Φεστιβάλ / Βραβεία

Οι νέοι κανονισμοί της Ακαδημίας των Οσκαρ ανατρέπουν τα δεδομένα στις κατηγορίες Κινουμένων Σχεδίων και Ντοκιμαντέρ

στα 10

Και δεν είμαστε και τόσο σίγουροι για το αν είναι προς το καλύτερο.

Οι νέοι κανονισμοί της Ακαδημίας των Οσκαρ ανατρέπουν τα δεδομένα στις κατηγορίες Κινουμένων Σχεδίων και Ντοκιμαντέρ
«Ma Vie de Courgette»

Κάθε χρόνο, ένα μήνα μετά την τελετή των Οσκαρ, το διοικητικό συμβούλιο της Ακαδημίας συνεδριάζει προκειμένου να εγκρίνει πιθανές αλλαγές στο σύστημα για την επόμενη χρονιά. Ετσι έγινε και φέτος, και σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε χτες, οι κανόνες αλλάζουν επηρεάζοντας κυρίως δύο κατηγορίες: εκείνες του ντοκιμαντέρ και των κινουμένων σχεδίων.

Τα τελευταία χρόνια, η κατηγορία της καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων στα Οσκαρ έχει γνωρίσει μια άνευ προηγούμενου πολυσυλλεκτικότητα, κάνοντας χώρο στις υποψηφιότητες για μικρότερου προϋπολογισμού αλλά αναμφισβήτητης καλλιτεχνικής αξίας ταινίες από όλο τον κόσμο, αναγνωρίζοντας μεταξύ άλλων φιλμ από την Ιαπωνία και την Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμη: Πριν το «Coco», γνωρίστε τον σκύλο Ντάντε, σε ένα καινούργιο μικρού μήκους της Pixar

Kubo and the Two Strings 607 «Ο Κούμπο και οι Δύο Χορδές»

Φυσικά, η τελική νίκη ανήκει συνήθως σε μια από τις πιο εμπορικές χολιγουντιανές παραγωγές, σε οποιαδήποτε περίπτωση, όμως, η εύλογη δημοσιότητα που φέρνουν οι υποψηφιότητες των Οσκαρ χαρίζει πολυπόθητη αναγνωρισιμότητα σε ανεξάρτητες παραγωγές που πραγματικά το έχουν ανάγκη (και το αξίζουν).

Τα φετινά Οσκαρ αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τάσης που ήταν ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια: Μπορεί να επιβράβευσαν τελικά την τεράστια εισπρακτική επιτυχία του «Zootopia», οι υποψηφιότητες όμως έφεραν στο προσκήνιο πιο καλλιτεχνικές παραγωγές όπως το υπέροχο «Ο Κούμπο και οι Δύο Χορδές» του αουτσάιντερ στούντιο της Laika, και ευρωπαϊκά arthouse animation όπως «Η Κόκκινη Χελώνα» και το «Ma Vie de Courgette», αφήνοντας απ’ έξω μπλοκμπάστερ όπως το «Ψάχνοντας την Ντόρι» της Pixar, το «The Secret Life of Pets» και το «Sing».

Zootopia 607 «Zootopia»

Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι ο ευπρόσδεκτος αυτός αέρας ανανέωσης θα κοπάσει, χάρη στους νέους κανονισμούς που θέσπισε η Ακαδημία των Οσκαρ. Μέχρι τώρα, οι εκπρόσωποι κάθε επαγγελματικού κλάδου επέλεγαν τους υποψήφιους της κατηγορίας τους (με την εξαίρεση της Καλύτερης Ταινίας και της Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, όπου όλα τα μέλη της Ακαδημίας επιλέγουν τις υποψήφιες ταινίες), και στη συνέχεια το σύνολο των μελών ψήφιζε με βάση αυτές τις υποψηφιότητες.

Τώρα, όμως, η Ακαδημία ανοίγει τη διαδικασία στην κατηγορία των κινουμένων σχεδίων, με τρόπο ανάλογο με εκείνο της καλύτερης ταινίας, επιτρέποντας για πρώτη φορά σε οποιοδήποτε μέλος της με δυνατότητα ψήφου το επιθυμεί να συμμετάσχει στην επιλογή των υποψηφιοτήτων.

The Red Turtle 7 «Η Κόκκινη Χελώνα»

Οσο κι αν αυτό ακούγεται εκ πρώτης όψεως πιο «δημοκρατικό» και πολυσυλλεκτικό, η πραγματικότητα ενδέχεται να είναι διαφορετική αν όχι να φέρει το άκρως αντίθετο αποτέλεσμα: Ο νέος κανονισμός αφαιρεί από τους ειδικούς και τους επαγγελματίες του χώρου του animation τη δύναμη και τη δυνατότητα να αναδείξουν λιγότερο γνωστές αλλά εξίσου (αν όχι περισσότερο) ενδιαφέρουσες ταινίες του είδους, δίνοντας ταυτόχρονα την ισχύ στην πλειοψηφία να μεταμορφώσει την κατηγορία και πάλι σε γήπεδο των συνήθων στουντιακών υπόπτων.

Ο χρόνος θα δείξει αν οι υποψίες αυτές θα γίνουν πραγματικότητα, καταδικάζοντας στην αφάνεια μια μεγάλη μερίδα εξαιρετικών, ανεξάρτητων ταινιών κινουμένων σχεδίων, ωστόσο η ανησυχία παραμένει, με τις κακές γλώσσες να μιλούν για επιρροή των μεγάλων στούντιο που δεν έβλεπαν με καλό μάτι τον αποκλεισμό των δικών τους ταινιών από μια σχεδόν σίγουρη υποψηφιότητα.

O.J.: Made in America 607 «O.J.: Made in America»

Στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ, πάλι, οι αντιδράσεις έπειτα από τη φετινή, αμφιλεγόμενη νίκη του οκτάωρου «O.J.: Made in America», που φτιάχτηκε ουσιαστικά αρχικά ως μίνι σειρά, έφεραν μια μάλλον αναμενόμενη (και δίκαιη, αν θέλουμε να είμαστε τυπικοί) αλλαγή, καθώς αποκλείονται πλέον από την ψηφοφορία και τη δυνατότητα υποψηφιότητας παραγωγές με περισσότερα από ένα μέρη.

Διαβάστε ακόμη