Βασισμένο σε ένα διήγημα του Τζον Αβίντε Λίντγκβιστ, συγγραφέα του «Ασε το Κακό να Μπει», με ένα σενάριο που υπογράφει ο ίδιος, ο σκηνοθέτης και η Ιζαμπέλα Ελκοφ του «Holiday», το «Border» είναι την ίδια στιγμή ένα φιλμ του φανταστικού, μια ιστορία αγάπης κι ένα θρίλερ που λαμβάνει χώρα σε ένα φασματικό παρόν, χτίζοντας μια δική του, συναρπαστική μυθολογία και έναν παράλληλο κρυφό κόσμο, με τόση λεπτομέρεια και προσοχή που δεν μπορείς παρά να το θαυμάσεις.
Διαβάστε ακόμη: Αυτό είναι το διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η ηρωίδα του, μια σαραντάρα γυναίκα με ιδιόμορφη εμφάνιση, αποτέλεσμα μια χρωμοσωματικής ανωμαλίας, όπως έχει διδαχθεί από παιδί, έχει την ικανότητα να μυρίζεται (κυριολεκτικά) την ενοχή, τις τύψεις, το φόβο, κάτι που την κάνει ιδανική για να δουλεύει στο συνοριακό τελωνείο των επιβατηγών πλοίων της πόλης της. Η ρουτίνα της μοναχικής, υποταγμένης, καταπιεσμένης ζωής της θα ανατραπεί όταν γνωρίσει έναν άντρα που μοιάζει πολύ με εκείνη κι ο οποίος θα της αποκαλύψει ότι τίποτα δεν είναι όπως νόμιζε κι ότι αντίθετα κάτι πάει στραβά όχι με εκείνη μα με τον κόσμο γύρω της.
Την ίδια στιγμή θ' ανακαλύψει ένα κύκλωμα παιδικής πορνογραφίας αλλά και μερικές αληθινά επώδυνες αλήθειες σε ένα ταξίδι σε πράγματα που αγνοούσε ή που δεν ήθελε να παραδεχθεί για την ίδια, τους ανθρώπους που την «αγαπούν» ή την κοινωνία που την ανέχεται.
«Πιστεύω ότι το κινηματογραφικό "είδος" είναι κάτι μπερδεμένο,» εξηγεί ο σκηνοθέτης, Αλί Αμπάσι. «Είναι τόσο ένα δημιουργικό πλαίσιο, όσο κι ένα εργαλείο μάρκετινγκ. Αν ακούσεις μια όπερα του Βάγκνερ, μπορεί να έχει μια βαρβαρότητα, ρομαντισμό, ένα παράξενο χιούμορ, στοιχεία γκροτέσκ κι όλα αυτά να συνθέτουν ένα ενιαίο έργο. Σε τι είδος μουσικής ανήκει ο Βάγκνερ; Κλασική, μια έκφραση της αλλαγής του αιώνα, ή κάτι άλλο. Ποτέ δεν πρόκειται για ένα πράγμα αλλά για πολλά κι ο Βάγκνερ είναι ένας από τους καλλιτέχνες που συνδυάζουν μια πληθώρα στοιχείων μ' έναν ξεχωριστό και μοναδικό τρόπο.»
Καθώς ο ίδιος προέρχεται από την αρένα της λογοτεχνίας, ο Αμπάσι βρίσκει ότι, ακόμα, η σκέψη του λειτουργεί όπως ενός συγγραφέα: «Τουλάχιστον, έτσι έμαθα ν' αφηγούμαι ιστορίες. Πέρασε καιρός πριν αρχίσουν να μ' ενδιαφέρουν οι ταινίες γιατί, όταν ήμουν νεότερος, ήμουν πιο αλλαζονικός και στο μυαλό μου οι ταινίες απευθύνοντας απλώς "στις μάζες". Τότε πίστευα όντως ότι ταινίες βλέπουν μόνο όσοι θέλουν να περάσουν την ώρα τους και δεν έχουν τίποτα καλύτερο να κάνουν!»
Διαβάστε ακόμη: Αυτό είναι το διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Σταδιακά, όμως, ο Αμπάσι γνώρισε κι αγάπησε το σινεμά και γέμισε τις δικές του ταινίες με ξεκάθαρες αναφορές: «Αγαπώ τον Λουίς Μπουνιουέλ,» λέει «και μάλιστα ονόμασα το γιο μου Λουίς προς τιμήν του. Η Σαντάλ Ακερμάν είναι μια άλλη μεγάλη πηγή έμπνευσης για μένα, η πρώτη μου μικρού μήκους ταινία ήταν ένας φόρος τιμής στο σινεμά της. Μου αρέσει το πώς ανάγει τις μπανάλ στιγμές της ζωής σ' ένα παράλογο και σουρεαλιστικό επίπεδο. Ο Φελίνι είναι ένας ακόμα από τους μετρ που θαυμάζω και, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσε να θεωρηθεί "ο Βάγκνερ του σινεμά", καθώς κολλάει μαζί διαφορετικά είδη με λειτουργικό τρόπο. Μου αρέσει το σινεμά που, με κάποιον τρόπο, θυμίζει το επάγγελμα του θηριοδαμαστή.»
Γεμάτο εκπλήξεις, συναρπαστικές ιδέες, συναισθηματική αγωνία, αλλά και σασπένς, το φιλμ του Αμπάσι, δεύτερη μεγάλου μήκους του μετά το πολλά υποσχόμενο, ατμοσφαιρικό μα μάλλον ατελές «Shelley», υπήρξε ένα από τα φιλμ που έκαναν την μεγαλύτερη αίσθηση στο περασμένο φεστιβάλ των Καννών και το δικαιολογημένο buzz του, δεν δείχνει σημάδια κόπωσης μέχρι σήμερα.
Με την Σουηδία να το προτείνει για τα Οσκαρ και την αμερικάνικη έξοδό του στα σκαριά, το «Border» έρχεται να εκπλήξει, στο 59ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Δείτε το τρέιλερ παρακάτω.
Διαβάστε επίσης:
- Θεσσαλονίκη 2018: «Ποιος θα σου τραγουδήσει;» Ο Κάρλος Βερμούτ καταπιάνεται μ' ένα ακόμα μαγικό κορίτσι
- Θεσσαλονίκη 2018: «Manta Ray», η ταινία-υπέρβαση που θα σε κάνει να δακρύσεις
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Αυτό είναι το διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Θεσσαλονίκη 2018: Το μεγάλο αφιέρωμα στο queer ελληνικό σινεμά αποκαλύπτεται
- Θεσσαλονίκη 2018: «La Flor» | Ξέρουμε τι θα κάνουμε φέτος στο Φεστιβάλ, τουλάχιστον για 14 ώρες
- Η αφίσα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κινείται!
- Θεσσαλονίκη 2018: Αυτά είναι τα αφιερώματα του Φεστιβάλ
- To Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φέρνει το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν στη μεγάλη οθόνη όπως του αξίζει