«Περνάω μια υπαρξιακή κρίση. Αν δείτε τη συμπεριφορά μου, έχει σαν κίνητρο συγκεκριμένες αιτίες. Ο μεταμοντερνισμός έχει επηρεάσει την αλληλεπίδρασή μου με το κοινό τον τελευταίο ενάμιση χρόνο - μια ιδέα διαμετρικών αντίθετων ιδεών που συμβαίνουν όλες μαζί την ίδια στιγμή: η ειρωνία, η ειλικρίνεια, η ζωή, ο θάνατος, το επείγον και η απαξίωση...» Πριν από λίγες εβδομάδες ο Σάια ΛαΜπεφ έσβηνε τσιγάρα στη γλώσσα του και εξηγούσε κάπως έτσι την παράδοξη συμπεριφορά του σε συνέντευξή του στο περιοδικό Interview. Kαι η αλήθεια είναι ότι κάτι τέτοια ξεσπάσματα, από το υπαρξιακό meltdown στα social media, μπροστά σε κάμερες και συνεντεύξεις Τύπου, μέχρι τη σύλληψή του στην Νέα Υόρκη όταν έπαθε κρίση κατά τη διάρκεια θεατρικής παράστασης που παρακολουθούσε, μάς είχαν κάνει να φιλτράρουμε ότι διαβάζουμε για εκείνον, να κρατάμε μία μικρή επιφύλλαξη απέναντι στις δηλώσεις του.
Ειδικά αυτή που κάνει το γύρο του διαδικτύου τις τελευταίες 48 ώρες ήταν τόσο προκλητικά σκανδαλώδης που έμοιαζε με τρολάρισμα του ηθοποιού. Ενα ακόμα «art project», όπου τεστάριζε την αντίδραση του κοινού. Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο Σάια ΛαΜπεφ ομολόγησε ότι κατά τη διάρκεια του #IAMSORRY art show του σε γκαλερί στο Λος Αντζελες (το διαβόητο πρότζεκτ όπου, φορώντας μία χαρτοσακούλα στο κεφάλι που έγραφε «I am not famous anymore», καθόταν για ώρες σ' ένα δωμάτιο μιας γκαλερί και το κοινό μπορούσε να μπει και να του πει/κάνει ό,τι ήθελε, ενώ εκείνος στεκόταν αμίλητος κι ακίνητος). Δείτε ένα παράδειγμα:
.
Στο «ό,τι ήθελε» όμως, διαπράχθηκε ένα έγκλημα. Σύμφωνα με πρόσφατη συνέντευξη του ΛαΜπεφ στο περιοδικό Dazed & Confused, μία γυναίκα μπήκε στο χώρο, τον έγδυσε και τον βίασε.
Διαβάστε τις δηλώσεις του ηθοποιού:
Mία γυναίκα που επισκέφτηκε την γκαλερί με τον σύντροφό της, ο οποίος την περίμενε έξω από την πόρτα, με πλησίασε, με μαστίγωνε στα πόδια επί ένα δεκάλεπτο, και μετά μου έβγαλε τα ρούχα και με βίασε. Υπήρχαν εκατοντάδες άνθρωποι στην ουρά όταν βγήκε από το δωμάτιο με ανακατωμένα μαλλιά και πασαλειμένο το κραγιόν της. Ηταν απαίσιο - όχι μόνο για μένα, αλλά και για τον άντρα της. Επίσης, το κορίτσι μου (η ηθοποιός Μία Γκοθ) περίμενε στην ουρά για να με δει, γιατί ήταν η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου κι εγώ παρέμενα στη γκαλερί για όλο τον καιρό του art event, οπότε δεν με είχαμε μιλήσει για 5 μέρες. Τα νέα διαδόθηκαν σε όλους τους ανθρώπους που περίμεναν στην ουρά κι έφτασαν και σε εκείνη. Οταν μπήκε μέσα κι άρχισε να με ρωτάει τι συνέβη, εγώ δεν μπορούσα να μιλήσω, οπότε καθόμασταν αντικριστοί σιωπηλά με όλο αυτό το τραυματικό επεισόδιο να έχει μόλις συμβεί. Ηταν οδυνηρό...
To concept ήθελε τον ηθοποιό να κάθεται ακίνητος κι αμίλητος με διάφορα αντικείμενα γύρω του, οπότε και το μαστίγιο που επικαλείται ότι χρησιμοποίησε η γυναίκα
Το περιστατικό επιβεβαιώνουν σήμερα οι δύο συνεργάτες του ΛαΜπεφ, οι άνθρωποι που έστησαν το art show στην εν λόγω γκαλερί. Η Φιλανδή καλλιτέχνης Νάστγια Σαντέ Ρόνκο και ο βρετανός visual performer Λουκ Τέρνερ, μέσω twitter, ανέφεραν ότι «τη στιγμή που συνειδητοποίησαν τι συνέβαινε, μπήκαν αμέσως στο δωμάτιο και το σταμάτησαν», ενώ επίσης ξεκαθάρισαν ότι «ποτέ και πουθενά δεν αναφέρθηκε ότι μπορούσες να κάνεις ''ό,τι ήθελες'' στον Σάια...».
Σε ερώτηση του βρετανού δημοσιογραφου Πιρς Μόργκαν «γιατί δεν συνέλαβαν τη γυναίκα και της επέτρεψαν απλά να απομακρυνθεί», ο Τέρνερ απάντησε ότι «δεν ήταν ξεκάθαρο εκείνη τη στιγμή τι ακριβώς συνέβη και η πρώτη μας προτεραιότητα ήταν να διασφαλίσουμε την τάξη για την ασφάλεια όλων στην γκαλερί. Επίσης, εκείνη το έσκασε τρέχοντας δεν απομακρύνθηκε απλώς. Δεν μπορώ να δηλώσω τίποτα παραπάνω για το περιστατικό.»
Οποιοσδήποτε άνθρωπος, άντρας ή γυναίκα, επικαλεστεί το βιασμό του οφείλουμε να κοιτάξουμε με σοβαρότητα το περιστατικό. Είναι αδιανόητη ακόμα και η σκέψη ότι μπορεί να υποστεί κάποιος κάτι τέτοιο. Το μόνο που μάς κάνει σκεπτικούς είναι το timing που όλο αυτό είδε το φως της δημοσιότητας (ειδικά αν τόσος κόσμος που περίμενε στην ουρά πήρε χαμπάρι τι συνέβη, δε θα είχε διαρρεύσει 10 μήνες τώρα) αλλά και η ίδια φύση του του project, καθώς στηρίζεται στην πρόκληση κι έχει σκοπό να αποδείξει «το πώς οι μετά-internet καλλιτέχνες χειραγωγούν τα social media όχι απλά για να προμοτάρουν τη δουλειά τους, αλλά ως κομμάτι της δουλειάς τους...»
Ο Σάια ΛαΜπεφ στο κόκκινο χαλί του περσινού φεστιβάλ Βερολίνου εμφανίζεται ως συνέχεια του πρότζεκτ του
Σύμφωνα με τα λόγια του Τέρνερ σε παλιότερη συνέντευξή του: «Πότε ένας ηθοποιός είναι ο πραγματικός εαυτός του και πότε λέει ψέματα; Θέλαμε να διερευνήσουμε αυτά τα όρια, τα οποία με τον Σάια είναι ακόμα πιο θολά. Γιατί πρόκειται για ηθοποιό μεθόδου, έναν ηθοποιό που επιτρέπει στους ρόλους του να τον κατοικήσουν. Οπότε που να είναι η αλήθεια;»
Αν η αλήθεια δεν βρίσκεται στις κατηγορίες, αλλά ο ΛαΜπεφ φωνάζει «λύκος» από καλλιτεχνικό πειραματισμό, έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Αρχικά πάντως, όπως και σε όλα τα θύματα μίας τόσης σοβαρής κατηγορίας, οφείλουμε να εξετάσουμε το περιστατικό με τη σοβαρότητα που του αξίζει.
Διαβάστε ακόμα:
- O Σάια ΛαΜπεφ σβήνει τσιγάρα στη γλώσσα του!
- Ο Σάια ΛαΜπέφ έπαθε υπαρξιακή κρίση. Περαστικά να’ναι κι ό,τι να’ναι
- Ο Σάια ΛαΜπεφ συνελήφθη. Οπως λέμε... καμιά πρωτοτυπία!
- Ο Σάια ΛαΜπεφ είναι το νέο σοκ!
- O Σάια ΛαΜπεφ απολογείται στον Ντάνιελ Κλόουζ: «Ι fucked up»
- Ο Σάια ΛαΜπεφ γδύνεται με κάθε αφορμή
- O Σάια ΛαΜπεφ γδύνεται για χάρη των Sigur Ros!