Στην οσκαρική κινηματογραφική ιστορία, η Μέριλ Στριπ παίζει εδώ και λίγα χρόνια μόνο εναντίον του εαυτού της: τα δικά της ρεκόρ καταρρίπτει. Μέχρι δέκα χρόνια πριν λέγαμε ότι πλησιάζει ή ισοφαρίζει την Κάθριν Χέμπορν (η οποία είχε κερδίσει 12 υποψηφιότητες και 4 βραβεία Οσκαρ, από το 1934 έως το 1982), αλλά από το 2007 και το «Devil Wears Prada», η Στριπ πέρασε μπροστά με την 13η της υποψηφιότητα και, χρόνο με το χρόνο, τις έκανε 21.
«Νομίζω ότι με το που ανακοινώνεται το όνομά μου, θεατές από άκρη σε άκρη της Αμερικής, ίσως κι όχι μόνο, φωνάζουν: Οχιιιιι! Γιατί πάλι αυτή;» είχε δηλώσει χαριτολογώντας πριν λίγα χρόνια. Κι όταν τη ρωτούσε κανείς πώς νιώθει με τόσες υποψηφιότητες, πάλι αυτοσαρκαζόταν: «ότι αυξάνονται οι ήττες».
Προς τιμήν της Πρώτης Κυρίας του σινεμά λοιπόν, που απόψε θα βρεθεί στο Dolby Theater, υποψήφια στην κατηγορία Α' Γυναικείου ρόλου με το «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, και για να γιορτάσουμε τις 21 υποψηφιότητές της, συγκεντρώσαμε 21 στιγμές, πληροφορίες και trivia της Μέριλ Στριπ από την - 39 χρόνων- οσκαρική της διαδρομή.
Ποιες είναι οι υποψηφιότητές της αναλυτικά
Η Μέριλ Στριπ έχει βρεθεί 17 φορές υποψήφια για Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου και 4 για Οσκαρ Β' Γυναικείου ρόλου. Οι υποψηφιότητές της για Α' Γυναικείου: «Ερωμένη του Γάλλου Υπολοχαγού» τουτου Κάρελ Ράις (1982), «Η Εκλογή της Σόφι του Αλαν Πάκουλα» (1983), «H Εξαφάνιση της Κάρεν Σίλκγουντ» του Μάικ Νίκολς (1984), «Πέρα Απ' την Αφρική» του Σίντνεϊ Πόλακ (1986), «Ξένοι στην Ιδια Πόλη» του Εκτορ Μπαμπένκο (1988), «Κραυγή στο Σκοτάδι» του Φρεντ Σκεπίσι (1989), «Postcards from the Edge» του Μάικ Νίκολς (1991), «Οι Γέφυρες του Μάντισον» του Κλιντ Ιστγουντ (1996), «One True Thing» του Καρλ Φράνκλιν (1999), «Music of the Heart» του Γουες Κρέιβεν (2000), «O Διάβολος Φοράει Prada» του Ντέιβιντ Φράνκελ (2007), «Αμφιβολία» του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ (2009), «Julie & Julia» της Νόρα Εφρον (2010), «H Σιδηρά Κυρία» της Φιλίντα Λόιντ (2012), «Αύγουστος» του Τζον Γουελς (2014), «Florence: Φάλτσο Σοπράνο» του Στίβεν Φρίαρς (2017) και «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά» του Στίβεν Σπίλμπεργκ (2018).
Οι υποψηφιότητές της για Οσκαρ Β' Γυναικείου ρόλου: «Ο Ελαφοκυνηγός» του Μάικλ Τσιμίνο (1979), «Κράμερ Εναντίον Κράμερ» του Ρόμπερτ Μπέντον (1980), «Adaptation» του Σπάικ Τζόνζι (2002) και «Τα Μυστικά του Δάσους» του Ρομπ Μάρσαλ (2015).
Πόσα χρόνια είχε να κερδίσει Οσκαρ;
Ναι, κάθε χρόνο τη γιορτάζαμε για τις όλο και περισσότερες υποψηφιότητές της, αλλά η ίδια απαντούσε αυτοσαρκαστικά "τέλεια, αυξάνονται οι ήττες μου". Σκεφτείτε το: στην αρχή της καριέρας της κερδίζει δύο Οσκαρ μέσα σε τρία χρόνια (για τα «Κράμερ Εναντίον Κράμερ» το 1980 και «Η Εκλογή της Σόφι» το 1983) και μετά... ξανακερδίζει με τη «Σιδηρά Κυρία» το 2012. Κάτι που σημαίνει ότι για 29 χρόνια, η Μέριλ Στριπ έχανε τα Οσκαρ!
Η Μέριλ Στριπ δεν είναι η γυναίκα που έχει τις περισσότερες οσκαρικές υποψηφιότητες
Η Μέριλ Στριπ είναι η γυναίκα ηθοποιός με το ρεκόρ των περισσότερων υποψηφιοτήτων. Ομως δεν είναι η γυναίκα που έχει τις περισσότερες οσκαρικές υποψηφιότητες. Το ρεκόρ της γυναίκας, εργαζόμενης στο σινεμά, με τις περισσότερες οσκαρικές υποψηφιότητες κατέχει η θρυλική ενδυματολόγος Ιντιθ Χεντ: 35 οσκαρικές υποψηφιότητες και 8 βραβεία συνολικά, από το 1949, μέχρι το 1978).
Το πρώτο Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου ήταν προσωπικό στοίχημα
Φημολογείται ότι η Στριπ έπεσε στα πόδια του Πάκιουλα και ικέτευσε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην «Εκλογή της Σόφι» το 1982, καθώς ο συγγραφέας του βιβλίου, Γουίλιαμ Στάιρον είχε υπόψη του την Ούρσουλα Αντρες. Για να ερμηνεύσει την Πολωνέζα μητέρα που έζησε την τραγωδία του Ολοκαυτώματος μέσα από ένα απάνθρωπο δίλημμα, η Στριπ έμαθε Γερμανικά και Πολωνικά, τόσο σωστά, που κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων οι ντόπιοι την περνούσαν όντως για συμπολίτη τους. Ο Ρότζερ Εμπερτ είχε γράψει τότε στην κριτική του για την εύστοχη Πολωνική προφορά της: «η πρώτη προφορά που θέλεις να πάρεις μια αγκαλιά...»
To τελευταίο της Οσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου δίχασε το κοινό της
Η Μάργκαρετ Θάτσερ είναι ένα από τις πιο ισχυρές φιγούρες της σύγχρονης βρετανική πολιτικής ιστορίας και μία από τις πιο μισητές. Οταν η Μέριλ Στριπ την ερμήνευσε το 2011 στο «Η Σιδηρά Κυρία» της Φιλίντα Λόιντ, πολλοί από τους θαυμαστές της την αποκήρυξαν «για το φιλικό και καλοπροαίρετο πορτρέτο» σε μία «τύραννο». Αυτό που δεν γνωρίζει η μεγαλύτερη μερίδα του κόσμου είναι ότι αρχικά η Στριπ είχε πει όχι στο ρόλο ακριβώς γιατί δεν συμπαθούσε καθόλου την πρώην Πρωθυπουργό της Αγγλίας. Οι πολιτικές της πεποιθήσεις ήταν και είναι εντελώς αντίθετες με αυτές της Θάτσερ. Η Λόιντ την έπεισε ότι πρέπει να την παίξει εκείνη, ακριβώς για τους ίδιους λόγους. Η Στριπ χάρισε την αμοιβή της από την ταινία (1 εκατομμύριο δολάρια) στο Women’s History Museum.
Αληθεύει ότι έχασε το πρώτο της αγαλματάκι;
Nαι. To ξέχασε στις τουαλέτες του Governor’s Ball, αμέσως μετά την απονομή. Γελάει πάντα όταν θυμάται ότι μπήκε τρέχοντας ξανά για να το ψάξει και το κρατούσαν οι καθαρίστριες.
Κι όμως: έχει κερδίσει Οσκαρική υποψηφιότητα για την ερμηνεία που θεωρεί τη χειρότερη της καριέρας της
Οταν ρωτούσες την Μέριλ Στρίπ αν εκείνη βλέπει λάθη στις ερμηνείες της, συνήθως απαντούσε: «Ω, συνέχεια! Γνωρίζω πολύ καλά τα ελαττώματά μου και είναι τα μόνα που βλέπω όταν βλέπω τις ταινίες μου. Φυσικά, μην περιμένετε να σας τα πω. Αν το κάνω, θα αρχίσετε να τα βλέπετε κι εσείς… » Πρόπερσι, καλεσμένη στο late night talk show του Γκράχαμ Νόρτον στο Λονδίνο, η Στριπ είχε αιφνιδιαστικά ομολογήσει ποια θεωρεί τη χειρότερη ερμηνεία της καριέρας της. Για το ρόλο που μπέρδεψε τη συναισθηματική νοημοσύνη της και, κατά τη γνώμη της, δεν τον απέδωσε σωστά. Ακούει το λάθος - στην ομιλία, στο ρυθμό. Βλέπει μια άγουρη, επιδερμική ερμηνεία. Ποια είναι; Σας αφήνουμε να μαντέψετε. Οταν είστε έτοιμοι, πατήστε το link.
Τι έχει φορέσει στο οσκαρικό κόκκινο χαλί μέσα σε 4 δεκαετίες;
Tα πάντα. Εχει εμφανιστεί με τις πιο καλόγουστες, σικάτες τουαλέτες και ταυτόχρονα τα πιο άστοχα, τύπου «η Χάιντι κόβει εντελβαϊς για τον παππού, απαράδεκτα φορέματα. Και τα έχει υποστηρίξει όλα. Σύμφωνα με τις μελέτες των fashionistas, η Μέριλ προτιμά το μαύρο, το λευκό, το χρυσό και το μοβ. Επιλέγει τουαλέτες που καλύπτουν πάντα τους ώμους και τα μπράτσα της. Τέσσερις φορές έχει επιλέξει κάτι από τον οίκο Lanvin, που είναι ο αγαπημένος της. Επτά φορές έχει εμφανιστεί με παντελόνι. Το μεγαλύτερο σκάνδαλο όμως είχε σημειωθεί πέρσι: όταν ο Καρλ Λάγκερφελντ (για λογαριασμό της Chanel) την κατηγόρησε δημόσια ότι αρνήθηκε τελευταία στιγμή να φορέσει το ρούχο που της σχεδίασε γιατί «ήθελε να πληρωθεί». Θυμηθείτε αναλυτικά τι είχε γίνει: Για να τελειώνουμε, η Μέριλ Στριπ δεν πληρώνεται για να φορέσει σχεδιαστές στα Οσκαρ
Πότε κερδίζει οσκαρικές υποψηφιότητες: όταν παίζει υπαρκτά πρόσωπα
Aπό την Δανέζα συγγραφέα Κάρεν Μπλίξεν του «Out of Africa», μέχρι τη διάσημη αμερικανίδα μαγείρισσα Τζούλια Τσάιλντ («Julie & Julia»), κι από την «Ιron Lady» Μάργκαρετ Θάτσερ, μέχρι την Κέι Γκρέιχαμ, διευθύντρια της Washington Post («The Post») έχει υπολογιστεί ότι το 57% των ρόλων της που κέρδισαν οσκαρική υποψηφιότητα είναι αληθινές γυναίκες (ή ηρωίδες "εμπνευσμένες" από αληθινά πρόσωπα, όπως το κλείσιμο ματιού στην Αννα Γουίντουρ της Vogue στο «Ο Διάβολος Φορούσε Prada»).
Ούτε η ίδια μπορεί να θυμηθεί τις υποψήφιες ερμηνείες της!
Καλεσμένη του Τζίμι Κίμελ, απέτυχε στο οσκαρικό trivia τεστ με θέμα... τον εαυτό της! «Εχεις υπάρξει 20 φορές υποψήφια. Μπορείς σε 60 δευτερόλεπτα να ονομάσεις τις ταινίες με τις οποίες προτάθηκες; Ο χρόνος σου αρχίζει τώρα!» Απολαύστε το βίντεο
Eίναι πολύ πιο απολαυστική όταν...χάνει!
Στα 30 χρόνια που έχανε το Οσκαρ, τη στιγμή που όλες οι συνυποψήφιες είναι στο κάδρο κι ανακοινώνεται η νικήτρια, η Μέριλ Στριπ έδινε πάντα τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της. Ή είναι τόσο σπουδαία που ήξερε πάντα να χάνει μεγαλοπρεπώς. Ειδική μνεία όταν χάνει από τη Cher (Μοonstruck) που η κάμερα την εχασε γιατί πετάχτηκε όρθια στην καρέκλα της, άρχισε να χειροκροτά και να στέλνει φιλιά στη φίλη της. Η Cher την ευχαρίστησε από το μικρόφωνο, αποκαλώντας την μάλιστα με το πραγματικό της όνομα: «σ' ευχαριστώ Μέρι Λουίζ Στριπ!» That's Amore, ladies and gents! Δείτε όλο το περιστατικό εδώ.
Ποια είναι η ταινία που όλοι νομίζουμε ότι ήταν υποψήφια, αλλά... δεν ήταν;
Η Μέριλ Στριπ δεν ήταν υποψήφια το 2002 για τις «Ωρες» του Στίβεν Ντάλτρι. Ηταν η χρονιά που η συμπρωταγωνίστριά της Νικόλ Κίντμαν κέρδισε το πρώτο της Οσκαρ και η Τζούλιαν Μουρ ήταν επίσης υποψήφια στην κατηγορία Β' Γυναικείου. Η Μέριλ όμως δεν ήταν σε καμία πεντάδα. Δεν πειράζει. Αγόρασε τα λουλούδια μόνη της.
Το όνομα που όλοι αναφέρουν στους ευχαριστήριους λόγους τους
Εχει ακόμα ένα ρεκόρ: από την ανάποδη. Το όνομά της έχει αναφερθεί ανάμεσα στις ευχαριστίες των οσκαρικών νικητών περισσότερες φορές κι από σκηνοθέτες, παραγωγούς ή και τον ίδιο το Θεό. Nαι, αυτό είναι αποτέλεσμα μελέτης των τελευταίων 20 χρόνων οσκαρικών τελετών. Αλληλούια!
H μόνη φορά που δεν εμφανίστηκε σε οσκαρική τελετή απονομής (ενώ ήταν υποψήφια)
Στην τελετή απονομής του 1991, όταν ήταν υποψήφια για Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου για το «Postcards from the Edge». Ηταν έγκυος στην κόρη της Λουίζα Γκάμερ.
H μόνη τελετή απονομής που εμφανίστηκε μόνο επί σκηνής
Το 2013, η Μέριλ Στριπ δεν έκανε ούτε τους γύρους της στο κόκκινο χαλί, ούτε κάθισε ανάμεσα στο κοινό της αίθουσας του Dolby Theater. Εκανε μόνο το χρέος της ως παρουσίαστρια του Οσκαρ Α' Ανδρικού (ως νικήτρια Α' Γυναικείου την προηγούμενη χρονιά με το «Iron Lady»), το οποίο παρέδωσε στον Nτάνιελ Ντέι Λούις για το «Lincoln».
Ποια είναι η αγαπημένη της οσκαρική υποψηφιότητα;
Δε θα το μαντεύατε: το «Adaptation» του Σπάικ Τζόνζι. Γιατί «ήταν κάτι τόσο φρέσκο, τόσο διαφορετικό....»
Το seating chart της Μέριλ Στριπ
Από την πρώτη φορά της στα Οσκαρ (1979) όπου καθόταν τέρμα στον εξώστη, μέχρι την πρώτη σειρά του Dolby Theater πέρσι, απολαύστε την πορεία της καριέρας της Πρώτης Κυρίας μέσα στα χρόνια, όπως αυτή φαίνεται μέσα από τα seating charts των παραγωγών των Οσκαρ.
Η αντίδρασή της στον ευχαριστήριο λόγο της Πατρίτσια Αρκέτ που έγινε GIF
Ηταν τρία χρόνια πριν, πολύ πριν το #metoo κίνημα. Ηταν η στιγμή που η 87η Απονομή των Βραβείων Οσκαρ πήρε φωτιά, το σημείο όπου η αίθουσα ένιωσε να τραντάζεται από το χειροκρότημα με όσα είπε στον ευχαριστήριο λόγο της η Πατρίσια Αρκέτ παραλαμβάνοντας το Οσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για το «Boyhood» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ. «Σε κάθε γυναίκα που έχει γεννήσει, κάθε φορολογούμενο και πολίτη αυτού του έθνους, σε όλους όσους έχουν αγωνιστεί για τα ίσα δικαιώματα των άλλων. Ηρθε η στιγμή να αποκτήσουμε μισθολογική ισότητα μια για πάντα και ίσα δικαιώματα για τις γυναίκες της Αμερικής.» Η αντίδραση της ενθουσιασμένη Μέριλ Στριπ να επευφημεί κάθε λέξη έγινε viral κι έγραψε οσκαρική ιστορία.
Για κάτι τέτοια την αγαπάμε ακόμα περισσότερο
Φυσικά κι έφαγε πίτσα που κέρασε η Ελεν Ντι Τζένερες, παρουσιάστρια των Οσκαρ 2014. Και το έκανε αμέσως κι ακομπλεξάριστα και χαρίζοντάς μας την καλύτερη φωτογραφία της βραδιάς. Ναι, έτσι τρώγεται η πίτσα παιδιά.
Δεν ξυπνάει ποτέ πρωί για να ακούσει τις υποψηφιότητες
Οχι επειδή είναι σνομπ, όχι επειδή δεν χαίρεται πάρα πολύ με τα νέα. Αλλά γιατί πιστεύει κάθε φορά ότι «αυτή τη φορά δε θα τα καταφέρει». Οτι «είναι πια old news». Δείτε την να το ομολογεί πριν από τέσσερα χρόνια στην Ελεν!
Ποια ήταν η πρώτη φράση που είπε ανεβαίνοντας να παραλάβει τα Οσκαρ της
Το πρώτο πράγμα που είπε το 1980 ήταν «Holy Moly!». Τη δεύτερη φορά, το 1983, έχασε στη διαδρομή της στη σκηνή τον ευχαριστήριο λόγο της και το πρώτο που είπε στο μικρόφωνο ήταν «Oh boy!». Το 2012 κοίταξε το standing ovation της αίθουσας και είπε «απελπισμένα» - «Οh my God! Oh c'mon!». Δείτε και τους τρεις ευχαριστήριους λόγους της εδώ:
Η 90ή Απονομή των Βραβείων Οσκαρ μεταδίδεται ζωντανά και αποκλειστικά στις 4 (προς ξημερώματα 5) Μαρτίου από το COSMOTE CINEMA 1HD με τον πρωτότυπο ήχο και από το COSMOTE CINEMA 2HD, με σχολιασμό από τους Γιώργο Σατσίδη και Χριστίνα Μπίθα. Η τελετή θα προβληθεί με υπότιτλους τη Δευτέρα το βράδυ στις 22.00, στο COSMOTE CINEMA 2HD. Ως τότε, μη χάσεις 85 οσκαρικά αριστουργήματα που σε περιμένουν στο αποκλειστικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD, για να απολαμβάνεις όλο το μήνα τη μαγεία των OSCAR.