H Εμυ νιώθει ξένη μέσα στη κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που τόσο έχει αγκαλιάσει την αδερφή της την Τερέζα. Οταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της.
Αυτή είναι η υπόθεση του «Αγία Εμυ», της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας της Αρασέλης Λαιμού που θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό τμήμα «Σκηνοθέτες του Σήμερα» του του 74ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο που φέτος διεξάγεται από τις 4 μέχρι και τις 14 Αυγούστου 2021.
Θυμηθείτε όταν το Flix είχε επισκεφθεί τα γυρίσματα της ταινίας το Μάρτιο του 2020
Από το Λος Αντζελες, όπου βρίσκεται η Αρασέλη Λαιμού, μίλησε στο Flix για την «Αγία Εμυ» και την εμπειρία της πρεμιέρας της σε ένα «κανονικό» (βλ. όχι online) φεστιβάλ.
Τι είναι η «Αγία Εμυ»;
Είναι η ιστορία της Έμυ, μιας κοπέλας που είναι outsider σε μία κλειστή κοινότητα, αυτή των Φιλιππινέζων Καθολικών Χαρισματικών της Αθήνας που φοβούνται κοπέλες σαν την Έμυ και τη μητέρα της. Είναι η ιστορία μιας κοπέλας που ανακαλύπτει πως έχει κληρονομήσει δυνάμεις που φοβίζουν όχι μόνο τους άλλους αλλά και την ίδια, αλλά δε μπορεί να μην ακολουθήσει το μονοπάτι που ίσως κατέστρεψε τη μητέρα της.
Τι θα ήθελες να αισθανθούν, να αναρωτηθούν οι πρώτοι θεατές της;
Θα ήθελα να μην είναι σίγουροι τι είναι μαγικό, υπερφυσικό, placebo, προκατάληψη και τι «αληθινό».
Πόσο εύκολη, δύσκολη, απαιτητική ήταν η διαδικασία της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους στην Ελλάδα; Πήρε πολύ καιρό να κάνουμε την ταινίας μας, άρχισα να τη γράφω το 2013 και ολοκληρώνεται το 2021. Σίγουρα αντιμετώπισα δυσκολίες - καθυστερήσεις, αναβολές, αβεβαιότητα αν ποτέ θα τα καταφέρουμε να γίνει και αν η ιστορία θα συνεχίσει να είναι σημαντική για μένα μέσα στα χρόνια. Ευτυχώς συνέχισε να με συγκινεί και να ανακαλύπτω πράγματα. Hταν από την άλλη εύκολο, από την άποψη του ότι με τα χρόνια βρήκα αποφασισμένους συνεργάτες να κάνουμε την ταινία μαζί, αλλά ήθελε υπομονή, πείσμα και κουράγιο.
Που τοποθετείς την ταινία μέσα στο τοπίο του σύγχρονου ελληνικού σινεμά; Ποια στοιχεία είναι κοινά με άλλες ταινίες ή διαφοροποιούνται ορίζοντας το δικό σου στιλ;
Δύσκολη ερώτηση. Θεωρώ πως η ταινία είναι πολύ προσωπική μου και είναι δύσκολο να κάνω ένα βήμα πίσω και να την τοποθετήσω στο τοπίο του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Με ενδιέφερε να δείξουμε την Αθήνα, τον Πειραιά και γενικά τις περιοχές της ιστορίας αλλιώς από ότι τις έχω δει σε άλλες ελληνικές ταινίες, εμπνευσμένη από το γεγονός πως είναι μια ταινία genre αλλά κι επειδή λέμε την ιστορία μιας κοπέλας από μια κοινότητα που δεν έχει πολύαποτυπωθεί στο σινεμά μας. Αυτό το συζητήσαμε με το φωτογράφο μου τον Κι Τζιν Κιμ, που είναι Κορεατης κι έβλεπε αυτός τα μέρη για πρώτη φορά, χωρίς τις ίδιες αναφορές και τα ίδια βιώματα που έχω εγώ.
Πόσο σημαντικό είναι ότι η ταινία αρχίζει τα ταξίδια με την «λήξη» της πανδημίας ή τουλάχιστον σε ένα περιβάλλον λίγο πιο κανονικό από το προηγούμενο;
Είναι πρωτόγνωρο το τοπίο στο οποίο ξεκινά η ταινία το ταξίδι της. Είναι φοβιστικό το τι θα αντιμετωπίσει εκεί έξω. Θεατές που ανυπομονούν να πάνε ξανά στο σινεμά; Η έχουν πια συνηθίσει όλοι να κάθονται σπίτι τους και να βλέπουν σειρές και δεν έχουν κουράγιο για εξόδους και indie σινεμά; Και τα φεστιβάλ, οι διανομείς είναι τολμηροί να αναλάβουν μια ταινία σε τόσο ανασφαλές περιβάλλον; Ελπίζω πως η περασμένη χρονιά να μας έκανε όλους να διψάμε να δούμε μαζί ταινίες κι όχι να μας έκανε ερημίτες.
Ο Διευθυντής Φωτογραφίας Κι Τζιν Κιμ
Αρασέλη Λαιμού
Αγία Εμυ | Σκηνοθεσία: Αρασέλη Λαιμού | Σενάριο: Αρασέλη Λαιμού, Giulia Caruso | Ηθοποιοί: Abigael Loma, Hasmine Kilip, Ειρήνη Ιγγλέση, Μιχάλης Συριόπουλος, Angeli Bayani, Manuel Ku Aquino, Τζούλιο Κατσής, Έλσα Λεκάκου | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ki Jin Kim | Μοντάζ: Raphaëlle Martin-Holger, Αρασέλη Λαιμού | Συμπληρωματικό Μοντάζ: Michael Meehan, Joel Garber | Βοηθός Μοντέρ: Γιώργος Ζαφείρης | Ηχοληψία: Δημήτρης Κανελλόπουλος | Σχεδιασμός Ήχου: Περσεφόνη Μήλιου | Μιξάζ: Κώστας Βαρυμπομπιώτης | Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Καλλιόπη Ανδρεάδη | Ενδυματολόγος: Εύα Γουλάκου | Σκηνογράφος: Χρύσα Κουρτούμη | Μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου | Κομμώσεις: Σωτήρης Πατεράκης | Φωτογράφος Πλατό: Νόρα Γκίκα | Εφέ Γυρίσματος: Προκόπης Βλασερός | Ψηφιακά Εφέ: Fix Studio | Color Grade: Marjolaine Mispelaere, Jérôme Brechet | Casting: Κλεοπάτρα Αμπατζόγλου, Ελένη Τσέκερη | Παραγωγός: Κωνσταντίνος Βασίλαρος | Συμπαραγωγοί: Mathieu Bompoint, Giulia Caruso, Ki Jin Kim | Executive Producer: Mattia Bogianchino| Συνεργάτες Παραγωγοί: Joel Garber, Ορφέας Περετζής, Ελίνα Ψύκου, CEKTA | Διευθύντρια Παραγωγής: Άννα Ζωγράφου | Βοηθός Διευθύντριας Παραγωγής: Νίκη Σαλιαγκοπούλου | Σε συμπαραγωγή με: Utopie Films, Ginedo Films, Nonetheless | Με την υποστήριξη των: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, EΡΤ Α.Ε., Centre National du Cinéma et de l'Image Animée, Aide à la Coproduction d’Œuvres Cinématographiques Franco-Grecques, ΕΚΟΜΕ Α.Ε., Île de France, Eurimages | Developed with the support of: Cinelink, EAVE, Ties That Bind, MFI Script2Film, SEE Cinema Network, North Macedonia Film Agency, First Cut Lab | Μια παραγωγή της StudioBauhaus (2021)
Δείτε εδώ μια σκηνή από την «Αγία Εμυ»