Buzz

O Ανταμ Γιαουκ των Beastie Boys δεν θα σταματήσει ποτέ να...fight for your right to party!

of 10

Στα 47 του χρόνια, o Ανταμ Γιάουκ, ο MCA των Beastie Boys έφυγε από αυτή τη ζωή, ραπάροντας μια σύντομη αλλά γεμάτη ζωή, φτιαγμένη από ένα όραμα για τη μουσική, τον κινηματογράφο και την Τέχνη και πολεμώντας αδιάκοπα για το δικαίωμα στο...πάρτι!

O Ανταμ Γιαουκ των Beastie Boys δεν θα σταματήσει ποτέ να...fight for your right to party!

Εχουν περάσει 27 χρόνια από το 1985, όταν οι Beastie Boys άνοιγαν τις συναυλίες των Public Image Ltd. και της Madonna ξεκινώντας - με άποψη - την πορεία τους στην αμερικάνικη μουσική σκηνή των 80s, ως ένα από τα πλέον εμβληματικά hip-hop συγκροτήματα όλων των εποχών.

Ενα χρόνο μετά, το 1986, θα κυκλοφορούσαν το «Licensed to Ill», το πιο πετυχημένο ραπ άλμπουμ ολόκληρης της δεκαετίας του '80, το πρώτο που ανέβηκε μέχρι το νούμερο 1 του Billboard και αυτό που περιείχε το «(You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)», το τραγούδι-ύμνο μιας ολόκληρης γενιάς που θα εκμηδένιζε το κενό ανάμεσα στην κουλτούρα του MTV και τους κακόφημους δρόμους της Νέας Υόρκης.

Τίποτα δεν θα είχε γίνει φυσικά, αν το 1981 ο 17χρονος τότε Ανταμ Γιάουκ δεν είχε δει μια συναυλία των Black Flag στην πρώτη τους εμφάνιση στη Νέα Υόρκη και δεν του είχε μπει η ιδέα να φτιάξει ένα hardcore punk συγκρότημα που σύντομα θα γινόταν ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά της underground σκηνής της Νέας Υόρκης.

Τα υπόλοιπα είναι απλά ιστορία. Οι Beastie Boys θα κυκλοφορούσαν μέχρι το 2011 ακόμη επτά άλμπουμ (ανάμεσα τους το «Ill Communication» του 1994 που περιείχε το «Sabotage» και το πιο πρόσφατο «Hot Sauce Committee Part Two» του 2011), το punk θα γινόταν ραπ και το hardcore χιπ-χοπ και το συγκρότημα που κάποτε ονειρεύτηκε ο Γιάουκ - αργότερα πιο γνωστός ως MCA - θα έγραφε τη δική του ιστορία, γραμμένη με δυνατά beats, οργισμένους στίχους και μια διείσδυση στην ποπ κουλτούρα που θα ζήλευε μέχρι και ο Αντι Γουόρχολ.

O Ανταμ Γιάουκ, όμως, υπήρξε ανέκαθεν πιο πολυπράγμων από το να ραπάρει τις ιστορίες (επιστημονικής) φαντασίας των Beastie Boys. Αλλάζοντας περσόνες, ονόματα και ρόλους, ο Γιάουκ σκηνοθέτησε πολλά από τα αρχετυπικά βίντεο του συγκροτήματος (με το όνομα Ναθάνιελ Χορνμπλάουερ - δείτε παρακάτω το «Intergalactic»), το 2002 ίδρυσε ένα ανεξάρτητο στούντιο, το «Osciloscope Laboratories» και μια κινηματογραφική εταιρεία διανομής, την «Oscilloscope Pictures», ενώ ως ενεργός Βουδιστής, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του «Tibetan Independence Movement» ιδρύοντας τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Milarepa Fund και οργανώνοντας το φιλανρθωπικό Tibetan Freedom Concert.

To κινηματογραφικό τμήμα της Oscilloscope φτιάχτηκε στην πραγματικότητα το 2008 με τη προσθήκη στη διεύθυνση του Ντέιβιντ Φένκερ της ThinkFilm, με σκοπό να διανείμει το ντοκιμαντέρ του Γιάουκ «Gunning for #1 Spot», που αφηγείται τις ζωές οκτώ κορυφαίων παικτών του μπάσκετ του αμερικάνικου σχολικού πρωταθλήματος. Από τότε και μέχρι σήμερα έχει διανείμει στην Αμερική σημαντικές ανεξάρτητες ταινίες, όπως το «Wendy and Lucy» της Κέλι Ράινχαρτ, το «The Messenger» του Ορεν Μόβερμαν , τα «Ανεμοδαρμένα Υψη» της Αντρεα Αρνολντ, το «Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν» της Λιν Ράμσεϊ σε μια λίστα που αποδεικνύει το γούστο του Γιάουκ, αλλά και το ρίσκο που θέλησε να πάρει δίνοντας ευκαιρία σε ταινίες που στην πραγματικότητα κανείς δεν θεωρούσε ότι θα μπορούσαν να βρεθούν στις αμερικάνικες αίθουσες με αξιώσεις.

Και δεν θα υπήρχε τίποτα να σταματήσει την ενεργητικότητα του Ανταμ Γιάουκ, εκτός από την ίδια τη ζωή που του επιφύλλασε μια διάγνωση με καρκίνο το 2009, την οποία ο ίδιος αντιμετώπισε αλλάζοντας τρόπο ζωής - σύμφωνα με τις βουδιστικές διδαχές - θεωρώντας για λίγο πως θα μπορούσε να θεραπευθεί.

Ο θάνατος του, στις 4 Μαΐου του 2012 ήταν απλά το τέλος ενός εμπνευσμένου καλλιτέχνη, ενός παιδιού που ξεκίνησε από μια γειτονιά του Μπρούκλιν αλλάζοντας τον τρόπο που η μουσική βιομηχανία θα αντιμετώπιζε για πάντα τους λευκούς ράπερ και ένας ακτιβιστής που μπορεί να μην κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο, αλλά που με τον δικό του τρόπο άφησε μερικές εκρήξεις μουσικής ιδιοφυίας να σπέρνουν ακόμη τον πανικό στην ανησυχητική «ησυχία» ενος πλανήτη που χρειάστηκε περισσότερες από μια φορές τη φωνή του για να ξυπνήσει και να ξεκινήσει το...πάρτι!

Δείτε το βίντεο κλιπ του «Intergalactic» από το 1998, της μεγαλύτερης επιτυχίας των Beastie Boys, διαβάστε το σημείωμα για το θάνατο του Γιοτς στο επίσημο site του συγκροτήματος και θυμηθείτε τους στίχους του Γιάουκ:

"Well I got to keep it going keep it going full steam/ Too sweet to be sour too nice to be mean/ On the tough guy style I'm not too keen/ To try to change the world I will plot and scheme"