Industry

2029: Ετοιμοι για Οσκαρ; Βάλτε YouTube

στα 10

Το τέλος μια εποχής φέρνει η απόφαση της Ακαδημίας για την μετάδοση των Οσκαρ από το 2029 στην πλατφόρμα YouTtube

2029: Ετοιμοι για Οσκαρ; Βάλτε YouTube

H Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών υπέγραψε ένα πολυετές συμβόλαιο που παραχωρεί στο YouTube τα αποκλειστικά παγκόσμια δικαιώματα μετάδοσης των Όσκαρ, μαζί με την κάλυψη του κόκκινου χαλιού, περιεχόμενο από τα παρασκήνια, την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων και άλλες εκδηλώσεις, ξεκινώντας από την 101η τελετή το 2029 και έως το 2033.Το ABC, το δίκτυο που μετέδιδε για δεκαετίες την πιο λαμπερή βραδιά του κινηματογράφου, θα συνεχίσει να διατηρεί τα δικαιώματα μόνο μέχρι το 2028.

Τα Oσκαρ θα είναι διαθέσιμα ζωντανά και δωρεάν στο YouTube για θεατές σε όλο τον κόσμο, καθώς και για τους συνδρομητές του YouTube TV στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι υπεύθυνοι της συμφωνίας δήλωσαν ότι ελπίζουν πως η μετάβαση στο YouTube θα βοηθήσει να καταστούν τα Οσκαρ πιο προσβάσιμα στο συνεχώς αυξανόμενο παγκόσμιο κοινό της Ακαδημίας, μέσα από δυνατότητες όπως υπότιτλοι και πολλαπλές γλωσσικές επιλογές ήχου.

«Είμαστε ενθουσιασμένοι που ξεκινάμε μια πολυδιάστατη παγκόσμια συνεργασία με το YouTube, καθιστώντας το μελλοντικό «σπίτι» των Οσκαρ και του ετήσιου προγράμματος της Ακαδημίας», δήλωσαν από κοινού ο διευθύνων σύμβουλος της Ακαδημίας, Μπιλ Κράμερ, και η πρόεδρός της, Λινέτ Χάουελ Τέιλορ. «Η Ακαδημία είναι ένας διεθνής οργανισμός, και αυτή η συνεργασία θα μας επιτρέψει να διευρύνουμε την πρόσβαση στο έργο της Ακαδημίας στο μεγαλύτερο δυνατό παγκόσμιο κοινό — κάτι που θα ωφελήσει τόσο τα μέλη της, όσο και ολόκληρη την κινηματογραφική κοινότητα. Αυτή η σύμπραξη θα αξιοποιήσει τη μεγάλη εμβέλεια του YouTube και θα προσφέρει στα Οσκαρ και το υπόλοιπο πρόγραμμα της Ακαδημίας καινοτόμες δυνατότητες εμπλοκής, τιμώντας παράλληλα την παράδοσή μας. Θα μπορέσουμε να εορτάσουμε τον κινηματογράφο, να εμπνεύσουμε νέες γενιές δημιουργών και να προσφέρουμε πρόσβαση στην ιστορία του κινηματογράφου σε πρωτοφανές παγκόσμιο επίπεδο.»

«Τα Οσκαρ είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πολιτιστικούς θεσμούς μας, τιμώντας την αριστεία στην αφήγηση και την καλλιτεχνική δημιουργία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του YouTube, Νιλ Μόχαν. «Η συνεργασία με την Ακαδημία για να φέρουμε αυτόν τον εορτασμό της τέχνης και της ψυχαγωγίας στους θεατές σε όλο τον κόσμο θα εμπνεύσει μια νέα γενιά δημιουργικότητας και φίλων του κινηματογράφου, διατηρώντας παράλληλα πιστά την πλούσια παράδοση των Οσκαρ.»

Διαβάστε ακόμα: Oscars 2026: Ανακοινώθηκαν οι shortlists για 12 κατηγορίες

Το YouTube φαίνεται ότι πλήρωσε πάνω από $100 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει τα δικαιώματα ξεπερνώντας τις προσφορές υψηλού οκταψήφιου αριθμού που είχαν κάνει το Disney/ABC και η NBCUniversal για τα δικαιώματα μετάδοσης.Αυτό σημαίνει ότι η συμφωνία του YouTube πιθανότατα ήταν μεγαλύτερη από τις προσφορές των άλλων δικτύων.Η Disney παλαιότερα δαπανούσε περίπου $100 εκατομμύρια τον χρόνο για τα δικαιώματα μετάδοσης πριν λήξει το συμβόλαιό της. Αυτή η ιστορική συμφωνία δείχνει πόσο πολύ έχουν αλλάξει τα δεδομένα στη μετάδοση ζωντανών εκδηλώσεων, καθώς οι ψηφιακές πλατφόρμες αυξάνουν την επιρροή τους και η παραδοσιακή τηλεόραση χάνει σταδιακά την κυριαρχία της στο κοινό.

Ενώ υπήρχε η εκτίμηση ότι η NBCUniversal θα μπορούσε να αποκτήσει τα δικαιώματα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σχεδόν κανείς δεν περίμενε τα Οσκαρ να καταλήξουν στο YouTube. Κι αυτό, επειδή το YouTube δεν διαθέτει υποδομή παραγωγής για μεγάλης κλίμακας ζωντανές εκδηλώσεις, όπως το Netflix και η Amazon. Ωστόσο, το YouTube έχει χρόνο πριν από την πρώτη μετάδοση του 2029 για να αναπτύξει αυτή την υποδομή. Είναι πιθανό ότι η Ακαδημία επέλεξε τη συμφωνία με το YouTube ακριβώς επειδή θα μπορούσε να αναλάβει πλήρως την παραγωγή της τελετής, δίνοντας μεγαλύτερο έλεγχο στη διοργάνωση.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν σαφείς πληροφορίες από ανακοινώσεις ή ρεπορτάζ για το πώς ακριβώς θα επηρεαστούν τα διεθνή δικαιώματα διανομής που η Ακαδημία είχε παλιότερα με άλλα δίκτυα ή εταιρείες στις διάφορες χώρες. Οι οικονομικοί όροι και οι διεθνείς συμφωνίες δεν έχουν δημοσιοποιηθεί πλήρως, έτσι παραμένει αβέβαιο ακόμα, αν τα έσοδα από αυτά τα παλιά διεθνή συμβόλαια θα αντικατασταθούν από τη νέα συμφωνία και πώς θα διανεμηθούν αυτά τα έσοδα σε διαφορετικές χώρες για την Ακαδημία.

Δεν είναι ξεκάθαρο πώς θα μετράται η τηλεθέαση στο YouTube, δεδομένου ότι δεν θα υπάρχει το παραδοσιακό «βαθμολόγιο» (rating report) που χρησιμοποιείται στις γραμμικές μεταδόσεις στην τηλεόραση. Υπάρχει επίσης το ερώτημα για το πόσο θα κρατήσει την προσοχή του κοινού — παρόλο που τα βίντεο στη συγκεκριμένη πλατφόρμα έχουν αυξημένη διάρκεια τα τελευταία χρόνια, υπάρχει ο κίνδυνος οι θεατές να χάσουν το ενδιαφέρον τους και να μεταβούν σε άλλο περιεχόμενο μέσα στο ίδιο το YouTube.

Την ίδια στιγμή, η τηλεοπτική μετάδοση δεν καταγράφει πια τα νούμερα του παρελθόντος. Φέτος, η τελετή συγκέντρωσε 18,1 εκατομμύρια τηλεθεατές, αριθμός που είναι σημαντικός λαμβάνοντας υπόψη την πρόσφατη πτώση στα νούμερα της γραμμικής τηλεόρασης, αλλά υπερβολικά μικρός σε σύγκριση με το παρελθόν. Η τελετή με μεγαλύτερη τηλεθέαση ήταν αυτή του 1998, η οποία είχε φτάσει τα 57 εκατομμύρια τηλεθεατές, λόγω του «Τιτανικού».

Για τα στελέχη της Disney/ABC, η απώλεια των Οσκαρ υπέρ του YouTube δεν προκαλεί τόσο έντονο πλήγμα όσο θα προκαλούσε το να τα δουν να μεταφέρονται σε έναν άμεσο ανταγωνιστή, όπως η NBCUniversal. Η ζωντανή τηλεόραση παραμένει προτεραιότητα για την Disney/ABC, η οποία μόλις απέκτησε τα Grammy από το CBS, και η εταιρεία επισημαίνει ότι το 2027 θα έχει στην κατοχή της το Super Bowl, τα Oσκαρ και τα Grammy όλα μέσα σε μία χρονιά. «Η ABC υπήρξε περήφανα ο τηλεοπτικός φορέας των Όσκαρ για περισσότερα από πενήντα χρόνια», αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της. «Ανυπομονούμε για τις επόμενες τρεις μεταδόσεις, συμπεριλαμβανομένου του εορτασμού της εκατονταετίας της εκδήλωσης το 2028, και ευχόμαστε στην Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών κάθε επιτυχία».

Ωστόσο, η είδηση έχει προκαλέσει σύγχυση σχετικά με τις επιπτώσεις της σε έναν ιστορικό θεσμό βραβείων, ιδιαίτερα ενόψει του εορτασμού της 100ής επετείου του το 2028. Θα διατηρήσει η τελετή την ίδια επιρροή σε μια πλατφόρμα streaming;

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια δύσκολη συγκυρία για τη βιομηχανία του κινηματογράφου γενικότερα, με ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διανομής και κατανάλωσης ταινιών στην αρχή της επόμενης δεκαετίας. Τι θα σημαίνει μια «οσκαρική ταινία» όταν το YouTube αναλάβει τη διοργάνωση των βραβείων; Πολλοί ισχυρίζονται ότι το YouTube πιθανότατα θα είναι ακόμη πιο κυρίαρχο εκείνη την εποχή και θα αποτελεί το μέρος όπου θα συγκεντρώνεται το ενδιαφέρον για μια μεγάλη εκδήλωση όπως τα Οσκαρ.

«Το να μεταδίδει το YouTube τα Oσκαρ είναι σαν να δίνεις το χέρι στον άνθρωπο που προσπαθεί να σε σκοτώσει», σχολίασε ο σεναριογράφος Ντάνιελ Κούνκα.

Το μέλλον μένει να δείξει, ποιος θα μείνει ζωντανός από την βιομηχανία του streaming;

*Πηγή Variety