Μόλις ολοκληρώθηκε η τελετή απονομής του 81ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έδωσε μερικά δίκαια, μερικά περίεργα, μερικά ανατρεπτικά βραβεία. Και μάς καλωσόρισε όλους επί σκηνής με μία δήλωση γεμάτη αυτοπεποίθηση για το παρόν και το μέλλον του σινεμά.
«Εχω κάτι να σας πω: το σινεμά είναι σε εξαιρετική φόρμα. Αυτό διαπιστώσαμε όλα τα μέλη της Επιτροπής. Πόσο τυχεροί ήμασταν. Ξυπνούσαμε κάθε πρωί και είχαμε το προνόμιο να κοιτάξουμε μέσα από όλα αυτά τα παράθυρα που άνοιξαν οι ταινίες φέτος και να μοιραστούμε το όραμα των δημιουργών τους. Να ανοίξουμε διαλόγους για τα θέματα που μάς παρουσίασαν. Ευχαριστώ πολύ τα μέλη της επιτροπής για όλες αυτές τις δημιουργικές συζητήσεις...» Ιζαμπέλ Ιπέρ
Απουσίες Τίποτα δεν πήρε το («Μaria») του Πάμπλο Λαραΐν, η Αντζελίνα Τζολί δεν κέρδισε τις εντυπώσεις ως Μαρία Κάλλας, αλλά κάπως αυτό το περιμέναμε. Οπως περιμέναμε να φύγει αβράβευτος και ο Τοντ Φίλιπς, πέντε χρόνια μετά τον θρίαμβο του, καθώς το «Joker: Folie à Deux» είναι ένα σίκουελ που αποδεικνύει τον κανόνα.: ας αφήνει κανείς τις ταινίες χωρίς συνέχεια. Χωρίς κανένα βραβείο και η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη για το «Harvest», παρόλο που μέχρι τελευταία στιγμή πιστεύαμε ότι θα ξεχωρίσει η επιτροπή την τόλμη με την οποία πλησίασε το υλικό της. Κρίμα που το θάρρος δεν εκτιμήθηκε - ακόμα κι αυτό του Λουίς Ορτέγκα που με το «Kill the Jockey» έδωσε μία εντελώς πρωτότυπη κατάμαυρη ταινία.
Η μεγαλύτερη αδικία: Τίποτα για το «Queer» του Λούκα Γκουαντανίνο; Αλήθεια; Ούτε καν το Βραβείο Ερμηνείας στον Ντάνιελ Κρεγκ; Εκεί η Ιζαμπέλ Ιπέρ μάς τα χάλασε: έδωσε 2 βραβεία σε Γάλλους πρωταγωνιστές, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο. Κι όσο κι αν πάντα υποκλινόμαστε στο χάρισμα και το ταλέντο του Βενσάν Λαντόν, η ερμηνεία του δεν μπορεί να συγκριθεί με όσα έκανε ο Κρεγκ. Eπίσης, θεωρούμε ότι ο Βάλτερ Σάλες άξιζε κάτι περισσότερο από το βραβείο Σεναρίου, που μοιάζει με μία συγκαταβατική κίνηση, για το («I'm Still Here»). Ηταν πασιφανές γιατί οι δύο σεναριογράφοι το αφιέρωσαν στην Φερνάντα Τόρες - άξιζε το Βραβείο Ερμηνείας η βραζιλιάνα πρωταγωνίστρια.
Ευχάριστες εκπλήξεις: Ο Αργυρός Λέοντας - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο «Vermiglio» της Μάουρα Ντελπέρο. Δεν ήταν προφανής επιλογή - το ελπίζαμε, καθώς αγαπήσαμε την ταινία και την ακριβή, μεστή, αριστοτεχνική της σκηνοθεσία. Αλλά είχε περάσει υπόγεια στα ραντάρ των κριτικών. Ευτυχώς όχι της επιτροπής.
Ευχάριστη έκπληξη επίσης από το τμήμα Οριζόντων: το «Familiar Touch» της Σάρα Φρίντλαντ έφυγε με τρία βραβεία - Πρωτοεμφανιζόμενης Δημιουργού, Σκηνοθεσίας και Γυναικείας Ερμηνείας.
Η μεγαλύτερη ανατροπή: Ο Χρυσός Λέοντας στον Πέδρο Αλμοδόβαρ. Η «ψύχραιμη και καλαίσθητη συζήτηση για την ευθανασία στο Διπλανό Δωμάτιο» δεν επικοινώνησε με όλους μας. Επικοινώνησε με την Κριτική Επιτροπή. Ισως γιατί η Βενετία του χρωστούσε το μεγάλο βραβείο. Ηταν υποψήφιος για τον Χρυσό Λέοντα το 1988, με τις «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» και μετέπειτα ξανά το 2021 με τις «Παράλληλες Μητέρες». Δεν είχε κερδίσει ποτέ. Κι ο τιμητικός Χρυσός Λέοντας του 2019 ήταν μια κίνηση συγκατάβασης που δεν του άξιζε. Του άξιζε φέτος; Κάποιοι θα πουν ναι, εμείς λέμε όχι - καμία σημασία δεν έχει τίποτα από αυτά. Πάντα θα χειροκροτούμε τον αγαπημένο Ισπανό σκηνοθέτη, μόνο συγκίνηση και σεβασμός του αξίζει.
Η αναπάντεχα γλυκόπικρη στιγμή της βραδιάς Το σημείωμα της Νικόλ Κίντμαν που διάβασε η σκηνοθέτης του «Babygirl» Αλίνα Ρέιν, καθώς η ίδια έφυγε από τη Βενετία γιατί πέθανε αναπάντεχα η μητέρα της. Από εκείνο το σημείο και μετά, ο τόνος της βραδιάς βάρυνε, όλοι ανέβαιναν στη σκηνή και δικαιολογημένα έστελναν τα συλλυπητήριά τους.
