Είναι γνωστό ότι ο Μάρτιν Σκορσέζε δεν είναι απλώς ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της γενιάς μας, αλλά κι ένας από τους μεγαλύτερους σινεφίλ. Αγαπά με πάθος το σινεμά (και ιδιαίτερα το σινεμά των άλλων), βλέπει καθημερινά όσες ταινίες μπορεί, στηρίζει ως παραγωγός κινηματογραφιστές που έχει ξεχωρίσει, έχει εδώ και 25 χρόνια ιδρύσει το Τhe Film Foundation για να διασώσει και να αποκαταστήσει ψηφιακά κόπιες ταινιών που έχουν χαθεί μέσα στο χρόνο, είναι συλλέκτης ο ίδιος ενός τεράστιου αρχείου.
Διαβάστε ακόμα: Ο Μάρτιν Σκορσέζε προτείνει τις ταινίες που πρέπει να δείτε πριν πεθάνετε!
Από αυτό το τεράστιο αρχείο, ο Σκορσέζε δέχτηκε να κάνει ένα μεγάλο δώρο στο MoMA, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης: δάνεισε 34 σπάνια κινηματογραφικά πόστερ από την προσωπική του συλλογή, τα οποία επέλεξε ο ίδιος για να τα δείξει στο κοινό. Η έκθεση «Scorsese Collects» άνοιξε τις πόρτες της το Σάββατο, 30 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι και τον Οκτώβριο.
Δείτε ακόμα: Μάρτιν Σκορσέζε: σπάνιες φωτογραφίες από τα 45 χρόνια καριέρας του
Ανάμεσα στις αφίσες θα βρει κανείς ταινίες από όλους τους αγαπημένους σκηνοθέτες του Σκορσέζε: Καζάν, Κιούμπρικ, Φορντ, Μαν, Μελβίλ, Σίγκελ, Τουρνέρ, Πάουελ. Ομως, όπως εξηγεί κι ο ίδιος ο Σκορσέζε στο ιδιόχειρο σημείωμά του που συνοδεύει το πρόγραμμα «οι αληθινοί σταρ είναι οι σχεδιαστές και οι γραφίστες των πόστερ». Οι Πίτερ Στρόσφελντ, Ανσέλμο Μπάλιστερ, Ρενέ Περόν, Γκι Ζεράρ Νοέλ, Οσβάλντο Βεντούρι, Μπόρις Γκρίνσον και πολλοί ακόμα καλλιτέχνες που έχουν δημιουργήσει αριστουργήματα.
Μόνο μία αφίσα είναι ταινίας του ίδιου του Σκορσέζε. Το βρετανικό πόστερ των «Κακόφημων Δρόμων» που υπογράφει ο καλλιτέχνης Πίτερ Στρόσφελντ, με τη σήμα-κατατεθέν ξυλόγλυπτη τεχνική του.
Διαβάστε ακόμα: O Μάρτιν Σκορσέζε αγαπάει το φιλμ (και δεν θα σταματήσει ποτέ να το φωνάζει)
Το highlight της έκθεσης μάς περιμένει στην πόρτα. Είναι ένα τριών μέτρων πλάτους πόστερ για το πολεμικό δράμα του 1932 «The Lost Squadron», το οποίο φιλοτέχνησε ο Ρενέ Περόν - ένας από τους σπουδαιότερους σχεδιαστές κινηματογραφικών αφισών του 20ου αιώνα (διάσημη η αφίσα του «Κινγκ Κονγκ»). Είναι μεγάλη ευκαιρία να δει κανείς ένα από τα έργα του Περόν στο φυσικό τους μέγεθος και το πόστερ αυτό είναι από τα πιο σπάνια και τα πιο ακριβά της έκθεσης.
Από το παράδειγμα του Περόν καταλαβαίνει κανείς ότι συλλογή του Σκορσέζε δεν περιλαμβάνει μόνο αμερικανικά και αγγλικά πόστερ, αλλά αφίσες από την Ιταλία, τη Γαλλία και άλλα μέρη στον κόσμο. Μπορεί κανείς δηλαδή να απολαύσει τα «αναμενόμενα» («Το Λιμάνι της Αγωνίας», «Μάτια Χωρίς Πρόσωπο»), αλλά τους «Killers» θα τους βρει στη γαλλική τους έκδοση: «Α Bout Portant».
Απολαύστε ακόμα: H Νέα Υόρκη του Μάρτιν Σκορσέζε
Ακόμα μία ενδιαφέρουσα προσθήκη της έκθεσης: οι αφίσες τριών ταινιών του Ζακ Τουρνέρ, όλες σχεδιασμένες με ξεχωριστό στιλ, δεν φέρουν υπογραφή. Τις σχεδίασε καλλιτέχνης του στούντιο RKO, το όνομα του οποίου χάθηκε μέσα στα χρόνια.
Τυχεροί Νεοϋορκέζοι τρέξτε. Το «Scorsese Collects» θα συνοδευτεί τον Αύγουστο από ειδικές προβολές ταινιών από το αρχείο του Σκορσέζε, τα «Scorsese Screens» και θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο.
Διαβάστε περισσότερα: