Φεστιβάλ / Βραβεία

Oscars 2012: τα πώς και τα γιατί

στα 10

Μετρώντας αντίστροφα τις τριάντα μέρες που χωρίζουν την ανακοίνωση των οσκαρικών υποψηφιοτήτων από την απονομή των βραβείων, σκέψεις, απορίες και προβληματισμοί με τη λίστα στο χέρι!

Oscars 2012: τα πώς και τα γιατί

Σε ένα μήνα από σήμερα θα λάβει χώρα η 84η απονομή των βραβείων Οσκαρ, στις 26 Φεβρουαρίου, με τον Μπίλι Κρίσταλ, ελπίζουμε, διασκεδαστικό και κυνικό όπως παλιά. Πριν δυο μέρες ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες κι εδώ τα πράγματα που μας έκαναν εντύπωση, μας εξέπληξαν για καλό ή για κακό, στις βασικές κατηγορίες.

Δείτε ολόκληρη τη λίστα των υποψηφιοτήτων για την 84η απονομή των Βραβείων Οσκαρ εδώ.

Σημεία των καιρών / Από την καθαρά κινηματογραφική, ιστορική ακόμα, πλευρά, το πιο ενδιαφέρον στοίχημα στα φετινά Οσκαρ είναι η «μάχη» του χτες με το σήμερα. Από τη μία πλευρά το «The Artist», ασπρόμαυρο, βωβό, παλιομοδίτικο με πρόθεση, φόρος τιμής στις αρχές της τέχνης του σινεμά. Από την άλλη πλευρά το «Hugo», μια πανδαισία ειδικών εφέ και cgi, ενδεχομένως η καλύτερη 3D ταινία που έγινε ποτέ και… φόρος τιμής στις αρχές της τέχνης του σινεμά. Με δέκα υποψηφιότητες η πρώτη, έντεκα η δεύτερη, οι δύο ταινίες συναγωνίζονται για όλα αλλά θα έκαναν και πολύ καλή παρέα, σε μια τρυφερή ενδοσκόπηση ως αυτοαναφορικά νοσταλγικά αριστουργήματα.

Καλύτερη Ταινία / Εξω το «Το Κορίτσι με το Τατουάζ», μέσα το «Extremely Loud and Incredibly Close», η ταινία του Στίβεν Ντάλντρι με θέμα την 11η Σεπτεμβρίου που μάλλον απογοήτευσε κοινό και κριτικούς, αλλά προφανώς όχι τους ψηφοφόρους. Αυτή είναι άλλωστε και μια καλή ευκαιρία να πάνε παρέα στην απονομή ο Τομ Χανκς που παίζει στην ταινία, με τον φίλο του Στίβεν Σπίλμπεργκ, στου οποίου την ταινία δεν παίζει! Εννέα οι υποψήφιες ταινίες, με μέγιστο δυνατό αριθμό τις δέκα. Μια και για να μπει μια ταινία στη δεκάδα, πρέπει οι μισοί ψηφοφόροι να την έχουν ψηφίσει στην πρώτη τους πεντάδα, το Οσκαρικό σύστημα μπουρδουκλώθηκε χωρίς λόγο και θα πρέπει, μάλλον, να επανεξεταστεί… Πιθανότατα το «The Artist» που έχει φτάσει δριαμβευτικά μέχρι εδώ θα καθίσει στη θέση του, ως outsider και το Βραβείο θα διεκδικήσουν το «Hugo» και «Οι Απόγονοι» του Αλεξάντερ Πέιν.

Α’ Ανδρικός / Εξω ο, πραγματικά εξαιρετικός, Λεονάρντο Ντι Κάπριο του «J. Edgar», ο Μάικλ Φασμπέντερ του «Shame» και ο Ράιαν Γκόσλινγκ που έφτασε στην πηγή και δεν ήπιε νερό. Μέσα, υπέροχη έκπληξη, ο Γκάρι Ολντμαν για το «Tinker Tailor Soldier Spy», ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τον Ντέμιανν Μπισίρ και το «A Better Life». Για τον Αντι Σέρκις και τον «Πλανήτη των Πιθήκων» μην το συζητήσουμε, η Ακαδημία δεν είναι έτοιμη για επαναστάσεις.

Α’ Γυναικείος / Μεγάλη αναγνώριση για την ολόφρεσκη Ρούνι Μάρα, το «Κορίτσι με το Τατουάζ», μεγάλη παράβλεψη η απουσία της Τίλντα Σουίντον που με το «Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν» έδωσε μια χαρακτηριστικά μεγαλειώδη ερμηνεία. Απούσα και η Σαρλίζ Θερόν που συζητιόταν για το «Young Adult». Η μάχη θα δοθεί, όπως ήταν αναμενόμενο, ανάμεσα στη Μέριλ Στριπ για το «Η Σιδηρά Κυρία» και την Γκλεν Κλόουζ για το «Albert Nobbs». Μεγάλη ατυχία για την Γκλεν Κλόουζ, η οποία μοιάζει να δρομολόγησε την ταινία της ακριβώς για να κερδίσει φέτος, για πρώτη φορά, το πολυπόθητο βραβείο και βρήκε τοίχο στην παραδοσιακή της αντίπαλο! Σημειώστε, επίσης, ότι και οι δύο ταινίες είναι υποψήφιες για μακιγιάζ. Φανταστείτε πώς θα νιώσει η Γκλεν, αν η Μέριλ Στριπ κερδίσει το Οσκαρ ερμηνείας και το «Albert Nobbs» το Οσκαρ μακιγιάζ!

Β΄Ανδρικός / Ο Αλμπερτ Μπρουκς που έκανε υπέροχο comeback με το «Drive» και συμμετείχε σε όλη την πορεία των βραβείων, δεν έφτασε στον τελικό σταθμό. Τη θέση του πήρε ο Μαξ φον Σίντοφ που, ομολογουμένως, δημιουργεί ιστορία με κάθε ερμηνεία του. Ή ο Τζόνα Χιλ του «Moneyball» που παρότι συμπαθέστατος, δεν έκανε πραγματικά τίποτε ξεχωριστό. Εάν, ωστόσο, το βραβείο δεν πάρει ο Κρίστοφερ Πλάμερ για τους «Πρωτάρηδες» του Μάικ Μιλς, θα γκρεμιστούν φούρνοι.

Β’ Γυναικείος / Η Μελίσα ΜακΚάρθι βγάζει σταθερά ασπροπρόσωπες φέτος τις «Φιλενάδες», τις φαρσοκωμωδίες και τον μεταφεμινισμό! Τη θέση της θα μπορούσε επίσης να έχει και η Σεϊλίν Γούντλεϊ των «Απογόνων», νεαρή αποκάλυψη, που έχει, ωστόσο, όλο το μέλλον δικό της.

Σκηνοθεσία / Πραγματικά, η Ακαδημία δεν αγαπά τον Ντέιβιντ Φίντσερ. Δεν του έδωσε το Οσκαρ για το «Social Network», δεν τον έχει καν υποψήφιο για το «Κορίτσι με το Τατουάζ». Στη θέση του, ο Γούντι Αλεν σε μια από τις συμβατικότερες, παρότι τόσο χαριτωμένη, ταινίες του. Πρωτοφανώς απών και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, μια και δεν υπήρχε τα τελευταία χρόνια σεζόν που είχε νέα ταινία και δεν ήταν υποψήφιος στην κατηγορία του. Θαυμάσιο που ο Τέρενς Μάλικ είναι ανάμεσα στους υποψήφιους και που γενικά «Το Δέντρο της Ζωής» αναγνωρίζεται από τους ψηφοφόρους, αλλά κάτι μας λέει ότι το βράδυ της απονομής θα κρύβεται στο απέναντι πεζοδρόμιο.

Animation / Καμιά ταινία της Disney / Pixar, έξω ακόμα κι αυτή, η πρώτη δοκιμή του Στίβεν Σπίλμπεργκ στο είδος, «Οι Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου». Αλλά πιο εξειδικευμένες επιλογές, όπως το «Τσίκο και Ρίτα» και το «A Cat in Paris». Ξεκάθαρη απόδειξη, όχι ότι οι ψηφοφόροι αποφάσισαν να καλλιεργηθούν, αλλά ότι οι «ανεξάρτητες» ταινίες animation κερδίζουν σε αυτοπεποίθηση και σε καλύτερα marketing teams!

Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους / Απών ο πολυσυζητημένος «Bill Cunningham New York». Αλλά, ειλικρινά, πού είναι το «Project Nim» του Τζέιμς Μαρς. Η Ακαδημία έχει πρόβλημα μήπως και με τους πιθήκους;

Πρωτότυπη Μουσική / Δεν πειράζει που ο Τρεντ Ρέζνορ και ο Ατικους Ρος δεν είναι υποψήφιοι για το «Κορίτσι με το Τατουάζ». Η μουσική τους βρίσκεται ήδη στα σπίτια μας.

Πρωτότυπο Τραγούδι / «The Muppets» και «Rio». Χάλια και χάλια. Ούτε Ελτον, ούτε Μαντόνα (η οποία δεν ήταν ούτε στη λίστα για τα τραγούδια που μπορούσαν να είναι υποψήφια, επειδή το «Masterpiece» ακούγεται ως δεύτερο θέμα στους τίτλους τέλους του «W.E.»), ούτε National. Δε φταίνε οι ψηφοφόροι: φταίει η απουσία καλών τραγουδιών από τις φετινές ταινίες!

Τι μας μένει; / Η αναγνώριση του «Ενας Χωρισμός» στο πρωτότυπο σενάριο, ο Αλμπέρτο Ιγκλέσιας (σταθερός συνεργάτης του Πέδρο Αλμοδόβαρ) υποψήφιος για την υπέροχη μουσική του «Tinker Tailor Soldier Spy», ο Νικ Νόλτε που τρύπωσε στην πεντάδα του Β' Ανδρικού για το «Warriors» με μια από αυτές τις ερμηνείες που δεν ξεχνάς εύκολα και φυσικά η επιβεβαίωση πως κάθε χρονιά που περνάει, λίγα είναι τα πράγματα που μπορείς να περιμένεις. Τουλάχιστον μέχρι να αρχίσει το κόκκινο χαλί.

Διαβάστε περισσότερα για τη φετινή Οσκαρική κούρσα

Tags: Oscars 2012