Η ταινία
H Ολγα, μία οικιακή βοηθός με καταγωγή από την Αλβανία, βρίσκεται σε ένα από τα σπίτια στα οποία εργάζεται στη σωστή στιγμή, ή μήπως τη λάθος;
Ο σκηνοθέτης
Ο Δημήτρης Νάκος ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός. Είναι διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου Kοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών στον τομέα του κινηματογράφου και της φιλοσοφίας. Είναι απόφοιτος του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Πολιτιστική Διαχείριση του Παντείου Πανεπιστημίου και του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εχει σκηνοθετήσει 14 μικρού μήκους ταινίες που έχουν παρουσιαστεί και βραβευτεί σε φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού. ΈΕχει συμμετάσχει ως παραγωγός και βοηθός σκηνοθέτη σε περισσότερες από 50 παραγωγές (μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες και ντοκιμαντέρ). Εχει λάβει μέρος στα εργαστήρια Torino Film Lab, MFI 2 Script Lab και AlbaScript+ και είναι μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Εχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2021) και είναι Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Αυτήν την εποχή βρίσκεται στην προπαραγωγή της πρώτης του μεγάλου μήκους ταινίας με τίτλο «Κρέας».
5 ερωτήσεις για το «11.20 π.μ.»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Η αρχική ιδέα πρόκευψε από ένα άρθρο σχετικά με τη δυσκολία των γυναικών που εργάζονται ως οικιακοί βοηθοί να συνεχίσουν να εργάζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς πολλοί φοβούνταν ότι θα τούς κολλήσουν covid. Αυτό ήταν κάτι που έφερε την περιθωριοποίηση, ουσιαστικά, των γυναικών αυτών και φυσικά την τρομερή τους οικονομική δυσκολία. Προχωρώντας τώρα την προβληματική, η ανάγκη μου να αφηγηθώ την ιστορία έγκειται στο νιώσιμο ανθρώπων που βρίσκονται κάτω από οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης και την υποχρέωσή μας να τους κατανοήσουμε.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν το να βρούμε το συγκεκριμένο σπίτι, το οποίο παίζει ισχυρό ρόλο στην ταινία. Το ίδιο όμως το γύρισμα ήταν μια πολύ χαρούμενη συγκυρία, καθώς συναντήθηκα στο set με αγαπημένους φίλους και συνεργάτες.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Που στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Η γνώμη μου είναι ότι οι ταινίες φτιάχνονται για τη μεγάλη οθόνη. Είναι μια εντελώς άλλη αίσθηση για τη θέαση της ίδιας της ταινίας, αλλά και τον τρόπο που βλέπoυμε σινεμά εν γένει: ως μέρος ενός κοινωνικού συνόλου ή κατά μόνας; Από την άλλη, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε μια σύγχρονη πραγματικότητα που είναι οι πλατφόρμες, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στους δημιουργούς να έρθουν οι ταινίες τους σε επαφή με ένα ευρύτατο κοινό, με το οποίο δε θα είχαν ποτέ την ευκαιρία να έρθουν. Αυτό είναι κάτι σπουδαίο. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για δίλημμα, αλλά για δύο καταστάσεις που υπάρχουν και συμβαίνουν παράλληλα και μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Το Φεστιβάλ για εμένα είναι ένας πολύ αγαπημένος θέσμος, που χαίρομαι κάθε φορά να είμαι μέρος του. Χαίρομαι πολύ να το βλέπω να αναπτύσσεται, να εκσυγχρονίζεται και να είναι πόλος έλξης της κινηματογραφικής κοινότητας. Οι διεθνείς επιτυχίες έχουν βάλει για τα καλά πλέον τον ελληνικό κινηματογράφο στο διεθνές τοπίο και παράλληλα ανεβάζουν τον πήχυ, ώστε να δημιουργούνται κάθε χρονιά όλο και καλύτερες ελληνικές ταινίες.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...
Θα είναι πάντα ένα χάδι στην ψυχή μας.
11.20 π.μ. | Cast: Ornela Kapetani, Γιάννης Τσορτέκης, Μαρία Καλλιμάνη, Γιάννα Σταυράκη | σκηνοθεσία-σενάριο: Δημήτρης Νάκος | παραγωγός: Θάνος Αναστόπουλος | παραγωγή: Φαντασία Οπτικοακουστική ΕΠΕ, Tripode Productions, Authorwave, Topspot, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού -ειδικό πρόγραμμα ενίσχυσης covid-19 | συμπαραγωγοί: Guillaume Dreyfus - Delphine Schmit (Tripode Productions), Πάνος Μπίσδας (Authorwave), Κώστας Ταγκαλάκης - Θέλγια Πετράκη (Topspot) | executive producers: Στέλλα Θεοδωράκη, Δημήτρης Νάκος | διεθνείς πωλήσεις: Shortcuts | διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Βαλσαμής | μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης | σκηνικά: Κυριακή Τσίτσα | κοστούμια: Boudoir Team (Σοφία Κοτσίκου, Κατερίνα Χαλιώτη, Τάσος Δήμας) | ήχος: Στέφανος Ευθυμίου | make-up artist & hair styling: Εύη Ζαφειροπούλου | σχεδιασμός ήχου: Βάλια Τσέρου | μίξη ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης | εργαστήρια εικόνας: Authorwave | color grading: Μάνος Χαμηλάκης | σχεδιασμός τίτλων & αφίσας: Παντελής Αναστασιάδης
Δείτε εδώ ολόκληρη την παλαιότερη ταινία του Δημήτρη Νάκου, «Η Αλίκη στο Καφέ»: