Με αφορμή την έναρξη της πρόσκλησης καταθέσεων ελληνικών ταινιών για το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 13 Νοεμβρίου 2016, η Διεύθυνση της διοργάνωσης ανακοινώνει τα σχέδιά της για τη διαχείριση - παρουσίαση, υποστήριξη - των ελληνικών ταινιών από φέτος και στο εξής. Διαβάζουμε με προσοχή και οπτιμισμό, παραθέτοντας και τις σκέψεις μας.
Διαβάστε ακόμη: Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, «το ελληνικό σινεμά θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην επερχόμενη διοργάνωση, καθώς το Φεστιβάλ σχεδιάζει μια σειρά από νέες δράσεις, με στόχο να αναβαθμίσει την παρουσία των ελληνικών ταινιών και ταυτόχρονα να δώσει στους δημιουργούς τους την ευκαιρία να αξιοποιήσουν ακόμα περισσότερο τις αναπτυξιακές δομές που τους προσφέρει το τμήμα της Αγοράς». Οπως μάς εξηγεί ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, «το σημαντικότερο πλέον για μας είναι όχι η απλή προβολή της ελληνικής ταινίας, όπως γινόταν παλαιότερα, αλλά η επαφή των Ελλήνων δημιουργών με ξένους παραγωγούς, διανομείς, προγραμματιστές φεστιβάλ κτλ, όπως επιδιώκει και η Αγορά του Φεστιβάλ, ώστε η ελληνική ταινία να βρίσκει ευκολότερα τρόπο διανομής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και το περιβάλλον όπου θα παρουσιάζονται οι ταινίες να είναι εορταστικό, τόσο για τους δημιουργούς, όσο και για τους θεατές: γι' αυτό προσπαθούμε οι ενέργειές μας να μην επικεντρώνονται σε βραβεία, αλλά στην ουσιαστική υποστήριξη της ελληνικής ταινίας και της πορείας της στη χώρα μας και στον κόσμο.»
Σ' αυτή τη λογική, το Φεστιβάλ θ' ανοίξει τις πόρτες σε σχεδόν όλες τις ελληνικές ταινίες παραγωγής της εκάστοτε χρονιάς. Για να είμαστε σωστοί, αυτό επιβάλλει και ο νόμος (3905/2010 για την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης), προβλέποντας για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μια τρίπτυχη (και όχι δίπτυχη) δράση: το Φεστιβάλ Κινηματογράφου (του Νοεμβρίου), το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ (του Μαρτίου) και το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (που από τώρα ενσωματώνεται σ' εκείνο του Νοεμβρίου).
Διαβάστε ακόμη: Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Τι προβλέπει, συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του Φεστιβάλ:
- Οι ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ αυξάνονται από δύο σε τρεις (να υπενθυμίσουμε ότι και στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ συμμετέχουν μέχρι τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ).
- Το Πανόραμα Ελληνικών Ταινιών αναβαθμίζεται σε Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, το οποίο δεν είναι διαγωνιστικό, σύμφωνα με τον νόμο. Ως εκ τούτου ενθαρρύνεται η παρουσία πέντε παράλληλων, αλλά εμβληματικών βραβείων. Τρία από αυτά, ενισχύουν ήδη το ελληνικό πρόγραμμα: Το Βραβείο Κοινού FISCHER, το Βραβείο της Διεθνούς Κριτικής–FIPRESCI- και το Βραβείο των Ελλήνων κριτικών - ΠΕΚΚ. Επιπλέον, με πρωτοβουλία της πανεπιστημιακής κοινότητας Θεσσαλονίκης, θα οργανωθεί μια κριτική επιτροπή φοιτητών, η οποία θα απονέμει Βραβείο Σκηνοθεσίας και Βραβείο Σεναρίου στις ελληνικές ταινίες.
- Καθιερώνεται η Ημέρα Ελληνικού Κινηματογράφου, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, η οποία θα είναι αφιερωμένη στην προβολή του συνόλου των ελληνικών ταινιών στους ξένους προσκεκλημένους, ενώ ταυτόχρονα θα δίνεται έμφαση στην ελληνική παραγωγή, μέσα από το πρόγραμμα αλλά και τις δράσεις της Αγοράς.
- Κάθε απόγευμα στο Happy Hour της Αγοράς, θα παρουσιάζονται οι ελληνικές ταινίες που θα πραγματοποιούν πρεμιέρα την ίδια μέρα (ειδική σήμανση με banners, αφίσες, προβολή των τρέιλερ των ταινιών σε οθόνη, κλπ).
- Η διαδικτυακή πλατφόρμα Festival Scope –απ’ τα σημαντικότερα εργαλεία για επαγγελματίες παγκοσμίως- θα προβάλει όλες τις ελληνικές ταινίες του προγράμματος και το κόστος της δράσης θα καλύπτεται από το Φεστιβάλ.
- Το Φεστιβάλ θα αναπτύξει ειδική «υπηρεσία networking» για την καθοδήγηση των Eλλήνων δημιουργών στις επαφές τους με τους επαγγελματίες της Αγοράς από όλο το κόσμο.
- Θα πραγματοποιηθεί υποτιτλισμός όλων των ελληνικών ταινιών με ελληνικούς υπότιτλους (SDH) για κωφούς θεατές. Ταυτόχρονα θα γίνει προσαρμογή δύο κλασσικών ελληνικών ταινιών με ακουστική περιγραφή για τυφλούς - με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση και σε συνεργασία με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία.
- Το Φεστιβάλ θα υποστηρίζει τις ελληνικές ταινίες μέχρι και την έξοδό τους στις αίθουσες, μέσα από μια επικοινωνιακή στρατηγική που θα χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία προβολής (εφημερίδα Πρώτο Πλάνο, ιστοσελίδα, social media κτλ.).
- Μεταφορά του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στην Αθήνα, αμέσως μετά το δεκαήμερο του φεστιβάλ και διοργάνωση ειδικών προβολών, παράλληλων εκδηλώσεων, συζητήσεων, συνεντεύξεων Τύπου και πάρτι.
- Αντίστοιχες ενέργειες θα αναπτυχθούν και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, υποστηρίζοντας όλα τα ελληνικά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στη διοργάνωση.
Τι είναι ελαφρώς τρομακτικό σε όλα αυτά; Η ανάμνηση του παλαιότερου τοπίου του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, του «ελληνικού» και εσωστρεφούς, μικροπολιτικού και διπαλεκόμενου, που καθοριζόταν από τις επιθυμίες και στρατηγικές του κάθε σωματείου και όπου το ίδιο το σινεμά και η επικοινωνία του με το κοινό και με ξένους επαγγελματίες και φορείς είχε τον τελευταίο λόγο.
Δεν θα μπορούσε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ευθύνη της επιλογής του, να διαλέγει τις ελληνικές ταινίες που, κατά την κρίση του, αξίζουν να λανσαριστούν στο πλαίσιό του και να τις μοιράσει στις ενότητες του προγράμματός του; Θα μπορούσε, θεωρητικά, αν δεν ήταν ένας οργανισμός επιδοτούμενος από το Υπουργείο Πολιτισμού, άρα από τον κρατικό προϋπολογισμό, άρα και προορισμένος να παρουσιάζει, ως showcase, τους ετήσιους καρπούς του ελληνικού σινεμά. Γι' αυτό και η παραγωγή της κάθε χρονιάς θα παρουσιάζεται σχεδόν ολόκληρη (σχεδόν, διότι με τη βοήθεια γνωμοδοτικής επιτροπής, το Φεστιβάλ θα κάνει την ευρεία επιλογή του), όπως γίνεται σε πολλά μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ του κόσμου. Οπου, βέβαια, εμείς, οι ξένοι επισκέπτες, δε βλέπουμε τις ταινίες της «εθνικής ενότητας», γιατί ξέρουμε ότι οι καλύτερες από αυτές προβάλλονται στα αντίστοιχα επίσημα προγράμματα, ωστόσο βρίσκονται εκεί για κάθε ενδιαφερόμενο θεατή και επαγγελματία. Οπως κι εάν ένας ξένος επαγγελματίας, από ενδιαφέρον, καθίσει να δει ολόκληρο το «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» της χρονιάς, δεν θα πάρει τη σωστή εικόνα για την πορεία του σύγχρονου ελληνικού σινεμά, μια και θα χρειαστεί και πάλι, ο ίδιος, ν' ανακαλύψει τι ξεχωρίζει από την πληθώρα.
Αρα κατανοητή και θεμιτή η επιλογή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - κι ας προστατευτεί από την επιμονή σωματείων και φορέων - αλλά να μην ξεχνάμε κι ότι η επιλογή είναι μια αρετή: το να διαλέξει ένα Φεστιβάλ τα λίγα ανάμεσα στα πολλά, είναι καλό και για τα λίγα και για το Φεστιβάλ, δείχνει άποψη και πυγμή. Οπως και η συνεργασία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με τον κύριο χορηγό του, το κράτος, η εφαρμογή όσων επιβάλλει η νομοθεσία και, επίσης, η λειτουργία του ως βιτρίνα της ελληνικής παραγωγής είναι κινήσεις λογικές.
Για τους ενδιαφερόμενους, στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι διαθέσιμος ο κανονισμός διεξαγωγής του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, καθώς και η αίτηση συμμετοχής ελληνικών ταινιών με προθεσμία υποβολής την 12η Σεπτεμβρίου.