Η ταινία
Μια νεαρή μητέρα και η κόρη της, ένα υπερκινητικό, γεματό ορμή κοριτσάκι, θα αναγκαστούν να «μεγαλώσουν» απότομα. Ενα πρωινό θα αφήσουν πίσω τους ό,τι τους ήταν οικείο και θα ξεκινήσουν οδικώς για τη Σερβία, τη χώρα καταγωγής της μητέρας, χωρίς εξηγήσεις και αντίο.
Η σκηνοθέτης
Η Αντζελίκα Κατσά γεννήθηκε στην Αθήνα στις 09 Ιουλίου 1990. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της τα πέρασε στην Ικαρία. Το 1999 μετακόμισε στην Πολωνία. Σπούδασε Πολιτισμικές Σπουδές στο πανεπιστήμιο Cardinal Stefan Wyszynski στη Βαρσοβία. Το 2013 μετακόμισε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη σχολή κινηματογράφου Λυκούγου Σταυράκου. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο μοντάζ με τη δεύτερη μικρού μήκους ταινία της, «Η Αμέλεια του Επαμεινώνδα», μια συμπαραγωγή της ΕΡΤ και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
5 ερωτήσεις για το «Τσίχλα-Τσιγάρο»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Βρισκόμουνα σε αναμονή για τη χρηματοδότηση ενός σεναρίου, είχα κουραστεί να περιμένω και είχα φοβερή όρεξη να κάνω επιτέλους την πρώτη μου ταινία. Η Σοφία, η παραγωγός της ταινίας, εκείνη την περίοδο είχε γνωρίσει την ηθοποιό Ana Mandic, σε ένα σεμινάριο υποκριτικής στο Σαράγιεβο και ήθελε πολύ να συνεργαστεί μαζί της. Κάπως έτσι πήραμε την απόφαση να φτιάξουμε αυτή την ταινία. Η ιστορία προέκυψε άμεσα, είναι κάτι που έζησα όταν ήμουνα μικρή. Αρχικά θυμάμαι απλώς να με γοητεύει η ιδέα μιας μάνας και κόρης, που σε ένα κομβικό σημείο της ζωής τους αδυνατούν να επικοινωνήσουν και πόσο το γεγονός ότι, η κάθε μια μιλάει την γλώσσα της, στην κυριολεξία, τις δυσκολεύει να έρθουν κοντά. Οσο δούλευα το σενάριο άρχισα να ανακαλύπτω ότι η επιθυμία μου να αφηγηθώ αυτή την ιστορία πήγαζε από την ανάγκη μου να κατανοήσω την απόφαση που είχε πάρει πριν χρόνια η μητέρα μου.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Οι προκλήσεις είναι πάρα πολλές και γνωστές, από την έλλειψη και καθυστέρηση των χρηματοδοτήσεων, την αδυναμία βιοπορισμού, τη δυσκολία της προσέγγισης του κοινού αλλά αυτό που αντιμετώπισα εγώ περισσότερο ήταν ο συνδυασμός της πρωινής μου δουλειάς με τις απαιτήσεις της σκηνοθεσίας. Κάτι που μας δυσκόλεψε στη δημιουργία της ταινίας ήταν ο Covid. Η Αννα ζει στη Σερβία και την περίοδο που θέλαμε να κάνουμε τα γυρίσματα, ήταν δύσκολο να έρθει στην Ελλάδα, έτσι η ταινία πήρε μια αναβολή λίγες μέρες πριν τα προγραμματισμένα γυρίσματα. Μετά από αυτό αγωνιούσα ότι κάποιος περιορισμός μπορεί πάλι να προκύψει. Σίγουρα με εξέπληξε ο εαυτός μου, με τα καλά του και τα κακά του και είδα τι μπορεί να βγει από μέσα μου υπό συνθήκες πίεσης.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Που στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Είναι, ναι! Οι μικρού μήκους, όπως όλοι ξέρουμε, έχουν λιγοστές ευκαιρίες να παρουσιαστούν σε ένα ευρύ κοινό. Για μένα δεν υπάρχει αυτό το δίλημμα. Λατρεύω την αίθουσα και καταλαβαίνω την χρησιμότητα των πλατφορμών.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Το φεστιβάλ Δράμας είναι για τους νέους κινηματογραφιστές το βασικότερο σημείο συνάντησης. Για μένα είναι μια πολύ καλή αρχή. Είμαι πολύ χαρούμενη που η πρώτη μου ταινία θα παιχτεί εκεί. Οι επιτυχίες της ελληνικής μικρού μήκους σημαίνουν ότι οι ιστορίες που λέμε αφορούν και τον υπόλοιπο κόσμο.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...
Οι άνθρωποι χρειάζονται παρηγοριά.
Τσίχλα-Τσιγάρο | Παίζουν: Ana Mandic, Σοφία Λαμπρινού, Αντώνης Τσιοσιόπουλος | Σενάριο: Αντζελίκα Κατσά, Στέργιος Πάσχος | Σκηνοθεσία: Αντζελίκα Κατσά | Διευθυντής φωτογραφίας: Γιώργος Κουτσαλιάρης | Παραγωγή: Σοφία Δημοπούλου | Βοηθός κάμερας Α: Βαγγέλης Κασαπάκης | Βοηθός κάμερας Β: Ελένη Λώλα | Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Γιώργος Γούσης | Κάστινγκ: Timka Grin, Σοφία Δημοπούλου | Μοντάζ: Στάμος Δημητρόπουλος | Executive producer: Στέλιος Κοτιώνης, Βέτα Χατζηιωάννου | Διεύθυνση παραγωγής: Αντρέας Κατσένης | Βοηθός παραγωγής: Δημήτρης Παπαροιδάμης | Ηχοληψία: Ξενοφώντας Κοντόπουλος | Μπούμαν: Γιώργος Γιδάκος | Βοηθός σκηνοθέτη: Φοίβος Καραγιάννης | Μακιγιέρ: Αδελαις Τζινίκου | Ηλεκτρολόγος: Θάνος Γκόγκας | Ειδικά εφέ: Αντώνης Δημητρόπουλος, Μαρία Βαρδάκη | Πρωτότυπη μουσική: Γαβριήλ Χρυσικόπουλος( Λεμονοστιφέλ) | Μουσική: Alessi Brothers “Seabird” | Σχεδιασμός τίτλων: Γίωργος Χανδρινός | Υπεύθυνος Διαχείρισης Χώρων: Παναγιώτης Λαζαράκος | Σχεδιασμός ήχου & Μίξη ήχου: Κώστας Χρυσόγελος @ Dna Lab | Χρωματική επεξεργασία: Δημήτρης Μανουσιάκης | Εργαστήριο εικόνας & DCP: Frenel post lab