Το «Shoplifters» του Χιροκάζου Κορε-Εντα έκανε την πρεμιέρα του τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ, όταν ήταν πολύ νωρίς για εύστοχες προβλέψεις για τα βραβεία. Ακόμα κι αν δεν ξέραμε όμως ότι θα κερδίσει το Χρυσό Φοίνικα, ένα πράγμα ήταν απολύτως ξεκάθαρο: είχε κερδίσει όλους εμάς. Την εκτίμηση, τη συγκίνηση, το σεβασμό και τις καρδιές μας.
Διαβάστε την κριτική του Flix O Χιροκάζου Κόρε-Εντα κλέβει τις καρδιές μας και τις εντυπώσεις με το «Shoplifters»
Βέβαια όλη η καριέρα του 56χρονου Ιάπωνα σκηνοθέτη όμως έχει χτιστεί πάνω στο σινεμά παρατήρησης της καθημερινότητας και σε ταινίες που καταγράφουν με ανθρωπιά τον κόσμο γύρω του. Για αυτό τον συγκρίνουν συνεχώς και τον αποκαλούν «τον νέο Γιαζουχίρο Οζου», κάτι που ο ίδιος ταπεινά αρνείται. Γεννημένος στο Τόκιο με όνειρα να γίνει συγγραφέας, ο Κορε-Εντα ξεκίνησε την καριέρα του γυρίζοντας ντοκιμαντέρ για την ιαπωνική τηλεόραση. Η πρώτη του ταινία «Maborosi» (1995) κέρδισε βραβεία και διακρίσεις στα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Βενετίας και του Σικάγο. Η πρώτη του φορά στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών έγινε το 2001 με το «Distance», αλλά το «Nobody Knows» (2004) που έφυγε με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας τον έκανε διάσημο διεθνώς. Εχει επιστρέψει στο φεστιβάλ Καννών με τις περισσότερες ταινίες του από τότε, με αποκορύφωμα το 2013 που κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για το «Like Father Like Son».
Διαβάστε τη συνέντευξή του στο Flix για το «Like Father Like Son»: O συγκινητικός Χιροκάζου Κόρε-Εντα εξομολογείται στο Flix
Οταν παρέλαβε το Χρυσό Φοίνικα, ο Κόρε Εντα μίλησε για τι σημαίνει για τον ίδιο το Φεστιβάλ Καννών:
«Κάθε φορά που έρχομαι στο Φεστιβάλ των Καννών, λέω στον εαυτό μου ότι είναι πραγματικά ένας τόπος όπου κάποιος μπορεί να πάρει πολύ κουράγιο. Γιατί αισθάνομαι ελπίδα - την ελπίδα ότι ίσως χάρη στον κινηματογράφο οι άνθρωποι που συγκρούονται καθημερινά, οι κόσμοι, οι χώρες που συγκρούονται, μπορούν να ξαναβρεθούν, να συναντηθούν. Θα δεχθώ λοιπόν, θα παραλάβω αυτό το κουράγιο και αυτή την ελπίδα που πήρα και φέτος εδώ...»
Ο σκηνοθέτης είπε ακόμη πως θέλει να μοιραστεί το βραβείο του «με τους δύο σκηνοθέτες που δεν μπόρεσαν να είναι εδώ στις Κάννες», τον Ιρανό Τζαφάρ Παναχί και τον Ρώσο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, που δεν έλαβαν άδεια από τις αρχές των χωρών τους για να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Οπως επίσης «και με τους νέους σκηνοθέτες που ξεκινούν τώρα στο επάγγελμα και που θα μας προσφέρουν πολλές ωραίες ταινίες στο μέλλον....»
Λίγες μέρες πριν τον επάξιο θρίαμβο, το Flix συνάντησε και πάλι τον τόσο μεγάλο, και ταυτόχρονα τόσο ταπεινό και σεμνό, Ιάπωνα σκηνοθέτη σε μία κουβέντα που ήταν ανάλογη του πολιτισμού και της ανθρωπιάς του. Του ζητήσαμε να σχολιάσει πώς πλησιάζει τα θέματά του, γιατί πάντα το σινεμά του είναι ένα βλέμμα κατανόησης και αποδοχής.
«Ξεκίνησα την καριέρα μου ως σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ. Εμαθα λοιπόν, αρκετά νωρίς, ότι αν με ενδιαφέρει ένα θέμα, για να το κινηματογραφήσω σωστά, πρέπει πρώτα να το καταλάβω. Πρέπει να μάθω να παρατηρώ, να ακούω. Στο σινεμά, δεν με ενδιαφέρει να εξηγήσω, να καυτηριάσω, να καταγγείλω. Με ενδιαφέρει να ανακαλύψω, να εκπλαγώ, να κατανοήσω.»
Maborosi: Ανακαλύψτε την πρώτη ταινία της σπουδαίας φιλμογραφίας του Χιροκάζου Κόρε - Εντα
Αυτό έκανε και σε εμάς τους θεατές. Επαιξε με τις προκαταλήψεις μας και κέρδισε. Μάς έκανε να εκπλαγούμε, να αμφισβητήσουμε όσα ξέραμε, μάς έκανε να συγκινηθούμε με μια οικογένεια από πονηρά κλεφτρόνια.
«Μεγάλωσα σ' ένα ακόμα μικρότερο σπίτι από την παράγκα της ταινίας, γιατί το δικό μας ήταν διαμέρισμα. Ημασταν 6 άτομα και το δωμάτιό μου ήταν η ντουλάπα μου. Εκεί κοιμόμουν, εκεί διάβαζα, από εκεί παρατηρούσα τους μεγάλους στο χώρο. Αυτό το βλέπετε και στην ταινία. Δεν ήμασταν βέβαια κλέφτες (Shoplifters) αλλά έχω βαθιά κατανόηση για τη φτώχια. Ειδικά σήμερα που η Ιαπωνία γνωρίζει βαθιά κρίση και ταξικό χάσμα ανάμεσα σε φτωχούς και πλούσιους. Οπότε αν με ρωτάτε γιατί απεικονίζω αυτή την οικογένεια απόκληρων με τρυφερότητα, είναι γιατί μπορεί να μη συμφωνώ μαζί τους, να μη τους δικαιώνω, αλλά τους καταλαβαίνω. Και τους αγαπώ. Τους αγαπώ πολύ...»
Κι όσο αφορά τη σύγκριση με τον Οζου:
«Την ακούω συχνά και καταλαβαίνω πώς έχει προκύψει και με τιμά. Ομως δεν την αποδέχομαι. Δεν υπάρχει σύγκριση με τον μάστερ. Να σταματήσει λοιπόν αυτή η αναφορά. Με κάνει και ντρέπομαι....»
Θα διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη του Χιροκάζου Κορε-Εντα όταν το «Shoplifters» κάνει την πρεμιέρα του στην Ελλάδα από την One From the Heart.
Τα Βραβεία: Κάννες 2018 | Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Χιροκάζου Κόρε-Εντα
To 71o Φεστιβάλ Καννών σαν να ήσασταν εκεί:
- Κάννες 2018 | Mέρα 1η | Ολοι το ξέρουν: Η Κέιτ Μπλάνσετ είναι υπέροχη
- Κάννες 2018 | Mέρα 2η | Τόπο στα κορίτσια! Και στον Μάρτιν Σκορσέζε...
- Κάννες 2018 | Μέρα 3η | Γυναικείες υποθέσεις στην Κρουάζετ
- Κάννες 2018 | Μέρα 4η | Από τον Γκοντάρ στη Chopard!
- Κάννες 2018 | Μέρα 5η | Γαβράς, Κοσμάτος, Ζώης, κι άλλα ελληνικά ονόματα στην Κρουαζέτ
- Κάννες 2018 | Μέρα 6η, που ένωσε τον Κρίστοφερ Νόλαν με την Ελένη Μενεγάκη
- Κάννες 2018 | Μέρα 7η | Σπαίκ Λι εναντίον Λαρς φον Τρίερ σημειώσατε Love vs. Hate
- Κάννες 2018 | Μέρα 8η | O Chewbacca φέρνει την παρέα του στο κόκκινο χαλί
- Κάννες 2018 | Μέρα 9η | Πλησιάζοντας στο (μεγάλο) φινάλε
- Κάννες 2018 | Μέρα 10η | Oπου ο Γκάρι Ολντμαν φιλήθηκε, ο Γκασπάρ Νοέ έκλαψε κι η Κέιτ Μπλάνσετ έκανε την ωραιότερη εμφάνισή της
- Κάννες 2018 | Μέρα 11η | Αυτή πριν το μεγάλο φινάλε