Το 1982, ο 12χρονος Τζόνι Γκος μεγάλωνε στην Αϊοβα με τη μητέρα, τον πατριό του και τ' αδέλφια του: τίποτε δεν έδειχνε πως η ζωή του δε θα ήταν σύμφωνη με την «κανονικότητα» της κεντρικής Αμερικής. Μόνο που ένα πρωί, καθώς έκανε τη βόλτα του για να μοιράσει εφημερίδες στους καλούς γείτονες, ο Τζόνι εξαφανίστηκε, αφήνοντας πίσω το καροτσάκι με τις εφημερίδες και τον σκύλο του. Χωρίς να υπάρχει στοιχείο σύγκρουσης ή βίας, χωρίς ένα πτώμα ή ικανούς μάρτυρες, η αστυνομία, όπως όριζε ο νόμος, δε θεώρησε την εξαφάνιση έγκλημα και δεν ξεκίνησε τις έρευνες παρά τρεις μέρες αργότερα - πολύ αργότερα για να υπάρχουν ακόμα ευρήματα. Η μητέρα του Τζόνι, η Νορίν, χωρίς στιγμή να χάνει την πίστη, το θάρρος ή την αντοχή της, συνέχισε να τον αναζητά για τις επόμενες τρεις δεκαετίες, καταφέρνοντας πάρα πολλά, αλλά όχι να ξαναβρεί το γιο της.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Κι ο Ελβις τσιγγάνος ήταν
Υπάρχει λόγος που μέσα στις χιλιάδες αγνοούμενων παιδιών, η ιστορία του Τζόνι Γκος είναι σημαντική. Η Νορίν - που και τότε και τώρα μοιάζει να βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ λογικής και παράνοιας και πώς όχι - έτυχε να είναι μια δυναμική γυναίκα που αποφάσισε να πάρει τα πράγματα στα χέρια της, όταν συνειδητοποίησε ότι οι αρχές δεν επρόκειτο και δεν μπορούσαν να τη βοηθήσουν όπως έπρεπε. Εκανε μόνη της καμπάνια, με εκτυπώσεις με μηνύματα στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Οργάνωσε ομάδες βοήθειας, κάτι σαν τα σημερινά social media, από πρόθυμους άγνωστους ή ομοιοπαθείς που προσέφεραν δουλειά, από το να σηκώνουν τηλέφωνα μέχρι να ψάχνουν στα χωράφια. Συμφώνησε ώστε η φωτογραφία του Τζόνι, μαζί μ' ένα ακόμα αγνοούμενο αγόρι, να μπει, για πρώτη φορά στην ιστορία, στα χάρτινα μπουκάλια με το γάλα που έφταναν σ' εκατομμύρια σπίτια. Κατάφερε, μόνη, να ξεσηκώσει την κοινή γνώμη για ένα έγκλημα διαρκείας που συνέβαινε κάτω από τα μάτια της κοινωνίας και με την ανοχή της.
Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Αυτό το κάτι της Κάθριν Χέπμπορν
Μετά την εξαφάνιση του Τζόνι όλα άλλαξαν: από τη νομοθεσία που, πια επιτρέπει στις αρχές ν' αναλάβουν δράση πολύ γρηγορότερα, μέχρι τη συνείδηση της παραδοσιακής Αμερικής που έπαψε ν' αφήνει τα παιδιά απροστάτευτα, που έχασε την παράλογη αθωότητά της και συνειδητοποίησε τι σημαίνει παιδεραστία και κύκλωμα εκμετάλλευσης. Η Νορίν δε βρήκε τον Τζόνι, βοήθησε όμως, έμμεσα και άμεσα (σήμερα δεν παύει να επισκέπτεται και να συμβουλεύει μητέρες που βρίσκονται στη δική της θέση), άλλες οικογένειες ν' αντιμετωπίσουν την απώλεια πιο αποτελεσματικά.
To «Who Took Johnny» («Ποιος Αρπαξε τον Τζόνι;») των Ντέιβιντ Μπέιλινσον, Σούκι Χόλι και Μάικλ Γκαλίνσκι είναι ένα από εκείνα τα ντοκιμαντέρ, όπως συχνά του HBO, που παρακολουθεί την έρευνα, τους θύτες και τα θύματα σαν άλλος ντετέκτιβ με κάμερα, συμβάλλοντας στις καταθέσεις και στις αποκαλύψεις. Και, ευτυχώς, ταυτόχρονα, αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά μιας μικρής, «ηθικής» κοινότητας, όπως υπάρχουν σ' όλον τον κόσμο, εκεί όπου ποτέ δε γνωρίζουν, δε βλέπουν και δεν κάνουν τίποτα, την οποία οι καταστάσεις αναγκάζουν να έρθει αντιμέτωπη με την ενοχή της. Κι αυτό είναι το καθοριστικότερο εύρημα σε κάθε υπόθεση αγνοούμενου παιδιού.
Η ταινία «Ποιος Αρπαξε τον Τζόνι;» προβάλλεται σε επανάληψη την Τετάρτη, 18 Μαρτίου, στις 20.30, στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα.
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα πραγματοποιείται από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου 2015, στις αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα και Τώνια Μαρκετάκη. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει καθημερινά την ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ μέσα και έξω από τις αίθουσες
Διαβάστε περισσότερα:
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτό το κάτι της Κάθριν Χέπμπορν
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, «Sam Roma»: Κι ο Ελβις τσιγγάνος ήταν
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οζουρντουί ον παρλ φρανσέ
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Ρεμπέκα ήταν μόνο επισκέπτρια στον κόσμο μας
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Πάολα έκανε τη λάλα της - και πολλά παραπάνω
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, «Poverty Inc», όταν η φτώχεια γίνεται προσοδοφόρα επιχείρηση
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 5 χρόνια μετά την «Αγέλαστο Πέτρα», ο Φίλιππος Κουτσαφτής κοιτάζει τον επίγειο παράδεισο
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Μετά το «The Act of Killing», ο Τζόσουα Οπενχαϊμερ μετρά την όραση του θύτη
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Εναρξη με Ξυδάκη, υπερήλικες και νέο αέρα
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οδηγός Επιβίωσης
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Greeks do it better!
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Μεγάλοι δημιουργοί αναζητούν την αλήθεια
- 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Επτά γερμανικά ντοκιμαντέρ μάς ανοίγουν τα μάτια στον κόσμο
- Πρώτοι «δυνατοί» τίτλοι για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης