Buzz

Καθρέφτη, Καθρεφτάκι μου…

στα 10

Ολόκληρη η ιστορία του σινεμά μπροστά από τον καθρέφτη σε μία σειρά από βίντεο που αποθεώνουν τον κινηματογράφο.

Καθρέφτη, Καθρεφτάκι μου…

Η κακιά μάγισσα της Χιονάτης έμεινε στην ιστορία ως η γυναίκα μπροστά από τον καθρέφτη, η προσωποποίηση της ματαιότητας και η ενσάρκωση ενός εύθραυστου ειδώλου που πολλές φορές δεν κατοικεί μόνο πίσω από το γυαλί. Δεν ήταν όμως η μόνη η οποία τόλμησε να ζητήσει από τον «καθρέφτη, καθρεφτάκι» της τις απαντήσεις στις πιο κρίσιμες ερωτήσεις που την βασάνιζαν.

Διαβάστε ακόμη: 12 ταινίες για τους μήνες

Στην ιστορία του κινηματογράφου, οι καθρέφτες λειτούργησαν με πολλαπλούς τρόπους. Είτε ως μέσο προβολής της κενότητας, είτε ως ένδειξη της απελπισίας, είτε ως καταλύτες της αλλαγής, είτε ως μάρτυρες του παρόντος, του παρελθόντος, του φόβου και της ανησυχίας, ή ως, απλά, η αρχή της καταστροφής. Μπροστά τους, οι ήρωες του σινεμά ήρθαν αντιμέτωποι με τον ίδιο τους τον εαυτό και μέσα σε έναν λαβύρινθο από αυτούς, γεμάτο είδωλα παρατηρητές και παραμορφωμένους κριτές, καθόρισαν τις ίδιες τους τις αποφάσεις.

Arabesque 607 «Arabesque» του Στάνλεϊ Ντόνεν

Carrie 607 «Κάρι, Eκρηξη Oργής» του Μπράιαν Ντε Πάλμα

Paris Texas 607 «Παρίσι, Τέξας» του Βιμ Βέντερς

Ο Νταβίντε Ραπ, ένας ιταλός video artist που δηλώνει εξίσου αρχιτέκτονας και σινεφίλ, αποφάσισε να εξερευνήσει αυτή την πάντοτε παρούσα κινηματογραφική θεματική και να δημιουργήσει μία σειρά από δώδεκα βίντεο που εξερευνούν όλες τις χρήσεις του καθρέφτη στην ιστορία του σινεμά. Από τον μύθο της Χιονάτης και το πέρασμα της Αλίκης σε έναν τριπαρισμένο, φανταστικό κόσμο μέχρι τους παραμορφωτικούς λαβύρινθους και τις σκοτεινές αποκαλύψεις μέσα στον καθρέφτη, ο Ραπ ταξιδεύει σε όλη την ιστορία του σινεμά μέσα από διάφορες ταινίες και διαφορετικά genre, αποκαλύπτοντας ότι, ανεξάρτητα από το ύφος της αφήγησης, τα δομικά συστατικά είναι τελικά αποστομωτικά κοινά. Ακόμα κι αν κρύβονται καλά πίσω από τις λέξεις ή τα σχήματα που σχηματίζει ένα κραγιόν πάνω στην γυάλινη επιφάνεια.

Διαβάστε ακόμη: Η διαχρονική γοητεία του ασπρόμαυρου

The Neon Demon 607 «The Neon Demon» του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν

The Big Lebowski 607 «Ο μεγάλος Λεμπόφσκι» των Τζόελ και Ίθαν Κοέν

Saturday Night Fever 607 «Πυρετός το Σαββατόβραδο» του Τζον Μπάντχαμ

Ο Ραπ φροντίζει μάλιστα να αφιερώσει κάποια επεισόδια στην ίδια την ιστορία του σινεμά, όπως όταν εξερευνά την θεματική του «υγρού καθρέφτη» (τεχνική που υιοθέτησαν τόσο ο Κοκτώ στον «Ορφέα» του όσο και ο Σαμ Ράιμι στο «Evil Dead») ή όταν συγκεντρώνει σε ένα βίντεο όλες εκείνες τις σκηνές που ήταν «αδύνατο να γυριστούν», όπως η χαρακτηριστική σκηνή στην «Επαφή» του Ρόμπερτ Ζεμέκις. Ειδικό ενδιαφέρον έχει και ένα ακόμη επεισόδιο που θα κάνει τους λάτρεις της αγωνίας θα αναφωνήσουν πολλαπλώς από ενθουσιασμό «Κοίτα πίσω σου!», καθώς εμβαθύνει στη χρήση του καθρέφτη στα θρίλερ και τις ταινίες τρόμου, η οποία πολλές φορές φλέρταρε μεν με τα κλισέ αλλά οδήγησε σε κινηματογραφικές σκηνές προορισμένες να μείνουν στην ιστορία.

Διαβάστε ακόμη: Φονικές Τηλεοράσεις: Eνας κινηματογραφικός οδηγός (χωρίς τηλεκοντρόλ)

Dressed to kill 607 «Προετοιμασία για έγκλημα» του Μπράιαν Ντε Πάλμα

Evil Dead 607 «Evil Dead» του Σάμ Ράιμι

Picnic at hanging Rock 607 «Picnic at Hanging Rock» του Πίτερ Γουίρ

Τα εννέα από τα δώδεκα βίντεο έχουν ήδη αναρτηθεί και είναι διαθέσιμα για κινηματογραφική έρευνα και επεξεργασία, ανάγοντας τον καθρέφτη σε σύμβολο εξαπάτησης ή παραπλάνησης, ένδειξη μιας πολύπλοκης και παρεξηγημένης αλήθειας και επιπλέον ένα δυσδιάκριτο όριο ανάμεσα στην πραγματικότητα και το όνειρο. «Ο καθρέφτης θα έπρεπε να σκέφτεται περισσότερο πριν αντικατοπτρίσει κάτι» είχε πει σχετικά ο Ζαν Κοκτώ. Δε θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε περισσότερο. Τώρα πια, και με αποδείξεις.










Διαβάστε ακόμη