Φεστιβάλ / Βραβεία

#TIFF64: Οι 45 ταινίες που θα τρέξει να δει το Flix στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

of 10

Θέλετε τα SOS; Διαβάστε τις επιλογές του Flix από όλα τα τμήματα του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κάντε πρόγραμμα και κλείστε τα εισιτήριά σας.

#TIFF64: Οι 45 ταινίες που θα τρέξει να δει το Flix στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Κάποιες τις έχουμε δει σε διεθνή φεστιβάλ και ήταν από τις αγαπημένες μας. Για άλλες έχουμε διαβάσει τα άπαντα κι ανυπομονούμε να τις δούμε μαζί σας. Και μερικές, είναι μέρος αφιερωμάτων που δε θα χάναμε με τίποτα να ξαναδούμε σε μεγάλη οθόνη.

Ξεσκονίζοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Flix επέλεξε τα δικά του SOS και τα μοιράζεται μαζί σας - χωρίς καμία σειρά προτεραιότητας. Κάντε πρόγραμμα και κλείστε τα εισιτήριά σας εγκαίρως.

Ραντεβού στις σκοτεινές αίθουσες....

Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από τις 2 έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.

The Taste of Things

«Στη Φωτιά» του Τραν Αν Χουνγκ | Ταινία Εναρξης

Ποτέ το food porn δεν ήταν τόσο φιλοσοφικό, όσο στο «Pot au feu» του Τραν Αν Χουνγκ. Η μαγειρική και το σινεμά είχαν ανέκαθεν μια σχέση αγάπης, με την πρώτη να χαρίζει έμπνευση και με τον δεύτερο να ανταποδίδει με φόρους τιμής που ερεθίζουν το μυαλό, το θυμικό και τους σιελογόνους αδένες. Καμία ταινία για το φαγητό όμως δεν αγγίζει το μεγαλείο και την ομορφιά, την πυκνότητα και τον πλούτο του Στη φωτιά, όπου ο Τραν Αν Χουνγκ μαγειρεύει με ιδανικά υλικά την Ζιλιέτ Μπινός και τον Μπενουά Μαζιμέλ. Η Μπινός είναι η σπουδαία μαγείρισσα του γκουρμέ γαιοκτήμονα Ντοντέν Μπουφάν, με τον οποίο μοιράζεται την κουζίνα και τη ζωή της, και μαζί συνθέτουν μια συμφωνία γεύσης και ενός αδάμαστου τρόπου ζωής σε μια μικρή Εδέμ ευδαιμονίας, ομορφιάς και σεβασμού. Ποτέ μια ταινία για τη μαγειρική δεν μίλησε με τόσο ήσυχο και γευστικό τρόπο για τόσα πολλά, και ποτέ η απόλαυση δεν κινηματογραφήθηκε τόσο φιλοσοφημένα και φιλοσοφικά. Διαβάστε την αναλυτική κριτική του Flix εδώ



the lost boys

«The Lost Boys» του Ζίνο Γκρέιτον | Διεθνές Διαγωνιστικό

Μπορείς να βρεις την ελευθερία στην φυλακή; Ο 17χρονος Τζο ετοιμάζεται να εγκαταλείψει το αναμορφωτήριο στο οποίο πέρασε τα τελευταία χρόνια, όταν η άφιξη του Γουίλιαμ, ενός νέου κρατούμενου, θα αλλάξει την ιδέα του για το τι είναι ελευθερία. Το ηλεκτρισμένο και γεμάτο αυτοπεποίθηση ντεμπούτο του Ζενό Γκρατόν κινηματογραφεί έναν έρωτα σπάνιας δύναμης και ευαισθησίας, ενώ ταυτόχρονα κοιτάζει από διαφορετικό πρίσμα τις κρατούσες ιδέες για τον ανδρισμό, τη σεξουαλικότητα και τις δομές εξουσίας. Με λυρισμό, ομορφιά αλλά και τη δύναμη μιας βαθιάς συναισθηματικής αλήθειας, η ταινία Τα χαμένα αγόρια γεννιέται στο σημείο που το Un chant d’amour του Ζαν Ζενέ συναντά το πρόσφατο The Great Freedom, κι εκεί όπου ένα σινεμά βαθιά κοινωνικό αποκτά το δικαίωμα στο ρομάντσο, στην ελπίδα και στην ποίηση που μπορεί να φυτρώσει σαν λουλούδι ακόμη και στις ρωγμές του πιο άγριου τοίχου.

Inshallah a Boy

«Inshallah a Boy» του Αμτζάντ Αλ Ρασίντ | Meet the Neighbors

Όταν ο άντρας της Ναγουάλ πεθαίνει ξαφνικά δίχως να έχει αφήσει διαθήκη, η νεαρή γυναίκα και η μικρή κόρη της βρίσκονται αντιμέτωπες με μια αδιέξοδη μοίρα. Σύμφωνα με τον ιορδανικό νόμο, αν δεν υπάρχει ένα αγόρι να κληρονομήσει τον πατέρα τότε όλη η περιουσία θα πάει στον αδερφό του. Ο μόνος τρόπος για να αποφύγει να χάσει το σπίτι της αλλά ακόμη και την κηδεμονία της κόρης της θα είναι να γεννήσει ένα αγόρι. Inshallah! Το φιλμ του Αμτζάντ Αλ Ρασίντ –η πρώτη ταινία από την Ιορδανία που προβλήθηκε ποτέ στις Κάννες– είναι ένα ιδιοφυές δείγμα κοινωνικού σινεμά, που ξεχειλίζει ένταση και εσωτερική αγωνία, κοιτάζοντας διαπεραστικά την πολύπλοκη ηθική, κοινωνική και ιδεολογική διαστρωμάτωση μιας χώρας που παραμένει δέσμια μιας άκαμπτης και σκληρής παράδοσης.

animal

«Animal» της Σοφίας Εξάρχου | Διεθνές Διαγωνιστικό

Κάτω από τον καυτό ήλιο της ελληνικής υπαίθρου, οι ανιματέρ που δουλεύουν σε ένα all-inclusive ξενοδοχείο προετοιμάζονται για την τουριστική σεζόν. Η Κάλια είναι η αρχηγός της ομάδας. Καθώς το καλοκαίρι κορυφώνεται και η πίεση αυξάνεται, οι νύχτες τους γίνονται βίαιες και ο αγώνας της Κάλιας αποκαλύπτεται στο σκοτάδι. Αλλά όταν ανάψουν ξανά τα φώτα, το σόου θα πρέπει να συνεχιστεί. Διαβάστε περισσότερα εδώ

All Dirt Roads Taste of Salt

«All Dirt Roads Taste of Salt» της Ρέιβεν Τζάκσον | >>Film Forward

Τα τρυφερά χάδια και οι σφιχτές αγκαλιές είναι τα σημεία εισόδου μας στη ζωή της Μακ, μιας μαύρης γυναίκας που ζει στο Μισισίπι. Διατρέχοντας την προσμονή, την αγάπη και την απογοήτευση που βιώνει από την παιδική ηλικία μέχρι την ενηλικίωση, αυτό το εξπρεσιονιστικό ταξίδι σε παραγωγή του Μπάρι Τζένκινς είναι μια ωδή στην ανθρώπινη ανάγκη για σύνδεση – τόσο με αγαπημένα πρόσωπα όσο και με τον τόπο. Το εντυπωσιακό ντεμπούτο της Ρέιβεν Τζάκσον ξεδιπλώνει ένα αποφασιστικό όραμα που δεν φοβάται να μας βυθίσει σε στιγμές θλίψης και λαχτάρας ή μέσα στην άβυσσο των ανείπωτων πραγμάτων. Η κάμερά της είναι υπομονετική και στοργική, καθώς απαθανατίζει την ομορφιά των μαύρων σωμάτων και της καθημερινότητας. Η ησυχία της υπαίθρου είναι γεμάτη από τους μεταφορικούς ήχους των γρύλων, των βατράχων και του νερού. Μια αντισυμβατική αφήγηση αντλεί από τη γλώσσα της μνήμης. Ο διάλογος είναι συγκρατημένος και οι ερμηνείες είναι λεπτές και στιβαρές. Επιστρατεύοντας τη δύναμη της αφής να μεταδώσει ό,τι αποφεύγει η προφορική γλώσσα, η ταινία αποτελεί μια μοναδική, ενσώματη, βιωματική εμπειρία που τιμά την πολυτέλεια της ζωής και σε αφήνει να νιώθεις τη βροχή στο δέρμα σου.

Blackbird Blackbird Blueberry

«Blackbird Blackbird Blueberry» της Ελενε Ναβεριάνι | Meet the Neighbors+

Ενα αληθινό διαμάντι του σύγχρονου σινεμά από τη Γεωργία (ο τίτλος του οποίου παραπέμπει στον Οτάρ Ιοσελιάνι, μεγάλο «τραγουδιστή κότσυφα» αυτής της σπουδαίας εθνικής κινηματογραφίας) σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας λεοντόκαρδης γυναίκας που μεγαλώνει χωρίς να ωριμάζει, κι έτσι μαθαίνει να ακούει και να εμπιστεύεται τη φωνή της. Η Ετέρο, μια 48χρονη γυναίκα που ζει σε ένα μικρό χωριό στη Γεωργία, δεν ήθελε ποτέ σύζυγο. Αγαπά την ελευθερία της όσο και τα κέικ της. Απροσδόκητα, βρίσκει τον εαυτό της να ερωτεύεται με πάθος έναν άντρα και ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπη με την απόφαση να ακολουθήσει μια σχέση ή να συνεχίσει μια ζωή ανεξαρτησίας. Η Ετέρο πρέπει να καταπιαστεί με τα συναισθήματά της και να αποφασίσει πώς θα βρει τον δικό της δρόμο προς την ευτυχία. Ένα μάθημα αγάπης και αυτο-αποδοχής, κόντρα σε κάθε είδους διάκριση.

fingernails

«Fingernails» του Χρήστου Νίκου | Διεθνές Διαγωνιστικό

Μερικές φορές το να ερωτεύεσαι μπορεί να πονάει περισσότερο από το να σου βγάζει κάποιος ένα νύχι, αλλά αν μπορούσες να ξέρεις αν η αγάπη σου είναι αληθινή βγάζοντας ένα νύχι, θα το έκανες; Στον κόσμο της επόμενης ταινίας του Χρήστου Νίκου μετά τα Μήλα, αυτό ακριβώς είναι το τεστ που καθορίζει αν ένα ζευγάρι αγαπιέται αληθινά. Αλλά είναι πάντα αλάνθαστο; Η Άννα αρχίζει να αμφιβάλλει όταν ξεκινά να δουλεύει στο Ινστιτούτο Αγάπης τεστάροντας ζευγάρια που επιθυμούν να μάθουν την αλήθεια, ώσπου γνωρίζει τον Αμίρ, έναν συνάδελφο που μοιάζει να είναι το άλλο της μισό. Η ανάγκη μας για επιβεβαίωση δεν είναι μια μοντέρνα ασθένεια, αλλά γίνεται πολύ πιο επείγουσα σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία θεωρητικά προσφέρει ακράδαντες βεβαιότητες. Όμως τελικά η αγάπη είναι μετρήσιμη; Αυτά και άλλα τέτοιου είδους ερωτήματα διατυπώνει το βαθιά ρομαντικό, μελαγχολικά αστείο και γλυκόπικρα αληθινό φιλμ του Νίκου, το οποίο ξεχειλίζει ιδέες, τσαλακωμένη ποίηση κι ένα καστ που μοιάζει βγαλμένο από σινεφίλ όνειρο. Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ο Τελευταίος Ταξιτζής

«Ο Τελευταίος Ταξιτζής» του Στέργιου Πάσχου | Διεθνές Διαγωνιστικό

Ο Θωμάς, ένας πενηντάρης κατ’ ανάγκην ταξιτζής, ζει μαζί με τη γυναίκα του, τη Μαρία, και τον έφηβο γιο του, τον Τάσο. Παρότι έχει σπουδάσει φιλολογία και αγαπάει πολύ τη λογοτεχνία, ποτέ δεν κατάφερε να ζήσει σύμφωνα με τις προσδοκίες που είχε από τον εαυτό του. Η αυτοκτονία ενός πελάτη φέρνει στην επιφάνεια τα απωθημένα του και τον βυθίζει στην ερωτική εμμονή.

Passages

«Passages» του Αϊρα Σακς | Ειδικές Προβολές


Στις ταινίες του Αϊρα Σακς, ακριβώς όπως και στη ζωή, η αγάπη είναι παράξενη και τα ερωτικά τρίγωνα δεν είναι ποτέ ισόπλευρα. Ο Τόμας είναι ένας εγωκεντρικός, ταλαντούχος σκηνοθέτης. Στο πάρτι για το τέλος των γυρισμάτων της νέας του ταινίας θα αφήσει τον χαμηλών τόνων σύζυγό του να γυρίσει μόνος σπίτι, ενώ ο ίδιος θα περάσει το βράδυ με μια γυναίκα... Και κάπως έτσι, οι υπερταλαντούχοι Φραντς Ρογκόφσκι, Μπεν Γουίσο και Αντελ Εξαρχόπουλος χορεύουν γύρω από ένα συ- ναισθηματικό και σεξουαλικό γαϊτανάκι, προσφέροντας ένα θέαμα χάρμα οφθαλμών από μακριά και ακονίζοντας γοητευτικά ένα ήδη αιχμηρό νυστέρι όταν η απόσταση μηδενίζε- ται. Ο Σακς κινηματογραφεί με τη γνώριμη, αφοπλιστική του αλήθεια την πολυπλοκότητα των σχέσεων, αναγνωρίζοντας την τρικυμιώδη φύση της επιθυμίας και κοιτάζοντας στα μάτια τις πιο ευάλωτες, αλλά και τοξικές πλευρές των ηρώων του. Αν περιμένετε μια καλοβαλμένη ρομαντική ιστορία προσπεράστε άφοβα, αν δεν φοβάστε τον έρωτα ακόμη κι αν πονά, ματώνει και αφήνει σημάδια, αυτή μπορεί και να είναι η ταινία της ζωής σας. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ

Ουρανός

«Ουρανός» του Τάκη Κανελλόπουλου και συζήτηση με τον Μαρκ Μαζάουερ | Αφιέρωμα Τάκης Κανελλόπουλος



Το αντιπολεμικό αριστούργημα του Τάκη Κανελλόπουλου Ουρανός (1962) παρουσιάζεται σε μια καθολικά προσβάσιμη προβολή με χορηγό προσβασιμότητας την Alpha Bank. Μετά το τέλος της προβολής, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κι ο κριτικός κινηματογράφου Μανώλης Κρανάκη υποδέχονται στη σκηνή του Ολύμπιον τον Μαρκ Μαζάουερ, καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Columbia, Διευθυντή της SNFPHI (Πρωτοβουλίας για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος) και του Ινστιτούτου Ιδεών και Φαντασίας. Η συζήτηση θα αφιερωθεί στην ταινία και στα κρίσιμα –και πιο επίκαιρα από ποτέ– ζητήματα που θίγει σχετικά με την ελληνική Ιστορία. Η εκδήλωση, που θα αναμεταδοθεί ζωντανά στο διαδίκτυο, διοργανώνεται σε συνεργασία με τη SNFPHI και θα διεξαχθεί στα αγγλικά με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά. Η είσοδος για το κοινό θα είναι δωρεάν με έκδοση μηδενικού εισιτηρίου.

Τhe Breaking Ice

«Τhe Breaking Ice» του Αντονι Τσεν | Aνοιχτοί Ορίζοντες

Ενα εφήμερο ερωτικό τρίγωνο φουντώνει μεσα στο καταχείμωνο ανάμεσα σε μια κοπέλα και δύο νεαρούς όταν οι δρόμοι τους διασταυρώνονται σε μια μεθοριακή πόλη της Κίνας. Ο Άντονι Τσεν, ένα από τα λαμπρότερα ταλέντα που ανέδειξε το ασιατικό σινεμά την τελευταία δεκαετία, σπάει με χάρη κάθε παγ(ι)ωμένη αντίληψη για την Generation Z, φιλοτεχνώντας το ιμπρεσιονιστικό πορτρέτο μιας παρεξηγημένης γενιάς, η οποία πάνω στο ξεπέταγμά της βρέθηκε να πληρώνει βαρύτερα από κάθε άλλη το τίμημα της χειμερίας νάρκης που επέβαλε η πρόσφατη πανδημία. Η άφταστη, υποδόρια ερωτική ένταση των ταινιών του Ανγκ Λι συναντά τον παιχνιδιάρικο ρομαντισμό του Ζυλ και Τζιμ του Φρανσουά Τριφό σ’ ένα ντελικάτο γράμμα αγάπης στο γαλλικό Νέο Κύμα, γραμ- μένο στο χιόνι.

Sweet Dreams

«Sweet Dreams» της Ενα Σεντιάρεβιτς | Διεθνές Διαγωνιστικό

Ο επιθανάτιος ρόγχος της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας δεν κινηματογραφήθηκε ποτέ με πιο ποπ και αισθητικά πληθωρικό τρόπο όσο σε αυτή την απολαυστικά κυνική ταινία. Όταν ο ιδιοκτήτης μιας φυτείας ζαχαροκάλαμου σε ένα νησί της Ινδονησίας θα πέσει νεκρός έπειτα από μια νυχτερινή επίσκεψη στην οικονόμο, ερωμένη και μητέρα του νόθου παιδιού του, η οικογένειά του θα βρεθεί αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες δοκιμασίες, ανάμεσα στις οποίες μια εξέγερση των εργατών τους και μια κοινωνία σε έναν τόπο που δεν τους θέλησε ποτέ εκεί. Κι όπως συνήθως συμβαίνει όταν ανατρέπεται μια εύθραυστη ισορροπία, το αληθινό πρόσωπο των ανθρώπων, τα βασικά τους ένστικτα και η μάχη για επικράτηση θα έρθουν σε πρώτο πλάνο, με απροσδόκητες συνέπειες. Κοιτάζοντας την ιστορία με μια λοξή (και meta!) ματιά, η ταινία ξετυλίγει με ευφυΐα και στιλ τη δηλητηριώδη φύση ενός ανήθικου συστήματος εκμετάλλευσης σε αυτό το ειρωνικό και οξυδερκές κοινωνικό θρίλερ, το οποίο λάμπει με την υφή ενός αλλόκοτου, ξεχωριστού κινηματογραφικού διαμαντιού.

Excursion

«Excursion» της Ούνα Γκούνιακ | Meet the Neighbors

Αν κάποτε η εφηβική σεξουαλικότητα ήταν ένα ανεξερεύνητο μυστικό, στις μέρες των social media και των ασταμάτητων share είναι κάτι που βιώνεται σχεδόν δημόσια και πολύ συχνά διαστρεβλωμένα. Κάπως έτσι, ένα γυμνασιοκόριτσο στο Σαράγεβο, κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού «θάρρος ή αλήθεια» λέει ψέματα πως έχει κάνει σεξ με τον φίλο της – και παγιδευμένη σε αυτά τα ψέματα αναγκάζεται να επινοήσει μια εγκυμοσύνη με απρόβλεπτες συνέπειες. Συλλαμβάνοντας αριστοτεχνικά τις αποχρώσεις της πατριαρχίας, της παράδοσης, της σεξουαλικότητας, της κοινωνικής πίεσης, των προσδοκιών και της πραγματικότητας, η Ούνα Γκούνιακ στήνει μια διακριτική πλην αληθινά ηλεκτρισμένη ταινία. Αν το σινεμά αποτελεί ένα παράθυρο σε διαφορετικούς κόσμους, ή στους εσωτερικούς κόσμους των άλλων, όταν λειτουργεί με τον πρέποντα τρόπο σε στρέφει εντός σου, σε οδηγεί να διερωτηθείς για τα πιστεύω, τις απόψεις, την ηθική σου ζυγαριά. Και η Σχολική εκδρομή το κάνει αριστοτεχνικά.

Medium

«Medium» της Χριστίνας Ιωακειμίδη | Διεθνές Διαγωνιστικό

Στο μεταίχμιο της ενηλικίωσης και έχοντας χάσει πρόσφατα τη μητέρα της, η Ελευθερία επισκέπτεται την ετοιμόγεννη μεγάλη της αδερφή στην Αθήνα. Περιπλανώμενη στο Αυγουστιάτικο καμίνι μιας άγνωστης μεγαλούπολης, γνωρίζει το ξύπνημα της σεξουαλικής επιθυμίας στο πρόσωπο του αινιγματικού Άγγελου, ο οποίος τη παρασύρει στον εκκεντρικό του κόσμο. Διαβάστε περισσότερα εδώ

In Camera

«In Camera» του Νακάς Καλίντ | Διεθνές Διαγωνιστικό

Τα όρια μεταξύ «αληθινού» και φαντασιακού μπερδεύονται, διαστρεβλώνονται κι επινοούνται εκ νέου σε ένα πορτρέτο του καλλιτέχνη σε νεαρή ηλικία – ενός βρετανού ηθοποιού, ο οποίος αποφασίζει να γίνει πρωταγωνιστής στη δική του ζωή. Κουρασμένος από τις άβολες ακροάσεις, τις επαναλαμβανόμενες απορρίψεις και τους ρόλους του πτώματος σε τηλεοπτικές σειρές, ο Έιντεν θα αποφασίσει πως ήρθε η ώρα να παίξει έναν καινούργιο ρόλο: μακριά από τις κάμερες, με στόχο να χτίσει ο ίδιος το αφήγημα της ζωής του και πιθανότατα δίχως να είναι έτοιμος για τις συνέπειες. Αποτυπώνοντας έναν κόσμο όπου η εικόνα ή ακόμη και ο εσωτερικός εαυτός μας μοιάζει συχνά με κατασκεύασμα, το Στον φακό ξετυλίγεται σαν ένας ηθικός και νοητικός γρίφος για την κατακερματισμένη φύση της σύγχρονης ύπαρξής μας, ή ακόμα και της ίδιας της πραγματικότητας. Ένα σαρδόνιο, υπαρξιακό «στο περίπου» θρίλερ για τους ρόλους που καλούμαστε να υποδυθούμε και για τη ρευστή, αποπροσανατολιστική φύση τού «εδώ και τώρα».

Το Καλοκαίρι της Κάρμεν

«Το Καλοκαίρι της Κάρμεν» του Ζαχαρία Μαυροειδή | Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου

Απολαμβάνοντας ένα ολοήμερο μπάνιο, ο Δημοσθένης βοηθά τον κολλητό του τον Νικήτα στην συγγραφή ενός σεναρίου. Θέμα του το καλοκαίρι που ο Δημοσθένης χώρισε. Η μετατροπή της ζωής σε μυθοπλασία θα οδηγήσει την πολύχρωμη φιλία τους να αλλάξει κεφάλαιο. Διαβάστε περισσότερα εδώ

Ama Gloria

«Ama Gloria» της Mαρί Αματσουκελί | Meet the Neighbors



Ξεχειλίζοντας από μια τρυφερότητα που μπορεί να σου ραγίσει την καρδιά, αλλά και από την αλήθεια εμπειριών που περιέχει η βιωμένη, αιμάτινη, πραγματική εμπειρία, το Àma Gloria δοκιμάζει να διερευνήσει το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμενοι οι δεσμοί της αγάπης – και το βρίσκει περίπλοκο, σύνθετο, σκληρό και αβάσταχτα εύθραυστο. Η εξάχρονη Κλεό αγαπά την νταντά της, την Γκλόρια, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Όταν η γυναίκα γυρίζει πίσω στην πατρίδα της, η Κλεό θα την επισκεφτεί για να περάσουν μαζί ένα τελευταίο καλοκαίρι που θα τις αλλάξει και τις δυο. Μπορεί ο όρος «δράμα ενηλικιώσης» να μην είναι δόκιμος σε μια ταινία που έχει για πρωταγωνίστρια ένα κορίτσι μόλις έξι ετών, αλλά περιγράφει με ακρίβεια μια συναισθηματική Οδύσσεια γεμάτη βάθος και δύναμη, απαλλαγμένη από γλυκερές κορυφώσεις και προσηλωμένη στην πυκνή, ακαταμάχητη καθαρότητα.

Claudia Rorarius

«Touched» της Κλαούντια Ροράριους | Διεθνές Διαγωνιστικό

Κάθε σώμα είναι διαφορετικό, αλλά κάθε σώμα έχει δικαίωμα στο άγγιγμα, στο να φιληθεί, να νιώσει επιθυμητό, να ικανοποιηθεί, ν’ αγαπηθεί. Αυτό το δικαίωμα αποφασίζουν να διεκδικήσουν, κόντρα σε κάθε ταμπού και προκατάληψη, η Μαρία, μια νοσοκόμα σε κέντρο αποκατάστασης κι ο Άλεξ, ένας παραπληγικός νεαρός που νοσηλεύεται εκεί. Η φροντίδα που προσφέρει η Μαρία στον Άλεξ θα γίνει σύντομα ερωτική, κι έτσι η σχέση τους θα διασχίσει τη διαδρομή από τη σεξουαλική επιθυμία σε κάτι βαθύτερο. Όμως η έλξη τους θα σκοντάψει στις δυσκολίες και των δύο τους να νιώσουν άνετα ως ζευγάρι που δεν υπακούει στις νόρμες του «συνηθισμένου», ενώ το μπέρδεμα της αγάπης με την ταπείνωση θα φέρουν τους δύο τους στα όριά τους. Ο έλληνας χορευτής και ηθοποιός Σταύρος Ζαφείρης και η Ιζόλντ Χαλντορουντότιρ είναι ατρόμητοι και συνταρακτικοί στους ρόλους των κεντρικών χαρακτήρων και η Κλαούντια Ροράριους χτίζει πάνω τους μια προκλητική και βαθιά τρυφερή ταινία που δεν παραδίδεται σε καμία προσδοκία, υπηρετώντας μόνο τη δική της συναισθηματική αλήθεια. Ο Σταύρος Ζαφειρίου και η Ιζόλντ Χαλντορουντότιρ κέρδισαν Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο (τμήμα «Filmmakers of the Present»).

Inside The Yellow Cocoon Shell

«Inside The Yellow Cocoon Shell» του Φιαμ Τιεν Αν | Εκτός Συναγωνισμού

Η ταινία που απέσπασε την περίφημη Χρυσή Κάμερα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών είναι μια συναρπαστική, ονειρική διαδρομή στα απάτητα μονοπάτια της φύσης και της απώλειας — μια ιστορία που αναπτύσσεται με σπάνια εφευρετικότητα και απρόσμενες οικουμενικές αντηχήσεις, ενώ ξεκινά από μια στοιχειώδη ραχοκοκαλιά: Μετά από ένα τρο-χαίο που οδηγεί την κουνιάδα του στον θάνατο και αφήνει ορφανό τον πεντάχρονο ανιψιό του, ένας άντρας τριάντα χρονών φεύγει από τη Σαϊγκόν και επιστρέφει στη γενέτειρά του στην επαρχία. Κατά τη διάρκεια μιας περιπλάνησης που αγγίζει τα όρια του διαλογισμού, ο ταξιδιώτης παλεύει με τα δικά του φαντάσματα. Με μια κάμερα που μετεωρίζεται γλυκά, την υποβλητική χρήση του φυσικού φωτός και την ευχάριστη περιπατητική διάθεσή της, αυτή είναι μια ταινία που αποκαθιστά την πίστη μας στη ζωή σε πολλά διαφορετικά επίπεδα.

φόνισσα

«Φόνισσα» της Εύας Νάθενα | Meet the Neighbors+

Βασισμένο στο ομώνυμο κλασικό αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, η Φόνισσα εκτυλίσσεται σε ένα απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900. Η ιστορία υφαίνεται γύρω από το κυρίαρχο δίπολο «μάνας-κόρης» και το κυρίαρχο μοτίβο των σχέσεων των γυναικών μεταξύ τους, που επηρεάζουν αρχικά το μικρόκοσμο της οικογένειας και στη συνέχεια τον μικρόκοσμο της επαρχιακής κοινωνίας. Εκεί, η Χαδούλα, παγιδευμένη στην απόρριψη της ίδιας της μάνας της, αγωνίζεται να επιβιώσει ακολουθώντας τις επιταγές μιας πατριαρχικής κοινωνίας. Ψυχικά ταπεινωμένη, μέσα στην απαξίωση της ίδιας της υπόστασής της ως γυναίκας, θέλει να ελευθερωθεί όχι μόνο από τους διώκτες της, αλλά από την ίδια της τη μοίρα, εκείνην του ανθρώπου που έχασε τον δρόμο του. Γι’ αυτό, ο θάνατος δεν έρχεται ούτε σαν τιμωρία ούτε σαν εξιλέωση. Διαβάστε περισσότερα εδώ

Io, Capitano

«Io, Capitano» του Ματέο Γκαρόνε | Ειδικές Προβολές

Ο Σεϊντού και ο Μούσα είναι δύο νεαροί Σενεγαλέζοι οι οποίοι, πλάι σε άλλους φτωχοδιάβολους, θα βρεθούν ανάμεσα σε «Λαι- στρυγόνες και Κύκλωπες», σε μια απέλπιδα προσπάθεια να φτάσουν στην Ευρώπη για μια καλύτερη ζωή. Το νέο φιλμ του Ματέο Γκαρόνε κουβαλάει στις αποσκευές του βραβεία από το πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας και ξετυλίγει τον μίτο αυτής της σύγχρονης Οδύσσειας από τη σκοπιά των ηρώων της, αψηφώντας τη λεγόμενη «δυτική» οπτική που έχουν υιοθετήσει στο πρόσφατο παρελθόν τόσες άλλες ταινίες με θέμα τους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Ένα κινηματογραφικό έπος που κατορθώνει να είναι εξίσου λυρικό και ειλικρινές, και που στέκεται στο ύψος των κορυφαίων στιγμών του Ιταλού δημιουργού (Γόμορρα, Dogman) – ή ίσως φτάνει ψηλότερα. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ

blaga

«Blaga’s Lessons» του Στέφαν Κομαντάρεφ | Aνοιχτοί Ορίζοντες 



Η εβδομηντάχρονη Μπλάγκα, συνταξιούχος καθηγήτρια, έχει βυθιστεί στο πένθος λόγω της πρόσφατης απώλειας του συζύγου της. Όλη της η ύπαρξη έχει πλέον επικεντρωθεί στο να προσφέρει στον νεκρό ένα περίτε- χνο μνήμα, ώσπου μια τηλεφωνική απάτη θα της κλέψει τις αποταμιεύσεις. Απεγνωσμένη, προκειμένου να πετύχει τον στόχο της, θα περάσει στην απέναντι όχθη: μεθοδικά, γίνεται και η ίδια απατεώνας. Περισσότερο από μια ρεαλιστική αποτύπωση της τραχιάς κοινωνικής πραγματικότητας στη Βουλγαρία, περισσότερο από μια οξυδερκής σπουδή ενός αλησμόνητου χαρακτήρα, Τα μαθήμα- τα της Μπλάγκα σχολιάζουν το Κακό που φωλιάζει στον καθένα μας, με τρόπο που μόνο το σινεμά του Χάνεκε ή του Τρίερ στις καλύτερες στιγμές τους έχουν καταφέρει να συλλάβουν.

monster kore eda

«Monster» του Χιρακάζου Κόρε-Εντα | Ειδικές Προβολές

Ο μετρ του χαμηλότονου κινηματογραφικού μεγαλείου επιστρέφει με μια ακόμη σπουδαία ταινία που μοιάζει με επείγουσα επίκληση της κατανόησης, της αποδοχής
και της αγάπης. Το Τέρας ξεκινά σαν ταινία μυστηρίου, με μια φωτιά που ξεσπά σε μια επαρχιακή πόλη, για να στραφεί αμέσως στην ιστορία ενός σχολιαρόπαιδου με έναν πιθανά βίαιο δασκάλο, για να αλλάξει στη συνέχεια οπτική γωνία και να κοιτάξει τα γε- γονότα από διαφορετική σκοπιά ρίχνοντας ένα νέο φως σε ό,τι θεωρούμε δεδομένο. Αγγίζοντας θεματικές που αντλούν από τη σύνθετη συνθήκη της ζωής μας στο «εδώ- και-τώρα», αλλά αντικρίζοντας σταθερά τον κόσμο με τη σοφή μεγαθυμία ενός σπουδαίου δημιουργού, ο Χιροκάζου Κόρε-έντα παραδίδει ένα ακόμη τρυφερό αριστούργημα που ξεχειλίζει από ανθρωπιά, καθαρή συγκίνηση και ελπίδα. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ

Eileen

«Eileen» του Γουίλιαμ Ολντροϊντ | Εκτός Συναγωνισμού**



Τα στάσιμα νερά της μουντής, καταπιεσμένης ζωής της Αϊλίν –μιας μοναχικής υπαλλήλου σε φυλακές ανηλίκων στη Βοστώνη της δεκαετίας του ’60– ταράζονται αναπάντεχα όταν το ίδρυμα προσλαμβάνει μια νέα ψυχολόγο, τη φαντασμαγορική Ρεμπέκα. Ο πηγαίος ενθουσιασμός που αναπτύσσεται ανάμεσα στις δύο γυναίκες δίνει σχεδόν αυτομάτως τη θέση του σε μια στενότερη σχέση, ώσπου η εύθραυστη επαφή τους παίρνει μια άγρια τροπή. Με όχημα την εθιστική χημεία που δημιουργείται ανάμεσα στις Τόμασιν ΜακΚένζι και Αν Χάθαγουεϊ, ο Γουίλιαμ Όλντροϊντ του Λαίδη Μάκμπεθ (Χρυσός Αλέξανδρος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 2016), αναμετριέται με την παγκόσμια λογοτεχνία, διασκευάζοντας με μαεστρία το ομότιτλο πολυβραβευμένο μυθιστόρημα της Ότεσα Μόσφεγκ σε ένα απολαυστικό θρίλερ όπου το Κάρολ του Τοντ Χέινς συναντά την κλη- ρονομιά του Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Shortcomings

«Shortcomings» του Ράνταλ Παρκ | Aνοιχτοί Ορίζοντες 



Ο Μπεν και η Μίκο, ασιατικής καταγωγής Αμερικανοί, είναι ένα νεαρό ζευγάρι που πασχίζει να τα βγάλει πέρα – εκείνος επί- δοξος σκηνοθέτης, εκείνη συγγραφέας. Απολαυστικά δηκτικός, ο Μπεν παλεύει να συμφιλιωθεί με τη διπλή του ταυτότητα και τις ανασφάλειές του. Ώσπου, όταν η Μίκο τού ανακοινώνει ότι μετακομίζει στη Νέα Υόρκη, ο Μπεν υποχρεώνεται να ενηλικιωθεί. Βασισμένο στο ομότιτλο graphic novel του σπουδαίου Αμερικανού κομίστα Έντριαν Τομίνε, αυτό το γεμάτο χιούμορ και ενέργεια πνευματώδες ντεμπούτο συλλαμβάνει το zeitgeist μιας νέας, ανήσυχης γενιάς Αμερι- κανών, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζει επιτακτικά ερωτήματα φυλετικής ταυτότητας, συνομι- λώντας με τις καλύτερες στιγμές του Γούντι Άλεν ή του Νόα Μπάουμπακ. Συστήνοντάς μας ένα εξαιρετικό καστ νεαρών ηθοποιών, το φιλμ, εξίσου κωμικό και σκοτεινό, αποκαθιστά την πίστη μας στο ανεξάρτητο σινεμά.

The Feeling that the Time for Doing Something has Passed

«The Feeling that the Time for Doing Something has Passed» της Τζοάνα Άροου | Διεθνές Διαγωνιστικό

Αν είχατε ποτέ την αίσθηση πως η καθημερινότητά σας θα μπορούσε να είναι ένα σενάριο γραμμένο από κάποιον/-α που δεν είναι σίγουρος/-η για τα όρια ανάμεσα στο παράλογα αστείο και το απελπιστικά εκνευριστικό, τότε αυτή η ταινία είναι για εσάς. Όσο για τον κεντρικό χαρακτήρα, την Αν, αυτή προσπαθεί να κάνει ζογκλερικά τρικ, φέρνοντας σε ισορροπία μια αδιάφορη δουλειά, αδιέξοδες σχέσεις και ένα καθηλωτικό συναίσθημα κοινωνικής και οικογενειακής αμηχανίας – και κάπως έτσι θα γίνει η καλύτερή σας φίλη! Διότι αυτή η καυστική, πανέξυπνη κωμωδία (με αιχμηρά δόντια και BDSM) μοιάζει με χάρτη για τον γεμάτο σαμαράκια δρόμο της ενηλικίωσης, αλλά και οδηγό για τους ναυτιλομένους μιλένιαλ ή και οποι@δήποτε ένιωσε ποτέ ότι δεν ανήκει πουθενά. Η Τζοάνα Άρνοου γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί χωρίς φόβο αλλά με όλο το πάθος ενός ανθρώπου που μπορεί να δει ξεκάθαρα πόσο άβολο, παράλογο και σουρεαλιστικό είναι το κοινωνικό μας οικοδόμημα, παραδίδοντας το πιο αστείο φιλμ της χρονιάς.

METS

«METS» των The Callas (Λάκης & Αρης Ιωνάς) | Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου



Η Αθηνά ζει μια αστική οικογενειακή ζωή. Βαριέται. Η Έλσα ζει μια μοναχική μετεφη- βεία. Βαριέται. Μέσα σε μια Αθήνα-φάντα- σμα, κάποια τυχαία καθημερινά γεγονότα γίνονται αφορμή για να ενώσουν τα κενά τους, τις ανασφάλειές τους, τα θέλω και τα μπορώ τους.

Cat Person

«Cat Person» της Σουζάνα Φόγκελ | Aνοιχτοί Ορίζοντες

Βασισμένο στο πιο πολυδιαβασμένο διήγημα που δημοσιεύτηκε ποτέ στον New Yorker, το Cat Person πιάνει ανήσυχο τον παλμό της εποχής και προσεγγίζει πονηρεμένο τη σκοτεινή γωνιά των ραντεβού, εκεί όπου η άνιση δυναμική ανάμεσα στα φύλα αργεί να δείξει τα νύχια της και η τοξική αρρενωπότητα πασχίζει να συγκαλύψει όσα σημάδια προδώσουν εγκαίρως την αληθινή της φύση. Ένα φιλμ προορισμενο να φουντώσει συζητήσεις, φέρνει τούμπα τους κώδικες της ρομαντικής κομεντί και (αντ)ενδείκνυται μονάχα για όσους και όσες ετοιμάζονται για το πρώτο ραντεβού.

Drift

«Drift» του Αντριου Τσεν | Aνοιχτοί Ορίζοντες

Με νωπές τις μνήμες από έναν πόλεμο που την υποχρέωσε να εγκαταλείψει τη Λιβερία, η μετανάστρια Ζακλίν βρίσκει καταφύγιο σε ένα ελληνικό νησί, εκεί όπου η ανάγκη για λίγα χρή- ματα την ωθεί να προσφέρει υπηρεσίες μασάζ σε πλούσιους τουρίστες. Ωστόσο η γνωριμία της με μια Αμερικανίδα ξεναγό θα ξυπνήσει την κοινή τους επιθυμία για ουσιαστική ανθρώ- πινη επαφή. Στο αγγλόφωνο ντεμπούτο του, ο βραβευμένος με Χρυσή Κάμερα στις Κάννες Άντονι Τσεν ανατέμνει υπό το πρίσμα του προσφυγικού δύο πάγιες θεματικές αφετηρίες της φιλμογραφίας του, τις έννοιες της ταυτότητας και της συντροφικότητας, αντιπαραβάλλοντας με ωριμότητα και διακριτική συμβολική φόρτιση την αρχετυπική έννοια του ξένου με το άγριο φυσικό τοπίο και το υγρό στοιχείο.

The Holdovers

«The Holdovers» του Αλεξάντερ Πέιν | Ειδικές Προβολές

Το να ξεμείνει χριστουγεννιάτικα ένας ατίθα- σος έφηβος στο αχανές σχολείο του με μόνη παρέα την αρχιμαγείρισσα την ώρα που όλοι οι συμμαθητές του πάνε σπίτι για γιορτές, αποτελεί αναμφίβολα μια ανεπιθύμητη εξέλιξη στη χαρμόσυνη ατμόσφαιρα. Ωστόσο, τα πράγματα μπορούν πάντα να γίνουν χειρότερα: ο ήρωάς μας καλείται να υπομείνει τον εγκλεισμό υπό το άγρυπνο βλέμμα του πλέον αντιδημοφιλούς και στρυφνού καθηγητή του. Παίρνοντας άτυπα τη σκυτάλη της coming- of-age νοσταλγίας από τους Πολ Τόμας Άντερσον (Πίτσα γλυκόριζα) και Στίβεν Σπίλ- μπεργκ (The Fabelmans), ο Αλεξάντερ Πέιν επιστρέφει στη δεκαετία του ’70 και σε φουλ σκηνοθετική φόρμα, παρέα με τον αγαπημέ- νο του ηθοποιό, τον Πολ Τζαμάτι, και μαζί φτιάχνουν την καλύτερη ταινία τους από τον καιρό του υπέροχου Πλαγίως.

Hello Dankness«Hello Dankness» των Soda Jerk | >>Film Forward

Αν κάθε εικόνα μεταφέρει ένα νόημα, κάθε νόημα μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τον τρόπο που θα δείξεις την εικόνα. Ιδού μια παρατήρηση την οποία παραδειγματοποιεί με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο το σκηνοθετικό δίδυμο των Αυστραλών Soda Jerk, οι οποίες έχουν σαμπλάρει περισσότερα από 500 κλιπ από ταινίες, σειρές, διαφημίσεις και ειδήσεις ώστε να αφηγηθούν με τον πιο πρωτότυπο τρόπο την πρόσφατη πολιτική ιστορία των ΗΠΑ, από τις εκλογές του 2016 που έφεραν στην εξουσία τον Τραμπ μέχρι σήμερα. Ταινίες τρόμου ή κωμωδίες αλλά και γνώριμοι χαρακτήρες αποκτούν νέα σημαινόμενα, καθώς η ταινία τούς μετατρέπει σε γείτονες ενός επινοημένου προαστίου, που έχει ήδη περάσει στο συλλογικό μας ασυνείδητο μέσα από την ποπ κουλτούρα. Το αποτέλεσμα είναι ένα απολαυστικά σουρεαλιστικό αναρχικό κολάζ, το οποίο αγγίζει απολύτως καίριες θεματικές – από τα deepfakes και τα fake news ως τη βαθύτερη πολιτική φύση των εικόνων και τη βαθιά δύναμή τους. Όπως κάνει σαφές το Hello Dankness –με τρόπο απενοχοποιημένο πλην ανησυχητικό–, όποιος ελέγχει τις εικόνες, ελέγχει και το νόημά τους.

Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person

«Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person» της Αριάν Λουί-Σεζ | Διεθνές Διαγωνιστικό**

Η Σάσα έχει ένα σοβαρό πρόβλημα: είναι ένα έφηβο βαμπίρ που δεν μπορεί να σκοτώσει. Και η οικογένειά της, η οποία έχει βαρεθεί να μοιράζεται το αίμα της (ή, καλύτερα, το αίμα των άλλων), της δίνει τελεσίγραφο. Τότε ευτυχώς η Σάσα συναντά τον Πολ, έναν μοναχικό νεαρό με τάσεις αυτοκτονίας, ο οποίος δεν μπορεί να πάρει τη μεγάλη απόφαση. Ποιος είπε ότι δεν υπάρχει κάποιος για τον καθένα; Και, ναι: μπορείτε να πείτε με βεβαιότητα ότι αυτή είναι η πιο ασυνήθιστη ταινία με βρικόλακες που είδατε ποτέ, μια ταινία που η καρδιά της χτυπά δυνατά –αλλά μόνο στον δικό της ρυθμό– και που ανακαλύπτει την ομορφιά στο σκοτάδι, το χιούμορ στο μακάβριο και τον ρομαντισμό στα πιο απροσδόκητα μέρη. Αν ο Γουές Άντερσον και ο Τιμ Μπάρτον έκαναν ένα κινηματογραφικό παιδί, πιθανότητα θα έμοιαζε με το απολαυστικό φιλμ της Αριάν Λουί-Σεζ που όπως δείχνει από τον τίτλο του ήδη, δεν φοβάται τις αντιθέσεις και βαριέται τα συνηθισμένα.



Melk

«Melk» της Στέφανι Κολκ | >>Film Forward

Τι γεύση έχει το μητρικό φίλτρο; Tι διάρκεια ζωής έχει η θλίψη; Ποια είναι η ημερομηνία λήξης της απώλειας; Η Ρόμπιν θα χάσει το μωρό της στη γέννα αλλά λίγες μέρες το στήθος της θα αρχίσει να παράγει γάλα. Μη μπορώντας να το πετάξει, θα αναζητήσει τρόπους να το δωρίσει, αλλά όταν αυτό θα αποδειχθεί πιο δύσκολο απ’ ότι περίμενε, μπουκάλια από γάλα θα αρχίσουν να συσσωρεύονται στον καταψύκτη της, περιπλέκοντας τη ζωή της και τις σχέσεις της. Στο μετρημένο, αλλά εντυπωσιακά δυνατό ντεμπούτο της, η  Στέφανι Κολκ χτίζει με αφαιρετικό τρόπο ένα υπόκωφο δράμα κλιμακούμενης έντασης για τις πιο σύνθετες αποχρώσεις της μητρότητας και τις πιο σκοτεινές λόχμες της οδύνης. Με μια ιδιαίτερη κινηματογραφική γλώσσα και αγγίζοντας θέματα για τα οποία συχνά δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε το Γάλα είναι ένα γεμάτο υποσχέσεις ντεμπούτο, από μια δημιουργό που δεν μπορείς παρά να προσέξεις.


We Have Never Been Modern



«We Have Never Been Modern» του Μάκιεϊ Χλουπάτσεκ | Meet the Neighbors

Μια ταινία εποχής που είναι απροσδόκητα σύγχρονη, ένα φιλμ αγωνίας που υψώνει ταυτόχρονα μια queer και φεμινιστική σημαία, το Ουδέποτε υπήρξαμε μοντέρνοι ξεπερνά με τον τρόπο του κάθε προσδοκία. Τοποθετώντας τη δράση το 1937 σε μια πόλη της Ανατολικής Ευρώπης –η οποία χτίζεται στις παρυφές ενός εργοστασίου και φιλοδοξεί να αποτελέσει παράδειγμα μιας σύγχρονης μητρόπολης– η ταινία ακολουθεί τη γυναίκα του διευθυντή καθώς έρχεται αντιμέτωπη με ένα μυστήριο που κανείς δεν θέλει να λύσει: το νεκρό σώμα ενός ίντερσεξ βρέφους θα βρεθεί θαμμένο σ’ έναν μικρό λόφο από άμμο, φέρνοντας τους πάντες αντιμέτωπους με το μέτρο του εαυτού τους και των προκαταλήψεων τους. Παίρνοντας τον τίτλο του από το βιβλίο του γάλλου ανθρωπολόγου Μπρούνο Λατούρ, ο οποίος διερωτάται αν η πρόοδος είναι αρκετή για να αποκόψει τον σύγχρονο άνθρωπο από την φύση του αρχέγονου εαυτού του, το φιλμ του Μάκιεϊ Χλουπάτσεκ επανασυστήνει με έναν αληθινά κινηματογραφικό τρόπο ανάλογα ερωτήματα που ισχύουν ακόμη περισσότερο στο τώρα των θεατών παρά στο τότε της ταινίας.

Close Your Eyes

«Close Your Eyes» του Βίκτορ Ερίθε | Ειδικές Προβολές

Eνας διάσημος Ισπανός ηθοποιός, ο Χούλιο Αρένας, εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας. Πολλά χρόνια αργότερα, το μυστήριο έρχεται για άλλη μια φορά στην επιφάνεια εξαιτίας μιας τηλεοπτικής εκπομπής, κι ο πολύ καλός του φίλος, ο Μιγκέλ, που είναι και σκηνοθέτης, αναλαμβάνει να το εξιχνιάσει. Ο σπουδαίος Βίκτορ Ερίθε, δημιουργός του διαχρονικού αριστουργήματος Το πνεύμα του μελισσιού, επιστρέφει μετά από χρόνια απουσίας στα κινηματογραφικά πράγματα, για να καταθέ- σει την πιο προσωπική ταινία της καριέρας του: μια νοσταλγική αλληγορία για την ταυτότητα και τη μνήμη που –όπως γράφει ο Γιώργος Σεφέρης– «όπου και να την αγγίξεις πονεί». Μελαγχολική ελεγεία για τα χαμένα όνειρα, ύμνος στην ανδρική φιλία και ιδιότυπο detective film, το υπέροχο Κλείσε τα μάτια σου διαπερνά τα είδη για να κορυφωθεί σε μια ακόμα εξομολόγηση λατρείας του Ερίθε προς το ίδιο το σινεμά. Διαβάστε περισσότερα εδώ

Vanishing Soldier

«Vanishing Soldier» του Ντάνι Ρόζεμπεργκ | Meet the Neighbors

H σκιά του πολεμου, η μόνιμη αίσθηση μιας απειλής, το ψυχολογικό βάρος που κουβαλά ένας ολόκληρος λαός: όλα είναι απόλυτα διακριτά στην τεταμένη, δεύτερη ταινία του Ντάνι Ρόζεμπεργκ μετά το εξαιρετικό Ο θάνατος του σινεμά, αλλά και του πατέρα μου. Στη διάρκεια μιας αδυσώπητης μάχης στη Λωρίδα της Γάζας, ένας 18χρονος ισραηλινός εγκαταλείπει το στράτευμα κι επιστρέφει στο Τελ Αβίβ για να βρει την κοπέλα του. Όμως οι ανώτεροί του είναι πεπεισμένοι ότι πιάστηκε όμηρος και κάπως έτσι η φυγή του προς την ελευθερία, θα μεταμορφωθεί ξαφνικά σε κάτι εξαιρετικά σύνθετο και πολλαπλά προβληματικό. Όπως και η ίδια η ζωή, έτσι και Ο στρατιώτης που εξαφανίστηκε μπλέκει το τραγικό με το αστείο στη διάρκεια 24 ξέφρενων ωρών, κατά τις οποίες ο τρόμος θα δώσει τη θέση του στην ελπίδα και το ρομάντζο στον εφιάλτη.  

Μικρά Πράγματα που Πήγαν Λάθος» του Χάρη Βαφειάδη

«Μικρά Πράγματα που Πήγαν Λάθος» του Χάρη Βαφειάδη | Δαγωνιστικό τμήμα Film Forward

Μετά την τηλεοπτική δόξα που γνώρισε, ο Φάνης έχει πάρει για τα καλά την κατηφόρα. Το μόνο που χρειάζεται πλέον για να επανέλθει είναι ένα θεϊκό σημάδι. Ο Παύλος ζει στον τέλειο κόσμο. Εκείνο όμως που τον κρατάει μακριά από την καριέρα και την ιδανική οικογενειακή ζωή είναι η ίδια πραγματικότητα. Οι ζωές τους μπερδεύονται, όταν ένα σκυλάκι με το όνομα Μάφιν είναι πια νεκρό.

Do Not Expect too Much From the End of the World

«Do Not Expect too Much From the End of the World» του Ράντου Ζούντε | Ειδικές Προβολές

Κάθε ταινία του Ράντου Ζούντε αποτελεί γεγονός, και το Μην περιμένετε πολλά από το τέλος του κόσμου δεν αποτελεί εξαίρεση. Δυο χρόνια μετά τη Χρυσή Άρκτο, ο Ζούντε επιστρέφει με άλλη μια πανέξυπνη και πικρά ευφρόσυνη σάτιρα. Στο πρώτο μέρος της ταινίας παρακολουθούμε την Άντζελα, μια κακοπληρωμένη βοηθό παραγωγής που αλωνίζει τους δρόμους του Βουκουρεστίου με το αυτοκίνητό της για το κάστιγκ ενός εταιρικού βίντεο. Στο δεύτερο μέρος, παρακολουθούμε το σκάνδαλο που ξεσπά εξαιτίας του βίντεο – και το κουκούλωμά του. Απολαυστικό road movie και δηκτικό σχόλιο για τη ρουμανική κοινωνία, παιχνίδι με τη φόρμα και τροφή για σκέψη γύρω από την ελαστικοποίηση της εργασίας και την ρηχή κουλτούρα των ψηφιακών μέσων, η ταινία του Ζούντε διακωμωδεί με σπάνιο πνεύμα τον αναδυόμενο απολυταρχισμό της εποχής μας.

Πολύδροσο

«Πολύδροσο» του The Boy (Αλέξανδρου Βούλγαρη) | Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου

Η Σοφία, η κόρη, επιστρέφει στο Πολύδροσο για να φροντίσει τη Σοφία, την μητέρα της. Στη γειτονιά που μεγάλωσε την περιμένουν όλοι οι λόγοι που την έκαναν κάποτε να θέλει να φύγει. Το Πολύδροσο είναι ένα απομονωμένο προάστιο και οι Σοφίες περνάνε τις μερες τους σκοντάφτοντας σε φαντάσματα του παρελθόντος. Μια ταινία για ανθρώπους τρυφερούς σε έναν μη τρυφερό κόσμο.

Without Air

«Without Air» της Καταλίν Μολντοβάι| Meet the Neighbors

Μέσα από ένα σενάριο που θα μπορούσε να έχει βγει από την πρόσφατη ελληνική επικαιρότητα –και μάλιστα με αναφορά στα πιο «κίτρινα» ελληνικά tabloid για την ταινία Αγόρια στο ντους–, αυτό το γενναίο, σκεπτόμενο φιλμ μάς μεταφέρει στα άδυτα ενός σχολείου της Ουγγαρίας. Εκεί μια ορεξάτη καθηγήτρια, καθώς κάνει μάθημα για την ποίηση του Αρτίρ Ρεμπό, προτείνει στην τάξη να δουν -προαιρετικά– την ταινία της Ανιέσκα Χόλαντ Total Eclipse, η οποία βιογραφεί τη σχέση αυτού του καταραμένου ποιητή με τον ομότεχνό του, τον Πολ Βερλέν. Όταν ο πατέρας ενός μαθητή θα δει ένα μέρος της ταινίας, θα κατηγορήσει το σχολείο ότι προωθεί την ομοφυλοφιλία, κι ένα σκάνδαλο δεν θα αργήσει να ξεσπάσει... Ένα συναρπαστικό tour de force, που μπορεί να εκτυλίσσεται με φόντο μία από τις πιο συντηρητικές κι οπισθοδρομικές χώρες της Ευρώπης, αλλά κάνει σαφές πως κανένα κοινωνικό περιβάλλον δεν είναι ασφαλές από το μίσος και τον σκοταδισμό.

Μονοκατοικία

«Μονοκατοικία» του Ιωακείμ Μυλωνά | Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου

Ενας κλέφτης μπαίνει σε ένα σπίτι χωρίς να γνωρίζει ότι αυτό ανήκει σε έναν συνταξιούχο αστυνομικό. Σύντομα βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα διεστραμμένο παιχνίδι εξουσίας.

The Delinquents

«The Delinquents» του Ροντρίγκο Μορένο | Aνοιχτοί Ορίζοντες

Φιλήσυχος τραπεζικός υπάλληλος κλέβει σεβαστό ποσό από το χρηματοκιβώτιο και ζητά από κολλητό του συνάδελφο να κρύψει τα χρήματα ώστε να τα μοιραστούν μόλις βγει από τη φυλακή. Τι ψυχή έχουν άλλωστε τρία χρόνια πίσω από τα σίδερα αν δεν χρειαστεί να δουλέψει κανείς τους ξανά; Το σχέδιο μοιάζει συμπαγές αρκεί να μη λυγίσει κατά την ανάκριση ο δεύτερος· ή να μην μπλέξουν τα πράγματα όταν στην εξίσωση μπει ο έρωτας. Για την επίσημη υποψηφιότητα της Αργεντινής για το επόμενο Όσκαρ διεθνούς ταινίας έχουν γραφτεί παιάνες από την πρώτη στιγμή που έσκασε σαν κεραυνός στο Φεστιβάλ των Καννών, όμως άπαντες συμφωνούν πως οι Παραβατικοί δεν είναι με τίποτα το τυπικό φιλμ με θέμα μια ληστεία που έχουμε συνηθίσει. Για την ακρίβεια, είναι τόσο καλό που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι παράνομο.

La Chimaira

«La Chimaira» της Αλίτσε Ρορβάχερ | Ειδικές Προβολές

Κάθε ταινία της Αλίτσε Ρόρβαχερ είναι μια κοσμογονία: μια άσκηση δημιουργικής ελευθερίας, ένα ταξίδι σε κόσμους που θεωρούσαμε για πάντα χαμένους, μια ανασκαφή με την αρχαιολογική σκαπάνη στις θαμμένες γενεαλογίες των συναισθημάτων. Στην τελευταία της ταινία αυτή η ενέργεια μετατρέ- πεται σε μεθοδολογία και θεματική, καθώς σκιαγραφεί το πρόσωπο που έχει η Χίμαιρα για τον καθένα μας. Σε μια μικρή πόλη της Ιταλίας που βρίθει ερειπίων, για τους tombaroli –τους αρχαιοκάπηλους– η Χίμαιρα σημαίνει λύτρωση από τη δουλειά και όνειρα για εύκολο πλούτο. Για τον Άρθουρ
η Χίμαιρα μοιάζει με τη γυναίκα που έχασε, την Μπενιαμίνα. Για να τη βρει, προκαλεί το αόρατο, ψάχνει παντού, πηγαίνει μέσα στη γη αναζητώντας την πόρτα στη μετά θάνατον ζωή για την οποία μιλούν οι μύθοι. Σε ένα περιπετειώδες ταξίδι μεταξύ ζωντανών και νεκρών, ανάμεσα σε δάση και πόλεις, σε γιορτές και μοναξιές, ξετυλίγονται τα αλληλένδετα πεπρωμένα αυτών των χαρακτήρων, όλα σε αναζήτηση της Χίμαιρας. 
Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ

The New Boy

«The New Boy» του Γουόρικ Θόρντον | Ειδικές Προβολές

H Κέιτ Μπλάνσετ δίνει μια σαρωτική ερμηνεία απέναντι σ’ έναν ανήλικο Αβορίγινα (που ερμηνευτικά στέκεται ισάξια στο ίδιο κάδρο), σε αυτή την γοητευτική, μυστηριακή ταινία που υπνωτίζει κάθε θεατή της. Τοποθετώντας τη δράση τη δεκαετία του 1940 σε ένα απομονωμένο μοναστήρι στην άκρη της Αυστραλίας, αυτή η απόκοσμη ταινία εποχής απογειώνεται όταν ένα νεαρό ορφανό αγόρι φτάνει στην πύλη για να βρει φροντίδα και στέγη. Όμως εκείνο αρνείται να μιλήσει και να συμμορφωθεί στους κανόνες που θέτουν οι καλόγριες, ο πολιτισμός και η θρησκεία που θέλουν να του επιβάλλουν. Σταδιακά θα χτίσει έναν δεσμό με την αδελφή Αϊλίν, η οποία θα αρχίσει να υποπτεύεται πως αυτό το νέο, παράξενο αγόρι έχει κάτι αληθινά ξεχωριστό. Μια λεπτοδουλεμένη ιστορία μυστηρίου και τρυφερότητας, μιλώντας για την ταυτότητα, την αγάπη και τα τραύματα της αποικιοκρατίας. Αφήνοντας περιθώριο στη συγκίνηση, στο χιούμορ και στην ελπίδα να ξεφυτρώσουν στις πιο απρόσμενες στιγμές, η ταινία δεν σταματά στιγμή να σε εκπλήσσει.

Fallen Leaves

«Fallen Leaves» του Ακι Καουρισμάκι | Ταινία Λήξης



Τα Πεσμένα φύλλα είναι μια γλυκιά ιστορία αγάπης, ελπίδας, αλληλοσεβασμού και αλ- ληλεγγύης, βγαλμένη από τον τρυφερό και αντισυμβατικό κόσμο του μεγάλου ουμανιστή του σινεμά, τον Άκι Καουρισμάκι. Μια νύχτα στο Ελσίνκι, δύο μοναχικοί άνθρωποι διασταυρώνονται τυχαία και ανακαλύπτουν τη μαγεία του «μαζί», αναζητώντας τον πρώτο, απόλυτο και μοναδικό έρωτα της ζωής τους. Με ρομαντική διάθεση, αλλά και βαθιά ριζωμένα στην πραγματικότητα, τα Πεσμένα φύλλα σε αγκαλιάζουν σαν μια μαλακή κουβέρτα στη φθινοπωρινή ψύχρα για να σου θυμιζουν την αξία της ανθρωπιάς, της ενσυναίσθησης και το μεγαλείο της απλότητας. Το σινεμά του Άκι Καουρισμάκι, με τα νυχτερινά αστικά τοπία και τις «ξεκούρδιστες» μουσικές, το ιδιόρρυθμο σκανδιναβικό χιούμορ, τον απολαυστικό αυτοσαρκασμό και τους αλλοπρόσαλλους ήρωες που ψάχνουν αμήχανα την ανθρώ- πινη ζεστασιά και επαφή, είναι το ιδανικό παυσίλυπο για κάθε στιγμή που η σκληρή πραγματικότητα μοιάζει ανίκητη. Διαβάστε την κριτική του Flix εδώ

Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από τις 2 έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.

tiff 2023