Ακούγεται παράδοξο, αλλά σε ένα φεστιβάλ που γιορτάζει τα 71 του χρόνια, έχουν προβληθεί ως μέρος του επίσημου προγράμματος στην διάρκεια όλων αυτών των ετών, μόνο 48 ταινίες από γυναίκες σκηνοθέτες. Αυτή ακριβώς την ανισότητα που αντανακλά όχι μόνο την πραγματικότητα της βιομηχανίας μα σχεδόν κάθε εργασιακού περιβάλλοντος ή τομέα της τέχνης θέλησαν να καταδείξουν οι γυναίκες που βρίσκονται φέτος εδώ. Με πρωτοπόρο την Κέιτ Μπλάνσετ η οποία διάβασε έναν λόγο που έγραψαν μαζί με την Ανιές Βαρντά σε μια εκδήλωση διαμαρτυρίας που έφερε 82 γυναίκες να περπατούν μαζί στο κόκκινο χαλί, την πρεμιέρα της ταινίας της Εβά Ισόν «Girls of the Sun».
Δείτε ακόμη: «Οι Κόρες του Ηλιου» της Εβά Ισόν είναι η τραγωδία των Γεζίντι με γαλλική υπεροψία και φωσκολικό περιτύλιγμα
«Οι γυναίκες δεν είναι μειονότητα στον κόσμο, όμως η σημερινή κατάσταση στη βιομηχανία μας δείχνει το αντίθετο. Σαν γυναίκες, ερχόμαστε αντιμέτωπες με μοναδικές προκλήσεις, αλλά στεκόμαστε σήμερα σε αυτά τα σκαλιά σαν σύμβολο της αποφασιστικότητας και της αφοσίωσής μας στο να υπάρξει πρόοδος. Είμαστε συγγραφείς, είμαστε παραγωγοί, είμαστε ηθοποιοί, είμαστε διευθύντριες φωτογραφίας, είμαστε ατζέντηδες, μοντέρ, διανομείς, υπεύθυνες πωλήσεων και όλες μας ασχολούμαστε με την τέχνη του σινεμά. Και στεκόμαστε εδώ σήμερα σαν πράξη αλληλεγγύης στις γυναίκες όλων των επαγγελμάτων» είπε ανάμεσα σε άλλα η Κέιτ Μπλάνσετ στον λόγο της.
Δείτε εδώ περισσότερα για την διαμαρτυρία των γυναικών
Ο Κρίστοφερ Νόλαν βρέθηκε χθες στις Κάννες –και είτε το πιστεύετε είτε όχι είναι η πρώτη φορά που έρχεται στο φεστιβάλ- όχι όμως για να παρουσιάσει μια δική του ταινία, αλλά να προλογίσει την επετειακή προβολή του «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» σε κόπια 70mm. Πριν από την προβολή που θα γίνει σήμερα, ο Νόλαν έδωσε ένα masterclass -στην ουρά του οποίου εκτυλίχθηκαν κυριολεκτικά σκηνές ροκ με δεκάδες αν όχι εκατοντάδες ανθρώπους να μένουν εκτός αίθουσας- για να μιλήσει για το φιλμ του Στάνλεϊ Κιούμπρικ αλλά και για την δική του καριέρα. «Οταν είδα το «2001» κατάλαβα ότι το σινεμά μπορεί να κάνει οτιδήποτε» είπε ανάμεσα σε άλλα ο Νόλαν σε μια δίωρη συνάντηση με το κοινό στην οποία μίλησε για τα πάντα που αφορούν στο σινεμά του και το σινεμά που αγαπά.
Μια άλλη αξιοσημείωτη συνάντηση της χθεσινής μέρας ήταν αυτή με τον Ζαν Λικ Γκοντάρ ο οποίος φυσικά δεν ήρθε στις Κάννες προτιμώντας να παραμείνει στο σπίτι του στην Ελβετία, αλλά στην συνέντευξη τύπου της ταινίας του «Το Βιβλίο της Εικόνας» δέχτηκε να απαντήσει ερωτήσεις μέσω face time από το τηλέφωνο του παραγωγού του και διευθυντή φωτογραφίας της ταινίας Φαμπρίς Αραγκνό. Η συνέντευξη άργησε δέκα λεπτά γιατί ο Ζαν Λικ δεν έβρισκε καλό 4G σήμα στο σπίτι, αλλά καθώς απαντούσε ράθυμα στις ερωτήσεις ρουφώντας τον καπνό από το πούρο του, ήταν σαφές ότι ο χρόνος είναι κάτι που πια τον απασχολεί με διαφορετικό τρόπο απ όσο όλους εμάς. Ανάμεσα στα πράγματα που είπα ο Γκοντάρ σε αυτή την ιδιότυπη συνάντηση ήταν πως ενδιαφέρεται να δείξει μέσα από το σινεμά του «όχι τα όσα συμβαίνουν γύρω μας, αλλά τα όσα δεν συμβαίνουν. Τα δυο αυτά πάνε μαζί και δεν μπορείς να μιλάς για όλα όσα συμβαίνουν αγνοώντας όσα δεν συμβαίνουν. Ολα αυτά που δεν γίνονται μπορούν να οδηγήσουν σε μια αληθινή καταστροφή».
Διαβάστε επίσης: Το «Βιβλίο της Εικόνας» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ είναι ένα κάλεσμα στα όπλα
Μιλώντας για την φόρμα του καινούριου του φιλμ που αποτελείται αποκλειστικά από εικόνες από άλλες πηγές ο Γκοντάρ είπε πως «κατάλαβα γρήγορα πως σε μια ταινία αυτό που έχει αληθινά σημασία δεν είναι το γύρισμα αλλά το μοντάζ, το οποίο ακόμη και στην ψηφιακή του μορφή γίνεται με τα χέρια. Κι όπως λέμε στην ταινία, ο άνθρωπος οφείλει να σκέφτεται με τα χέρια του». Είπε ακόμη πως «οι ηθοποιοί στις μέρες μας ασχολούνται περισσότερο απ΄όσο θα έπρεπε με την πολιτική» κι όταν κάποιος τον ρώτησε για το απόσπασμα από το «13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi» του Μάικλ Μπέι που περιλαμβάνεται στην ταινία, ζήτησε να τον βοηθήσουν να θυμηθεί ποιο ακριβώς είναι. Οταν κάποιος του το περιέγραψε απάντησε «δεν θυμάμαι ούτε τον τίτλο του φιλμ ούτε τον σκηνοθέτη που μου λέτε, αλλά για να συμπεριέλαβα το απόσπασμα πρέπει να περιείχε κάτι που δεν μπορούσα να βρω αλλού». Οπότε όχι μάλλον ο Ζαν Λικ Γκοντάρ δεν είναι θαυμαστής του Μάικλ Μπέι.
Σε άλλες (φυσικές) παρουσίες στο φεστιβάλ, η Τζέιν Φόντα βρέθηκε χθες στις Κάννες για να παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ της Σούζαν Λέισι «Five Acts» το οποίο σκιαγραφεί όχι απλά την πλούσια καριέρα της αλλά κυρίως τις «διαφορετικές ζωές» που η Φόντα έχει ζήσει στην διάρκεια των χρόνων, την ζωή της δίπλα σε έναν δυσκολο πατέρα, τους τρεις συζύγους της γύρω από τους οποίους όρισε την ζωή της και την διαδρομή της μέχρι να ανακαλύψει και να ορίσει μια ολοδική της προσωπικότητα. Η Τζέιν Φόντα ήταν εδώ και ήταν γεμάτη προσωπικότητα, από την στιγμή που έφτασε στο αεροδρόμιο της Νίκαιας φορώντας ένα μπλουζάκι με σαφές μήνυμα έως την βραδινή της εμφάνιση με ένα φόρεμα που θα μπορούσες να περιγράψεις θεαματικό καθώς έμοιαζε με την ουρά ενός παγωνιού.
Δείτε περισσότερα: Η Τζέιν Φόντα παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ για τη ζωή της
Στο μέτωπο των ταινιών το διαγωνιστικό ήταν μάλλον χλιαρό χθες με το «Girsl of the Sun» της Εβά Ισόν ένα πολεμικό και πολιτικό δράμα για ένα τάγμα γυναικών του Κουρδικού στρατού να χρειαζόταν έναν μάλλον διαφορετικό χειρισμό ενώ το «3 Faces» του Τζαφάρ Παναχί προβλήθηκε χθες στην επίσημη προβολή του για να κάνει σήμερα την δημοσιογραφική του προβολή. Το «Fahrenheit 451» του Ραμίν Μπαχρανί έφερε τον Μάικλ Σάνον, τον Μάικλ Μπ. Τζόρνταν και τη Σοφία Μπουτέλα στο κόκκινο χαλί στην μεταμεσονύκτια προβολή του, αλλά οι καλύτερες ταινίες της μέρας προβλήθηκαν στα παράλληλα τμήματα.
Το «Girl» του Βέλγου Λούκας Ντον είναι το εξαιρετικό πορτρέτο ενός δεκαεξάχρονου κοριτσιού που θέλει να γίνει μπαλαρίνα, αλλά πρέπει να προσπαθήσει πιο σκληρά απ΄όλες τις συμμαθήτριές της στην σχολή, αφού το σώμα της είναι ακόμη αυτό ενός αγοριού. Με τον δεκαπεντάχρονο Βικτόρ Πολστέρ να δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία στον ρόλο της Λάρα, το φιλμ είναι ένα από εκείνα που θα θυμόμαστε από το φετινό φεστιβάλ.
Δείτε ακόμη: Το «Girl» είναι η αποκάλυψη του φετινού Φεστιβάλ
Στο Δεκαπενθήμερο των σκηνοθετών ο Ρομέν Γαβράς δικαίωσε την φήμη του ως ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες της γενιάς του με την δεύτερη μεγάλου μηκους ταινία του «The World id Yours», μια αληθινά χορταστική, γεμάτη απροσδόκητες ανατροπές, απρόβλεπτες ιδέες, χιούμορ κι ακόμη και τρυφερότητα crime comedy σε μια προβολή που χειροκροτήθηκε όσο ελάχιστες άλλες φέτος. Ο Καρίμ Λεκλού, η Ιζαμπέλ Ατζανί, ο Βενσάν Κασέλ, η Ουλάγια Αμάμρα κι ο σκηνοθέτης έμειναν στην σκηνή τουλάχιστον για δέκα λεπτά «υπομένοντας» το χειροκρότημα του κοινού που τους άξιζε απόλυτα.
Επίσης στο Δεκαπενθήμερο των σκηνοθετών χθες το βράδυ, ο Πάνος Κόσματος καταχειροκροτήθηκε για το ματωμένο πυρετικό όνειρο που είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του «Mandy». Μπορεί οι πρωταγωνιστές Νίκολας Κέιτζ (σε απόλυτη εξωφρενική φόρμα) και Αντρια Ράισμπορο να μην βρίσκονταν στην αίθουσα, αλλά αυτό το ήδη cult φιλμ είχε όλη την ένταση και την σάρκα που χρειαζόταν για να κερδίσει την καρδιά των θεατών. Ή ίσως να την βγάλει με την βία από το στήθος τους!
Τέλος στην Εβδομάδα Κριτικής προβλήθηκε χθες το «The Third Kind» του Γιώργου Ζώη μια 30λπετη μικρού μήκους ταινία επιστημονικής φαντασίας «με την διαφορά ότι όλα τα σκηνικά είναι από αληθινά ιστορικά στοιχεία» όπως λέει ο σκηνοθέτης της. «Τον περασμένο Ιούνιο, το εγκατελειμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού εκκενώθηκε από εκατοντάδες πρόσφυγες που διέμεναν εκεί. Μετά από λιγο καιρό εξασφαλίσαμε άδεια και το επισκεφτήκαμε. Το θέαμα που αντικρύσαμε μπαίνοντας μέσα σε αυτόν τον χώρο ήταν συγκλονιστικό. Τα περισσότερα πράγματα των προσφύγων είχαν απομείνει πίσω, παντού υπήρχαν ανθρώπινα ίχνη μέσα στην σκόνη. Το τοπίο έμοιαζε σαν ένας πολιτισμός που εξαφανίστηκε ξαφνικά από την μια ημέρα στην άλλη. 'Ετσι αποφάσισα να κάνω μια ταινία επιστημονικής φαντασίας που τρεις αρχαιολόγοι του μέλλοντος μπαίνουν μέσα σε αυτόν τον χώρο και προσπαθούν να καταλάβουν τι έχει συμβεί...» Διαβάστε περισσότερα για το «The Third Kind» εδώ.
Κι επειδή Κάννες δίχως κόκκινο χαλί δεν είναι Κάννες, δείτε πιο κάτω μερικές από τις χθεσινές εμφανίσεις, από την Μαριόν Κοτιγιάρ και την Κέιτ Μπλάνσετ, μέχρι την Ελεν Μίρεν και τον Βενσάν Κασέλ και χορηγό της λάμψης τα κοσμήματα της Chopard.
To 71o Φεστιβάλ Καννών σαν να ήσασταν εκεί: