Τριάντα ένα χρόνια πριν, το 1981, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κέρδιζε το Οσκαρ καλύτερης μουσικής για τους «Δρόμους της Φωτιάς» του Χιου Χάντσον με το αξέχαστο ηλεκτρονικό μουσικό του θέμα που θα έντυνε την ιστορία τριών Βρετανών δρομέων στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924 στο Παρίσι και θα γινόταν ένα από τα πιο διάσημα της ιστορίας της μουσικής και του κινηματογράφου.
Φέτος, και λίγες ημέρες πριν ξεκινήσουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Λονδίνου, οι «Δρόμοι της Φωτιάς» επανέρχονται στο προσκήνιο, αφού η ταινία θα βγει σε επανέκδοση στις αίθουσες της Μ. Βρετανίας, ενώ θα προηγηθεί μια μεγάλη πρεμιέρα στις 10 Ιουλίου με παρόντες όλους τους συντελεστές στη Leicester Square αλλά και το άνοιγμα του θεατρικού που βασίστηκε πάνω στην ταινία που θα κάνει την πρεμιέρα του στις 5 Ιουλίου στο Gielgud Theatre του Λονδίνου.
Ταυτόχρονα ο Παπαθανασίου κυκλοφορεί μια νέα εκδοχή της μουσικής για τους «Δρόμους της Φωτιάς», το 41ο άλμπουμ της καριέρας του με τα 15 από αυτά να ανήκουν στο είδος της κινηματογραφικής μουσικής (ανάμεσα τους το «Blade Runner», το «1492», ο «Μέγας Αλέξανδρος» του Ολιβερ Στόουν και άλλα).
Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, που έδωσε στη Guardian, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, στα 69 του χρόνια, μίλησε για τους «Δρόμους της Φωτιάς», την κινηματογραφική μουσική, την επιτυχία και την ελληνική κρίση. Διαβάστε παρακάτω μερικά αποσπάσματα:
«Αυτό που με ενέπνευσε να γράψω τους "Δρόμους της Φωτιάς" ήταν το σενάριο, οι χαρακτήρες, η ιστορία αυτών των αθλητών η οποία ήταν γεμάτη από υπέροχα και ξεχωριστά μηνύματα που πάντοτε χρειαζόμαστε, σήμερα περισσότερο από ποτέ. Αν έχεις αποφασίσει να αναζητήσεις την αλήθεια πρέπει να είσαι θαρραλέος. Η βασική μου έμπνευση ήταν η ίδια η ιστορία. Τα υπόλοιπα έγιναν ενστικτωδώς, χωρίς να σκέφτομαι τίποτε άλλο, εκτός από το να εκφράσω τα συναισθήματα μου με τα τεχνολογικά μέσα που είχα στη διάθεση μου εκείνη την εποχή.»
«Συνειδητοποίησα νωρίς πως η δημιουργικότητα και η επιτυχία δεν είναι δύο συμβατές έννοιες. Οσο περισσότερο επιτυχημένος γίνεσαι, τόσο γίνεσαι ένα προϊόν που αποφέρει χρήματα. Αντί να μπορείς να προχωράς μπροστά και να κάνει πραγματικά αυτό πο θες, βρίσκεις τον εαυτό σου κολημμένο και υποχρεωμένο να επαναλαμβάνεσαι. Η επιτυχία είναι γλυκιά. Και φυσικά σε βοηθάει να πουλήσεις, αλλά προσπαθώ σε όλη μου τη ζωή να μην πέσω στην παγίδα.»
«Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μια ταινία μπορεί να σταθεί από μόνη της χωρίς μουσική. Αλλά αν τελικά αναγκαστείς να γράψεις μουσική για μια ταινία, είναι καλύτερο αυτή να αγγίζει την ψυχή και να δημιουργεί συναισθήματα που η υπόλοιπη ταινία δεν μπορεί. Η μουσική πρέπει να ξεκινάει εκεί που σταματούν τα λόγια. Δυστυχώς οι περισσότερες ταινίες είναι φορτωμένες με μουσική, εξαιτίας μέτριων σεναρίων και της έλλειψης ταλέντου των παραγωγών και των σκηνοθετών.»
«Νιώθω πως η ελληνική κρίση είναι ένα θεατρικό έργο που δεν ενδιαφέρει μόνο την Ελλάδα αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο. Η Ελλάδα είναι ένα πολύ καλό μέρος για να πειραματιστείς. Ενιωθα πολλά χρόνια πριν πως η κρίση παραμόνευε στη γωνία. Δεν μου προκαλεί καμία έκπληξη. Υπήρξε πολύ κακή διαχείριση της κατάστασης από την πλευρά των ελληνικών κυβερνήσεων. Αλλά, φοβάμαι πως δεν είναι εύκολο για μια χώρα σήμερα να αποφασίσει μόνη της για το μέλλον. Οι Ελληνες δεν κατάφεραν ποτέ να εκμεταλλευτούν τις ανεξάντλητες προμήθεις των φυσικών του πηγών, από τις οποίες θα μπορούσε να επωφεληθεί κάθε Ελληνας πολίτης. Η διαφθορά είναι απλά ένας άλλος τρόπος για να επωφελούνται οι λίγοι. Είμαι αδιάφορος όσον αφορά το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα στην Ελλάδα. Είναι μόνο ένα βήμα για να αγοραστεί χρόνος. Είναι ένα παιχνίδι. Αυτά που διαβάζουμε δεν είναι και αυτά που συμβαίνουν. Ολος ο πλανήτης βρίσκεται στην ίδια κατάσταση εξαιτίας των ίδιων λόγων. Της απληστίας και του κεφαλαίου. Με άλλα λόγια, του τραπεζικού συστήματος.»
Δείτε παρακάτω τους τίτλους αρχής των «Δρόμων της Φωτιάς» του Χιου Χάντσον από το 1981 και διαβάστε περισσότερα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου