Το Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ, που φέτος θα γίνει από τις 27 Ιανουαρίου ως τις 5 Φεβρουαρίου, προσπαθεί εδώ και χρόνια, με ρηξικέλευθες ιδέες, να προσφέρει στο κοινό ιδιαίτερους τρόπους συλλογικής θέασης μιας κινηματογραφικής ταινίας. Αυτό είναι το φεστιβάλ που διοργάνωσε προβολές για έναν/μία θεατή κάθε φορά σ' ένα φάρο στη Βόρεια Θάλασσα, ή τις «προβολές σε φέρετρο», όπου οι θεατές κλείνονταν μέσα σε σαρκοφάγους για να παρακολουθούν τις ταινίες με τεταμμένες όλες τις αισθήσεις τους, ή που στην περσινή διοργάνωση, σε τρεις προβολές, υπνώτισε τους θεατές του. Και φέτος, έχει μια άλλη, σούπερ διασκεδαστική ιδέα.
Διαβάστε ακόμη: H Ανασκόπηση του 2022 από το Flix | Τα 22 Πρόσωπα του 2022
Πρωτομάστορας αυτής της ιδέας, ένας άνθρωπος έτσι κι αλλιώς εύστροφος κι εύγλωττος, ο «ντόπιος» Σουηδός Ρούμπεν Εστλουντ που όχι μόνο τη χρονιά 2022-23 έχει θριαμβεύσει με το «Τρίγωνο της Θλίψης», την ελληνική συμπαραγωγή που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και βρίσκεται υποψήφια για δύο Χρυσές Σφαίρες, αλλά, ξεκάθαρα, είναι κι ο πιο διάσημος Σουηδός σκηνοθέτης μετά τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν!
Ο Εστλουντ, λοιπόν, θα κάνει στο Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ μια προβολή της ταινίας «Τρίγωνο της Θλίψης»... διαδραστική, με τον ειδικό τίτλο «This Is Cinema», όπου ο ίδιος θα σκηνοθετήσει το κοινό. «Η μοναδικότητα του σινεμά έγκειται στο ότι βλέπουμε πράγματα μαζί και επεξεργαζόμαστε το περιεχόμενο με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι όταν βλέπουμε κάτι μόνοι μας,» εξηγεί ο Εστλουντ. «Είναι σημαντικό να κρατήσουμε ζωντανή αυτή την παράδοση γιατί είναι μέρος της κινηματογραφικής κουλτούρας κι οι θεατές αποκτούν ενεργό ρόλο. Το να συζητήσουν οι θεατές μεταξύ τους γι' αυτό που είδαν, είναι απαραίτητο για να φτάσει μια ταινία το μέγιστο των δυνατοτήτων της.»
Διαβάστε τη συνέντευξη: Ρούμπεν Εστλουντ | «Ηθελα να ανατινάξω το γιοτ του Ωνάση σαν μία συμβολική πράξη»
Εξηγεί, επιπλέον, ο Εστλουντ ότι ταξιδεύοντας με τις ταινίες του έχει παρατηρήσει ότι οι Σκανδιναβοί είναι πολύ πιο απαθείς θεατές, συγκρινόμενοι με τους Αμερικανούς ή τους Γάλλους για παράδειγμα: «Οι Σουηδοί, τουλάχιστον, νομίζουν ότι μπορούν να κρυφτούν στο σκοτάδι κι είναι απρόθυμοι να δείξουν την αντίδρασή τους, προκειμένου να συμμετάσχουν σ' ένα ωραίο σόου. Αλλά είναι σημαντικό οι άνθρωποι να μη φοβούνται ότι θα γίνουν ρεζίλι, να τολμούν να κάνουν σαχλαμάρες.»
Ετσι, ο Εστλουντ θα εμφανιστεί στο κοινό πριν την προβολή της ταινίας του και θα δώσει συγκεκριμένες οδηγίες. Επειτα η προβολή θα γίνει με διάλειμμα, στη διάρκεια του οποίου ο σκηνοθέτης και οι θεατές θα συζητήσουν, θα γνωριστούν και θα πιουν ένα κρασί. Ο Εστλουντ θα κάνει και το αφόρητο, να σηκώσει τυχαία θεατές από την αίθουσα για να κάνουν κάτι: «Θέλω να νιώσουν το φόβο που είχες ως θεατής σ' αυτές τις πειραματικές θεατρικές παραστάσεις το '80 και το '90, όταν ήξερες ότι υπήρχε περίπτωση ξαφνικά να σε απαγάγουν και να σε ανεβάσουν στη σκηνή.»
Διαβάστε ακόμη: Οσο ο Ρούμπεν Εστλουντ γύριζε το «Triangle of Sadness» στην Ελλάδα...
Οπως δηλώνει ο Γιόνας Χόλμπεργκ, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ, «Συζητάμε πολύ για την κουλτούρα του κινηματογράφου και τη συμπεριφορά του κοινού κι αυτά είναι πράγματα που εμάς, ως φεστιβάλ, μάς έχουν απασχολήσει καιρό, μέσω διαφόρων ερευνών, πειραμάτων και ειδικών προβολών. Αυτή η νέα εμπειρία είναι κομμάτι του μάντρα μας κι είμαστε ενθουσιασμένοι που ο Ρούμπεν Εστλουντ θα προκαλέσει τις παραδοσιακές αρχές για τη σχέση μεταξύ σκηνοθέτη, θεατή και ταινίας.»
Δείτε παρακάτω το trailer, ή το δείγμα, του τι θα γίνει στο «This Is Cinema»: