Με έναν «Yμνο στη Ζωή» («In Love as in Live») απάντησε το κοινό της Καλαμάτας στο φεστιβάλ που το ταξιδεύει σε κάθε γωνιά του πλανήτη κάθε Γενάρη. Το φιλμ των Ναταλί Ροσέτι και Τούρι Φινοκάριο, που ξετυλίγει την πορεία ενός μεσήλικου γκέι ζεύγους Βέλγων από τη στιγμή που ο ένας, οροθετικός εδώ και 27 χρόνια, διαγιγνώσκεται με καρκίνο, απέσπασε το Βραβεία Κοινού Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας χθες το βράδυ, στην τελετή λήξης του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου στο Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας, παρουσία των σκηνοθετών, αλλά και του πρωταγωνιστή Ρεϊμόν Λε Μολ.
«Yμνος στη Ζωή»
Από την άλλη, στο εγχώριο κομμάτι της διοργάνωσης, το ίδιο κοινό αποκρίθηκε με μια «ταινία καταστροφής», θα λέγαμε, αλλά και… αναγέννησης. Καθώς το «Θεσσαλονίκη 1917: Η Φωτιά που Γέννησε μια Πόλη», το ντοκιμαντέρ ιστορικής έρευνας του Γρηγόρη Βαρδαρινού που τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας, χρονογραφεί με γνώση και ακρίβεια όχι μόνο τη φωτιά που εξαφάνισε ολόκληρο σχεδόν το ιστορικό κέντρο της συμπρωτεύουσας τον Αύγουστο του 1917, αλλά και την ανοικοδόμηση της πόλης, την αναγέννησή της μέσα από τις στάχτες της ώσπου να πάρει τη μορφή που έχει σήμερα.
«Θεσσαλονίκη 1917: Η Φωτιά που Γέννησε μια Πόλη»
Αξίζει εδώ να σημειώσουμε πως σε απόσταση αναπνοής από τις δύο βραβευμένες ταινίες βρέθηκαν στις ψήφους τα ντοκιμαντέρ «Το Άγγιγμα ενός Αγγέλου» («Touch of an angel») του Πολωνού Μάρεκ Τόμας Παβλόφσκι και «Αιτία Θανάτου Άγνωστη» («Cause of Death Unknown») της Νορβηγίδας Άνικεν Χόελ στο διεθνές τμήμα, και «Στρίγγλες» του Άγγελου Κοβότσου και «Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης» της Μαργαρίτας Μαντά στο εντόπιο.
Μαζί με τα φιλμ της Εκπαιδευτικής Ζώνης (τις οποίες παρακολούθησαν περί τους 3600 μαθητές), το φετινό, διευρυμένο κατά δύο μέρες πρόγραμμα είχε να παρουσιάσει πάνω από 100 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, τις περισσότερες σε πανελλήνια πρώτη προβολή, καθώς και συναυλίες (Λούτσια Ντε Καρβάλιο, Ήχος του Νότου, Νίκο Διμηνάκη, αλλά και τους Ευοί Ευάν, που έπαιξαν κομμάτια από κινηματογραφικά σάουντρακ στη χθεσινή τελετή λήξης), μια παράσταση σύγχρονου χορού από την ομάδα χορευτών με κινητικά προβλήματα «Δαγίπολη», το θεατρικό έργο «Η Εβραία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ από την Πολιτιστική Αργολική Πρόταση, όπως και, στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Κινηματογράφος και Υγεία», μια επιτυχημένη διημερίδα προβολών, συζητήσεων και εκδηλώσεων που έφεραν στην πόλη δεκάδες Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες και ειδικούς από το χώρο της ιατρικής επιστήμης.
Oπως κάθε χρόνο, το μη διαγωνιστικού χαρακτήρα φεστιβάλ απένειμε από 1000 Ευρώ στις δύο βραβευμένες από το κοινό ταινίες, ενώ επεφύλαξε και μια διάκριση –δωράκια από τη διοργάνωση- για τον πιο συνεπή θεατή του, την οποία μοιράστηκαν φέτος τρεις κυρίες. Όσο για το δικό μας βραβείο, θα το απονείμαμε στο «Στα Ίχνη του Ρόμπερτ Βαν Γκούλικ» («On the Track of Robert Van Gulik») του Βέλγου Ρόμπερτ Ρόμπουτ, ένα ευφάνταστα σχολαστικό και άκρως ατμοσφαιρικό πορτρέτο του γνωστού Ολλανδού συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων –το πιο «κινηματογραφικό» από όσα ντοκιμαντέρ είχαμε την ευκαιρία να δούμε στη φετινή έκδοση του φεστιβάλ τις μέρες που το παρακολουθήσαμε.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου διοργανώνεται από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας και τελεί υπό την αιγίδα και την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων. Πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με την Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας, το Δήμο Καλαμάτας, το Δήμο Αργους-Μυκηνών, το Δήμο Ηλιδας και το πολιτιστικό Ιδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς. Φετινοί συνεργάτες του Φεστιβάλ είναι το Global Health Film initiative στη Μεγάλη Βρετανία, το Φεστιβάλ του Herceg Novi στο Μαυροβούνιο και το φεστιβάλ Cinema for Peace στη Γερμανία.