Φτάσαμε στις μεγάλες κατηγορίες, κι εκείνες που υπό μία έννοια βγάζουν το λιγότερο νόημα. Επειδή ακριβώς πρόκειται για το προσωπείο των βραβείων, και η τηλεοπτική Ακαδημία παραμένει βαθιά μέσα της ακόμα ένας συντηρητικός οργανισμός (με τις φετινές υποψηφιότητες να είναι το σωστότερο βήμα που έχει κάνει, πάντως, εδώ και πάρα πολλά χρόνια), εδώ συναντά κανείς τις ασφαλέστερες επιλογές. Εξ ου και συχνά θα διακρίνει κανείς ασυνέπειες.
Τρανό φετινό παράδειγμα: Ο Λούις Σι Κέι είναι ο άνθρωπος με τις περισσότερες υποψηφιότητες σε όλες τις κατηγορίες συνολικά, το «Louie» πιθανότατα θα κερδίσει και 1-2 σημαντικά βραβεία, αλλά η σειρά δεν είναι καν υποψήφια για το μεγάλο βραβείο. Σε ποιο παράλληλο σύμπαν μοιάζει αυτό λογικό; Είναι λες και οι ψηφοφόροι ψηφίζουν με δύο διαφορετικές λογικές: Τα επιμέρους πράγματα όπου είναι ψαγμένοι και πειραματίζονται βραβεύουν σειρές σαν το «Justified» ή το «Shield» μια στο τόσο, και μετά υπάρχουν οι μεγάλες κατηγορίες όπου σοβαρευόμαστε, και ψηφίζουμε συνετά.
Την τελευταία 10ετία στις κατηγορίες Δράματος και Κωμωδίας έχουν υπάρξει 11 συνολικοί διαφορετικοί νικητές από τους πιθανούς 20. Την τελευταία 5ετία (από τους πιθανούς 10) μόλις 4. Που σημαίνει πως οι αλλαγές νικητών εδώ φέρουν λίγο το βάρος παράδοσης σκυτάλης. Σημαίνουν κάτι. Ενδεχομένως να ψήνεται μια τέτοια, ίσως πάλι και όχι. Σε κάθε περίπτωση, το παρελθόν μετράει.
Πάμε να δούμε τις 5 κατηγορίες καλύτερων εκπομπών.
Καλύτερο Δράμα
- «Boardwalk Empire»
- «Breaking Bad»
- «Downton Abbey»
- «Game of Thrones»
- «Homeland»
- «Mad Men»
Στα γρήγορα ποια δεν θα κερδίσουν για να φεύγουν από τη μέση: Το «Boardwalk Empire» γιατί η σειρά περνάει χωρίς να ακουμπάει. Το «Game of Thrones» γιατί είναι βαρύ fantasy και η 2η σεζόν δεν ήταν εξίσου καλή με την 1η.
Το «Homeland» χωρίς να είναι απίθανο, δε νομίζω πως είναι ακόμα έτοιμο και ούτε μοιάζει αρκετά ‘βραβειακό’. Και ναι, το ξέρω πως το 2006 κέρδισε το «24», αλλά οι αντίπαλοί του τότε ήταν το «House», το «Grey’s Anatomy» και «Sopranos»/«West Wing» στις χιλιοστές τους σεζόν. Ηταν ένα εντελώς διαφορετικό πεδίο τότε.
Αυτό μας αφήνει με τρεις σειρές και, ειλικρινά, όποια από τις τρεις το πάρει δε θα σοκαριστώ. Λογικό φαβορί θα πρέπει να θεωρείται, μέχρι αποδείξεως του εναντίου, το «Mad Men», μόνο και μόνο λόγω παράδοσης. Το έχει κερδίσει και για τις 4 προηγούμενες σεζόν του ως τώρα και, όχι ότι αυτό σημαίνει απαραιτήτως κάτι, αλλά η 5η ήταν ίσως η καλύτερη της σειράς μέχρι σήμερα. Αν το «Mad Men» όντως κερδίσει και φέτος, δε θα είναι μόνο η 5η σερί βράβευσή του, αλλά θα είναι η 7η επικράτηση του Μάθιου Γουάινερ στην κατηγορία Καλύτερου Δράματος την τελευταία δεκαετία. Απλά εξωφρενικό.
Μόνο και μόνο λόγω κούρασης, θα πρέπει να περιμένουμε κάτι άλλο να επιτεθεί, αργά ή γρήγορα. Φέτος είναι μια καλή συγκυρία: Το «Breaking Bad» προέρχεται από την καλύτερη, πιο σοκαριστική, πιο πολυσυζητημένη σεζόν του (για τα φετινά βραβεία η έγκυρη σεζόν είναι η 4η, θυμίζουμε, όχι η 5.1 που είδαμε πρόσφατα) και έχοντας πλέον σαφή στήριξη σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ερμηνείες, σενάρια, σκηνοθεσίες), μοιάζει σε ιδανική θέση για να κλέψει το βραβείο. Δεν είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο η Ακαδημία να αρχίζει να βραβεύει μια σειρά σε τόσο προχωρημένο σημείο της ζωής της, όμως όταν το κάνει, αφορά σχεδόν αποκλειστικά σειρές με αντι-ήρωες πρωταγωνιστές («Sopranos», «24»), ίσως επειδή μετά από αυτά τα πρώτα κρίσιμα χρόνια έχουν γίνει πλέον αποδεκτές και δεν αποτελεί ‘ρίσκο’ η βράβευσή τους.
Αυτά μας αφήνουν με το μεγάλο ερωτηματικό του «Downton Abbey». Η σειρά έχει όλο το hype του κόσμου στους κύκλους της βιομηχανίας, έχει προταθεί για τα πάντα, οπότε εμφανώς έχει ρόλο να παίξει. Για την ακρίβεια δε θα ήταν καθόλου σοκαριστική μια αουτσάιντερ νίκη, καθώς περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη έχει προταθεί φέτος στις δραματικές κατηγορίες, μοιάζει να είναι Η Σειρά Που Συμβαίνει Τώρα. Αλλά ακόμα κι αν δεν κάνει την υπέρβαση, θα κλέψει πολλές ψήφους από το σώμα ψηφοφόρων του «Mad Men», εξ ου και η κούρσα που λέγαμε ότι φέτος θα είναι πιο κοντινή από ποτέ.
Ξεκίνησα να γράφω πιστεύοντας πως το «Mad Men» θα νικήσει και τώρα είμαι στο όριο του να αλλάξω γνώμη προς το «Breaking Bad», αλλά ας το λήξουμε εδώ κι ας πάμε παρακάτω. Η κατηγορία είναι πολύ ανοιχτή.
Πρέπει να κερδίσει: «Mad Men» / Θα κερδίσει: «Mad Men»
Καλύτερη Κωμωδία
- «30 Rock»
- «The Big Bang Theory»
- «Curb Your Enthusiasm»
- «Girls»
- «Modern Family»
- «Veep»
Εδώ τα πράγματα είναι πιο απλά, γιατί τίποτα δε συνδυάζει τη μαζικότητα με την αποδοχή στα βραβεία που απολαμβάνει το «Modern Family» (το «30 Rock» παλιότερα αλλά ο καιρός του πέρασε). Οι ψηφοφόροι αποκλείεται να ψηφίζουν κατά χιλιάδες αυτό το ό,τι είναι που κάνει η Λένα Ντάναμ, ακόμα κι αν προηγουμένως την έχουν αναγνωρίσει σε επιμέρους κατηγορίες.
(Ας επαναφέρουμε την περίπτωση Λούις Σι Κέι. Καταλαβαίνουν πως αυτό που κάνει είναι εξαιρετικό σε επίπεδο σκηνοθετικό, τεχνικό, σεναριακό, ερμηνευτικό, κωμικό -όσο αφορά το προτεινόμενο stand-up του-, γενικώς τα πάντα και παντού. Αλλά είναι λες και την κρίσιμη στιγμή είπαν «Καλύτερη κωμωδία; Μα δε γελάω. Ας ψηφίσω “Modern Family”».)
Οπότε για να μην τα πολυλογούμε, αν δεν κερδίσει εδώ το «Modern Family» θα μιλάμε για τη μεγαλύτερη έκπληξη της βραδιάς.
Πρέπει να κερδίσει: «Girls» / Θα κερδίσει: «Modern Family»
Καλύτερη Μίνι Σειρά ή Τηλεταινία
- «American Horror Story»
- «Game Change»
- «Hatfields & McCoys»
- «Hemingway & Gellhorn»
- «Luther»
- «Sherlock: A Scandal in Belgravia»
Ειλικρινά δεν έχω ιδέα. Σε μια πιο συμβατική σύνθεση κατηγορίας το «Game Change» θα κέρδιζε χωρίς δεύτερη συζήτηση. Αλλά όπως ξαναείπαμε, εδώ γίνεται χαμός, έχουμε μέσα 3 σειρές από τις 6 να είναι μασκαρεμένες ως τηλεταινίες/μίνι σειρές δίχως να είναι τίποτα από τα δύο. Το πλεονέκτημα φαίνεται ιδιαίτερα στην περίπτωση του «American Horror Story», για το οποίο το promotion της επερχόμενης 2ης σεζόν ντουμπλάρει βολικότατα και ως καμπάνια για τα Emmy, κάτι που κανείς άλλος από τους διεκδικητές δεν έχει υπέρ του. Αλλά εγώ νιώθω πως θέλω να τη ρισκάρω την πρόβλεψη, ακριβώς στην λογική πως το ίδιο θα σκέφτονται κι οι ψηφοφόροι εδώ και ενάμιση μήνα βλέποντας παντού μικρά teasers και τρομακτικές αφίσες για τη νέα σεζόν: «Μοιάζει τρομερά cool αυτό το “American Horror Story” τελικά.»
Πρέπει να κερδίσει: «Sherlock: A Scandal in Belgravia» / Θα κερδίσει: «American Horror Story»
Καλύτερο Variety ή Κωμικό Σόου
- «The Colbert Report»
- «The Daily Show with Jon Stewart»
- «Jimmy Kimmel Live!»
- «Late Night with Jimmy Fallon»
- «Real Time with Bill Maher»
- «Saturday Night Live»
Τζον Στιούαρτ. Και πάλι, είναι από αυτές τις κατηγορίες που βγάζουν συνέχεια τον ίδιο νικητή οπότε δεν έχεις λόγο να προβλέψεις κάτι άλλο εκτός αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι. Και ειδικά σε χρονιά εκλογών, το poster boy της κοφτερής πολιτικής ενημέρωσης με άποψη και χιούμορ, δεν είναι δυνατόν να μην επιβραβευθεί.
Πρέπει να κερδίσει: «The Daily Show with Jon Stewart» / Θα κερδίσει: «The Daily Show with Jon Stewart»
Καλύτερο Διαγωνιστικό Ριάλιτι
- «The Amazing Race»
- «Dancing with the Stars»
- «Project Runway»
- «So You Think You Can Dance»
- «Top Chef»
- «The Voice»
Φέτος η κατηγορία κλείνει μια δεκαετία ζωής. Τις 8 από τις 9 προηγούμενες φορές ο νικητής ήταν το «Amazing Race». Δεν ξέρω κατά πόσο το ‘γυαλιστερό νέο πράγμα με hype’ (που είναι το «The Voice») μπορεί ρεαλιστικά να απειλήσει αυτή την κυριαρχία, αλλά υποθέτω δεν είναι τυχαίο πως δεν έχει επικρατήσει ποτέ εδώ κάποιος διαγωνισμός τραγουδιού. Ακόμα και στα πλαίσια μιας κατηγορίας για ριάλιτι, είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις κάτι τέτοιο για το επίπεδο τεχνικής αρτιότητάς του, όπως σαφέστα μπορείς για το «Amazing Race».
Πρέπει να κερδίσει: «So You Think You Can Dance» / Θα κερδίσει: «The Amazing Race»
Διαβάστε επίσης τις υπόλοιπες κατηγορίες: