Το 1947, ένας ηλικωμένος πλέον Σέρλοκ Χολμς, επιστρέφει από ένα ταξίδι στην Ιαπωνία στο απομακρυσμένο παραθαλάσσιο σπίτι του, και περνάει το τέλος των ημερών του φροντίζοντας τις μέλισσες του. Μόνη του συντροφιά, η οικονόμος και ο νεαρός γιος της. Παλεύοντας με τις δυνάμεις του μυαλού του που τον εγκαταλείπουν, ο Χολμς βασίζεται στο νεαρό αγόρι για να επαναφέρει τις αναμνήσεις της τελευταίας του υπόθεσης που τον έκαναν να παραιτηθεί. Αναζητεί απαντήσεις στα μυστήρια της ζωής και της αγάπης - πριν να είναι αργά.
Χρειάστηκαν πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες (από το «Kinsey» του 2004, το «Dreamgirls» του 2006, τα δύο φινάλε του «Twilight Saga» και το «Fifth Estate» του 2013) για να επιστρέψει ο Μπιλ Κόντον στον Ιαν ΜακΚέλεν και μαζί του να θυμηθεί το λόγο για το 1998 χαιρετίστηκε ως ένας από τους πιο αξιοσημείωτους νέους σκηνοθέτες, παραδίδοντας το «Θεοί και Δαίμονες» για τον σκηνοθέτη Τζέιμς Γουέιλ, μια ανεξίτηλη και βαθιά ανθρώπινη ιστορία για το χρόνο που περνάει και τις εμμονές που δεν φεύγουν ποτέ πρώτες...
Στο «Mr. Holmes», ο Μπιλ Κόντον είναι ξανά εκείνος ο υπέροχος σκηνοθέτης που δεν χάνει πόντο από το βρετανικό class, υπηρετεί μια άρτια μικρή παραγωγή με μεγάλα αποθέματα καρδιάς και αποδεικνύει πώς γίνεται το κλασικό σινεμά που μπορεί να σε συγκινήσει χωρίς περιστροφές και τρικ, αλλά με ατόφιες κινηματογραφικές αρετές.
Bασισμένο στο βιβλίο του Μιτς Κάλιν «A Slight Trick of the Mind» που κυκλοφόρησε το 2005, το «Mr. Holmes» είναι ποτισμένο με τη μελαγχολία της εποχής του και του ηλικιωμένου πρωταγωνιστή του. Απλωμένο σε τρεις χρόνους (δύο στο παρελθόν και μια στο παρόν) και ευλογημένο από τρεις συγκλονιστικές ερμηνείες, το «Mr. Holmes» μπορεί να μιλάει για τον διασημότερο λογοτεχνικό ντετέκτιβ όλων των εποχών, αλλά στην πραγματικότητα αφηγείται την ιστορία ενός άνδρα που ενώ έχτισε όλη του τη ζωή πάνω στη μνήμη του, είναι αναγκασμένος να παρατηρεί ανήμπορος τα γηρατεία να του τη στερούν μέρα με τη μέρα.
Η προσπάθειά του να κρατηθεί οξυδερκής και ζωντανός θα διοχετευτεί στη σχέση του με τον μικρό γιο της οικονόμου του, στα μελίσσια που φτιάχνουν βασιλικό πολτό στον κήπο του και στην ανάγκη του να ολοκληρώσει επιτέλους τη συγγραφή της μοναδικής ιστορίας που τον βασάνισε περισσότερο στην καριέρα του. Τα πρώτα σημάδια ότι το ιδιοφυές μυαλό του τον εγκαταλείπει σιγά σιγά έχουν αρχίσει να τον ανησυχούν, αλλά το «μικρόβιο» της αλήθειας είναι μεγαλύτερο και από το χρόνο που βαραίνει πάνω στο σώμα του και η μεγάλη απάντηση που πρέπει να δώσει - έστω και την τελευταία στιγμή - αναδεικνύει ένα ερώτημα που, αν το σκεφτείς καλύτερα, αποτελεί την πραγματική φιλοσοφική διάσταση που έκρυβε πάντα ο μεγαλοπρεπής ήρωας του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ.
Θα μπορούσε κανείς να μιλάει για ώρα για το πως ο Κόντον μπλέκει τρεις ιστορίες μέσα στο χρόνο μιλώντας για το ίδιο πράγμα, τις άλυτες υποθέσεις της ζωή ή για το πόσο αβίαστα ένας λογοτεχνικός μύθος γίνεται ένας άνθρωπος αναμεσά μας χωρίς να χάσει στιγμή από το μέγεθός του ή ακόμη για τις ερμηνείες της Λόρα Λίνεϊ στο ρόλο της οικονόμου του (σε ευθεία αντιστοιχία με την Λιν Ρεντγκρέιβ στο «Θεοί και Δαίμονες») και του μικρού Μίλο Πάρκερ.
Μόνο που ο «Mr. Holmes» ανήκει ολοκληρωτικά στο μεγαλείο του Ιαν ΜακΚέλεν που εδώ έρχεται με φόρα οδοστρωτήρα για να θυμίσει πως είναι ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς on earth (και on middle earth). Από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο δευτερόλεπτο, ο ΜακΚέλεν κουβαλάει στους ώμους του αίωνες λογοτεχνίας, σινεμά και βρετανικού φλέγματος και παραδίδει τον Σέρλοκ Χολμς, όπως δεν τον έπαιξε ποτέ κανείς - με την απόλυτη γνώση της τάξης, της ελαφρότητας και της εγγενούς σοφίας του.
Σε ένα ρόλο ανάλογης συγκινησιακής φόρτισης με εκείνον του Τζέιμς Γουέιλ στο «Θεοί και Δαίμονες», ο ΜακΚέλεν δεν είναι μόνο ότι οδεύει νομοτελειακά προς το Οσκαρ που του αξίζει, αλλά και προς εκείνη τη γωνιά της ιστορίας του σινεμά οπου ζουν οι πραγματικοί μύθοι.