Είναι πολύ πιθανόν να περίμενε κανείς κάτι περισσότερο από την πρώτη κινηματογραφική απόπειρα ενός τόσο διάσημου εικαστικού καλλιτέχνη και ακτιβιστή, όμως το «Human Flow» στην ουσία δεν διαφέρει από ένα τυπικό ντοκιμαντέρ για την προσφυγική κρίση, παρά μόνο στο μέγεθος των φιλοδοξιών του και της ματιάς του.
Διότι αν τα τελευταία χρόνια η λέξη προσφυγικό είναι άμεσα συνδεδεμένη με την Συρία και την προσφυγική εισροή στην Ευρώπη, το φιλμ διασχίζει όλες τις ζώνες κρίσης του πλανήτη, από την Μπούρμα και το Ιρακ έως την Κένυα και το Μεξικό, τη Γάζα και φυσικά την Λέσβο την Ειδωμένη και την Αθήνα χαρτογραφώντας τα σύνορα ενός κόσμου που δεν έχει ακόμη συνειδητοποιήσει ότι γίνεται όλο και μικρότερος όπως λέει ένας από τους ανθρώπους που μιλούν στην κάμερα στην διάρκεια του φιλμ.
Οι εικόνες της βίαιης αυτής ανθρώπινης μετακίνησης από χώρα σε χώρα, η απουσία ριζών και τόπου, ο πόνος, η θλίψη, η απόγνωση αλλά και η ελπίδα είναι τα υλικά που δίνουν στο ντοκιμαντέρ την δύναμή του. Εικόνες κινηματογραφημένες με προσοχή στην «αισθητική», από μια σειρά φωτογράφους, αναμεσά τους και ο Κρίστοφερ Ντόιλ κι ο Ελληνας Κωνσταντίνος Κουκούλης, πολύ συχνά με την χρήση drone που, μερικές στιγμές κατορθώνουν να αποκαλύψουν κάτι από το μέγεθος του προβλήματος το οποίο θέλει να αποκαλύψει η ταινία.
Αυτή η διαδρομή σε ολόκληρο τον κόσμο συχνά με τον Αϊ Γουέιγουεϊ να είναι παρών στα πλάνα ανάμεσα στους μετανάστες σε μια σκηνοθετική επιλογή που θα έμοιαζε πιο ταιριαστή σε μια ταινία του Μάικλ Μουρ, παίρνει σχήμα μέσα από μεσότιτλους με στίχους ποιητών όπως ο Αδωνις ή ο Ναζίμ Χικμέτ, από βουδιστικές γραφές ή τον χάρτη των θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κι από ανθρώπους που μιλούν στην κάμερα. Κάποιοι έχουν κάτι αληθινά σπαρακτικό να πουν, άλλοι κάτι ουσιώδες και μερικοί όπως ο Ελληνας υπουργός μεταναστευτικής πολιτικής Γιάννης Μουζάλας, αρκούνται σε κοινοτοπίες.
Οι προθέσεις του είναι αξιοθαύμαστες κι ίσως η μεγαλύτερη επιτυχία του είναι ο τρόπος που κατορθώνει να αποκαλύψει το πραγματικό μέγεθος μιας συνεχιζόμενης τραγωδίας, όμως πέρα από αυτά το «Human Flow» βρίσκει την αληθινή δύναμη που του αναλογεί μόνο κατά στιγμές. Οταν για παράδειγμα στο τελευταίο πλάνο, η κάμερα ανυψώνεται πάνω από έναν τεράστιο σωρό σωσιβίων στην Λέσβο, Ή σε μια άλλη που θα μπορούσε να ιδωθεί κι ως κριτική για τον τρόπο που τα μέσα, η Δύση κι ακόμη και αυτή η ταινία κοιτάζει το προσφυγικό πρόβλημα: Ενας νεαρός μετανάστης κρύβει το πρόσωπό του πίσω από την πινακίδα που κρατά με την λέξη «respect». Σκύβει το κεφάλι του πίσω της μα η κάμερα μένει εκεί, περιμένοντας το βλέμμα του να αναδυθεί, για ένα ακόμη «φωτογενές» πλάνο...
Περισσότερο Φεστιβάλ Βενετίας:
- Sala Web 2017: Δείτε επιλεγμένες ταινίες από το Φεστιβάλ Βενετίας στο σπίτι σας!
- Βενετία 2017: Το «First Reformed» του Πολ Σρέιντερ αγαπά και το pulp και το grindhouse και το σινεμά του Μπρεσόν
- Βενετία 2017: Αποκρυπτογραφώντας το αινιγματικό σύμπαν του «Zama» της Λουκρέσια Μαρτέλ
- Βενετία 2017: Η Ανέτ Μπένινγκ έχει να πει κάτι για την απουσία γυναικών δημιουργών από τη Μόστρα
- Βενετία 2017: «Ελπιδοφόρο μήνυμα σ' ένα διχασμένο κόσμο». Αλεξάντερ Πέιν, Ματ Ντέιμον στη συνέντευξη Τύπου του «Downsizing»
- Βενετία 2017: Το «Downsizing» του Αλεξάντερ Πέιν πιστεύει στον άνθρωπο μέχρι το τέλος του κόσμου
- Βενετία 2017: «Δεν φταίμε εμείς!» - Ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα σχολιάζει τη γυναικεία απουσία από το Διαγωνιστικό Τμήμα
- Βενετία 2017: Αυτές είναι οι 20 ταινίες που περιμένουμε σαν τρελοί!
- Venice Sala Web 2017: To Φεστιβάλ Βενετίας στον υπολογιστή σου!
- Αυτές είναι οι 21 ταινίες που διεκδικούν (με αξιώσεις) τον φετινό Χρυσό Λέοντα
- To «Αρια» της Μυρσίνης Αριστείδου κάνει πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αποκαλύπτει το πρόγραμμά του
- Το «Astrometal» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη στο διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους της Βενετίας
- «8η Ηπειρος»: Πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Ζώη στους Ορίζοντες της Βενετίας
- Η ελληνική συμπαραγωγή «The Gulf», στην Εβδομάδα Κριτικής του 79ου Φεστιβάλ Βενετίας 2017
- Αυτή είναι η κριτική επιτροπή του 74ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Ο Γιώργος Ζώης στην κριτική επιτροπή «Lion of The Future» του 74ου Διεθνούς Φεστιβάλ Βενετίας
- Τιμητικός Χρυσός Λέοντας για τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και την Τζέιν Φόντα
- Το «Downsizing» του Αλεξάντερ Πέιν θα ανοίξει το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
- Η «Καταπληκτική Γυναίκα» Ανέτ Μπένινγκ πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής