Buzz

Το Φεστιβάλ Kινηματογράφου Ταλίν δηλώνει ανεξάρτητο, αλλά μακριά από μποϊκοτάζ

of 10

«Όλα όσα μας ανησυχούν και μας πονούν είναι εκεί.» Η επικεφαλής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Black Nights του Ταλίν (PÖFF), Τίνα Λοκ, επιθυμεί ένα ελεύθερο και ανεξάρτητο φεστιβάλ, χωρίς να παίρνει πολιτική θέση.

Το Φεστιβάλ Kινηματογράφου Ταλίν δηλώνει ανεξάρτητο, αλλά μακριά από μποϊκοτάζ

Η Τίνα Λοκ, επικεφαλής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Black Nights του Ταλίν (PÖFF), ανακοίνωσε το φετινό πρόγραμμα, μίλησε για τις προγραμματισμένες ταινίες από Ισραήλ και Γάζα και το μποϊκοτάζ στον κινηματογράφο.

Η Λοκ, και η ομάδα της έχουν κάνει το Ταλίν ένα μέρος αναδυόμενες δημιουργών. «Η επιλογή των δημιουργών καθρεφτίζει τον κόσμο μας», είπε η ίδια κατά την αποκάλυψη του φετινού διαγωνιστικού προγράμματος. «Όλα όσα μας ανησυχούν και μας πονούν είναι εκεί - πόλεμοι, η περιβαλλοντική κρίση, η πολιτική αλαζονεία, η μετανάστευση, τα δικαιώματα των γυναικών και, πάνω απ' όλα, οι εύθραυστοι δεσμοί της οικογενειακής ζωής».

Ωστόσο, το φεστιβάλ, αλλά και η ίδια προσωπικά, δεν παίρνει ξεκάθαρη πολιτική θέση. Ενώ άλλα φεστιβάλ και καλλιτέχνες του Χόλιγουντ, όπως η Έμμα Στόουν και ο Χοακίν Φίνιξ, έχουν υποστηρίξει το μποϊκοτάζ της ισραηλινής κινηματογραφικής βιομηχανίας, δεσμευόμενοι να αρνηθούν να συνεργαστούν με ισραηλινά κινηματογραφικά ιδρύματα συνένοχα σε εγκλήματα πολέμου στη Γάζα, το φεστιβάλ του Ταλίν επικεντρώνεται σε καλλιτεχνικά κριτήρια, όπως δήλωσε η επικεφαλής του.

Διαβάστε εδώ: Χιλιάδες καλλιτέχνες του σινεμά ενώνουν τη φωνή τους για μποϊκοτάζ σε ισραηλινά ιδρύματα

«Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε νέες δημιουργίες», δήλωσε η Λοκ. «Αναζητούμε μια νέα οπτική γωνία. Και προσωπικά θα ήθελα να διατηρήσω την ανεξαρτησία μου. Εννοώ την ανεξαρτησία μου στον προγραμματισμό των ταινιών και την ανεξαρτησία του φεστιβάλ». «Υπάρχουν τόσες πολλές διαφορετικές χώρες που μισούν η μία την άλλη αυτή τη στιγμή και προσπαθούν να ασκήσουν πίεση στα φεστιβάλ. Μας λένε να προβάλουμε την τάδε την ταινία, να αποκλείσουμε την άλλη, να μην φιλοξενήσουμε αντιπροσώπους ορισμένων χωρών. Εμείς προσπαθούμε να είμαστε ελεύθεροι, αλλά, ταυτόχρονα φροντίζουμε, ώστε οι ταινίες να βρίσκονται σε διάλογο».

«Καταρχάς, μου αρέσει πάντα να δίνω φωνή στους ανθρώπους που έχουν κάτι να μας πουν και που αγωνίζονται για τις ανθρώπινες και δημοκρατικές αξίες», εξηγεί η επικεφαλής του Ταλίν. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε πάντα ένα, ας πούμε, αρκετά περίπλοκο και ενδιαφέρον πρόγραμμα, επειδή μπορείς πάντα να βρεις ταινίες από χώρες που, ίσως, δεν περιμένεις. Αλλά, αν κοιτάξεις προσεκτικά, βλέπεις ότι υπάρχει ισορροπία. Για παράδειγμα, έχουμε ισραηλινές ταινίες φέτος. Είναι πραγματικά ενδιαφέρουσες και πολύ δυνατές ταινίες, και κολυμπούν κόντρα στο επίσημο ρεύμα. Και έχουμε και μια παλαιστινιακή ταινία».

φωνη της χιτζαμπ Η ταινία «Παλαιστίνη 36» της Ανμαρί Τζάσιρ, η παλαιστινιακή συμμετοχή για την καλύτερη διεθνή ταινία μεγάλου μήκους στα 98α Βραβεία Όσκαρ, αποτελεί μέρος της επιλογής «Καλύτερης Ταινίας» στο PÖFF, καθώς και η ταινία «Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» της δύο φορές υποψήφιας για Οσκαρ δημιουργού Καουτέρ Μπεν Χανία. Οι ισραηλινοί τίτλοι περιλαμβάνουν το «Oxygen» της Νετάλι Μπράουν και το «The Sea» της Σάι Καρμέλι-Πόλακ, που αφηγείται την ιστορία ενός παλαιστινίου αγοριού που προσπαθεί να φτάσει στη Μεσόγειο Θάλασσα για πρώτη φορά στη ζωή του.

Η Λοκ λέει ότι το φεστιβάλ δεν έχει στόχο μας να ανταγωνιστεί τη Βενετία ή το Βερολίνο με παγκόσμιες ή διεθνείς πρεμιέρες μεγάλων αμερικανικών ή ευρωπαϊκών εμπορικών ταινιών. «Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μπουσάν έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έναρξη του νέου κύματος του κορεατικού κινηματογράφου. Αυτό έχω πάντα κατά νου για το Ταλίν. Ένα φεστιβάλ μπορεί να διαδραματίσει τεράστιο ρόλο στην ανάπτυξη της τοπικής βιομηχανίας και του τοπικού πολιτισμού».

Στο φεστιβάλ του Ταλίν 2025, που θα διεξαχθεί από τις 7 έως τις 23 Νοεμβρίου, θα κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους δύο ελληνικές ταινίες. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Στέφανου Τσιβόπουλου Elena's Shift και η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία Πολύ Κοριτσίστικο Ονομα το Πάττυ του Γιώργου Γεωργόπουλου.