Στο «Δρόμο προς τη Σπάρτη» βρέθηκαν οι σινεφίλ της Καλαμάτας το βράδυ της περασμένης Κυριακής, ακολουθώντας τους δρομείς του «Σπάρταθλου» στον μαραθώνιο των 246 χιλιομέτρων από την Αθήνα στη Σπάρτη –την ίδια διαδρομή που έτρεξε ο αγγελιοφόρος της αθηναϊκής νίκης επί των Περσών Φειδιππίδης πριν από 2.500 χρόνια. Η ταινία του βετεράνου Ιρλανδού αθλητικογράφου Μπάρνι Σπέντερ, ένας όμορφος, περιπετειώδης, αφοπλιστικά συγκινητικός ύμνος στον θρίαμβο της θέλησης, έριξε την αυλαία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου στo κατάμεστο αμφιθέατρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» του Εργατικού Κέντρου, την επομένη της (εύλογα) πρώτης προβολής της στη Σπάρτη.
Hταν η ταινία λήξης της 5ης διοργάνωσης, που φέτος ξεπέρασε σε απήχηση κάθε προηγούμενη έκδοσή της. Κάπου 12.500 θεατές προσέλκυσαν τα 85 ντοκιμαντέρ που προέβαλλε η κινηματογραφική γιορτή το δεκαήμερο της διεξαγωγής της σε οκτώ πόλεις του Μοριά, με έδρα πάντα την Καλαμάτα, ενώ 27 Έλληνες και ξένοι σκηνοθέτες ήρθαν να παρουσιάσουν αυτοπροσώπως το έργο τους στο κοινό. Ανάμεσά τους και ο ίδιος ο Σπέντερ, από χρόνια εξοικειωμένος με τα ελληνικά πράγματα λόγω της μακράς προϋπηρεσίας του εδώ ως ανταποκριτής του καναλιού Eurosport και συντάκτης της εφημερίδας Athens News.
Το Κορίτσι - Γυναίκα
Belle de Nuit
To Νησί της Τιμωρίας
Εξι βραβεία συν μια ειδική μνεία απένειμε το φεστιβάλ στην τελετή λήξης που ακολούθησε και πριν η σκηνή παραδοθεί –μαζί με όλους εμάς τους θεατές- στο πενταμελές έθνικ συγκρότημα Abbal και τα ταξιδιάρικα τραγούδια τους από όλη τη Μεσόγειο. Τα Βραβεία Ισότητας, διακρίσεις του φετινού κεντρικού αφιερώματος «Ισότητα των Φύλων» στο πλαίσιο του οποίου προβλήθηκαν 14 φιλμ, δόθηκαν στο ελληνικό «Το κορίτσι Γυναίκα» της Ευαγγελίας Γούλα, που ανιχνεύει τη θέση της γυναίκας στις κοινότητες Ρομά μέσα από προσωπικές μαρτυρίες μελών τους, και το «Belle de Nuit» της Βελγίδας Μαρί-Ιβ ντε Γκραβ, πορτρέτο της Γκρισελίντις Ρεάλ, ιερόδουλης, συγγραφέα και ακτιβίστριας που ανήγαγε την πορνεία σε πράξη επαναστατική στα χρόνια του ’70. Οι δυο ταινίες βραβεύτηκαν ομόφωνα και ισότιμα από την τριμελή κριτική επιτροπή ως οι καλύτερες που ανέδειξαν το ζήτημα των έμφυλων σχέσεων, ενώ Ειδική Μνεία απέσπασε το «Νησί της Τιμωρίας» της Ιταλίδας Λάουρα Τσίνι, πραγματευόμενο την ιστορία μιας επιζήσασας του νησιού Ακαμπένε της Ουγκάντα, όπου ανύπαντρες έγκυες εγκαταλείπονταν από τις οικογένειές τους να πεθάνουν από την πείνα και το κρύο.
Ενα Δέντρο Θυμάται
Μια Γυναίκα Αιχμάλωτη
Oσο για τα Βραβεία Κοινού, αυτό του καλύτερου ελληνικού ντοκιμαντέρ (αξίας 1.000 ευρώ, από τα εργαστήρια SteFilm, για την επόμενη ταινία του σκηνοθέτη) απονεμήθηκε στο «Eνα Δέντρο Θυμάται» του Κωνσταντίνου Φόλλα, ένα άψογα δουλεμένο φιλμ έρευνας γύρω από τον αφανισμό του τσέχικου χωριού Λίντιτσε από τις ναζιστικές δυνάμεις και τον μόνιμα παλλόμενο απόηχό του, ενώ καλύτερο ξενόγλωσσο ντοκιμαντέρ ψηφίστηκε το «Μια Γυναίκα Αιχμάλωτη» της Ουγγαρέζας Μπερναντέτ Τούζα-Ρίτερ, ένα απίστευτα σκληρό χρονικό γυναικείας κακοποίησης, στο οποίο και προσέφερε το βραβείο ο διοργανωτικός φορέας του φεστιβάλ, το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας.
Ακόμη, ειδικά βραβεία δόθηκαν φέτος από επιτροπή φοιτητών του Τμήματος Αρχαιολογίας, Ιστορίας και Πολιτισμικής Διαχείρισης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην κολομβιανή ταινία «Αντάρτικες Φωνές» του Σιόερντ βαν Γκρόοτχεστ και στην ελληνική «Ζωγραφίζοντας» της Ιωάννας Νεοφύτου, η οποία κοιτά το προσφυγικό ζήτημα εντελώς ασυνήθιστα, μέσα από σχέδια ανήλικων μεταναστών που επέζησαν του οδυνηρού περάσματός τους στην Ευρώπη.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ στο επίσημο site του ή ακολουθήστε τη διοργάνωση στην επίσημη σελίδα της στο Facebook.
Το 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου διοργανώνεται από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας και συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, τον Δήμο Καλαμάτας, την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Καλαμάτας «ΦΑΡΙΣ», τους Δήμους Πύλου-Νέστορος, Πατρέων και Ήλιδας και το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς, ενώ πραγματοποιείται με την οικονομική ενίσχυση της Βουλής των Ελλήνων, του Υπουργείου Πολιτισμού και του ΕΣΠΑ.