Ο πολιτικός τόνος της βραδιάς Εντονα τα σχόλια επί σκηνής για το φλέγον πολιτικό ζήτημα του πλανήτη - όσα συμβαίνουν στη λωρίδα της Γάζας. Οι περισσότεροι ευχαριστήριοι λόγοι σκηνοθετών, ηθοποιών, παραγωγών έκλειναν με λόγια συμπαράστασης στον λαό της Παλαιστίνης. Μία όμως γυναίκα έκανε τη διαφορά. Η σκηνοθέτης Σάρα Φρίντλαντ («Familiar Touch») συστήθηκε ως εξής (και κέρδισε γενναίο χειροκρότημα): «Ως Εβραία σκηνοθέτης δεν μπορώ να μην τονίσω την συμπαράστασή μου στο λαό της Παλαιστίνης και να ενώσω τη φωνή μου με όσους απαιτούν να τερματιστεί η κατοχή της Γάζας»
Το 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου. Το Flix βρίσκεται στη Βενετία για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Διαβάστε όλο το ρεπορτάζ για το φεστιβάλ εδώ
Εδώ τα βραβεία, αναλυτικά:
ΕΠΙΣΗΜΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ταλέντο: στον Πολ Κιρσέρ για το «And Their Children After Them» των Λουντοβίκ και Ζορά Μπουκερμά
«Μερσί Ιζαμπέλ, μερσί Ιζαμπέλ, μερσί Ιζαμπέλ» αναφώνησε ο Βενσάν Λαντόν παραλαμβάνοντας το βραβείο του (αλλά πήγε και τους φίλησε όλους στην επιτροπή - έναν έναν)
Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας Coppa Volpi: στον Βενσάν Λαντόν για το «The Quiet Son» των Μιριέλ και Ντελφίν Κουλέν
Η Αλίνα Ρέιν παραλαμβάνει το βραβείο εκ μέρους της Κίντμαν και διαβάζει το σπαρακτικό σημείωμά της: «Μόλις έμαθα ότι έχασα την μητέρα μου και ενώ είχα έρθει ξανά στη Βενετία για να παραλάβω αυτό το βραβείο, έπρεπε να τρέξω πίσω. Η ειρωνία που ενώνει την χαρά της τέχνης με την σκληρότητα της ζωής με συγκλονίζει. Η καρδιά μου έχει ραγίσει σήμερα..» Νικόλ Κίντμαν
Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας Coppa Volpi: στην Νικόλ Κίντμαν για το («Babygirl»).
Βραβείο Σεναρίου: «I'm Still Here».
«Μπορούμε να αντισταθούμε στα στούντιο: ναι, είναι 3.5 ώρες και γυρισμένο σε 70 mm» Μπρέιντι Κόρμπετ
Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας: στον Μπρέιντι Κόρμπετ για το «The Brutalist»
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: («April») της της Ντέα Κουλουμπεγασβίλι
Αργυρός Λέοντας - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: («Vermiglio») της Μάουρα Ντελπέρο
«Είναι η πρώτη μου ταινία στα αγγλικά, αλλά η ψυχή της είναι ισπανική.» Πέδρο Αλμοδόβαρ
Χρυσός Λέοντας: στο «Τhe Room Next Door» του Πέδρο Αλμοδόβαρ
Venice Immersive Special Grand Jury Prize: «Ito Meikyu» του Μπόρις Λαμπέ
Venice Immersive Special Grand Jury Prize: «Οtos' Planet» του Φρανσουά Γκουενέλ
Venice Immersive Best Experience: «Impulse: Playing with Reality» των Μέι Αμπντάλα και Μπάρι Τζιν Μέρφι
Venice Classics Best Restored Film: «Ecce Bombo» του Νάνι Μορέτι
Venice Classics Best Documentary on Cinema: «Chain Reactions» του Αλεξάντρ O. Φιλίπ
Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας LION OF THE FUTURE - LUIGI DE LAURENTIS: «Familiar Touch» της Σάρα Φρίντλαντ (Η.Π.Α.)
ΤΜΗΜΑ ORIZZONTI EXTRA (ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ EXTRA)
Βραβείο Κοινού Armani Beauty: «The Witness» του Ναντέρ Σεϊβάρ
H Kάθλιν Σάφλαντ παραλαμβάνει το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για το «Familiar Touch»
ΤΜΗΜΑ ORIZZONTI (ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ)
Καλύτερη ταινία Mικρού Mήκους: «Who Loves the Sun» του Aρσία Σακίμπα (Καναδάς)
Καλύτερo Σενάριο: «Happy Holidays» του Σκάνταρ Κόπτι (Παλαιστίνη)
Καλύτερη Ανδρική Ερμηνεία: στον Φραντσέσκο Γκέγκι για το «Familia» (Ιταλία)
Καλύτερη Γυναικεία Ερμηνεία: στην Κάθλιν Σάφλαντ για το «Familiar Touch»(Η.Π.Α.)
Ειδικό Bραβείο της Επιτροπής: «One of These Days When Hemme Dies» του Μουράτ Φιρατόγλου (Τουρκία)
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σάρα Φρίντλαντ για το «Familiar Touch» (Η.Π.Α.)
Καλύτερη Ταινία: «Τhe New Year That Never Came» του Mπόγκνταν Μουρεσάνου (Ρουμανία)
Το 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου. Το Flix βρίσκεται στη Βενετία για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Διαβάστε όλο το ρεπορτάζ για το φεστιβάλ εδώ