Άποψη

«Man of Steel»: Κάθε αρχή και δύσκολη. Πόσο μάλλον και κάθε αρχή μετά από αυτή.

of 10

Με αφορμή το «Man of Steel» του Ζακ Σνάιντερ, ο Μανώλης Βαμβούνης χαρτογραφεί τα πολλαπλά origins του Σούπερμαν, σίγουρος πως ο πιο θρυλικός υπερήρωας όλων των εποχών χρειάζεται άμεσα το κινηματογραφικό reboot που του αξίζει.

«Man of Steel»: Κάθε αρχή και δύσκολη. Πόσο μάλλον και κάθε αρχή μετά από αυτή.

Τα reboot είναι σίγουρα η νέα κινηματογραφική «μόδα» στις υπερηρωικές ταινίες. Ερχονται να φρεσκάρουν παλαιωμένα franchise για το μοντέρνο κοινό, να ορίσουν από την αρχή κλασικούς χαρακτήρες στη σύγχρονη εποχή και να... σπρώξουν κάτω από το χαλί τα όποια στραβοπατήματα της κάθε προηγούμενης ταινίας που οδήγησε σε συρτάριασμα τους κάποτε άλλοτε ηγέτες του box office.

Ο «Ανθρωπος από Ατσάλι» των Κρίστοφερ Νόλαν (στην παραγωγή) και Ζακ Σνάιντερ (στη σκηνοθεσία) έρχεται αυτή την εβδομάδα να συστήσει ξανά από την αρχή στο κοινό τον Superman, μετά από την «αποτυχία» της προσπάθειας του «Superman Returns» του Μπράιαν Σίνγκερ να αναζωογονήσει το franchise μένοντας ταυτόχρονα πιστός στη συνέχεια των ταινιών του Ρίτσαρντ Ντόνερ από τα 80s.

Το φανατικό κοινό αγανακτά προκαταβολικά στην προοπτική άλλης μιας από την αρχή αφήγησης του origin κάποιου υπερήρωα. Το νιώθουν να έρχεται κάθε φορά στην πρώτη ταινία ενός νεόυ ή rebooted franchise, το αναγκαίο κακό των συστάσεων για το κοινό που δεν ξέρει πως πέθαναν οι γονείς του Μπρους Γουέιν, που απέκτησε τις δυνάμεις του ο Πίτερ Πάρκερ και γιατί έστειλαν οι γονείς του τον Καλ - Ελ στη Γη μέσα σε έναν πύραυλο.

Εδώ όμως δεν μιλάμε για οποιονδήποτε υπερήρωα. Ο Superman είναι η μοναδική ίσως περίπτωση υπερήρωα όπου το origin story είναι ταυτόχρονα και η πιο σημαντική ιστορία του. Ή μάλλον οι πιο σημαντικές ιστοριες του. Ψάχνοντας μέσα στους καταλόγους με τις σημαντικότερες και αγαπημένες comics ιστορίες του, αυτές κυριαρχούνται κατά κανόνα από τις πολλές επανεξιστορήσεις της δημιουργίας του.

Εχοντας την τιμή να είναι ο πρώτος υπερήρωας του κόσμου, η ιστορία του ξεκινήματος του είναι ταυτόχρονα η αρχετυπική ιστορία του υπερηρωικού γένους. Τόσο μέσα στο σύμπαν της DC όσο και στη βιομηχανία των comics. Ακόμα και το περίφημο πρόθεμα στη στη λέξη «υπερ»-ήρωας είναι δανεισμένο από αυτόν.

2

Η πρεμιέρα του στο ιστορικό Action Comics #1 του 1938 σήμανε την έναρξη της Χρυσής Εποχής των comics, την εφεύρεση των υπερηρώων και την αρχή της κυριαρχίας τους στην αμερικάνικη σκηνή ακόμα και σήμερα. Σε αυτό το διάστημα των 75 χρόνων έχουν πραγματοποιηθεί πολλές, πολλές προσθήκες, επαναδιατυπώσεις, επανεκκινήσεις και παράλληλες εξερευνήσεις στο origin του υπερήρωα. Κάθε χρονική περίοδος στην ιστορία των comics αναζητά να ορίσει την ταυτότητα της μέσα από την ιστορία αυτού του νεαρού χαρακτήρα, Clark Kent, ο οποίος αφήνει πίσω την επαρχία όπου μεγάλωσε για να μετακομίσει στη μεγαλούπολη της Metropolis και να χρησιμοποιήσει τις δυνάμεις του για να βοηθήσει ανιδιοτελώς και να εμπνεύσει την ανθρωπότητα.

Μέσα από όλες αυτές τις επανεφευρέσεις του υπερ-τροχού, διατηρούνται 12 αναλλοίωτες σταθερές της προέλευσης του:

  • ο καταδικασμένος πλανήτης, Krypton
  • οι εξωγήινοι γονείς του, Jor-El και Lara
  • το διαστημόπλοιο που τον μεταφέρει σαν τελευταία ελπίδα
  • το γήινο ζευγάρι που τον υιοθετούν, οι Kents
  • η πόλη του Smallville όπου μεγαλώνει ως Clark Kent
  • η προτροπή του πατέρα του να γίνει υπερήρωας
  • η διάσημη μπλε-κόκκινη-κίτρινη στολη
  • η τρίτη βάπτιση του ως «Superman» από τους γονείς ή τις εφημερίδες
  • η αποδοχή του από τους ανθρώπους ως προστάτης τους
  • το όνειρο του να γίνει δημοσιογράφος στην εφημερίδα Daily Planet
  • η διάσημη «στολή»/μεταμφίεση του ατζαμή με τα μαύρα χιψτερογυαλιά
  • η Lois Lane

2

ACTION COMICS #1 p1

Η πρώτη αφήγηση του origin του Superman, στην πρώτη σελίδα του πρώτου τεύχους του Action Comics πιάνει μόλις 7 panels, αφήνοντας και χώρο για άλλα δυο με την «επιστημονική» εξήγηση των υπερδυνάμεων του. Το πρώτο τεύχος των Schuster και Siester περιελάμβανε τα απολύτως απολύτως βασικά. Τον μακρινό (ανώνυμο) πλανήτη, τον πύραυλο, τις δυνάμεις, τη στολή, τον Clark Kent, την εφημερίδα Daily Star (!) και τη Lois. Ο Superman στην πρώτη του εμφάνιση δεν έχει καν όλες τις δυνάμεις του, μόνο την υπερφυσική δύναμη (στα όρια του να σηκώνει ένα αυτοκίνητο), την ταχύτητα («γρηγορότερος από ένα express») και την ικανότητα να πηδάει ψηλά κτίρια. Ως και οι Kents είναι κάποιοι ανώνυμοι αυτοκινητιστές που τον βρίσκουν και τον παραδίδουν σε ορφανοτροφείο(!!). Δεν έχει σημασία. Η αρχή έχει γίνει, ο χαρακτήρας αυτός έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία των παιδιών και η Αμερική απαιτεί περισσότερους υπερήρωες!

3

SUPERMAN #1 ORIGIN

Στη διάρκεια του επόμενου χρόνου το origin του εμπλουτίζεται μέσα από ημερήσιο comic strip που τρέχει στις μεγάλες εφημερίδες της χώρας και καταλήγει στη νέα δισέλιδη εμπλουτισμένη αφήγηση του πρώτου τεύχους της ομότιτλης σειράς του, Superman #1, το 1939. Ο πλανήτης ονομάζεται πλέον Krypton και οι Kent επιστρέφουν στο ορφανοτροφείο για να υιοθετήσουν επίσημα τον μικρό Clark. Τον μαθαίνουν να φυλάει τη μυστική του ταυτότητα και μια μέρα να χρησιμοποιήσει τις δυνάμεις του για να βοηθήσει την ανθρωπότητα. Ο θάνατος τους αργότερα εμπνέει τον ενήλικα πια Clark Kent να κυνηγήσει το όνειρο του.

2

SUPERMAN #53

10 χρόνια ακριβώς μετά την πρώτη του εμφάνιση, στο επετειακό Superman #53, το origin του Superman κρυσταλλοποιείται στην «επίσημη» εκδοχή της Χρυσής Εποχής με πολλά γνώριμα στοιχεία. Ο Krypton κατοικείται από μια εξελιγμένη φυλή υπεράνθρωπων επιστημόνων αλλά ο Jor-El είναι ο μόνος που προφητεύει την καταστροφή του. Ο Pa Kent είναι αυτός που ονομάζει τον γιο του «Superman» στο νεκροκρέβατο του. Μερικά τεύχη αργότερα έχουμε και την πρώτη εμφάνιση στα comics του Κρυπτονίτη, της «αχίλλειου φτέρνας» του ως τότε παντοδύναμου ήρωα. Η ιστορία του είχε ήδη αρχίσει να μπερδεύεται με κάποιες ιστορίες να τον εμφανίζουν να έχει ήδη υπερηρωική δράση από την εφηβεία του, ως ο «Superboy της Smallville».

2

SUPERMAN #146

Στην Αργυρή και Χάλκινη Εποχή των comics (1956 έως 1970 και 1970-1985 αντίστοιχα) ο μύθος του Superman μεγαλώνει με στοιχεία που προστίθενται σχεδόν χωρίς δεύτερη σκέψη και έρχονται συχνά σε άμεση αντίθεση μεταξύ τους: ο σούπερ-σκύλος Krypto, ο σούπερ-πίθηκος, η έφηβη ξαδέλφη Supergirl (με τις εξηγήσεις του πως απέδρασαν ο καθένας χωριστά την τελευταία στιγμή από τον καταραμένο πλανήτη) και σαράντα πολύχρωμες παραλλαγές του Κρυπτονίτη. Τα Superman #146 (1961) και Action Comics #500 (1979) προσπαθούν να μαζέψουν τον αμάζευτο της κάθε εποχής. Αυτές όμως είναι και οι πιο αχαλίνωτα δημιουργικές για τον χαρακτήρα δεκαετίες, ορίζοντας από την αρχή σε μηνιαία βάση τα όρια του αποδεκτού camp και cult.

2

CRISIS OF INFINITE EARTHS

To 1986 είχε έρθει ο καιρός για φαράσι και ολοκληρωτικό reboot σε όλους τους τίτλους και την ιστορία της DC. Το «event» του «Crisis of Infinite Earths» έχει σαν στόχο το φρεσκάρισμα και την εξυγίανση της χρόνια μπουρδουκλωμένης εσωτερικής ιστορίας του σύμπαντος της DC μέσα από μια καθαρή επανεκκίνηση (χμμμ). Η εξαδέλφη Supergirl θυσιάζεται μαζί με άπειρους παράλληλους κόσμους με αντίστοιχους Superman για χάρη μιας φρέσκιας, σφιχτής αρχής. Θα περάσουν 25 χρόνια μέχρι να χρειαστεί να προβεί σε μια αντίστοιχη κίνηση «σωτηρίας».

2

MAN OF STEEL #1

Ο Superman είναι ο χαρακτήρας που επωφελείται περισσότερο από αυτή την ευκαιρία για μια νέα, καθαρή αρχή. Ο μεγάλος δημιουργός John Byrne αναλαμβάνει να ξαναπεί την ιστορία του για ένα μοντέρνο κοινό μέσα από την εξάτευχη μίνι-σειρά «Man of Steel» με σαφείς επιρροές από την κινηματογραφική εκδοχή του Ρίτσαρντ Ντόνερ. Αυτή παραμένει για μεγάλη μερίδα κόσμου έως σήμερα και η σημαντικότερη εξιστόρηση του.

Ο νέος πλανήτης Krypton της Μοντέρνας Εποχής είναι ένα κρύο, αποστειρωμένο από συναισθήματα μέρος. Ο Kal-El φεύγει αγέννητος ακόμα, μέσα σε μια τεχνητή μήτρα και «γεννιέται» ουσιαστικά με την πρόσκρουση του πυραύλου του στη Γη. Η εξαδέρφη, η καριέρα του ως έφηβος Superboy, τα σούπερ-σκυλια-γατιά και λοιπά παρεμφερή έχουν σβηστεί από αυτή τη νέα εκδοχή, καθιστώντας τον και πάλι τον τελευταίο επιζώντα της φυλής του.

Η πιο σημαντική συνεισφορά του όμως είναι η «σωτηρία» των Kents. Οι γονείς του Clark μένουν για πρώτη φορά ζωντανοί μετά την ενηλικίωση του και είναι το στήριγμα του στην καριέρα του. Μάλιστα σχεδιάζουν μαζί του το λογότυπο «S» και ράβουν τη στολή του, η οποία δεν αποτελείται πια από υλικά που βρήκαν στο διαστημόπλοιο, αλλά απλό ύφασμα που γίνεται άτρωτο χάρη στην «προστατευτική αύρα» του (ένα από τα πολλά στοιχεία ψευδοεπιστήμης που λατρεύει να εισάγει). Το όνομα «Superman» του απονέμεται εδώ σαν ενήλικας από μια τοπική εφημερίδα.

2

SUPERMAN FOR ALL SEASONS

Το 1998 η μίνι-σειρά Superman «For All Seasons» των Jeph Loeb και Tim Sale ξαναπαρουσιάζει τη βασική δομή της, επικεντρώνοντας ακόμα περισσότερο στους χαρακτήρες και τις εικόνες, σύμφωνα με την τάση της «αποδομημένης αφήγησης» που άνθιζε τότε. Σε κάθε τεύχος γνωρίζουμε απ΄την αρχή τον ήρωα μέσα απ’το διαφορετικό πρίσμα κάποιου σημαντικού προσώπου της μυθολογίας του (τον πατέρα του, τη Lois, τον αιώνιο εχθρό του Lex Luthor ή την παιδική του φίλη Lana Lang) και σε μια διαφορετική εποχή της σημαντικής μεταβατικής πρώτης του χρονιάς ως υπερήρωας. Η Lois Lane είναι πλέον αυτή που «βαφτίζει» τον Superman, σχολιάζοντας «πόσο δύσκολο είναι να δώσεις όνομα σε κάποιον που δεν θα έπρεπε να υπάρχει».

2

BIRTHRIGHT

Η maxi-σειρά του 2002 «Superman: Birthright» από τον βετεράνο Mark Waid και τον Leinil Francis Yu ανακοινώνεται ως το «νέο επίσημο origin» του χαρακτήρα για τη νέα χιλιετία, η «βασιλεία» της όμως κρατάει μόλις 5 χρόνια.

Ο νεαρός Clark Kent εδώ είναι ένας για πρώτη φορά πολιτικοποιημένος. Ενας ιδεαλιστής μαχητικός δημοσιογράφος στη μέση μιας εμφύλιας διαμάχης στην Αφρική, απεγνωσμένος να αλλάξει τον κόσμο. Οταν σχεδιάζει τη στολή του, ο Clark αρνείται να φορέσει μάσκα επειδή θέλει να εμπνέει εμπιστοσύνη στον κόσμο ως υπερήρωας. Ετσι, μελετάει υποκριτική για να μπορεί να ελέγχει τη στάση και την κίνηση του, δημιουργώντας τη «μάσκα» του «Clark Kent της Metropolis». Η στολή δεν είναι πια δική του έμπνευση αλλά φόρος τιμής στις ενδυμασίες του πλανήτη Krypton. Είναι φτιαγμένη από τις... κουρτίνες του οίκου των El, με το «S» να παριστάνει πλέον το Κρυπτονιανό σύμβολο για τη λέξη «Ελπίδα». Η άλλη σημαντική αλλαγή της μυθολογίας εδώ είναι η εισαγωγή της παιδικής φιλίας μεταξύ του Clark και του Lex Luthor στη Smallville, σε μια προσπάθεια ενσωμάτωσης στοιχείων της δημοφιλούς τότε ομώνυμης τηλεοπτικής σειράς.

2

SECRET ORIGIN

Ενώ το μεγάλο reboot του «Man of Steel» είχε γίνει με σαφή ατζέντα την απομάκρυνση των μπερδεμένων στοιχείων της Αργυρής Εποχής, η νοσταλγική μανιά στα τέλη των 00s ήθελε την επιστροφή των «χαμένων θησαυρών» της ιστορίας της DC. Ετσι η μίνι-σειρά «Superman: Secret Origin» του 2009 από τον Geoff Johns αναλαμβάνει να ξαναεισάγει βασικά στοιχεία του DNA του χαρακτήρα από τα 60s, όπως ο «Superboy της Smallville» και o Σούπερ-Σκύλος του. Ο έφηβος Clark Kent μπαίνει και πάλι από μικρός στα υπερηρωικά βάσανα, φορώντας τη στολή που του ράβει η μαμά του και ξεφεύγει από τη μοναξιά του μέσα από τις περιπέτειες του στον 31ο αιώνα παρέα με την έφηβη Λεγεώνα των Υπερηρώων. Η νοσταλγία ξεφεύγει σε τέτοιο βαθμό που ο σκιτσογράφος Gary Frank χρησιμοποιεί σαν βασικό μοντέλο τον Κρίστοφερ Ριβ (πρωταγωνιστή στην πρώτη επιτυχημένη σειρά ταινιών με τον ήρωα), τόσο σαν Superman όσο και σαν τον κωμικό αναχρονισμό του ενήλικου «μπουμπούνα» Clark Kent!

2

ALL-STAR SUPERMAN

Οι διαδοχικές εξιστορήσεις του origin του ήρωα απαιτούσαν κατά κανόνα ολοένα και περισσότερες σελίδες: από την πρώτη σελίδα του Action Comics #1 με τα 7 καρέ είχαμε αισίως φτάσει στα 12 τεύχη του Birthright. Κι όμως, το 2008 το dream team των Grant Morrison και Frank Quitely σπάει ευθαρσώς την τάση και μας δίνει την πιο cool origin ιστορία στην πρώτη σελίδα του επικού All-Star Superman #1 - μια μόλις σελίδα με 4 θρυλικά πλέον καρέ και 8 (!) μόνο λέξεις! Τα υπόλοιπα 12 τεύχη της σειράς All-Star Superman αποτελούν την «απόλυτη» εκδοχή του Superman συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία από κάθε εποχή για να αφηγηθούν την μεγαλύτερη (και τελευταία) περιπέτεια της ζωής του.

2

ACTION COMICS #1

Το 2011 η DC ξανακλείνει το διακόπτη στην πλούσια ιστορία της, σε μια (απελπισμένη ίσως) προσπάθεια να προσελκύσει φρέσκο κοινο. Ολόκληρη η στρατηγική της νέας DC ουσιαστικά στηρίζεται πάνω σε μια βασική επιταγή: ο Superman να εδραιωθεί και ο πάλι ως ο «πρώτος» υπερήρωας στην ιστορία της, αυτός που θα εμπνεύσει μετη δράση του τη δημιουργία του υπόλοιπου υπερηρωικού της πάνθεον. Ετσι, ο ιστορικός τίτλος Action Comics επιστρέφει για πρώτη φορά μετά από 900 τεύχη ξανά στο #1 με ένα ανατρεπτικό ολικό reboot από τον ιδιοφυή και παρανοϊκό Grant Morrison του «All-Star Superman».

O νέος Superman είναι βασισμένος στην πρώτη εκδοχή του χαρακτήρα. Δεν έχει ακόμα όλες τις δυνάμεις του, είναι πιο τρωτός και μπορεί μόνο να πηδάει μεγάλες αποστάσεις. Οι γονείς του είναι και πάλι ήδη νεκροί στην αρχή του ταιδιού του για την Metropolis. Εκεί, κυνηγά να ξεσκεπάσει τους μεγαλοκαρχαρίες της πόλης μέσα από τη μικρή ανεξάρτητη εφημερίδα Daily Star και το δικό του δημοσιογραφικό blog. Κρύβει την αληθινή του ταυτότητα του με ένα look εμπνευσμένο από... Χάρι Πότερ και η πρώτη του υπερηρωική «στολή» περιλαμβάνει μποτάκια, σκισμένα τζην, t-shirt, αλλά και την άτρωτη μπέρτα που κληρονόμησε από τον Κρυπτονιανό πατέρα του. Ο Superman (σχεδιασμένος από τον Rags Morales) έχει αυτό το αναπάντεχο σεξ-απίλ και ελαφρώς αλαζονικό ύφος ενός τσαμπουκαλεμένου νεαρού επαναστάτη Τζέιμς Ντιν κόντρα στο ταξικό κατεστημένο. Με κάπα.

2

Μέχρι το τέλος του 8ου τεύχους θα έχει ωριμάσει στην ενήλικη μορφή του, κληρονομώντας μια παραδοσιακή άτρωτη κρυπτονιανή πανοπλία που θα γίνει και η επίσημη νέα εικόνα του - για πρώτη φορά χωρίς το «ρετρό» πια κόκκινο βρακάκι, μια άμεση αναφορά στην νέα ταινία του Σνάιντερ που ήταν ήδη στα σκαριά. Το «Χολιγουντιανό» look αυτής της πανοπλίας, γεμάτη άχρηστες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, θα δώσει τη στυλιστική γραμμή για όλες τις νέες εμφανίσεις των ηρώων της DC. O Superman είναι ακόμα, όπως και τότε, ο απόλυτος superhero fashion trendsetter.

2

Που στέκει ανάμεσα σε όλα αυτά τα origins το νέο κινηματογραφικό ντεμπούτο/reboot του «Ανθρώπου από Ατσάλι»; Ο σεναριογράφος Ντέιβιντ Γκόγιερ με τον παραγωγό Κρίστοφερ Νόλαν επιβάλλουν αρκετές αλλαγές. Οι μεγαλύτερες είναι κυρίως κοσμητικές, ορισμένες μικρότερες όμως αφαιρούν ασυλλόγιστα στοιχεία της ουσίας του χαρακτήρα χωρίς να τα αντικαθιστούν με κάτι νέο και ουσιαστικό.

(προσοχή: ακολουθούν μικρά spoilers για τη νέα ταινία)

Ο Μπαμπάς Κεντ, κλασικά ο πιο δυνατός υποστηρικτής του Superman, εμφανίζεται εδώ φανατικά αντίθετος στην ιδέα του coming out του γιού του - σε σημείο μάλιστα να προτιμήσει κυριολεκτικά να θυσιάσει την ίδια του τη ζωή παρά να δει τον γιο του να χρησιμοποιεί τις δυνάμεις του για καλό. Ο ίδιος ο Κλαρκ δεν έχει κατεύθυνση. Δεν δείχνει κάποιο ενεργό ενδιαφέρον να βγει στον κόσμο για να βοηθήσει. Δεν κυνηγάει καν τη δημοσιογραφία, η οποία λειτουργεί συνήθως σαν μια ισχυρή ένδειξη της ροπής του χαρακτήρα του για την αναζήτηση της αλήθειας και της δικαιοσύνης, ξεχωριστά από την υπερδύναμη φύση του. Απλά... περιφέρεται άσκοπα επί 33 χρόνια, αντιδρώντας μόνο σε εκείνες τις απειλές που φτάνουν ως το κατώφλι της πόρτας του. Αποφεύγει να γίνει ήρωας επειδή δεν ήθελε ο νεκρός μπαμπάς του - και όταν αποφασίζει να πολεμήσει είναι πάλι επειδή του το ζητάει ο άλλος νεκρός μπαμπάς του.

Είναι τόσο παθητικός δέκτης των γεγονότων αυτός ο Superman του Σνάιντερ που οδηγείται στο πιο ασυγχώρητο αμάρτημα της ταινίας: δεν καταφέρνει να εμπνεύσει. Ο Superman είναι ο τρόπος που τον βλέπουν οι άνθρωποι. Αυτή είναι η πιο ουσιαστική στιγμή κάθε origin ιστορίας του Superman: όταν οι άνθρωποι της πόλης βλέπουν για πρώτη φορά κάποιον να πετάει πάνω από τα κεφάλια τους και να τους λέει πως είναι εκεί για να τους σώσει. Τα πρωτοσέλιδα των εφημεριδων που γράφουν «Ηρωας» ή «Απειλή». Η αρχική δυσπιστία που μετατρέπεται σε πίστη. Εδώ αυτό καπελώνεται από μια εξωγήινη εισβολή μεγατόνων η οποία κάνει βίαιο «outing» στον εξωγήινο που (όντως) κρύβεται δειλά ανάμεσα τους. Ακόμα και όταν κατακάτσει η σκόνη από την θρυψαλλιασμένη πόλη, ποτέ δεν βλέπουμε την αντίδραση των επιζόντων αυτού του καταστροφοδιαστροφικού πορνό. Αναγνωρίζουν τις προσπάθειες του; Ή τον κατηγορούν (δίκαια ίσως) που έγινε ο λόγος να χαθούν πιθανόν εκατομμύρια ζωές;

Υπάρχει ένας σημαντικός λόγος που αυτός ο χαρακτήρας μετά από 75 χρόνια παραμένει ακόμα το μεγαλύτερο pop culture icon του κόσμου (σόρρυ Mickey Mouse μου) και δεν είναι απλά η μπέρτα, οι γροθιές και οι εκρήξεις. Eίναι κρίμα όταν έρθει τώρα η νέα γενιά σε επαφή με τη νέα μορφή μαζικής κατανάλωσης του κλασσικού ήρωα, αυτή να μην έχει τίποτα από την ουσία που τον κάνει αληθινά διαχρονικό.

Προκαλεί άραγε τόσο έκπληξη στους ιθύνοντες της Warner πως δεν ταιριαζει μια στεγνή, προσγειωμενη και χωρίς χιούμορ προσέγγιση στον ήρωα που εκανε κάποτε όλον τον κόσμο να πιστέψει πως ένας άνθρωπος μπορεί αλήθεια να πετάξει;

Είναι πουλί; Είναι αεροπλάνο; Ελα τώρα, ξέρεις πολύ καλά ποιος είναι.

Το «Man of Steel» του Ζακ Σνάιντερ προβάλλεται ήδη στις ελληνικές αίθουσες.