Κάθε Φεστιβάλ Καννών μονοπωλείται από μια σειρά μικρών ή μεγάλων σκανδάλων που ανάλογα με την έκτασή τους επιβεβαιώνουν τον τίτλο του ως το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου. Αλλες φορές είναι απλά μια ταινία - σοκ ή μια σκηνή από μια ταινία που συζητήθηκε, άλλες φορές μια δήλωση ενός σκηνοθέτη ενός ηθοποιού και συνήθως μικρά - χαριτωμένα ή μη - συμβάντα που ενισχύουν το talk of the town της Κρουαζέτ καθώς για δέκα ημέρες, όσες διαρκεί το φεστιβάλ, τα βλέμματα όλου του πλανήτη είναι στραμμένα εκεί.
Και αν τίποτα δεν είναι ικανό να ξεπεράσει ό,τι συνέβη το 2011 με την υπόθεση της ανακήρυξης του Λαρς φον Τρίερ ως «persona non grata» από τους διοργανωτές, και η φετινή 66η χρονιά σημαδεύτηκε από μια σειρά σκανδάλων ικανών να κρατήσουν το Φεστιβάλ στην επικαιρότητα ακόμη και μετά τη λήξη του.
Ας θυμηθούμε μαζί τα σημαντικότερα:
Αυτό δεν είναι φεστιβάλ, είναι πλιάτσικο: Ρίξτε το στην οικονομική κρίση, αλλά το μπαράζ κλοπών και επιθέσεων με σκοπό τη ληστεία, έκαναν τις Κάννες το επίκεντρο του αστυνομικού ρεπορτάζ καθώς μεγάλοι οίκοι κοσμημάτων είδαν πολύτιμα αντικείμενα των συλλογών τους να κάνουν φτερά από δωμάτια ξενοδοχείων και πολυτελών πάρτι, ισχυροί executives βρήκαν τις βαλίτσες τους άδειες και τουλάχιστον για το τελευταίο δεκαήμερο οι Κάννες ήταν το λιγότερο ασφαλές μέρος στον πλανήτη για να κυκλοφορήσεις νύχτα. (Διαβάστε εδώ αναλυτικά το χρονικό των κλοπών και όσα δήλωσαν οι εμπλεκόμενοι στις υποθέσεις)
Φρανσουά Οζόν: ο άντρας που δεν αγαπούσε τις γυναίκες: Σε συνέντευξή του στο The Hollywood Reporter, o Φρανσουά Οζόν που βρέθηκε στις Κάννες για την πρεμιέρα του «Jeune et Jolie» (διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για την ταινία) για την ιστορία μιας νεαρής κοπέλας που γίνεται πόρνη δήλωσε πως «Είναι φαντασίωση πολλών γυναικών να γίνουν πόρνες», συμπληρώνοντας πως «Το να είσαι αντικείμενο του σεξ είναι κάτι πολύ προφανές, να σε επιθυμούν, να σε χρησιμοποιούν. Υπάρχει ένα είδος παθητικότητας που αναζητούν οι γυναίκες». Τα σχόλια του υπήρξαν η αρχή μιας έκρηξης στα γαλλικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, στους κύκλους φεμινιστικών οργανώσεων και απλών πολιτών που εξαγριώθηκαν, αναγκάζοντας τον Οζόν να τουιτάρει πως μιλούσε για τους ήρωες της ταινίας του, αλλά το κακό είχε γίνει. Εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων εξέδωσαν δημόσιες ανακοινώσεις, η γερουσιαστής του σοσιαλιστικού κόμματος συνέστησε στον «κύριο Οζόν» να κρατήσει τις φαντασιώσεις του για τον εαυτό του και η οργάνωση για τα γυναικεία δικαιώματα FEMEN έδωσε ήδη μέσω social media στον Φρανσουά Οζόν το «Χρυσό Φοίνικα του μαλάκα». Κι όλα αυτά από έναν σκηνοθέτη που δεν είχε προκαλέσει ποτέ κάτι παραπάνω από ένα χαριτωμένο ενδιαφέρον για τις ταινίες του. Ποτέ δεν είναι αργά, λοιπόν, για να συζητηθείς...
