Συνέντευξη

«Ας δείξουμε τους άνδρες να σαστίζουν, τις γυναίκες να είναι δυνατές και κουλ.» Η Μπετίνα Ομπερλι μιλά στο Flix για το «Μη Φεύγεις, Βάντα!»

of 10

Μιλάμε με τη σκηνοθέτη λίγο πριν η ταινία βγει στις αίθουσες, από το Cinobo.

«Ας δείξουμε τους άνδρες να σαστίζουν, τις γυναίκες να είναι δυνατές και κουλ.» Η Μπετίνα Ομπερλι μιλά στο Flix για το «Μη Φεύγεις, Βάντα!»
Μπετίνα Ομπερλι (φωτό: Ανίτα Αφεντράνγκερ)

Μια τριαντεπεντάχρονη οικιακή βοηθός από την Πολωνία φροντίζει τον ηλικιωμένο πατριάρχη μιας οικογένειας, στην πολυτελή τους βίλα στην Ελβετία. Οταν ξαφνικά μείνει έγκυος, η ταυτότητα του πατέρα θα οδηγήσει σε ευτράπελες αποκαλύψεις. Με πνευματώδεις στιχομυθίες και σπιντάτο σκηνοθετικό ρυθμό, η αναπάντεχα feelgood έκπληξη της χρονιάς που κλέβει τις εντυπώσεις.

Η Ελβετίδα Μπετίνα Ομπερλι που, πριν τρία χρόνια, βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το «The Wind Turns», επιστρέφει με μια τολμηρή τραγικωμωδία, το «Μη Φεύγεις, Βάντα!», που ξεχώρισε στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα. Μέσα από μια ιστορία οικογενειακή, η Ομπερλι καταπιάνεται με το μεταναστευτικό, τη χαρακτηριστικά ευρωπαϊκή ταξική ανισότητα, αλλά και με τις σχέσεις αγάπης που σπάνια είναι ομαλές και συνήθως αγκαλιάζουν τις ρωγμές τους.

Το «Μη Φεύγεις, Βάντα!» έρχεται στους κινηματογράφους στις 29 Ιουλίου και σύντομα θα προβάλλεται αποκλειστικά στο Cinobo.

Το Flix μίλησε με την Μπετίνα Ομπερλι για όλα τα τρωτά και τα θαυμαστά των οικογενειακών σχέσεων, για τις δυνατές γυναίκες αλλά και τις ανεκτίμητες αγελάδες της ζωής μας! Διαβάστε παρακάτω όσα μας είπε.

μη φεύγεις βάντα 607

Η ταινία κάνει ένα ξεκάθαρο ταξικό σχόλιο σχετικά με την ανισότητα μεταξύ των Ελβετών μεγαλοαστών και της «Πολωνέζας». Θα λέγατε ότι η ταινία παίρνει μια πολιτική θέση, παρότι μεταξύ των δύο πλευρών υπάρχει... αμοιβαία εκμετάλλευση;

Θα έλεγα πως ναι. Τη δεκαετία του '60, όταν υπήρξε ένα κύμα Ιταλών εργατών που ήρθαν στην Ελβετία για να βοηθήσουν τη χώρα μας φτιάχνοντας τούνελ και δρόμους, ο διάσημος συγγραφέας Μαξ Φρις έγραψε, «Ζητήσαμε εργάτες. Αντ' αυτών ήρθαν άνθρωποι.» Οι εργάτες είχαν απολύτως ανθρώπινες ανάγκες, όπως το να φέρουν μαζί τους τις οικογένειές τους ή να ζουν σε διαμερίσματα κι όχι πια σε κοντέινερ... Αυτή ήταν μια από τις πρώτες ιδέες γι' αυτή την ταινία: παραμένει γεγονός ότι εκμεταλλευόμαστε τους μετανάστες εργάτες αλλά μόλις εκφραστούν για τις ανάγκες τους, το πράγμα μπερδεύεται. Τι είμαστε διατεθειμένοι να τους προσφέρουμε; Μπορούμε να συμπεριφερθούμε σε μια γυναίκα σαν τη Βάντα, που κάνει αυτή την εξαντλητική δουλειά του να φροντίζει εδώ μια οικογένεια και ν' αφήνει πίσω τη δική της, με σεβασμό και ισοτιμία; Και τι πρέπει να συμβεί για να γίνει αυτή η κατάσταση επωφελής για όλους;

μη φεύγεις βάντα 607

Μ' έναν παράξενο τρόπο αυτή είναι μια feelgood ταινία για πολύ δυσάρεστες πράξεις - όλοι σας οι ήρωες είναι συμπαθείς αλλά κανείς τους δεν είναι «καλός», όλοι έχουν τη σκοτεινή πλευρά τους. Η δική σας οπτική για την ανθρωπότητα είναι τρυφερή ή κυνική ή και τα δύο;

Μ' αρέσουν πολύ οι ιστορίες με ευάλωτους, αντίξοους ήρωες που παλεύουν και ηττούνται και μετά ξανασηκώνονται, όταν διατυπώνονται με μια ανθρωπιστική οπτική. Νομίζω ότι αυτό ακριβώς είμαστε εμείς οι άνθρωποι, με τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες μας και θέλω να εξερευνήσω τέτοιους ήρωες και να αφηγηθώ τις ιστορίες τους εμπλέκοντας συναισθηματικά τους θεατές. Και το χιούμορ παίζει μεγάλο ρόλο: αυτή η ταινία μιλά για ένα όχι και τόσο αστείο θέμα, αλλά ήταν πολύ σημαντικό για τη συν-σεναριογράφο μου, Κούκι Ζίσε και για μένα να εμποτίσουμε το σενάριο με στοιχεία που θα σε κάνουν να γελάσεις. Δεν κοροϊδεύουμε τους ήρωες, αυτό θα ήταν κυνισμός, αλλά μπορούμε να γελάμε με τις καταστάσεις στις οποίες εγκλωβίζονται, ειδικά η οικογένεια των Ελβετών και πόσο μακριά μπορούν να φτάσουν για να ξεφύγουν από αυτές. Οπότε το να βρούμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας ήταν η μεγάλη πρόκληση αυτής της ταινίας.

μη φεύγεις βάντα 607

Πώς σας ήρθε η ιδέα της αγελάδας; Δηλώνετε ότι είναι εν μέρει πραγματική ιστορία, παρότι αυτό ακούγεται απίστευτο!

Η Μποζένα Ντομάνσκα, μια πρώην νοσηλεύτρια που μετακινείται μεταξύ Πολωνίας και Δύσης για 20 χρόνια, μας βοήθησε πολύ στην έρευνά μας. Και μου είπε την ιστορία, πώς αγόρασε μια αγελάδα για την οικογένειά της στην Πολωνία με τον πρώτο της μισθό - ένα πολύ χρήσιμο δώρο για το οποίο ένιωσε μεγάλο καμάρι. Ετσι, πήραμε αυτό το στοιχείο και το προσαρμόσαμε στο σενάριο. Μας φάνηκε ωραία μεταφορά για κάθε αφηγηματική πράξη: Τη Βάντα την αρμέγουν σαν αγελάδα σε διάφορα επίπεδα ώσπου θηλάζει το νεογέννητο παιδάκι κι επιπλέον μπορέσαμε να εξηγήσουμε το αγροτικό παρελθόν του Γιόζεφ οπτικά και μόνο, χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε λέξεις.

μη φεύγεις βάντα 607

Αυτή είναι κυρίως μια ταινία για την οικογένεια - την οικογένεια του Γιόζεφ αλλά και, φυσικά, εκείνη της Βάντα και τη νέα οικογένεια που σχηματίζεται στο τέλος της ταινίας. Τι τις συνδέει και τι τις χωρίζει;

Νομίζω ότι τις συνδέουν πολύ περισσότερα πράγματα απ' όσα τις χωρίζουν. Φυσικά υπάρχουν πολιτισμικές και οικονομικές διαφορές. Αλλά η οικογένεια είναι ένα πολύ ευρύ αφηγηματικό πεδίο κι ο καθένας μπορεί να βρει έναν τρόπο να ταυτιστεί γιατί ο καθένας έχει μια οικογένεια. Κι οι δυο οικογένειες δοκιμάζονται, εμφανίζονται ρωγμές κι έρχονται στο φως δυσάρεστες αποκαλύψεις. Ολα τα μέλη αναγκάζονται να είναι ειλικρινή μεταξύ τους. Αυτό είναι απελευθερωτικό, ενίοτε αστείο, αλλά επίσης και πολύ επώδυνο σε κάποιες περιπτώσεις. Οι οικογένειες σχεδόν διαλύονται - αλλά για μένα αυτή είναι μια ταινία για το πώς έρχεσαι πιο κοντά με τον άλλο. Είναι μια ταινία ομαδική, έχει να κάνει με τους γονείς και τα παιδιά και με το τι μπορεί να κάνει κάποιος στα μέλη της οικογένειάς του. Δεν είναι μόνο η Βάντα που θέλει να της συμπεριφέρονται με σεβασμό κι αξιοπρέπεια - όλα τα μέλη και των δυο οικογενειών αυτό λαχταρούν. Νομίζω πως αυτό είναι πανανθρώπινο και συνδέει κάθε οικογένεια. Η Βάντα είναι η πρωταγωνίστρια, ο καταλύτης των εξελίξεων, εκείνη προκαλεί τις αλλαγές στους υπόλοιπους ήρωες, αλλά κι αυτοί είναι εξίσου ενδιαφέροντες. Το ξεδίπλωμα της ιστορίας κι όλων της των συνεπειών προσφέρει διαφορετικές οπτικές και ανατροπές.

μη φεύγεις βάντα 607

Συμφωνείτε ότι στην ταινία οι γυναίκες ηρωίδες είναι οι δυνατές, ενώ οι άνδρες ήρωες είναι αδύναμοι ή παθητικοί; Ηταν σκόπιμη αυτή σας η απόφαση;

Είναι φυσικό να έχω μια γυναικεία οπτική και δεν το σκέφτομαι πολύ, ούτε χρειάζεται να πιέσω τον εαυτό μου. Μ' ενδιαφέρει να δημιουργώ σύνθετους ήρωες και νομίζω ότι απλώς έχουμε δει τόσους πολλούς άνδρες υπερήρωες τις τελευταίες δεκαετίες που είναι ενδιαφέρον να δείξουμε τώρα τους άνδρες να σαστίζουν και να παιδεύονται, όπως κάνουν στην πραγματικότητα, όπως και το να παρουσιάζουμε τις γυναίκες δυνατές και κουλ. Σοβαρά - πιστεύω πως το σινεμά προσφέρει μια πανέμορφη και τεράστια γκάμα οπτικών, χαρακτήρων και θεμάτων και σ' αυτήν εδώ την ταινία οι γυναίκες είναι εκείνες που δείχνουν κάποια, τουλάχιστον, πίστη σ' έναν σύνθετο κόσμο και, ναι, αυτή ήταν μια απόφαση που πήραμε από την αρχή.

Δες τη συναρπαστική τραγικωμωδία (και την αγελάδα της), «Μη Φεύγεις, Βάντα» στους κινηματογράφους από τις 29 Ιουλίου και σύντομα αποκλειστικά στο Cinobo.

Θες δωρεάν εισιτήριο για το «Μη Φεύγεις, Βάντα!»; Γίνε συνδρομητής στην κινηματογραφική streaming πλατφόρμα Cinobo και με 7.99€/ μήνα θα δικαιούσαι δωρεάν εισιτήρια σε συνεργαζόμενους κινηματογράφους όλο το καλοκαίρι με τα Cinobo Nights. Παράλληλα, θα έχεις πρόσβαση στη μεγαλύτερη online κινηματογραφική ταινιοθήκη στην Ελλάδα, από όλες τις συσκευές σου. Ξεκίνα τη δωρεάν δοκιμή σου τώρα και θα δικαιούσαι δωρεάν εισιτήριο μετά το πέρας της δωρεάν δοκιμής 14 ημερών.