Κερδίζοντας το Χρυσό Λέοντα στο 75ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν είναι η πρώτη ταινία παραγωγής Netflix που κερδίζει μεγάλο βραβείο σε κινηματογραφικό Φεστιβάλ. Πρωτιά που δεν μπορεί να αγνοηθεί από τους μελετητές του σύγχρονου τοπίου της βιομηχανίας, η οποία αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και προσπαθεί - άλλες φορές πετυχημένα και άλλοτε όχι - να προσαρμοστεί στις υπάρχουσες δομές της διεθνούς διανομής.
Η νίκη του «Roma», ωστόο, αν και αδιαμφισβήτητη, είναι ταυτόχρονα και συγκυριακή. Με την ίδια... άνεση που σάρωσε το Χρυσό Λέοντα, το έργο ζωής του Αλφόνσο Κουαρόν θα είχε «σαρώσει» και το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, αν οι Γάλλοι αιθουσάρχες δεν αντιδρούσαν στη λογική του Netflix να δέχεται μεν την κινηματογραφική διανομή για λίγο καιρό πριν ή ταυτόχρονα με την προβολή στην πλατφόρμα, αλλά όχι και να περιμένει μέχρι και τρία χρόνια από την κινηματογραφική προβολή μέχρι την εμφάνιση σε πλατφόρμα streaming ή κυκλοφορία DVD.
Διαβάστε αναλυτικά όλα τα βραβεία του 75ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
«Ο Τιερί Φρεμό, όταν ανακοίνωσε την αλλαγή του, σχολίασε ότι η ιστορία του ίντερνετ και η ιστορία των Καννών είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Φυσικά είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Αλλά εμείς επιλέγουμε να ταχθούμε με το μέλλον του σινεμά. Αν οι Κάννες επιλέγουν να μείνουν κολλημένες στην ιστορία του σινεμά, δεν υπάρχει πρόβλημα», δήλωνε ο Τεντ Σαράντος του Netflix, όταν οι Κάννες κάλεσαν τις ταινίες του Netflix, αλλά σε προβολές εκτός συναγωνισμού, με αποτέλεσμα το αντίστοιχο εμπάργκο του Netflix στο μεγαλύτερο φεστιβάλ του κόσμου.
Η Βενετία - κατά το σύνηθες - άδραξε την ευκαιρία, δήλωσε ότι δεν έχει κανένα πρόβλημα με το Netflix και έτσι συμπεριέλαβε στο διαγωνιστικό της πρόγραμμα τρεις ταινίες της πλατφόρμας: το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, το «The Ballad of Buster Scruggs» των Τζόελ και Ιθαν Κοέν και το «22 July» του Πολ Γκρίνγκρας, συν μερικές ακόμη εκτός διαγωνιστικού ή σε παράλληλα προγράμματα. Οι ταινίες του Αλφόνσο Κουαρόν και των αδελφών Κοέν κατάφεραν και να βραβευτούν, ανοίγοντας οριστικά το δρόμο στο Netflix όχι μόνο προς τα κινηματογραφικά φεστιβάλ αλλά και τα Οσκαρ.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν.
«Το ότι περισσότερες εταιρίες χρηματοδοτούν και στηρίζουν ταινίες έξω από το maistream σύστημα είναι πάρα πολύ σημαντικό. Μάς κρατάνε ζωντανούς. Ολοι οι καλοί χωράνε...» - Τζόελ Κοέν
Είναι χαρακτηριστικό πως στις πρώτες προβολές ταινιών του Netflix σε κινηματογραφικά φεστιβάλ (βλ. Κάννες 2016) ακούστηκαν μέχρι και γιουχαΐσματα από σκληροπυρηνικούς φεστιβαλιστές, ενώ φέτος στο Φεστιβάλ Βενετίας, το κομψό και (επίτηδες αποτελούμενο μόνο από ένα N) σήμα του Netflix έγινε δεκτό μέχρι και με ενθουσιασμό. Σε αυτό βέβαια βοήθησε ότι οι παραγωγές του Netflix ήταν οι νέες ταινίες του Αλφόνσο Κουαρόν, των αδελφών Κοέν, του Πολ Γκρίνγκρας, του Ορσον Γουέλς - μερικά επίπεδα δηλαδή παραπάνω από τα μέχρι τώρα original films της πλατφόρμας.
Ας επιστρέψουμε, όμως, στην αρχική μας ερώτηση που δεν είναι άλλη από το τι σημαίνει για όλους τους εμπλεκόμενους με τη βιομηχανία του σινεμά η βράβευση του «Roma» με το Χρυσό Λέοντα στο 75ο Φεστιβάλ Βενετίας.
Για τους δημιουργούς σημαίνει ότι μόλις βρήκαν έναν ακόμη ισχυρό σύμμαχο χρηματοδότησης που με τον τρόπο του λειτουργεί ως ένα νέο στούντιο. Για το Netflix σημαίνει ότι μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι των φεστιβάλ και των Οσκαρ - και μάλιστα με μια ταινία τόσο καλλιτεχνική και ταυτόχρονα mainstream σαν το «Roma». Για τα φεστιβάλ σημαίνει ότι πρέπει να εξετάσουν από την αρχή τους κανόνες τους και να βρουν «χώρο» για τις ταινίες που προέρχονται από πλατφόρμες και προορίζονται γι' αυτές. Για το κοινό σημαίνει άμεση (νόμιμη) πρόσβαση σε περιεχόμενο που διαφορετικά θα προσπερνούσαν αν η προβολή του περιοριζόταν στις αίθουσες. Για τους αιθουσάρχες σημαίνει μια νέα εποχή - ένα ακόμη βήμα προς την οικιακή κατανάλωση του σινεμά, μια ακόμη σκέψη για το πως οι αίθουσες του κόσμου θα προσφέρουν κάτι περισσότερο από... μία ταινία.
Για όλους σημαίνει μια αφορμή για αλλαγή...