Φεστιβάλ / Βραβεία

Σπάνια Τοπία του Ιαπωνικού Κινηματογράφου: από την Παράδοση στη Νεωτερικότητα

στα 10

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιαπωνίας και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, διοργανώνει ένα ένα αφιέρωμα στον Ιαπωνικό Κινηματογράφο σε επιμέλεια του Μισέλ Δημόπουλου

Flix Team
Σπάνια Τοπία του Ιαπωνικού Κινηματογράφου: από την Παράδοση στη Νεωτερικότητα
«Ο Ηλίθιος» του Ακίρα Κουροσάουα

Από τις 14 μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, μια γεύση κλασσικού, γνωστού αλλά και άγνωστου Ιαπωνικού σινεμά σας περιμένει στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει συνολικά 11 ταινίες. Κάποιες από αυτές έχουν κερδίσει τη θέση του στην ιστορία του παγκόσμιου σινεμά, ενώ κάποιες άλλες παραμένουν ακόμη ανεξερεύνητοι θησαυροί. Και οι 11 ταινίες, όμως, η καθεμία με το δικό της ξεχωριστό ύφος, σφράγισαν τη διεθνή αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς της Ιαπωνίας τον 20ο αιώνα.

«Η ιδέα ανήκει στον Μισέλ Δημόπουλο - ακούραστο «φεστιβαλάνθρωπο» και τολμηρό προγραμματιστή εξαίσιων κινηματογραφικών εικόνων - και εμείς του δώσαμε carte blanche για ένα μαγικό ταξίδι στο σινεμά της Ιαπωνίας» λέει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας .

Πρώην Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - από το 1991 μέχρι και το 2004 - και Διευθυντής του θρυλικού περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος», ο Μ. Δημόπουλος ανέλαβε το δύσκολο έργο της επιλογής έντεκα μόλις ταινιών από μια κινηματογραφία εξαιρετικά πλούσια και σημαντική. «Δεν έλειψαν και στην Ελλάδα, τις προηγούμενες δεκαετίες, οι λάτρεις του Ιαπωνικού Κινηματογράφου και, κατά προέκταση, της ιαπωνικής κουλτούρας» λέει ο ίδιος. «Τα τελευταία, όμως, χρόνια όλο και λιγόστευαν τα μεγάλα ονόματα της 7ης τέχνης από την χώρα αυτή, αυτά που μας είχαν γοητεύσει και μας είχαν οδηγήσει σε αδιανόητα, εκθαμβωτικά μονοπάτια, και που, παρά τη γεωγραφική και πολιτιστική απόσταση, φάνταζαν να δημιουργούν οικείες όσο και βαθύτερες προσβάσεις σε θαυμαστές αφηγήσεις, ασύλληπτες τεχνοτροπίες, αλλόκοτες κοινωνικές και ηθικές προσεγγίσεις.

Αυτά τα ονόματα, οι Κουροσάουα, Μιζογκούτσι, Όζου (με τη σειρά που τους γνωρίσαμε) και, από την επόμενη γενιά, οι Όσιμα, Ιμαμούρα αποτέλεσαν τα κορυφαία ονόματα μιας κινηματογραφικής έκφρασης που πάντα έπαιζε την παράδοση στην κόψη της νεωτερικότητας.

Όμως, τα δέντρα έκρυβαν το δάσος, ξεφύτρωναν από τη λήθη και άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί του 20ου αιώνα, επισκιασμένοι στη Δύση (ή έστω παραγνωρισμένοι), τους οποίους ανακαλύπταμε με καθυστέρηση όπως ο Νάρουσε ή ο Γκόσο στην τάξη των παλαιών δασκάλων και από το λεγόμενο Νέο Κύμα (δεκαετία του ’60) οι Γιόσιντα, Τεσιγκαχάρα, Μασουμούρα, Ουακαμάτσου και Σουζούκι.

