The Diary of a Teenage Girl (Το Ημερολόγιο Μιας Εφηβης) της Μάριελ Χέλερ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Φρίντα Λιάππα στις 23.00**
Φρέσκια, τρυφερή, τολμηρή ταινία ενηλικίωσης που, επιτέλους, κοιτά τη γυναικεία σεξουαλικότητα κι ωρίμανση με την ειλικρίνεια που της αξίζει. Σαν Φρανσίσκο, 1976. Η 16χρονη Μίνι ζει με την μικρότερη αδελφή της και τη μητέρα της - μία χωρισμένη 35χρονη μεσοαστή που συνεχίζει απενοχοποιημένα τη ζωή της, σαν να μην είχε ποτέ παιδιά. Είναι άλλωστε η εποχή των μεγάλων επαναστάσεων, της γυναικείας χειραφέτησης, της sex, drugs & rock 'n' roll κουλτούρας, των φιλοσοφικών και πολιτικών συζητήσεων στις παρέες, της απόρριψης οτιδήποτε «μπουρζουά». Δορυφόρος στο σπίτι, ο τωρινός σύντροφος της μαμάς, ο Μονρό - ένας όμορφος τυχοδιωκτάκος που παρτάρει με την παρέα τους ή βλέπει τηλεόραση στον καναπέ με όλη την οικογένεια, με την ίδια φυσικότητα και απλότητα. Είναι μία χαρούμενη εναλλακτική οικογένεια, παρόλο τον εγωκεντρισμό της «μοντέρνας» μαμάς: τα κορίτσια μεγαλώνουν με αγκαλιές, χαμόγελα, συζητήσεις, ερεθίσματα. Τη μέρα που συναντάμε την Μίνι, ένα πνιχτό χαμόγελο κι ένα πονηρό βλέμμα φωτίζουν το πρόσωπό της. Εξομολογείται στο κασσετόφωνο/ημέρολόγιό της ότι «σήμερα έκανε για πρώτη φορά σεξ». Κι αμέσως μετά μαθαίνουμε ότι ήταν με τον Μονρό. Μία σχέση που συνεχίζεται και ξυπνά τη σεξουαλικότητά της κι όλα όσα αυτή κουβαλά μαζί της. Δεν είναι μόνο το ξύπνημα των ορμονών, αλλά και η εξερεύνηση του τι σημαίνει να μεγαλώνεις, να μαθαίνεις ποια είσαι και τι θέλεις από τη ζωή. Μόνο που για να το ανακαλύψεις, πρέπει να περάσεις από φωτιά και σίδηρο: να ανακαλύψεις όσα δε θέλεις. Διαβάστε εδώ την αναλυτική κριτική του Flix για την ταινία.
«Ορκισμένη Παρθένα» («Sworn Virgin») της Λάουρα Μπισπούρι - Ματιές στα Βαλκάνια - Σταύρος Τορνές στις 23.00
Μια από τις ωραιότερες ταινίες της χρονιάς είναι το «Ορκισμένη Παρθένα», ντεμπούτο της Λάουρα Μπισπούρι (συμπαραγωγή Ιταλίας, Ελβετίας, Γερμανίας, Αλβανίας, UNMI Κόσοβο και Γαλλίας). Με αφετηρία τη μακρά παράδοση της μπουρνέσα (ορκισμένη παρθένα στα αλβανικά), η Μπισπούρι αφηγείται την ιστορία της Χάνα, η οποία μεγαλώνοντας σε ένα απομακρυσμένο αλβανικό χωριό, στο οποίο τα δικαιώματα των γυναικών είναι ανύπαρκτα, παίρνει όρκο αγνότητας και ζει τη ζωή της σαν άντρας για να ξεφύγει απ’ αυτή τη μοίρα. Επίσημη συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου και μια από τις καλύτερες γυναικείες ερμηνείες των τελευταίων χρόνων από την Αλμπα Ρορβάκερ. Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Ορκισμένη Παρθένα» της Λάουρα Μπισπούρι.
«Σπουργίτια» («Sparrows») του Ρούναρ Ρούναρσον - Διεθνές Διαγωνιστικό - Φρίντα Λιάππα στις 17.15
Ενα 16χρονο αγόρι μετακομίζει από το Ρέικιαβικ στην ισλανδική εξοχή, προκειμένου να ζήσει με τον αποξενωμένο πατέρα του. Η ταινία που κέρδισε το Χρυσό Κοχύλι στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, ένα ακόμη δείγμα του νέου ισλανδικού σινεμά, μια ιστορία ενηλικίωσης και αποδοχής που αφουγκράζεται τους ήχους της φύσης για να αντηχήσει τον ήχο της ανθρώπινης κατάστασης.
