Συνέντευξη

Ο Ανδρέας Καραουλάνης εύχεται, μετά το τέλος της πανδημίας, να μην ξεχάσουμε

στα 10

O animator που συμπληρώνει με τις εικόνες του το ηχητικό σύμπαν του «Arachnesound» της AGF που κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube μιλάει στο Flix για τον ήχο, την εικόνα και τον κόσμο ανάμεσά τους.

Ο Ανδρέας Καραουλάνης εύχεται, μετά το τέλος της πανδημίας, να μην ξεχάσουμε

Το «Arachnesound» είναι ένα μουσικό πρότζεκτ που δημιουργήθηκε σε ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, μια ακουστική συλλογή που δημιούργησε η AGF, σε συνεργασία με Ελληνίδες sound artists, ερμηνεύτριες, ερευνήτριες και ποιήτριες. Μια ακουστική συλλογή με 36 συνθέσεις γύρω από την ελληνική γλώσσα, τον ήχο και τους φεμινισμούς. Επικεντρώνεται γύρω από γυναίκες συγγραφείς, ποιήτριες και μυθολογίες, για να ερμηνεύσει τις γυναικείες ζωές και πραγματικότητες με ριζοσπαστική μουσική σύνθεση. Ηχογραφήσεις πεδίου, ηλεκτροακουστικά, ηλεκτρονικά, ψηφιακή επεξεργασία και φωνές είναι τα συστατικά αυτών των κομματιών. Οπως το περιγράφει η εμπνεύστριά του, το «Arachnesound» είναι «μια φεμινιστική ηχητική τεχνολογία. Στηρίζει τις αρχές ενός μέλλοντος που υφαίνουν οι γυναίκες, την οικοδόμηση δικτύων, τις απόπειρες του ηχητικού κυβερνοφεμινισμού να επαναρθρώσει ιστορικές αφηγήσεις.»

Μέσα σε αυτό το σύμπαν, ο animator, Ανδρέας Καραουλάνης συνοδεύει τη μουσική, ολοκληρώνοντας την εμπειρία μέσα από ένα ημερολόγιο εικόνων που συμπληρώνουν τις λέξεις. Μόνιμος κάτοικος Βερολίνου, με ειδίκευση στη δημιουργία animation και στην υλοποίηση καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων στο πεδίο της οπτικοακουστικής τεχνολογίας και για χρόνια πρωτοπόρος της σύνθεσης των ήχων με την εικόνα, καθηγητής οπτικών εφέ και καλλιτεχνικού βίντεο περιεχομένου με έργα του να έχουν εκτεθεί σε σε μουσεία στις ΗΠΑ, το Λονδίνο, τη Μόσχα, το Παρίσι, καθώς και σε πολλές γκαλερί σε όλη την Ευρώπη και διεθνώς, μιλάει στο Flix για τη συμμετοχή του σε ένα φεμινιστικό πρότζεκτ, για όλα όσα συνεχίζουν να τον εμπνέουν και για όσα εύχεται να συμβούν όταν τελείωσει η πανδημία.

Το πρότζεκτ «Arachnesound» κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021 στις 12 το μεσημέρι στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το «Arachnesound» εδώ.

Arachnesound 607 Arachnesound

Τι είναι το «Αrachnesound» και πώς έγινες κομμάτι της δημιουργίας του;

Το «Arachnesound» είναι ένα μια συνεργασια της Στέγης και της sound artist Antye Greie-Ripatti aka AGF / Poem Producer και βασίζεται στο τρίπτυχο φεμινισμός (ή φεμινισμοί), ήχος και ποίηση. H Αntye έκανε μία μεγάλη έρευνα γύρω από τις «φωνές» γυναικών ποιητριών στην Ελλάδα, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, και δημιούργησε ένα μουσικό άλμπουμ, με κομμάτια που συνδυάζουν ηλεκτρονική μουσική, λόγο, soundscapes. Η AGF έχει κάνει το ίδιο πρότζεκτ και στην Ιαπωνία, την Ρωσία, την Φινλανδία και την Γερμανία. Τo project αποτελείται απο 36 επιμερους κομμάτια ηχου και animation συνολικης διαρκειας 70 λεπτων. Η πρόταση μου έγινε από τη Στέγη με την οποία έχουμε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν και γνωρίζοντας τη δουλειά μου υπήρχε η ιδέα ότι η εικαστική μου προσέγγιση μου θα ήταν και η πιο κατάλληλη για το συγκεκριμένο έργο.

Τι είναι αυτό που συμπληρώνει η εικόνα σε ένα ηχητικό σύμπαν σαν αυτό του «Arachnesound»;

Καθώς το ηχητικό σύμπαν είναι πολύπλευρο και ιδιαίτερα πειραματικό η εικόνα οδηγεί την φαντασία του θεατή, σε ένα παράλληλο εξίσου πολύπλευρο και πειραματικό επίπεδο, και προσφέρει καινούργια τροφή για τη φαντασία, χωρίς όμως να την επιβάλλει. Ο καθένας μας δημιουργεί στη φαντασία του τις προσωπικές ξεκάθαρες η αφηρημένες εικόνες ακούγοντας έναν ήχο, εντελώς διαφορετικές ανάλογα την προσωπικότητα και τα βιώματα του. Δεν είναι θέμα να ερμηνεύσει κάποιος το ερέθισμα, ούτε να πείσει για τη σημασία του, απλά να μοιραστεί τη δίκη του εμπειρία. Οσο «περίεργη» και αν ακούγεται.

Arachnesound 607 Arachnesound

Arachnesound 607 Arachnesound

Η τέχνη σίγουρα διευρύνει τη σκέψη και αγγίζει κάποιες ευαίσθητες πτυχές που όλοι μας έχουμε, τώρα για το αν πραγματικά αλλάζει κάτι στις σύγχρονες κοινωνίες, πολύ θα ήθελα να το πιστέψω, ειλικρινά δεν ξέρω.»

Το animation που συνοδεύει το πρότζεκτ από τι εμπνεύστηκε; Ποιες είναι οι βασικές του ιδέες;

Λόγω πίεσης χρόνου, είναι αρκετά αυθόρμητο και αυτό είναι το ενδιαφέρον. Κίνητρο το να μη σκέφτεσαι πολύ γιατί εξαντλείται κάθε ιδέα και αναλώνεσαι στο να κυνηγάς την ουρά σου. Η ιδέα μου ήταν για ένα μήνα και κάτι περίπου στο στούντιο κάθε μέρα και ένα κομμάτι. Κάτι σαν αυθόρμητη γραφή. Κάτι σαν ημερολόγιο, που στο τέλος της ημέρας συμπληρώνεις. Και μετά από καιρό το ξανακοιτάς και σου προκαλεί ενδιαφέρον για αυτόν ακριβώς το λόγο, γιατί η σκέψη ήταν αυθόρμητη, μπορεί σε σημεία όχι πολύ ενδιαφέρον αλλά δεν μπορείς να αρνηθείς ότι ήταν ειλικρινής. Και σίγουρα υπάρχουν πολλά λάθη και σημεία που θες να διορθώσεις, αλλά η ιδέα του αυθορμητισμού και της λογικής «αυτό και σήμερα» είναι εκεί. Με απλά λόγια η βασική του ιδέα είναι η άμεση αποτύπωση κάθε ιδέας τη συγκεκριμένη στιγμή.

Ποια θέση έχει ένας άνδρας σε ένα πρότζεκτ για ιστορίες γυναικών, μια «φεμινιστική ηχητική τεχνολογία», όπως περιγράφεται το «Arachnesound»;

Δεν πιστεύω και τόσο πως υπάρχει διαφορά, ούτε το βλέπω σαν πρότζεκτ για ιστορίες αποκλειστικά γυναικών. Σίγουρα το φεμινιστικό στοιχείο είναι ξεκάθαρο σε όλο το πρότζεκτ, δε θεωρώ όμως πως πρέπει να υπάρχει κάποιος διαχωρισμός. Η ιστορία της αράχνης σαν ανθρώπινη μυθολογική μορφή άλλωστε εκτός από φεμινιστικού φάσματος μπορεί να μεταφραστεί και σαν κοινωνικό δίδαγμα ανταγωνισμού και φθόνου ανθρωπίνων σχέσεων ανεξάρτητα φύλου.

Πιστεύεις ότι με την τέχνη μπορούν να ταρακουνηθούν συνειδήσεις, να ανοίξουν συζητήσεις, να αλλάξει κάτι στις σύγχρονες κοινωνίες σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις διεκδικήσεις για ισότητα;

Σίγουρα διευρύνει τη σκέψη και αγγίζει κάποιες ευαίσθητες πτυχές που όλοι μας έχουμε, τώρα για το αν πραγματικά αλλάζει κάτι στις σύγχρονες κοινωνίες, πολύ θα ήθελα να το πιστέψω, ειλικρινά δεν ξέρω.

karaoulanisBiene Con Biene

Μετά από κάθε εμπειρία, ποσό μάλλον αρνητική όπως η πανδημία, υπάρχει και ένα δίδαγμα. Εύχομαι όλοι μας να το μάθουμε, ώστε να αναθεωρήσουμε τις απαιτήσεις μας και να εκτιμάμε τι έχουμε. Θεωρούμε δεδομένα αρκετά πράματα, που πρέπει να μας λείψουν για να το συνειδητοποιούμε. Εύχομαι να μην ξεχάσουμε.»

Η ενασχόληση σου με την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες που ακριβώς συναντά την αγάπη σου για το animation;

Στο σημείο που πρέπει να σε εκφράζει αυτό που κανείς, αλλιώς ποιο το νόημα. Η τεχνολογία καθημερινά αλλάζει και εξελισεται καλως η κακως, η αξία της τέχνης και του animation εχει πιο διαχρονικη σταθεροτητα. Με τον καιρό βρίσκει τη θέση και ωριμάζει , ενώ αντίθετα η τεχνολογία συνήθως λήγει. Με ενδιαφέρει κάτι που μου αρέσει τώρα να μου αρέσει και μετά από χρόνια, εκεί φαίνεται η πραγματική αξία.

Ποιοι είναι οι καλλιτέχνες που σε εμπνέουν; Δώσε μας μερικές επιλογές από animation (κινηματογραφικά, τηλεοπτικά, στον κόσμο των εικαστικών, των βίντεο κλιπ…) που θεωρείς ξεχωριστά και για ποιο λόγο;

Συνεχίζοντας από την προηγούμενη ερώτηση συνειδητοποιώ πως ακόμα με εντυπωσιάζουν οι ίδιοι καλλιτέχνες που μου άρεσαν και όταν πρωτοξεκίνησα. Εργα των Norman McLaren, Oskar Fischinger, Len Lye παραμαινουν πρωτοποριακα ακομα και μετα απο τοσα χρονια, ενω νεοτεροι οπως ο William Kentridge γράφουν την ιστορία της εποχής μας. Συνειδητοποιώ πως σχεδόν πάντοτε έβρισκα πιο ελκυστικά τα έργα ανεξάρτητων και μικρών παραγωγών, ίσως γιατί μπορώ να ταυτιστώ περισσότερο. Aνθρωποι απλοί, με ιδιαίτερη προσωπικότητα, ατομική πρωτοβουλία και μεράκι, που κάνουν αυτό που αγαπάνε χωρίς να τους ενδιαφέρει αποκλειστικά η επιβεβαίωση. Δύσκολο, αλλά όμορφο. Καθημερινοί άνθρωποι τριγύρω μας, δεν χρειάζεται να ψάξεις πολύ μακριά.

καραουλάνης 607 Free Radicals

Η τεχνολογία καθημερινά αλλάζει και εξελισεται καλως η κακως, η αξία της τέχνης και του animation εχει πιο διαχρονικη σταθεροτητα. Με τον καιρό βρίσκει τη θέση και ωριμάζει , ενώ αντίθετα η τεχνολογία συνήθως λήγει. Με ενδιαφέρει κάτι που μου αρέσει τώρα να μου αρέσει και μετά από χρόνια, εκεί φαίνεται η πραγματική αξία.»

Περιέγραψε μας τη διαδρομή σου μέχρι σήμερα κάνοντας στάση στις σημαντικότερες για σένα στιγμές;

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, και μετά χρόνια περιπλάνησης, σπουδών, και μετακομίσεων, από το 2011 μένω στο Βερολίνο. Κάποιες σημαντικές στιγμές, σίγουρα πολλές απλά μου είναι δύσκολο να αναφερθώ σε συγκεκριμένες, δεν ξέρω κατα ποσό ενδιαφέρον είναι για κάποιον. Πρέπει να κοιτάξεις αρκετά πίσω και να δεις ποιες επιλογές σε βοήθησαν και ποιες όχι, το θέμα είναι από εδώ και πέρα με όπως έχει και ότι έχουμε τι μπορούμε να κάνουμε.

Ποια είναι δική σου άμυνα στο lockdown που επιβάλλει η πανδημία;

Να συγκεντρώνομαι στη κάθε ημέρα και τι καλύτερο μπορώ να κάνω σε αυτή. Αν το σκεφτείς, εφόσον φυσικά η υγεία μας το επιτρέπει, δεν είναι τόσο και τόσο άσχημο, ίσα ίσα. Μαθαίνεις κάτι. Πέφτει η ταχύτητα που είχες συνηθίσει να είσαι, καθώς και όλα και όλοι γύρω σου και προσεγγίζεις την καθημερινότητα πιο απλά. Συνειδητοποιείς τελικά πως δεν χρειάζεσαι και πολλά και επιστρέφεις στις βασικές ανάγκες. Eχεις αναγκαστικά το χρόνο για προσωπική ενδοσκόπηση.

Πώς πιστεύεις πως θα είναι ο κόσμος μετά το τέλος της πανδημίας; Τι φοβάσαι και τι εύχεσαι να έχει αλλάξει;

Δεν είμαι σίγουρος αν ληφθεί το μήνυμα, μακάρι να κάνω λάθος. Μετά από κάθε εμπειρία, ποσό μάλλον αρνητική, υπάρχει και ένα δίδαγμα. Εύχομαι όλοι μας να το μάθουμε, ώστε να αναθεωρήσουμε τις απαιτήσεις μας και να εκτιμάμε τι έχουμε. Θεωρούμε δεδομένα αρκετά πράματα, που πρέπει να μας λείψουν για να το συνειδητοποιούμε. Εύχομαι να μην ξεχάσουμε.


Συντονιστείτε στις 17 Φεβρουαρίου 2021 στις 12 το μεσημέρι για την πρεμιέρα του «Arachnesound». Δείτε παρακάτω το τρέιλερ με ένα δείγμα της δουλειάς του Ανδρέα Καραουλάνη για το πρότζεκτ: