Η ταινία
Η Ρίτα, μια ιερόδουλη της παλιάς Αθήνας, περιγράφει γεγονότα της ζωής της και πλευρές του χαρακτήρα της που κάθε άλλο παρά ιερόδουλη θυμίζουν. Ολα αυτά έγιναν εφόδια για να ανταπεξέλθει σε καταστάσεις μεγάλης δυσκολίας. Ο σκηνοθέτης μάς παίρνει από το χέρι και μας παρουσιάζει τον αιχμηρό κόσμο των αθηναϊκών πορνείων. Η περιπλάνηση στους εσωτερικούς χώρους των οίκων ανοχής, με τη γλυκιά φωνή της Ρίτας να συνοδεύει τις εικόνες, δημιουργεί έναν ιδιαίτερο συνδυασμό ασχήμιας και ομορφιάς.
Ο σκηνοθέτης
Ο Γιώργος Δανόπουλος γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Σπούδασε θεωρία ηχοληψίας και ιστορία κινηματογράφου στη σχολή Παπαντωνοπούλου, ενώ παράλληλα άσκησε την πρακτική του σε πολλές live συναυλίες ανά την Ελλάδα, ως βοηθός ηχολήπτη. Από το 2001 ως το 2014 εργάστηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή ως ηχολήπτης και εικονολήπτης στις εσωτερικές και εξωτερικές παραγωγές της. Κατά το ίδιο διάστημα, ασχολήθηκε ερασιτεχνικά και με τη φωτογραφία, και πολύ σύντομα συνεργάστηκε επαγγελματικά με διάφορα έντυπα, στον τομέα του κοινωνικού ρεπορτάζ. Επίσης, έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας, όπως το Athens Art Puzzle. Το 2010, έπειτα από προσωπική του πρωτοβουλία, πραγματοποίησε την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα με το ντοκιμαντέρ «Οπερέτα ο Κόσμος Σου», στην Εθνική Λυρική Σκηνή, αλλά δυστυχώς η ταινία δεν πήρε τον δρόμο των φεστιβάλ, καθώς υπήρξαν προβλήματα με τα μουσικά δικαιώματα. Εχει εργαστεί σε τηλεοπτικές παραγωγές ως εικονολήπτης, έχει δημιουργήσει βιντεοκλίπ και θεατρικά τρέιλερ, έχει συνεργαστεί με πρακτορεία του εξωτερικού όπως το Sipa Press για παραγωγές στην Ελλάδα και συμμετέχει επίσης στα εκπαιδευτικά κινηματογραφικά προγράμματα του Caravan Project. Το 2018 ολοκλήρωσε το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Ρίτα», μια ταινία που περιγράφει την ιστορία μιας παλιάς ιερόδουλης της Αθήνας.
4 ερωτήσεις για τη «Ρίτα»
Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;
H ταινία ξεκίνησε από μια σκηνοθετική προσέγγιση που επιχειρήσαμε στο περιβάλλον της Ρίτας μαζί με τον Στρατή Βογιατζή, στο πλαίσιο του Caravan Project. Μόλις γνώρισα τη Ρίτα, αποφάσισα να μπω βαθύτερα και ουσιαστικά στον κόσμο της, κι αυτό με κράτησε εκεί για τουλάχιστον έξι μήνες.
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σε έναν υποψήφιο θεατή;
Πέρα από τα βασικά στοιχεία της ταινίας που αναφέρονται, δεν μπορώ να περιγράψω την ταινία σε κάποιον. Είναι μια αφήγηση που βασίζεται σε βιωματική διαδικασία και θα έλεγα πως λειτουργεί σαν να παίρνει κάποιον από το χέρι και να τον οδηγεί εκεί.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Οπως όλοι γνωρίζουμε, η τέχνη αυτή είναι, δυστυχώς, ή και ευτυχώς πολλές φορές, ιδιαίτερα ακριβή. Σινεμά χωρίς οικονομική ενίσχυση σημαίνει περισσότερη δουλειά για τον δημιουργό. Σημαίνει εκπτώσεις στα τεχνικά μέσα και στους συντελεστές, και προφανώς επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα αρνητικά. Αν όμως κάτι έχει βαθύτερη αξία, θα φανεί έστω και με αυτόν τον τρόπο. Θα φανεί, επίσης, και με τη βοήθεια ανθρώπων που αγκαλιάζουν το όραμά σου. Γενικότερα, οι προσπάθειες για κινηματογραφική έκφραση σε περιόδους οικονομικής ανισότητας αυξάνονται, και πάντα, κάποιος που θέλει πραγματικά να δημιουργήσει, θα το επιχειρήσει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Η εμπειρία με τη «Ρίτα» ήταν αρκετά δυνατή, λόγω του θέματός της, και διατηρώ ακόμα την πεποίθηση πως για να αποτυπωθεί με ειλικρίνεια μια κοινωνική πραγματικότητα πρέπει να έχει κατανοηθεί πρωτίστως βιωματικά.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας; Ποια πιστεύετε ότι είναι τα υπέρ και ποια τα κατά του; Θα προτείνατε κάποιες κινήσεις προς τη βελτίωσή του;
Δεν έχω ξαναπάρει μέρος στο Φεστιβάλ Δράμας. Είναι μια ερώτηση που θα μπορούσα να απαντήσω καλύτερα μετά την εμπειρία μου σε αυτό. Ωστόσο η επιλογή της «Ρίτας» επιφέρει για μένα μία πρώτη θετική επαφή με το φεστιβάλ και τις επιλογές του.
Info
Σκηνοθεσία, Σενάριο: Γιώργος Δανόπουλος / Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Δανόπουλος / Μοντάζ: Κυρηναίος Παπαδημάτος / Μουσική: Γιώργος Λαιμός / Κάμερα: Γιώργος Δανόπουλος, Στρατής Βογιατζής, Ιάσονας Αρβανιτάκης / Sound Design: Γιώργος Λαιμός / Μίξη Ηχου: Κώστας Φυλακτίδης / Colorist: Μάνθος Σάρδης / vfx compositing: Γιάννης Τσουρέλης / Γραφικά: Εύα Λαμπάρα / dcp format: 2|35 / Μετάφραση: Τατιάνα Σουρλά / Υποτιτλισμός: Λήδα Σουρλά / Συμπαραγωγή: Crazy Mutt Films Ltd / Παραγωγή: Γιώργος Δανόπουλος