«Νεκροταφείο της Δόξας» («Cemetery of Splendour») του Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν - Ειδικές Προβολές - Παύος Ζάννας στις 19.30
Στρατιώτες που πάσχουν από μία μυστηριώδη νόσο που τους βυθίζει σε ύπνο μεταφέρονται σε μια προσωρινή κλινική που στεγάζεται σ’ ένα παλιό σχολείο. Ο χώρος, γεμάτος από αναμνήσεις, γίνεται ένας αποκαλυπτικός κόσμος για την Τζεντζίρα, μια νοικοκυρά και εθελόντρια, όταν αυτή ξεκινά να προσέχει τον Ιτ, έναν όμορφο στρατιώτη που δεν έχει οικογενειακούς επισκέπτες. Η Τζεν γίνεται φίλη μετη νεαρή Κενγκ, ένα μέντιουμ που χρησιμοποιεί τις μεταφυσικές της ικανότητες για να βοηθήσει τα αγαπημένα πρόσωπα των ανδρών που βρίσκονται σε κώμα να έρθουν σ’ επαφή μαζί τους. Οι γιατροί εξερευνούν μεθόδους ν’ ανακουφίσουν τους άνδρες από τα ταραχώδη όνειρά τους, δοκιμάζοντας μέχρι και τη θεραπεία με έγχρωμο φως. Η Τζεν ανακαλύπτει το απόκρυφο σημειωματάριο του Ιτ, που είναι γε-μάτο παράξενα γραφόμενα και κυανοτυπίες. Το αινιγματικό σύνδρομο των στρατιωτών και ο μυθικός αρχαίος τόπος πάνω στον οποίο έχει χτιστεί η κλινική μπορεί κάπως να συνδέονται. Η μαγεία, η θεραπεία, ο έρωτας και τα όνειρα είναι όλα μέρη της ευάλωτης διαδρομής της Τζεν προς τη βαθύτερη γνώση του εαυτού της και του κόσμου γύρω της. Ενα ακόμη αριστουργηματικό οδοιπορικό στο μοναδικό σινεμά του Ταϊλανδέζου δημιουργού που σαν φυσική συνέχεια του βραβευμένου με το Χρυσό Φοίνικα «Ο Θείος Μπούνμι Θυμάται τις Προηγούμενες Ζωές», παλινδρομεί γοητευτικά, πολιτικά και συναρπαστικά κινηματογραφικά στις τεθλασμένες οδούς των θρύλων, του παρόντος και της νεκρής ζώνης ανάμεσα τους. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Νεκροταφείο της Δόξας».
«Λευκοί Ανθρωποι» («White People») της Λίζα Ασάν - Διεθνές Διαγωνιστικό - Φρίντα Λιάππα στις 14.45
Στην Σουηδία του σήμερα, η Αλεξ είναι ανάμεσα σε μια ομάδα ανθρώπων που μεταφέρονται σε μια υπόγεια «φυλακή» περιμένοντας την απέλασή τους από τη χώρα. Δεν ξέρουμε για πού, δεν ξέρουμε γιατί. Το φιλμ της Λίζα Ασάν, δεύτερη μεγάλου μήκους της μετά τις «Μαΐμούδες» που προβλήθηκαν στο 52ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διαδραματίζεται σ’ έναν μη τόπο, σ’ έναν μη χρόνο. Αμφίσημο και ανοιχτό σε ερμηνείες, αποτελεί ένα καίριο, διαπεραστικό σχόλιο για την εξουσία, τη δύναμη και τις σχέσεις κυριαρχίας θέματα που αφορούν απόλυτα στην Ευρώπη του σήμερα. Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «White People».
«Ταξί στην Τεχεράνη» («Taxi») του Τζαφάρ Παναχί - Ειδικές Προβολές - Tζον Κασσαβέτης στις 22.15
Ενα κίτρινο ταξί διασχίζει τους ζωντανούς και πολύχρωμους δρόμους της Τεχεράνης. Πολλοί και διαφορετικοί επιβάτες μπαίνουν στο ταξί, κι ο καθένας εκφράζει ειλικρινά τις απόψεις του, ενώ τους παίρνει «συνέντευξη» ο οδηγός, που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, τον Τζαφάρ Παναχί. Η κάμερά του, τοποθετημένη στο ταμπλό του αυτοκινήτου του –που έχει μετατραπεί σε κινούμενο κινηματογραφικό στούντιο–, συλλαμβάνει το πνεύμα της ιρανικής κοινωνίας μέσα από αυτήν την κωμική και δραματική διαδρομή... Χρυσή Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου για ακόμη μια «απαγορευμένη» από το καθεστώς ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Taxi».
«Invisible» του Δημήτρη Αθανίτη - Ελληνικές Ταινίες - Τώνια Μαρκετάκη στις 15.00
Ο Αρης, ένας μοναχικός χωρισμένος 38άρης, δουλεύει σ’ ένα εργοστάσιο. Οταν ξαφνικά απολύεται χωρίς καμιά προειδοποίηση, αποφασίζει να αποδώσει δικαιοσύνη ο ίδιος, καθώς νιώθει θύμα μιας ακραίας αδικίας. Όμως ο Αρης δεν είναι μόνος του. Εχει μαζί του και τον εξάχρονο γιο του. Στην έβδομη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Δημήτρης Αθανίτης καταγράφει την Ελλάδα της κρίσης σαν τη μοναχική πορεία ενός ανθρώπου προς την κάθαρση. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Γιάννης Στάνκογλου. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Invisible».