Ισως τελικά η απόφαση της φετινής κριτικής επιτροπής του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου να μην είναι και πολύ δύσκολη.
Με ένα διαγωνιστικό πρόγραμμα από το οποίο ξεχώρισαν λίγες ταινίες και που στο υπόλοιπο κομμάτι του κινήθηκε μάλλον... παραδοσιακά φεστιβαλικά, θα μπορούσε κανείς να διακινδυνεύσει προβλέψεις για τα μεγάλα βραβεία, τοποθετώντας στη σωστή τους θέση τα φαβορί και παίζοντας με τις πιθανότητες για τα outsider.
Ο,τι ακολουθεί θα μπορούσε να είναι και μια κλεφτή ματιά στις συζητήσεις της φετινής κριτικής επιτροπής, αν και όπως είναι γνωστό - σε κάθε φεστιβάλ που σέβεται τον εαυτό του - οι εκπλήξεις προηγούνται πάντοτε των αναμενόμενων βραβείων.
Επικεφαλής της Κριτικής Επιτροπής της φετινής Berlinale είναι ο Τζέιμς Σέιμους, ο άνθρωπος που καθόρισε το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά και το οδήγησε από το καλλιτεχνικό περιθώριο στο mainstream ενδιαφέρον, ιδρυτής της Good Machine που αργότερα εξελίχθηκε σε Focus Features. Δίπλα του βρίσκονται η Αμερικανίδα παραγωγός (της σειράς των James Bond μεταξύ άλλων), Μπάρμπαρα Μπροκόλι, η Δανέζα ηθοποιός Τρίνε Ντίρχολμ που πρόσφατα είδαμε στο «Love Is All You Need», η Ιρανή εικαστικός και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Μίτρα Φαραχανί, η Αμερικανίδα «Frances Ha» Γκρέτα Γκέργουιγκ, ο Μισέλ Γκοντρί που πριν λίγους μήνες μάς ταξίδεψε με τον «Αφρό των Ημερών», ο σούπερ σταρ και πάντα γόης Τόνι Λιουνγκ και ο Κριστόφ Βαλτς, σε ευρωπαϊκό διάλειμμα στην αμερικανική καριέρα του.
Μείνετε συντονισμένοι εδώ καθώς το Flix θα μεταδίδει ζωντανά όλα όσα θα συμβούν στην τελετή λήξης του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου από τις 8 το βράδυ του Σαββάτου 15 Φεβρουαρίου.
To βρετανικό «'71» του Γιαν Ντεμάνζ είναι η ταινία που εντυπωσίασε από την πρώτη προβολή της στην αρχή του Φεστιβάλ και από εκείνη τη στιγμή μέχρι και σήμερα παραμένει ένα από τα πιο ισχυρά φαβορί για ένα μεγάλο βραβείο - είτε αυτό είναι κάποιο ανάμεσα στη Χρυσή ή την Αργυρή Αρκτο καλύτερης ταινίας είτε το βραβείο σκηνοθεσίας για τον πρωτοεμφανιζόμενο (και εκρηκτικό) Γιαν Ντεμάνζ. Αποδεκτό τόσο κριτικά όσο και ψηλά στις προτιμήσεις των θεατών, το «'71» υπήρξε ταυτόχρονα και μια από τις μεγάλες αποκαλύψεις ολόκληρης της διοργάνωσης και μια συγκλονιστική ταινία που ανεξάρτητα από το αν βραβευθεί ή όχι, θα σηματοδοτεί πάντα την 64η χρονιά της Berlinale.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «'71» του Γιαν Ντεμάνζ.
H μοναδική άλλη ταινία που έτυχε της ίδιας ενθουσιώδης κριτικής και αποδοχής του κοινού, κερδίζοντας το μεγαλύτερο χειροκρότημα του Φεστιβάλ και υπό συνθήκες - αν δεν είχε ήδη προβληθεί στο Σάντανς και αν ο Πρόεδρος της επιτροπής δεν ήταν Αμερικάνος και άρα θεωρητικά «καταπιεσμένος» να μην ψηφίσει μια ταινία που ο ίδιος θα έκανε ως παραγωγός - τη Χρυσή Αρκτο, είναι το «Boyhood» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ. Μια επιλογή απόλυτα δικαιολογημένη και δίκαιη, καθώς η ταινία του έρχεται να ολοκληρώσει όλη τη φιλοσοφία της φιλμογραφίας του πάνω στην ενηλικίωση, τον χρόνο και την φυσική ροή των πραγμάτων που μέσα στη μπαναλιτέ της παραμένει η πιο φαντασμαγορική σπουδή πάνω στην ίδια τη ζωή.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Boyhood» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ.
Το «Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη είναι ταυτόχρονα φαβορί και outsider. Φαβορί για τον Α' Ανδρικό Ρόλο, ο Βαγγέλης Μουρίκης μοιάζει δύσκολο να μην βρεθεί στις συζητήσεις της επιτροπής, αφού σηκώνει στους στιβαρούς, μελαγχολικούς και εκρηκτικά σιωπηλούς ώμους του ολόκληρη την ταινία, σε μια βράβευση που αν έρθει θα δικαιώσει μια σπουδαία διεθνή κινηματογραφική καριέρα του ίσως σπουδαιότερου Ελληνα κινηματογραφικού ηθοποιού. Το «Μικρό Ψάρι» δεν έδειξε να ενθουσιάζει τους ξένους κριτικούς που σχολίασαν ποικιλοτρόπως την προβληματική του γλώσσα και τους βραδυφλεγείς ρυθμούς του, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως ένα «νεο-νουάρ» στην no man's land Αθήνα του σήμερα δεν μπορεί να αποτελέσει πρόταση για την επιτροπή - το ευχόμαστε και περιμένουμε με αγωνία.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη.
Μπορεί να υπήρξε το επίσημο άνοιγμα του Φεστιβάλ και να μοιάζει να μην έχει ανάγκη από βραβεία, αλλά το «The Grand Budapest Hotel» του Γουές Αντερσον διαγωνίζεται και θα άξιζε σχεδόν όλα τα βραβεία του κόσμου, αν όχι για την ντελιριακή σκηνοθεσία του, τοτε για το υπέροχο σενάριο και το ποπ σύμπαν ενός σκηνοθέτη που με κάθε του ταινία κερδίζει ακόμη περισσότερους θαυμαστές - συν μια απολαυστική ερμηνεία από τον Ρέιφ Φάινς επιτέλους σε κωμωδία... [Εδώ ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Τζέιμς Σέιμους, θα αντιμετωπίσει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα αν θέλει να βραβεύσει τον Γουες Αντερσον, καθώς το «Moonrise Kingdom» ήταν μια από τις τελευταίες ταινίες της Focus επί προεδρίας του.]
Από τις υπόλοιπες ταινίες του Διαγωνιστικού, ξεχώρισαν επίσης το «Kreuzweg» του Γερμανού Ντίτριχ Μπρουγκερμαν (φωτό) που μοιάζει και η ιδανική επιλογή για το βραβείο Α' Γυναικείου Ρόλου στην εκπληκτική πρωτοεμφανιζόμενη Λέα Βαν Ακεν (διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Κreuzweg»), το «Macondo» της Σουμπαντέ Μορτεζάι για την αυθεντικότητά του αλλά και την ερμηνεία του νεαρού της πρωταγωνιστή (διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Macondo»), το «Praia do Futuro» του Καρίμ Αϊνούζ για την εικαστική του σκηνοθετική τελειότητα, αλλά και τους τρεις πρωταγωνιστικούς του ρόλους (διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Praia do Futuro»).
Στα μεγάλα outsider του Διαγωνιστικού Προγράμματος μοιάζει αδύνατον να μην συμπεριλάβει κανείς τον Αλέν Ρενέ και το «Life of Riley» (που κέρδισε ήδη το βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου), αν η επιτροπή θέλει με κάποιο τρόπο να τιμήσει την αντοχή στο χρόνο του 91 ετών σκηνοθέτη, ολόκληρη την ασιατική συμμετοχή με εξέχοντα τα κινέζικα «Blind Massage» του Λου Γε και το «Black Coal, Thin Ice» του Ντιάο Γινάν, αλλά και το τρυφερό γερμανικό «Jack» του Εντουαρντ Μπέργκερ και το αργεντίνικο «Historia del Medio» του Μπέντζαμιν Ναστάτ που - αν και δεν θα άξιζε καθόλου - ίσως φτάσει μέχρι κάποιο μεγάλο βραβείο, επειδή ήταν με διαφορά η πιο «διαφορετική» από όλες του διαγωνιστικού προγράμματος.
Tags: berlinale 2014