Buzz

Shoot it Like Godard: Οι σπουδαστές της Σχολής Σταυράκου κάνουν τι δική τους «γκονταρική» ταινία

στα 10

Στο πλαίσιο του αφιερώματος «Τώρα Γκοντάρ» της Ταινιοθήκης της Ελλάδας, 8 σπουδαστές της Σχολής Σταυράκου εμπνέονται από τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ και σκηνοθετούν το «8 Πράγματα που Ξέρω γι’ Αυτήν».

Shoot it Like Godard: Οι σπουδαστές της Σχολής Σταυράκου κάνουν τι δική τους «γκονταρική» ταινία

Το 1967 ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ έκανε μια δική του, κινηματογραφική έκθεση για την εποχή του, το Παρίσι του ’60, τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον καπιταλισμό, τον καταναλωτισμό, την μπαναλιτέ του σεξ, στην ταινία «2 ή 3 Πράγματα που Ξέρω γι’ Αυτήν». Η ηρωίδα του, η Ζουλιέτ Ζανσόν που υποδύεται με άφθονο αυτοσχεδιασμό η Μαρίνα Βλαντί, είναι μια μεγαλοαστή που περνά το χρόνο της ψωνίζοντας, μεγαλώνοντας απρόθυμα το παιδί της και «βολεύοντας» στο ενδιάμεσο μερικούς πελάτες, μια και εργάζεται ως πόρνη. Εκείνο ήταν το τότε, αυτό εδώ είναι το τώρα κι ενώ τα δεδομένα έχουν αλλάξει, πολιτικοκοινωνικά και κινηματογραφικά, η ουσία παραμένει η ίδια. Ή όχι; Την απάντηση δίνουν οκτώ τριτοετείς σπουδαστές της Σχολής Σταυράκου, οι οποίοι, στο Τμήμα Σκηνοθεσίας, με Καθηγητή τους τον σκηνοθέτη Παναγιώτη Φαφούτη, έκαναν, ως πρακτική άσκηση, τη δική τους, συλλογική γκονταρική ταινία, με τον τίτλο «8 Πράγματα που Ξέρω γι’ Αυτήν» και βάση ολόκληρη τη φιλμογραφία του Γκοντάρ. Η ταινία θα προβληθεί το Σάββατο, 14 Ιουνίου, στις 23.00, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Τώρα Γκοντάρ», σε μια από τις σπάνιες ευκαιρίες που έχουμε να βλέπουμε πώς σκέφτεται και τι κάνει η επόμενη γενιά Ελλήνων σκηνοθετών! Ως «προετοιμασία», τους ρωτήσαμε τι τους εμπνέει στο σινεμά και με ποιον τρόπο ο Γκοντάρ μπορεί να είναι επίκαιρος για ένα νέο σκηνοθέτη. Διαβάστε τις απαντήσεις τους παρακάτω και ραντεβού το Σάββατο στην Ταινιοθήκη, μαζί με 2 ή 3 πράγματα που μάθαμε γι’ αυτούς.

Διαβάστε ακόμη: Οδηγός επιβίωσης για το αφιέρωμα «Τώρα Γκοντάρ» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

g01

Βασίλης Τύρος Στα 17 αποφάσισα ότι δεν θέλω να κάνω τίποτα άλλο παρά ν' ασχοληθώ με το σινεμά. Ασχολήθηκα με το project γιατί ήθελα να σκηνοθετήσω μια σκηνή. Στα σχέδιά μου δεν ήταν ν' αποδώσω φόρο τιμής, πολύ περισσότερο ν' αντιγράψω σκηνές, ατάκες, βλέμματα κλπ. Την επιρροή του Γκοντάρ στο σημερινό σινεμά ας την αναλύσουν οι «ειδικοί» του σινεμά. Για μένα είναι ο δημιουργός του weekend, του Πιερό, της Νανάς, της κομμένης ανάσας… Αυτός που δήλωσε περήφανα την πολιτική του ταυτότητα και που δε δίστασε αργότερα οριστικά και αμετάκλητα να παραδεχτεί την πλάνη του. Αυτός που μηδένισε το κοντέρ και ξεκίνησε από την αρχή. Που πειραματίστηκε, απέτυχε, ξαναδοκίμασε και ακόμα συνεχίζει... Αυτός που εν τέλει είδε τα άπαντα του σινεμά, διάβασε, ρούφηξε τη ζωή και στο τέλος τα πέταξε στα μούτρα του εφησυχασμένου κοινού.

g02

Κωνσταντίνα Κοτσαμπά Είμαι 22 χρόνων. Κάτω από την ομπρέλα «Γκοντάρ είναι, όλα επιτρέπονται», μου δόθηκε η ελευθερία να πειραματιστώ και κανείς να μην πει τίποτα, παρά μόνο ο ίδιος ο Γκοντάρ. Τις ταινίες του Γκοντάρ τις παρομοιάζω με έναν αυθάδη έφηβο που πάει κόντρα στις συμβάσεις της κοινωνίας και της εποχής, πειραματίζεται και δρα χωρίς να σκέπτεται τις συνέπειες τον πράξεών του. Οι έφηβοι, 60 χρόνια μετά, εξακολουθούν να είναι «αυθάδεις» και οι ενήλικοι να δυσανασχετούν με τις πράξεις τους, αφού ακόμα και σήμερα οι ταινίες του μοιάζουν πρωτοποριακές και η αναρχία τους ξενίζει στο μάτι του μέσου θεατή.

g03

Ευμορφία Κατσικώστα Αποφάσισα πριν πολύ καιρό πως αυτό που θέλω να κάνω είναι ν' ασχοληθώ με τον κινηματογράφο, χωρίς κάποια ένδειξη αν θα είμαι καλή ή όχι. Αλλωστε όλο αυτό είναι μια διαδικασία εξερεύνησης που δεν πρόκειται να σταματήσει πιστεύω. Συμμετείχα στο πρότζεκτ προφανώς γιατί μου αρέσει ο Γκοντάρ, αλλά μέσα μου είχα την ανάγκη να δημιουργήσω μια νέα Νανά: πώς θα είναι; πώς θα μιλά; Θεωρώ πως ο Γκοντάρ είναι πολύ σημαντικός για την ιστορία του κινηματογράφου, στην εποχή του μιλούσε για το σήμερα και σήμερα βλέπουμε πόσο συνεπής και σύγχρονος είναι σ' αυτά που έλεγε και έκανε, αλλά ανανεώνοντας και πειραματιζόμενος με τη φόρμα του, χωρίς να επαναπαύεται στις δάφνες που του δόθηκαν. Το σινεμά του είναι ελεύθερο ή τείνει προς την ελευθερία έκφρασης του δημιουργού και αυτό είναι πάντα κάτι που θα γοητεύει.

g04

Γιώργος Σπάνιας Εχω σπουδάσει μάρκετινγκ, έχω τελειώσει τη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης, έχω δουλέψει ως ηθοποιός και ως μοντέρ σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, μου αρέσει η μουσική και έχω έναν σκύλο. Τα τελευταία χρόνια με απασχολεί η πραγματικότητα και επέλεξα το σινεμά για αυτόν ακριβώς τον λόγο. Μου ανατέθηκε να γράψω και να σκηνοθετήσω ένα κομμάτι της ιστορίας - την ερωτική σκηνή. Κατέληξα να χτίζω μια σπουδή πάνω στο «γυμνό σώμα στη σύγχρονη πόλη». Αναφορά μου ήταν η σκηνή του Μπελμοντό με την Καρίνα στη γιάφκα του «Τρελού Πιερό» και ο ιμπρεσιονισμός. Για μένα ο Γκοντάρ σημαίνει να παίζεις συνέχεια με τα υλικά που έχεις στα χέρια σου. Να αμφισβητείς για να ανακαλύψεις από την αρχή. Να μιλάς έτσι όπως θέλεις να σου μιλάνε χωρίς να σε νοιάζει αν θα σε ακούσουν. Το σινεμά του Γκοντάρ είναι μια τεράστια βαλίτσα γεμάτη με δώρα στα χέρια ενός κινηματογραφιστή.

g05

Ηλίας Κλεφτάρας Πριν κάποια χρόνια τελείωσα το σχολείο μην ξέροντας τι θα κάνω μετά. Το σινεμά μου άρεσε και είπα να κάνω κάτι πάνω σ' αυτό. Μέχρι στιγμής μου έχει βγει σε καλό, βλέπουμε... Δεν προσπάθησα ν’ αντιγράψω τον Γκοντάρ, προσπάθησα να τον καταλάβω και να τον φέρω πιο κοντά σε μένα. Σίγουρα είναι λίγο επικίνδυνος, αυτό είναι και που σε γοητεύει. Το αντιμετώπισα και στην ταινία που κάναμε, πολλά πράγματα δεν μας έβγαιναν και λέγαμε «έλα μωρέ, είναι γκονταρικό». Αν δεν ξέρεις τι θες και τι ζητάς είναι πολύ εύκολο να χαθείς, αν ξέρεις είναι πολύ απελευθερωτικός.

g06

Νίκη Σαλιαγκοπούλου Είμαι τελειόφοιτη σπουδάστρια στη Σταυράκου. Θέλησα να ασχοληθώ με το σινεμά, γιατί αν δούλευα αλλού δεκάωρα ανασφάλιστη και αμισθί θα αυτοκτονούσα. Η προσέγγιση του πρότζεκτ έγινε με καταιγιστικούς ρυθμούς και η υλοποίησή του φαντάζει ονειρική. Ο Γκοντάρ έχει την ηλικία της γιαγιάς μου. Μαζί τους δεν βαριέσαι ποτέ.

g07

Δάφνη Ψαρρού Με λένε Δάφνη και σπουδάζω σινεμά. Οσον αφορά το project, η ελευθερία νομίζω πως είναι το κύριο συστατικό του, γι αυτό και αν δεν ήταν project για το Γκοντάρ αλλά για άλλο σκηνοθέτη, πιστεύω δεν θα είχε υλοποιηθεί. O Γκοντάρ για μένα είναι ελευθερία έκφρασης και ελπίδα πως όλα μπορούν να συμβούν. Θυμίζει σε όλους πως δεν πρέπει να ξεχνάμε όλα τα εκφραστικά μέσα που μας δίνει ο κινηματογράφος.

g08

Χρόνης Μούγιος Αποφάσισα ν’ ασχοληθώ με το σινεμά από 10 χρόνων που είδα την πρώτη μου ταινία που δεν ήταν καρτούν, το «Jurassic Park 2» του Σπίλμπερκ. Το ξαναπήρα στα σοβαρά όταν ήμουν 15, με τη «Νύχτα των Ζωντανων Νεκρών» του Ρομέρο, αν και γύριζα ταινιάκια με τους φίλους μου από το '98. Το project το προσέγγισα βλέποντας τον «Τρελό Πιερό» του Γκοντάρ και προσπάθησα να βρω τους τρόπους με τους οποίους ανέλυε τους χαρακτήρες του. Το αναφορικό σινεμά είναι το φόρτε μου, οπότε γούσταρα τη ζωή μου κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Ο Γκοντάρ για μένα είναι ο πρώτος κινηματογραφιστής που είχε τα τέτοια να τους γράψει όλους στα τέτοια του! Μια νοοτροπία που πραγματικά θαυμάζω και θεωρώ απαραίτητη για να ασχοληθείς σοβαρά με τα καλλιτεχνικά. Αν δεν υπήρχε, το σινεμά θα ήταν πιθανότατα σκαλωμένο σε μια ακαδημαϊκή ανουσιότητα. Μια καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο μου είχε πει, «τέχνη είναι να καταργείς τους κανόνες, αλλά για να το κάνεις αυτό πρέπει πρώτα να τους μάθεις». Αυτή είναι η αξία του Γκοντάρ για μένα.

info

  • 8 Πράγματα που Ξέρω γι’ Αυτήν
  • Σκηνοθεσία: G8 (Εμυ Κατσικώστα, Ηλίας Κλεφτάρας, Κωνσταντίνα Κοτσαμπά, Χρόνης Μούγιος, Νίκη Σαλιαγκοπούλου, Γιώργος Σπάνιας, Βασίλης Τύρος, Δάφνη Ψαρρού)
  • Σενάριο: G8
  • Διεύθυνση φωτογραφίας: Θανάσης Βασιλείου (Καθηγητής Αισθητικής στη Σχολή Σταυράκου)
  • Μοντάζ: Γιώργος Σπάνιας
  • Σκηνικά, Κοστούμια: Δανάη Αναγνώστου
  • Διεύθυνση παραγωγής: Νίκη Σαλιαγκοπούλου
  • Ηθοποιοί: Ελενα Μετζέλου, Αλέξανδρος Παπαϊωάννου, Γιώργος Παπαπαύλου, Δημήτρης Κοντούλης
  • Παραγωγή: G8
  • Συμπαραγωγή: Σχολή Σταυράκου, Chaos In Order
  • Οργάνωση παραγωγής: Παναγιώτης Φαφούτης (Καθηγητής Σκηνοθεσίας στη Σχολή Σταυράκου)
  • Διάρκεια: 20′
  • Προβολή: Σάββατο, 14 Ιουνίου, 23.00, Ταινιοθήκη της Ελλάδας, θερινός κινηματογράφος Λαΐς
  • Διαβάστε περισσότερα στο επίσημο site της διοργάνωσης

Διαβάστε ακόμη: