρώς απαρατήρητο στη χθεσινή προβολή του αλλά παρουσιάζει μεγάλο κινηματογραφικό κι αισθητικό ενδιαφέρον. Παραδοσιακά με κάποιο από τα βραβεία θα ξεχωρίσει μία από τις ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο Διαγωνιστικό Τμήμα, πιθανότερο βρίσκουμε η «Νορβηγία» ν' αποσπάσει βραβείο καλλιτεχνικής επίτευξης, ή κάποιο ειδικό βραβείο καινοτομίας από την Επιτροπή (ως αναγνώριση για τον πρωτοεμφανιζόμενο Γιάννη Βεσλεμέ).
Θυμηθείτε παρακάτω όλες τις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος του 55ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Κλικάρετε στους τίτλους για να διαβάσετε ολόκληρες τις κριτικές του Flix για τις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος.
Forget Me Not, Γιάννης Φάγκρας, Ελλάδα / Υπαρξιακό ταξίδι στη Νέα Ορλεάνη και την Αλάσκα, με πρωταγωνιστές τον Γιάννη Στάνκογλου και την Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν.
Magical Girl, Κάρλος Βερμούτ, Ισπανία-Γαλλία / Η έκπληξη από την Ισπανία, από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες του Φεστιβάλ. Και της σεζόν που έρχεται.
Αμνησία, Νίνι Μπουλ Ρόμπσαμ, Νορβηγία / Ψυχολογικό θρίλερ για τις διαπροσωπικές σχέσεις, που έχει ήδη εντυπωσιάσει την άλλη πλευρά του ατλαντικού, μια κι ετοιμάζεται το αμερικανικό ριμέικ της.
Ατέρμονη Θλίψη, Χόρχε Πέρες Σολάνο, Μεξικό / Eντυπωσιακή, εικαστικά και ερμηνευτικά, ταινία για τη γυναικεία φύση και τις ατέλειωτες δοκιμασίες της.
Δίπλα της, Ασαφ Κορμάν, Ισραήλ / Σκληρή οικογενειακή σχέση με μια εκπληκτική, tour-de-force γυναικεία ερμηνεία.
Εκτός Ελέγχου, Ανια Μάρκαρτ, ΗΠΑ / Αστικό ανθρωποκεντρικό θρίλερ κάπου ανάμεσα στον πρώιμο Λοτζ Κέριγκαν του «Claire Dolan» και σε μια ακόμη πιο ανεξάρτητη εκδοχή του «The Girlfriend Experience» του Στίβεν Σόντερμπεργκ.
Η Φυλή, Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι, Ουκρανία / Οχι για τις αποχωρήσεις από την αίθουσα και τις λιποθυμίες στην προβολή: το «Tribe» σημάδεψε το Φεστιβάλ γιατί είναι ένα γενναίο, τολμηρό, σπάνιο είδος σύγχρονου σινεμά.
Καληνύχτα Mαμά, Βερόνικα Φραντς & Σεβερίν Φιαλά, Αυστρία / Η γυναίκα κι ο ανιψιός του Ούλριχ Ζάιντλ κάνουν μια ταινία που θυμίζει... Χάνεκε.
Μάθημα, Κριστίνα Γκρόζεβα & Πέταρ Βαλτσάνοφ, Βουλγαρία-Ελλάδα / Γυρισμένο σαν μια ανάσα - και έναν κύκλο με αρχή μέση και τέλος και πάλι στην αρχή - το «Μάθημα» είναι μια πειθαρχημένη άσκηση πάνω στην οικονομική κρίση και στις αξίες που καταρρέουν καθώς η πραγματική ζωή φαντάζει σαν ένα τέρας έτοιμο να καταπιεί τα πάντα.
Μάθημα Αποκατάστασης, Ιβάν Ι. Τβερντόφσκι, Ρωσία-Γερμανία / Προβλέψιμη αλλά ευαίσθητη παιδική ματιά στη διαφθορά του ρωσικού κράτους και τον ρατσισμό απέναντι στη διαφορετικότητα.
Μόντρις, Γιούρις Κουρσιέτις, Λετονία-Γερμανία-Ελλάδα / Ενα δυνατό δείγμα σύγχρονου, δουλεμένου, αναγκαίου πολιτικά, νεορεαλιστικού σινεμά.
Νορβηγία, Γιάννης Βεσλεμές, Ελλάδα / Ρομαντικό μέχρι το μεδούλι και εικαστικά απαστράπτον το ντεμπούτο του Γιάννη Βεσλεμέ είναι μια new wave φαντασμαγορία για όλα όσα αξίζει να μας κρατούν... πεθαμένους!
Πλευρικοί Ανεμοι, Μάρτι Χέλντε, Εσθονία / Το ασπρόμαυρο καλλιτεχνικό ντεμπούτο του Εσθονού Mάρτι Χέλντε είναι η καταγραφή μίας απεχθούς περιόδου της Ιστορίας, σ' ένα κινηματογραφικό ρέκβιεμ απαράμιλλης ομορφιάς. Μία ταινία που δε θα φύγει από τη Θεσσαλονίκη χωρίς βραβείο.
Τo Πάρκο με τις Μύγες, Γιένς Οστμπεργκ, Σουηδία / Ακολουθώντας μια ιστορία μυστηρίου, η ταινία αποκαλύπτει χαμηλότονα μα υπόκωφα δυνατά, το εσωτερικό της σουηδικής κοινωνίας.
Διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα του 55ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εδώ