Στην πορεία του Ιαπωνικού κινηματογράφου, από την κυριαρχία των «στούντιο» μέχρι την κατάρρευσή της και την άνοδο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, η αλλαγή φρουράς μοιάζει τα τελευταία χρόνια χλωμή και αβέβαιη, σχεδόν άφαντη στις οθόνες της χώρας μας. Μόνο τα φεστιβάλ συνεχίζουν να εκπέμπουν σήματα ύπαρξης μερικών νέων δημιουργών που τεκμηριώνουν ότι κάτι δημιουργικό ακόμα κινείται στη χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου.

Το πρόγραμμα προβολών στο ΙΜΚ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης της ιστορίας του μεταπολεμικού Ιαπωνικού κινηματογράφου (με μια εξαίρεση, της προπολεμικής ταινίας του Γκόσο): με τα πενιχρά, όμως, μέσα, που διαθέταμε δεν μπορούσε παρά να ήταν αναγκαστικά ελλειπτική λόγω της απουσίας σπουδαίων ονομάτων απ’ αυτά που αναφέραμε.»

Μπορεί να διαφωνούμε εν μέρει με την άποψη που θέλει το Ιαπωνικό σινεμά να στερείται σήμερα σημαντικών δημιουργών, όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η επιλογή των ταινιών που συνθέτουν το αφιέρωμα, αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αρχή για την εξερεύνηση του Ιαπωνικού σινεμά, μεγάλο μέρος του οποίου, παραμένει άγνωστο στη χώρα μας.

2

Δείτε παρακάτω, το πρόγραμμα των προβολών:

ΠΕΜΠΤΗ 14.2.2013

  • 17:00 Γυναίκα της Ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111’) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, Ασπρόμαυρη, 111΄, 1936
  • 19:30 Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124’) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, Ασπρόμαυρη, 121΄, 1951
  • 22:30 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90’) Σκην: Κανέτο Σίντο, Ασπρόμαυρη, 90΄, 1967

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15.2.2013

  • 17:00 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166’) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα, Ασπρόμαυρη, 166΄, 1951
  • 20:00 Η τελετή (Gishiki, 122’) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Έγχρωμη, 122΄, 1971
  • 23:00 Εϊτζινάικα (Ee Janaika, 151’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 151΄, 1981

ΣΑΒΒΑΤΟ 16.2.2013

  • 17:00 Ζέγκεν (Zegen, 124’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 124΄, 1987
  • 19:30 Πυρκαγιά (Enjo, 96’) Σκην: Κον Ιτσικάουα, Ασπρόμαυρη, 99΄, 1958
  • 21:30 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168’) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, Ασπρόμαυρη, 168΄, 1969

ΚΥΡΙΑΚΗ 17.2.2013

  • 17:00 Το θολό ποτάμι (Doro No Kawa, 105’) Σκην: Κοχέι Ογκούρι, Ασπρόμαυρη, 105΄, 1981
  • 19:30 Γυναίκα της ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111’) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, Ασπρόμαυρη, 111΄, 1936
  • 21:45 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166’) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα, Ασπρόμαυρη, 166΄, 1951

ΔΕΥΤΕΡΑ 18.2.2013

  • 18:00 Οι Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124’) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, Ασπρόμαυρη, 121΄,1951
  • 20:30 Ζέγκεν (Zegen, 124’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 124΄, 1987
  • 23:00 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90’) Σκην: Κανέτο Σίντο, Ασπρόμαυρη, 90΄, 1967

ΤΡΙΤΗ 19.2.2013

  • 18:00 ΕΪτζανάικα (Ei Janaika, 151’) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 151΄, 1981
  • 21:00 Το αγόρι (Shonen, 97’) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Ασπρόμαυρη & Έγχρωμη, 97΄, 1969

ΤΕΤΑΡΤΗ 20.2.2013

  • 18:00 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168’) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, Ασπρόμαυρη, 168΄, 1969
  • 21:30 Το θολό Ποτάμι (Doro No Kawa, 105’) Σκην: Κοχέι Ογκούρι, Ασπρόμαυρη, 105΄, 1981

Info:

Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210-3418 550 / Προπώληση Εισιτηρίων: στα Ταμεία του ΙΜΚ (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευτ-Παρ: 11:00 - 14:00 & τα απογεύματα 1 ώρα πριν την προβολή / Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210-3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος / Tιμή εισιτηρίου 3 Ευρώ ανά προβολή.