Μην ανησυχείτε, είναι απλά ένας τρελός: Πανικός προκλήθηκε όταν κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης του Κριστόφ Βαλτς και του Ντανιέλ Οτέιγ (μέλη της κριτικής επιτροπής) σε γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο, ακούστηκαν πυροβολισμοί κόντα στην παραλία των Καννών. Το υπαίθριο σετ της εκπομπής εκκενώθηκε, η αστυνομία φυγάδευσε όσους βρίσκονταν εκεί, για να συλλάβει λίγο αργότερα έναν 42χρονο άνδρα που πυροβόλησε στον αέρα με ένα ψεύτικο όπλο κρατώντας στο άλλο χέρι του μια ψεύτικη χειρομομβίδα. Ηθελε να αλλάξει τον κόσμο, δήλωσε, αλλά το μόνο που κατάφερε ήταν να δώσει έξτρα μπόνους δημοσιότητας σε ένα Φεστιβάλ που ήδη είχε κορεστεί από τις κλοπές των προηγούμενων ημερών. (Διαβάστε εδώ το χρονικό της σύλληψης του 42χρονου άνδρα)
O Psy δεν ήταν στις Κάννες: O Νοτιοκορεάτης σούπερ σταρ και υπεύθυνος για το φριχτό trend του «Gangnam Style» πήγε σε όλα τα μεγάλα πάρτι των Καννών, φωτογραφήθηκε με όλους τους celebrities, περπάτησε το κόκκινο χαλί και προώθησε την περσόνα του στο μεγαλύτερο φεστιβάλ του κόσμου. Μέχρι που ο πραγματικός Psy αποκάλυψε στο Twitter πως δεν βρίσκεται στις Κάννες και έτσι όλοι αναγκάστηκαν να παραδεχτούν πως τόσες μέρες μιλούσαν με έναν τύπο που κανείς δεν ξέρει από που έρχεται και που πηγαίνει που ντύθηκε σαν τον Psy για να περάσει τις ωραιότερες και πιο glamorous διακοπές της ζωής του.
Νίκολας Βίντιγκ Ρεφν, σαν πολλά μας τα πες: Αφού το «Only God Forgives» γιουχαρίστηκε στη δημοσιογραφική του προβολή και οι κριτικοί δεν ήταν ακριβώς ευγενικοί με έναν σκηνοθέτη που επενδύει περισσότερο στην πόζα και λιγότερο στην ουσία. ο Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου της ταινίας πως «ερεθίζεται από τη βία», φέρνοντας στις Κάννες αντί τον Ράιαν Γκόσλινγκ (που βρίσκεται στα γυρίσματα της δικής του ταινίας) την αλαζονεία του. Λίγες μέρες μετά απάντησε και στους κριτικούς που χτύπησαν την ταινία... Μεταξύ μας φταίνε και οι Κάννες που δύο χρόνια πριν του έδωσαν το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Drive», ανακηρύσσοντάς τον στον πιο hot σκηνοθέτη αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Τώρα ψάχνουν Θεό για να συγχωρεθούν... (Διαβάστε εδώ αναλυτικά τις δηλώσεις του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν και την απάντηση του στους κριτικούς)
Λεσβιακό δεκάλεπτο: Στο «La Vie d' Adele» του Αμπντελατίφ Κεσίς, υπάρχει μια τολμηρή ερωτική σκηνή ανάμεσα στην Αντέλ Εξαρχόπουλος και την Λέα Σειντού που διαρκεί περίπου δέκα λεπτά, δίνοντας χρόνο στο να αναπτυχθεί η ερωτική έξαψη ανάμεσα στα δύο κορίτσια. Ικανός χρόνος για να αποτελέσει τη σκηνή που συζητήθηκε περισσότερο στο φετινό Φεστιβάλ. Το ότι τυχαίνει να βρίσκεται και στην ταινία που ήταν ομόφωνα η καλύτερη του Διαγωνιστικού Προγράμματος και φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα βοήθησε στο να μην ξεσπάσει πανικός από συντηρητικές κλίκες που ακόμη κι αυτές παραδέχτηκαν πως όταν το σεξ δεν είναι δωρεάν είναι απλά υψηλή Τέχνη. (Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «La Vie d' Adele» και την αποκάλυψη του Φεστιβάλ, Αντέλ Εξαρχόπουλος)
Tags: cannes 2013