«Ολα Χάθηκαν» του Τζέι Σι Τσάντορ
Ενας άντρας, ανώνυμος, μεγάλης ηλικίας αλλά εξαιρετικής φυσικής κατάστασης, κάνει ένα μοναχικό ταξίδι με το ιστιοπλοϊκό του στ’ ανοιχτά της Σουμάτρα. Το σκάφος του θα συγκρουστεί μ’ ένα κοντέινερ που επιπλέει. Ο άντρας θα καταφέρει να σφραγίσει την τρύπα που ανοίγει στο σκαρί, αλλά η φύση δεν είναι πρόθυμη να τον αφήσει να γλιτώσει χωρίς μάχη.
Power Points
Μέσα σε μιάμιση ώρα χωρίς λόγο, χωρίς επεξηγήσεις για το παρελθόν ή το χαρακτήρα του ήρωα, όπου η κάμερα είναι κολλημένη πάνω στο σώμα και στο πρόσωπό του, καθώς εκείνος παλεύει με τη μοίρα, ο Τζέι Σι Τσάντορ αποδεικνύεται τόσο ικανός σκηνοθέτης που δεν επιτρέπει στο θεατή ούτε μια ανάσα χαλάρωσης από την αγωνία του. Με μοναδικό του όπλο τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ καταφέρνει να μάς παρασύρει σ’ ένα φουρτουνιασμένο ταξίδι γεμάτο σασπένς, όπου τίποτα δεν είναι βέβαιο, εκτός από το ανθρώπινο πείσμα επιβίωσης.
Θα μείνει κλασικό…
…γιατί ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, στα 77 του χρόνια, ερμηνεύει τον πιο απαιτητικό και τον σπουδαιότερο ρόλο της τεράστιας, υπέροχης καριέρας του, γυμνός από τη χαρακτηριστική φωνή του, χρησιμοποιώντας το σώμα, τα χέρια, το βλέμμα του, με τρόπο που θα ζήλευε κι ο νεότερος άντρας κι ο πιο hot ηθοποιός της εποχής. Και γιατί ο Τζέι Σι Τσάντορ, με τη δεύτερη μόλις μεγάλου μήκους ταινία του, ανοίγεται με τόλμη στα κύματα της δημιουργίας, επιλέγοντας μια ταινία με έναν μόνο ηθοποιό, χωρίς λόγο και καταλήγοντας μ’ ένα υπαρξιακό αριστούργημα.
Γράψαμε στο Flix
Μια και το μοναδικό όπλο της ταινίας είναι ο ηθοποιός της, είναι ευτύχημα – ή απλώς πανέξυπνη επιλογή – για τον Τσάντορ που μπροστά στην κάμερά του γεμίζει το πλάνο του ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Στα 77 του χρόνια, ο ηθοποιός διατηρεί τη μαγνητική γοητεία του αλλά και την εξαιρετική του φυσική κατάσταση σε υπεράνθρωπα επίπεδα. Περισσότερο, όμως, από αυτό, παίζει αντιμέτωπος μόνο με τον εαυτό του, χωρίς ίχνος στηρίγματος, με μια εσωτερικότητα κι ένα βάθος που είχε δεκαετίες να μάς θυμίσει. Στο αλλεπάλληλα μεταβαλλόμενο βλέμμα του, στη σιωπηλή του απόγνωση, το μειδίαμα ελπίδας, την πικρή απορία για όσα του συμβαίνουν, ο Ρέντφορντ δίνει ερεθίσματα κι αφήνει το θεατή να γεμίσει τα κενά, να ντύσει τον ήρωα με τη δική του κοσμοθεωρία. Διαβάστε ολόκληρη την κριτική του «Ολα Χάθηκαν» εδώ.
Η σκηνή που δε θα ξεχάσουμε
Fuck… Μετά τον μονόλογο της αρχής της ταινίας, αυτή είναι η μόνη άλλη λέξη που ακούγεται σ’ ολόκληρο το φιλμ. Γιατί μπορεί ο ήρωας, «our man» όπως ονοματίζεται στους τίτλους, να έχει απύθμενο κουράγιο και πείσμα, αλλά έχει κι αυτός τη στιγμή που δε θ’ αντέξει, θα λυγίσει, θα κρυφοκοιτάξει στη σκοτεινή πλευρά των πραγμάτων. Fuck…
Και κάτι ακόμη
Το «Ολα Χάθηκαν», πολύ πριν αρχίσει να εμφανίζεται στις λίστες των βραβείων που οδηγούν στις οσκαρικές υποψηφιότητες, έκανε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών, εκτός συναγωνισμού, όπου με την πρώτη προβολή του μάς έκανε ορκισμένους οπαδούς του. Εκεί, ο Τζέι Σι Τσάντορ μίλησε στο Flix για το ριψοκίνδυνο σχέδιό του, για την επιλογή του Ρόμπερτ Ρέντφορντ ως πρωταγωνιστή του και για την απόλυτα δυαδική συνεργασία τους. Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Τζέι Σι Τσάντορ στο Flix εδώ.
Διαβάστε ακόμη: