Φεστιβάλ / Βραβεία

6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου: Ο Μιγκέλ Γκόμες μιλάει στο Flix πριν φτάσει στο νησί

of 10

Λίγο πριν φτάσει στη Σύρο, ο σπουδαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης Μιγκέλ Γκόμες μίλησε στο Flix για την οικονομική κρίση και το ψέμα που λέγεται σινεμά.

6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου: Ο Μιγκέλ Γκόμες μιλάει στο Flix πριν φτάσει στο νησί
Ο Μιγκέλ Γκόμες στο «Arabian Nights: Volume 1 - The Restless One»

Με τέσσερις ταινίες στο ενεργητικό του –έξι στην πραγματικότητα, αν υπολογίσει κανείς ότι το επικό «Arabian Nights» (2015) αποτελείται ουσιαστικά από τρεις ταινίες– ο Πορτογάλος Μιγκέλ Γκόμες έχει κερδίσει ήδη μια θέση στο πάνθεον των σημαντικότερων σύγχρονων Ευρωπαίων δημιουργών.

Ξεκινώντας την καριέρα του ως κριτικός κινηματογράφου, ο Γκόμες έδωσε από νωρίς το στίγμα του και ως κινηματογραφιστής, χάρη στον ιδιοσυγκρασιακό του τρόπο να παντρεύει τη φαντασία και την ποίηση με τον ρεαλισμό, την Ιστορία και τη συλλογική μνήμη με την ίδια την ψευδαίσθηση του σινεμά.

Διαβάστε ακόμη: 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου: Ενα καλειδοσκόπιο από μικρού μήκους δημιουργίες

Miguel Gomes 607

Για όλους τους παραπάνω λόγους, κι ακόμα περισσότερους, η παρουσία του ως τιμώμενο πρόσωπο και καλεσμένος στο 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου αποτελεί ένα από τα highlights της φετινής διοργάνωσης.

Ο Γκόμες θα βρεθεί στη Σύρο για να παραδώσει ένα εργαστήριο-masterclass, το Σάββατο 21 Ιουλίου, ενώ θα παρουσιάσει επίσης τις προβολές των ταινιών του «Our Beloved Month of August» (2008) και «Χαμένος Παράδεισος» («Tabu», 2012), καθώς και την ταινία του συμπατριώτη του, Μανοέλ ντε Ολιβέιρα, «Rite of Spring» (1963), την οποία ο ίδιος επέλεξε για να προβληθεί στο Φεστιβάλ στο πλαίσιο της φετινής θεματικής «Is it real?».

Our Beloved Month of August 607 «Our Beloved Month of August»

Λίγο πριν το Φεστιβάλ τον υποδεχτεί, ο Μιγκέλ Γκόμες μίλησε στο Flix για την οικονομική κρίση, το ψέμα που λέγεται σινεμά και την αποστροφή του απέναντι στην ψηφιακή τεχνολογία.

Εχετε πει στο παρελθόν ότι το σινεμά έχει τη συνήθεια να δημιουργεί αναμνήσεις από αληθινά πράγματα που δεν υπήρξαν ποτέ. Τι ψευδείς αναμνήσεις έχει χαρίσει σε σας το σινεμά καθώς μεγαλώνατε και τι αναμνήσεις θα θέλατε να δημιουργήσετε εσείς στους θεατές των ταινιών σας;

Νομίζω ότι το έλεγα αυτό σχετικά με την ψεύτικη Αφρική που μπορείτε να δείτε στο «Tabu». Μια Αφρική που ποτέ δεν υπήρξε στην πραγματικότητα… Παρ’ όλα αυτά, μπορεί κανείς να θυμηθεί αυτήν την ψεύτικη Αφρική μέσα από ένα σωρό αναμνήσεις από ταινίες. Αυτές οι ψεύτικες αναμνήσεις είναι εμφυτευμένες συλλογικά στο σινεφίλ κοινό, οπότε είναι κάτι που μοιραζόμαστε και δεν έχει κανένα νόημα για μένα να επιλέξω τις δικές μου προσωπικές αναμνήσεις. Αυτό θα ήταν εγωιστικό, αγαπητοί σύντροφοι. Στις ταινίες μου, υποθέτω, προσπαθώ να οργανώσω τη σύγκρουση ανάμεσα σε μια απτή πραγματικότητα (ένα μέρος με ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο) και κάποιου είδους μυθολογία ή φαντασιακό περιβάλλον (που μπορεί να επιτευχθεί ή όχι μέσα από το σινεμά).

Tabu 607 «Tabu»

Εχετε εκφραστεί παλαιότερα κατά της ψηφιακής κινηματογράφησης. Σας θυμώνει ακόμα το γεγονός ότι οι περισσότεροι σκηνοθέτες είναι πάνω κάτω αναγκασμένοι να καταφύγουν σ’ αυτήν; Τι είναι αυτό που σας απωθεί τόσο και έχετε αλλάξει καθόλου γνώμη τα τελευταία χρόνια;

Ε όχι και να με θυμώνει… Αν θύμωνα επειδή άλλοι κινηματογραφιστές χρησιμοποιούν ψηφιακές κάμερες για να γυρίσουν ταινίες, θα χρειαζόμουν ψυχιατρική παρακολούθηση! Απλά νομίζω ότι ακόμα προτιμώ να γυρίζω ταινίες σε φιλμ. Και όχι, τίποτα δεν έχει συμβεί που να με έχει κάνει να αλλάξω γνώμη τα τελευταία χρόνια, με την έλλειψη δυνατότητας να γυρίσεις στο εκτυφλωτικό φως της μέρας με ψηφιακές κάμερες – ακόμα δείχνει πολύ χειρότερα απ’ ότι στο φιλμ. Αλλά, για παράδειγμα, κινηματογραφιστές όπως ο Πέδρο Κόστα και ο Γουάνγκ Μπινγκ είναι καταπληκτικοί σκηνοθέτες οι οποίοι χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία. Και ο τρόπος που την χρησιμοποιούν και αυτό που τους προσφέρει είναι καίριας σημασίας για τα έξοχα αποτελέσματα που επιτυγχάνουν.

Our Beloved Month of August 607 «Our Beloved Month of August»

Οταν γυρίζατε την τριλογία «Arabian Nights», για την οικονομική κρίση στην Πορτογαλία, είχατε παρηγορηθεί καθόλου που «τα πράγματα είναι χειρότερα στην Ελλάδα», όπως συχνά αναφερόταν. Πώς έχει εξελιχθεί η κατάσταση στην Πορτογαλία από τότε που ολοκληρώσατε το φιλμ; Νιώθετε ακόμα την ανάγκη να γυρίζετε ταινίες εκεί ή έχετε δώσει την άδεια στον εαυτό σας να προχωρήσει;

Υποθέτω ότι «τα πράγματα ήταν χειρότερα στην Ελλάδα» και είναι αλήθεια ότι στο μετριότατο πολιτικό καθεστώς της Πορτογαλίας επικαλούνταν συχνά την Ελλάδα ως παρηγοριά για τη δική μας κατάσταση. Είναι αισχρό. Είμαστε ελαφρώς καλύτερα από τότε που έφυγαν η τρόικα και η προηγούμενη δεξιά κυβέρνηση, αλλά ακόμα σε αρκετά κακή κατάσταση. Ουσιαστικά, οι «Αραβικές Νύχτες» θα μπορούσαν να συνεχίζονται επ’ αόριστον. Αλλά μαζέψαμε όλα τα χρήματα που θα μπορούσαμε να συγκεντρώσουμε για μια ταινία σαν αυτήν και τα ξοδέψαμε σε ένα χρόνο γυρίσματα. Υπακούσαμε αυτόν τον όρο που βάλαμε στους εαυτούς μας. Τώρα θα κάνουμε κάτι πολύ διαφορετικό, μια ταινία στη Βραζιλία, που εκτυλίσσεται στα τέλη του 19ου αιώνα. Η αφοσίωση ενός κινηματογραφιστή ανήκει εκεί όπου βρίσκονται οι επιθυμίες του. Και οι δικές μου με οδήγησαν σε αυτήν την κατεύθυνση.

Miguel Gomes 607 Ο Μιγκέλ Γκόμες στο «Arabian Nights: Volume 1 - The Restless One»

Διαβάστε ακόμη


Από τις 17 μέχρι και τις 22 Ιουλίου, το Flix θα βρίσκεται στη Σύρο για να σας μεταφέρει εικόνες του φεστιβάλ - ή για να σας συναντήσει εκεί. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του SIFF.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου (SIFF) ιδρύθηκε το 2013 και προβάλλει μια ευρεία γκάμα κινηματογραφικών ειδών σε παραδοσιακούς και αναδιαμορφωμένους χώρους του νησιού. Διεξάγεται στο μέσο του καλοκαιριού και τοποθετείται πέρα από τις συνηθισμένες απαιτήσεις και ιεραρχίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Το SIFF ενσωματώνει στο δικό του μοναδικό σκηνικό εκδηλώσεις, στυλ και προγράμματα – πειραματικά και αφηγηματικά, σύγχρονα και με αναδρομικό χαρακτήρα, ελληνικά και διεθνή, εργαστήρια και εκδηλώσεις διευρυμένου κινηματογράφου.

Διαβάστε και δείτε όσα ζήσαμε πέρσι, στο SIFF 2017:

siff 2018 poster 607