Το ινδικό σινεμά του Bollywood χαρακτηρίζεται συχνά από την υπερβολή, ωστόσο φαίνεται ότι το παρατράβηξε αυτή την φορά.
Η νέα ταινία Bollywood της πλατφόρμας streaming Amazon Prime, με τίτλο «Bawaal», έχει προκαλέσει αρνητικές αντιδράσεις παγκοσμίως για την άκρως ακατάλληλη αντιμετώπιση του Ολοκαυτώματος, προκαλώντας οργισμένα αιτήματα - ανάμεσα στα οποία και αυτό του Simon Wiesenthal Center (SWC), προεξέχοντος κέντρου υπεράσπισης ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Εβραίων - για την αφαίρεσή της από πλατφόρμες μετάδοσης.
Σκηνοθετημένη από τον Νιτές Τιβάρι και με πρωταγωνιστές την Τζάνβι Καπούρ και τον Βαρούν Νταβάρ, το «Bawaal» ακολουθεί την ιστορία ενός νάρκισσου καθηγητή ιστορίας που ντρέπεται για την επιληπτική νόσο της γυναίκας του. Το ζευγάρι αναχωρεί για ένα ταξίδι στις ευρωπαϊκές τοποθεσίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όπως το Αουσβιτς, όπου αναπτύσσουν καλύτερα την σχέση τους. Η ταινία περιλαμβάνει σκηνές από το παρελθόν, που παρουσιάζει την ζωή στον πόλεμο στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, και το παρόν.
Δικαίως οι κριτικοί την καταδικάζουν για τη χρήση των ναζιστικών στρατοπέδων θανάτου ως μεταφορικού μέσου για τις δυσκολίες της σχέσης του ζευγαριού;
Το τρέιλερ της ταινίας, που φέρει τη φράση «Κάθε ιστορία αγάπης έχει τον δικό της πόλεμο», περιλαμβάνει μια άβολη σκηνή φαντασίας όπου οι κύριοι χαρακτήρες βρίσκονται παγιδευμένοι σε έναν θάλαμο αερίου, ως μεταφορά για την υπό διάλυση σχέση τους. Τέτοιες ακατάλληλες απεικονίσεις και ελαφρότητα στο διάλογο έχουν προκαλέσει οργή. Περιττό να αναφερθεί ότι το Αουσβιτς, όπου εκατομμύρια Εβραίοι και μη υπέστησαν αδιανόητες φρικαλεότητες και δολοφονήθηκαν από το ναζιστικό καθεστώς του Χίτλερ, δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιείται ως απλή αναλογία για τις δυσκολίες μιας σχέσης ή οτιδήποτε λιγότερο από ένα μνημείο φρίκης.
Το SWC, μαζί με πολλούς κριτικούς στην Ινδία και παγκοσμίως, έχει καλέσει το Amazon Prime να σταματήσει την μετάδοση της ταινίας, τονίζοντας ότι το Aουσβιτς δεν είναι μεταφορά και ότι αντιπροσωπεύει το επίκεντρο της ανθρώπινης κακίας. Ο ραβίνος Εϊμπραμ Κούπερ, Αντιπρύτανης και Διευθυντής Παγκόσμιας Κοινωνικής Δράσης στο SWC, δήλωσε ότι η ταινία βεβηλώνει και υπονομεύει τη μνήμη των εκατομμυρίων που υπέφεραν κάτω από το γενοκτονικό καθεστώς του Χίτλερ.
Παρά την ευρεία κριτική, ο σκηνοθέτης, οι ηθοποιοί και το συνεργείο της ταινίας υπερασπίστηκαν το έργο τους, υποστηρίζοντας ότι δεν είχαν καμία πρόθεση να είναι προσβλητικοί προς οποιονδήποτε. Υποστήριξαν ότι η απεικόνιση τους έγινε με καλές προθέσεις και αγάπη, αλλά οι κριτικοί συνεχίζουν να πιστεύουν ότι χρησιμοποίησε ανάρμοστα τον τραγικό χαρακτήρα του Ολοκαυτώματος για σκοπούς ψυχαγωγίας.
Στην Ινδία, η ταινία έχει λάβει αρνητικές κριτικές, με ορισμένους να την αποκαλούν την «πιο αναίσθητη ταινία» της χρονιάς. Οι κριτικοί έχουν προβλήματα με τη σκηνή του θαλάμου αερίων, καταδικάζοντάς την ως ντροπιαστική απεικόνιση του Ολοκαυτώματος. Ίδιες απόψεις φέρνουν και κριτικοί παγκοσμίως.
Παρά την υπεράσπιση της ταινίας από κάποιους, που υπογραμμίζουν ότι έλαβε καλή υποδοχή από έναν ισραηλινό καθηγητή που έχασε μέλη της οικογένειάς του κατά το Ολοκαύτωμα, η γενική αντίληψη παραμένει αρνητική. Η ταινία έχει ανοίξει συζητήσεις σχετικά με την πολιτιστική ευαισθησία και την ευθύνη των δημιουργών στην αντιμετώπιση των ιστορικών τραγωδιών με σεβασμό.Καθώς οι αντιδράσεις αυξάνονται, το Amazon Prime κλήθηκε να ανταποκριθεί στις ανησυχίες που εκφράστηκαν από το SWC και άλλους σχετικά με την προσέγγιση του «Bawaal» και την απεικόνιση του Ολοκαυτώματος, χωρίς όμως να έχει παρθεί κάποιο μέτρο από μέρος του μέχρι στιγμής. Οι κριτικοί επιμένουν ότι η απεικόνιση της ταινίας είναι βαθιά ανησυχητική και ανάρμοστη, τονίζοντας ότι η καλλιτεχνική έκφραση δεν πρέπει ποτέ να γίνεται εις βάρος της ιστορικής ευαισθησίας και του σεβασμού προς τα εκατομμύρια που υπέφεραν κατά το Ολοκαύτωμα.