«Who Is America?»
Ο Σάσα Μπάρον Κοέν χρόνια μετά τον Μπόρατ και τον Ali G επέστρεψε στο είδος της Κρις Μορις-ικής κωμωδίας που υπηρετεί καλύτερα, φέρνοντας μαζί ένα νέο στρατό από περσόνες που στοχεύουν να καλύψουν όσο γίνεται μεγαλύτερος εύρος της σημερινής δημόσιας σφαίρας: Ένας λευκός liberal που προσπαθεί να ‘γεφυρώσει το χάσμα’ και απολογείται για το προνόμιό του, ένας Ιταλός λεφτάς πλεϊμπόι που κινείται στους κύκλους διασημοτήτων και influencers, ένας YouTuber, ένας τρομερά επιθετικός, alpha male, ισλαμοφοβικός πρώην πράκτορας της Μοσάντ, του οποίου αποστολή μοιάζει να είναι η αρμάτωση της Αμερικής απέναντι σε κάθε είδους απειλή.
Ο κωμικός τοποθετεί τους νέους του χαρακτήρες σε καταστάσεις συχνά ακραίου σουρεαλισμού συνδυάζοντας το σωματικό χιούμορ με το χιούμορ του παραλόγου και οδηγώντας στην πορεία ανθρώπους να αδιανόητες θέσεις. Σχεδόν οδηγεί στη σύλληψη ένα μάτσο ρατσιστές στη διάρκεια μιας φτιαχτής quinceañera (όπου ένας εξ αυτών ήταν ντυμένος έφηβη κοπέλα), αφήνει έναν υπεύθυνο πώλησης σκαφών αναψυχής να ομολογήσει πως δεν έχει κανένα πρόβλημα με τη διοργάνωση πάρτυ στο σκάφος διαπράττοντας παράλληλα διακίνηση λευκής σαρκός ή πνίγοντας πρόσφυγες για να μην ενοχληθούν οι καλεσμένοι, βάζει εκλεγμένους επίσημους να ουρλιάζουν ρατσιστικές εκφράσεις στην κάμερα ή να φτιάχνουν ένα βίντεο προώθησης αρμάτωσης τρίχρονων με πλαστικά παιχνιδάκια-όπλα, ζητά (και παίρνει) την υπογραφή του Ντικ Τσέινι πάνω σε ένα μπουκάλι που έχει υποτιθέμενα χρησιμοποιηθεί σε βασανιστήρια τεχνητού πνιγμού. (Στην ξεκάθαρα σημαντικότερη κινηματογραφική απεικόνιση του Ντικ Τσέινι για φέτος.)
Είναι άβολο, ξεκαρδιστικό, σε σημεία δύσκολο να το βλέπεις, σε άλλα σημεία αδύνατο να μην το βλέπεις όσο κι αν σε βγάζει από τα ρούχα σου. Είναι κωμωδία συμπεριφορών που αδιαφορεί για το φράγμα αλήθειας και fiction και καταφέρνει (πέρα τις όποιες μικρές και μεγάλες δημόσιες συγγνώμες στις οποίες εξανάγκασε τα διάφορα θύματα των φαρσών, που τελικά δεν λένε και τίποτα) να αποτυπώσει μια κάποια αλήθεια για το πώς μοιάζει και σκέφτεται ο κόσμος σήμερα.
To τηλεοπτικό top-ten του 2018
- Flix Top-10 TV 2018: Λίγο έξω από τη δεκάδα
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 10
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 9
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 8
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 7
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 6
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 5
Το ερώτημα που θέτει η σειρά με τον τίτλο της είναι «Ποια Είναι Η Αμερική;», αλλά σε ένα δεύτερο επίπεδο θα μπορούσε να αναρωτιέται και κάτι ευρύτερο: Ποιο είναι το νόημα στο να αποκαλύπτεις Τι Πραγματικά Σκέφτονται οι άνθρωποι σε μια εποχή όπου το subtext έχει γίνει text με τον πιο ωμό τρόπο. Η σοκαριστική αποκάλυψη πως ένας άνθρωπος που υποπτευόσουν πως είναι ανήθικο γουρούνι, είναι όντως ανήθικο γουρούνι, δεν λογίζεται ως σοκαριστική, έτσι δεν είναι;
Η μελέτη όμως κοινωνικών συμπεριφορών δε μπορεί ποτέ να θεωρείται άχρηστη. Η σειρά εξετάζει τις δυναμικές που επιτρέπουν ή οδηγούν συγκεκριμένους ανθρώπους να εκφράζονται με συγκεκριμένους τρόπους σε συγκεκριμένες συνθήκες, κάτι που συχνά πετυχαίνει λυγίζοντας και την ίδια την πραγματικότητα με ξεκαρδιστικά σουρεάλ αποτελέσματα. Είναι ένα παράλογο καρτούν σινεματικό snapshot της Στιγμής, όπου η τοποθέτηση του ακροδεξιού ατιμασμένου σερίφη Τζο Αρπάιο δίπλα σε έναν μικρομέγαλο YouTube σταρ από τη Φινλανδία με όνομα OMGWhizzBoyOMG μπορεί να βγάζει οπτικό και περιεχομενικό νόημα.
Γράψαμε στο Flix
Ο ίδιος ο κοινωνικός ιστός στηρίζεται σε μια άγραφη συμφωνία, πως ακόμα και οι αντικρουόμενες ιδεολογίες ή κοσμοθεωρίες, λειτουργούν πάνω σε μια συγκεκριμένη συμπεριφορά. Στο τι είναι αλήθεια και τι όχι, στο τι είναι αποδεκτό και τι όχι. Λίγες μέρες μετά το ιστορικό πια «grab them by the pussy», ο Ντόναλντ Τραμπ βγήκε Πρόεδρος. Ποια ντροπή, ποια ευγένεια και ποιοι αισθητικοί κανόνες θα μπορούσαν πλέον να εκθέσουν τον οποιονδήποτε μετά από αυτό το γεγονός; (Περισσότερα.)
Το καλύτερο επεισόδιο
«102» (1x02)
Εδώ ήταν που ο Σάσα Μπάρον Κοέν έδωσε μέσα σε ένα άνοιγμα 20 λεπτών: Τον Ντικ Τσέινι να διαλέγει τον αγαπημένο του πόλεμο και να υπογράφει το μπουκάλι του τεχνητού πνιγμού, τον εκλεγμένο αντιπρόσωπο Τζέισον Σπένσερ να φωνάζει την «n-word» στην κάμερα και να επιτίθεται στον κωμικό με τα γυμνά του οπίσθια φωνάζοντας «America! America! America!» (ΣΙΝΕΜΑ.), μια influencer να βγαίνει σε φωτομοντάζ από green screen όπου ταϊζει πεινασμένα παιδάκια στην Αφρική μιλώντας μετά on camera για μια εμπειρία που δεν είχε ποτέ, και μια δημοτική συνέλευση σε μια μικρή πόλη να φτάνει με ορμή χιονοστιβάδας σε ένα ρατσιστικό ντελίριο με ανθρώπους να παραδέχονται πως “ανέχονται” τους μαύρους στην πόλη τους.
Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2018: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς και κερδίστε δωρέαν σινεμά για όλο το 2019!
Μια σκηνή
Η προαναφερθείσα τελευταία σκηνή του 2ου επεισοδίου (μάλλον γραμμένη και σκηνοθετημένη από τον ήρωά μας Νέιθαν Φίλντερ του «Nathan for You») είναι η κορυφαία της σεζόν αλλά αν διαλέξουμε μια άλλη από τα υπόλοιπα επεισόδια θα ήταν σίγουρα αυτή η φρικωδία με το σκάφος αναψυχής.
Παλιότερα
Το περσινό νούμερο 4: «The Leftovers»
Κι άλλος Νέιθαν Φίλντερ: «Nathan for You» (2017, #2)
To τηλεοπτικό top-ten του 2018
- Flix Top-10 TV 2018: Λίγο έξω από τη δεκάδα
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 10
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 9
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 8
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 7
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 6
- Flix Top-10 TV 2018: To νούμερο 5