Το Κέντρο Ακαδημαϊκών & Αφηγητών του UCLA (Τhe University of California, Los Angeles) δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή του με τίτλο «Έφηβοι & Οθόνες», η οποία προσφέρει εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες για τις προτιμήσεις και τα γούστα της Gen Z σχετικά με τα μέσα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Είναι ξεκάθαρο: έφηβοι και νέοι αναζητούν την αυθεντική εκπροσώπησή τους στον κινηματογράφο.
Η έρευνα διεξήχθη σε δείγμα 1.500 Αμερικανών, ηλικίας μεταξύ 10 και 24 ετώn και συλλέχθηκε με φυλετικά, εθνικά, σεξουαλικά, οικονομικά και γεωγραφικά κριτήρια. Τα δεδομένα προέκυψαν δείχνουν οτι η Gen Z δείχνει μια σαφή προτίμηση στα κινούμενα σχέδια και σε ιστορίες φιλίας. Η πλειοψηφία των νέων της έρευνας δεν ενδιαφέρεται για ρομαντικές σχέσεις και αναζητά φιλίες στην οθόνη. Μάλιστα, το 48,4% δήλωσε ότι υπάρχει πάρα πολύ σεξ και σεξουαλικό περιεχόμενο στην τηλεόραση και τις ταινίες. Ο έρωτας κατατάχθηκε τρίτος από το τέλος σε μια λίστα με θέματα που πιθανόν ενδιαφέρονται να δουν. Τοξικές σχέσεις και ερωτικά τρίγωνα τους αφήνουν αδιάφορους.
Θέλουν να πηγαίνουν σινεμά και να αναλύουν τις ταινίες με τους φίλους τους, αλλά παρακολουθούν, επίσης, σε μεγάλο βαθμό τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες στο YouTube ή το TikTok. Η έμφαση στη φιλία και τις κοινές εμπειρίες αποτυπώθηκε πολύ ξεκάθαρα στις αφηγήσεις τους με το ταυτοτικό στοιχείο να βρίσκεται έντονα στις αναζητήσεις τους. Ψάχνουν περισσότερο ιστορίες με τις οποίες μπορούν να ταυτιστούν, παρά ιστορίες φαντασίας. Θέλουν να βλέπουν ανθρώπους με ζωές σαν τη δική τους.
Για δεκαετίες, η κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλιγουντ απευθυνόταν στο εφηβικό κοινό με συγκεκριμένο περιεχόμενο. Με ταινίες όπως «Porky's» και «American Pie», οι ίντριγκες και το σεξουαλικό, ως χυδαίο περιεχόμενο, ήταν σταθερές θεματικές. Τώρα, τα δεδομένα αλλάζουν. Πρώτη στη λίστα αγαπημένης ταινίας βρίσκεται το «Stranger Things» με «Σπάιντερ Μαν» και «Family Guy» να ακολουθούν.
Η έρευνα αναδεικνύει την αγάπη της Gen Z για το σινεμά, αλλά δείχνει, επίσης, κι ένα ουσιαστικό ποιοτικό χαρακτηριστικό. Οι νέοι και οι νέες της Gen Z, που έχoυν δεχθεί αρνητική κριτική, καθώς θέτουν σε προτεραιότητα την προσωπική ζωή και την ψυχική τους υγεία, και που αναζητούν ισορροπία ζωής - εργασίας, φαίνεται, πως σπάνε το στερεότυπο της μονοδιάστατης ευτυχίας που φέρνει το μεγάλο ρομάντζο. Δεν ενδιαφέρονται τόσο για ιστορίες αγάπης. Θέλουν ιστορίες φιλίας και αυθεντικότητας.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι, πως έκθεση του 2023 του UCLA είχε δείξει και τότε, πως οι νέοι ζητούσαν λιγότερο σεξ και περισσότερη φιλία στις ταινίες. Η ετυμηγορία της Gen Z είναι ξεκάθαρη. Όχι άλλο σεξ και ρομάντζο, αλλά φιλία. Θα την ακούσουμε;
